Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@23:28:09 GMT

گشت‌های محله محور بسیج در کاهش جرائم موثر است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۹۹۸۷

گشت‌های محله محور بسیج در کاهش جرائم موثر است

محمد قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم بر اساس قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه است، اما این قوه به تنهایی و بدون مشارکت سایر قوا و آحاد جامعه نمی‌تواند در این امر مهم موفق عمل کند و باید تمام دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها برای پیشگیری از وقوع جرم و تثبیت امنیت در جامعه ایفای نقش کنند و در صورت هم افزایی، هم در هزینه‌های بیت المال صرفه جویی می‌شود و هم هدف مدنظر محقق خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انقلاب اسلامی از همان ابتدای شکل گیری به قدرت بسیج مردمی متکی بوده و با توکل به قدرت لایزال الهی و توسل به ائمه اطهار و هدایت داهیانه بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری در همه‌ی عرصه‌ها پیروز و سربلند بوده است.

قاسمی تاکید کرد: مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید دغدغه‌ی همه مسئولان باشد و برای تحقق این خواسته و مطالبه به حق عمومی، هم افزایی و همدلی تمامی دستگاه‌ها لازم و ضروری است و البته قانونگذار هم در بحث پیشگیری از وقوع جرم با تشکیل شورای عالی در سطح کلان بر این موضوع صحه گذاشته اشت.

دادستان مرکز استان قزوین با بیان این که برخوردهای قهرآمیز در همه موارد راهکار مناسبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیست، بیان داشت: آسیب‌های اجتماعی در ابعاد گوناگون در جامعه روبه افزایش است و باید این آسیب‌ها ریشه یابی و متناسب با آن برنامه ریزی شود و نباید صبر کنیم جرم واقع و در نتیجه آسیب اجتماعی تولید شود و سپس با تشکیل پرونده قضائی به دنبال برخوردهای سلبی باشیم، البته برخوردهای قضائی در جای خود لازم و ضروری است.

محمد قاسمی همچنین اذعان داشت: ریشه وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی، ناهنجاری‌های سطح جامعه است و برای پیشگیری از آن نباید از نقش آحاد جامعه و استفاده از ظرفیت بسیج غافل شد. در موضوع بیماری کرونا جهانیان به عینه شاهد بودند که با ورود مخلصانه نیروهای بسیجی و جهادی و در کنار تلاش‌های قابل تقدیر پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور در مهار و کنترل آن به خوبی عمل کردیم، در حالی که خیلی از کشورهای مدعی پیشرفت همچنان گرفتار آن هستند، به همین خاطر اگر نیروهای بسیجی سازماندهی و آموزش داده شوند، بدون شک اقدامات در این حوزه به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

این مقام قضائی استان یادآور شد: طرح گشت‌های محله محور بسیج که از ۳ سال گذشته و در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در استان عملیاتی شده، ثمرات بسیار خوب و در خور تقدیر داشته و در این مدت شاهد کاهش وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی بودیم و پیامد اجرای این طرح آن است که باید نقاط ضعف را مرتفع و نقاط قوت را ارتقا دهیم و از این ظرفیت عظیم غافل نشویم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در ادامه اظهار داشت: برخی مسائل در اجرای این طرح، بیان شده که در این جلسه و همچنین تشکیل کارگروه‌های تخصصی این موارد بررسی و راهکارهایی در جهت رفع موانع و مشکلات موجود اندیشیده خواهد شد، تا بسیجیان حاضر در این طرح بتوانند به عنوان ضابط دستگاه قضائی و بدون دغدغه و با پشتوانه قانونی، ایفای نقش کنند.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در این طرح بدان تاکید شده، بحث آموزش نیروهای بسیج است که این دوره‌ها در سال گذشته به همت سپاه استان، عوامل انتظامی و دادستانی برگزار شده و امیدواریم در سال جاری نیز این آموزش‌ها با جدیت و به صورت بروز رسانی و کاربردی تر ادامه خواهد داشت.

دادستان قزوین برخورد قاطع با فساد و مفسد را رویکرد دوره جدید ریاست دستگاه قضائی دانست و افزود: باید منافذ و گلوگاه‌های فساد را شناسایی کنیم و دستگاه قضائی به کمک ضابطان عام و خاص این بزنگاه‌ها و منافذ را شناسایی و ضمن برخورد با متخلفان، در جهت پیشگیری از وقوع جرم نیز تمهیدات لازم را خواهد اندیشید.

قاسمی خاطرنشان کرد: احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دو سیاست راهبری دستگاه قضائی محسوب و در این خصوص دادستان به عنوان مدعی العموم نقش محوری دارد. البته آحاد جامعه و تمامی ارکان نظام در این امر مهم باید ایفای نقش کنند و دستگاه قضائی نیز از تمامی دستگاه‌ها و نهادها که در این خصوص مجدانه فعالیت می‌کنند، حمایت خواهد کرد.

دادستان قزوین در پایان تصریح کرد: نیروهای بسیجی که خالصانه و در راستای منویات مقام معظم رهبری و برای پیشبرد اهداف انقلاب و نظام به عنوان ضابط وارد عمل می‌شوند، قطعاً از حمایت‌های قانونی و قضائی برخوردارند.

کد خبر 4925551

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد قاسمی دادگستری قزوین پیشگیری از وقوع جرم ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شهرکرد شیوع کرونا گرگان ایلام کمک به نیازمندان زلزله ماه مبارك رمضان بیرجند شب قدر مواسات پیشگیری از وقوع جرم آسیب های اجتماعی نیروهای بسیج دستگاه قضائی آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۹۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستگاه قانون، گامی در راستای افزایش دانش حقوقی دانش‌آموزان

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای برنامه پیشگیری‌های رشدمدار و نظام مراقبت ملی دانش‌آموزی و با هدف بررسی آسیب‌های خاص حوزه دانش‌آموزی و نحوه مداخلات پیشگیرانه جلسه‌ای با حضور متولیان آموزش و پرورش، بهزیستی و پلیس فتا تشکیل شد.

سید هادی مصطفوی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در این جلسه با اشاره با آسیب‌های شناسایی شده در مدارس و حوزه دانش آموزی عنوان کرد: مسائل مربوط به ترک و بازماندگی از تحصیل، پیشگیری از خشونت، پیشگیری از خودکشی، جرایم و آسیب‌های فضای مجازی، استعمال دخانیات و موارد مبتلابه جامعه دانش آموزی در رصد این معاونت بوده و تلاش داریم با حساسیت و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در جهت کاهش موضوعات مورد اشاره که امنیت روانی مدارس و جامعه را می‌تواند دچار آسیب نماید، اقدام نمائیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه آموزش و پرورش بعد از حوزه خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است، بیان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان تلاش دارد با هدف تسهیل تعامل این دو نهاد در تربیت فرزندان و آینده‌سازان این مرز و بوم برای رسیدن هرچه بیشتر به جامعه‌ای سالم و شکوفا نقشی درخور را ایفا نماید؛ زیرا مسائل روانی و تربیتی دانش‌آموزان دغدغه‌ی خانواده‌ها، مسئولین و همه است.

مصطفوی با اشاره به اینکه آشناسازی دانش آموزان با قوانین و آسیب‌های اجتماعی می‌تواند گام بلند و مهمی در پیشگیری از مسائل حوزه دانش‌آموزی داشته باشد، تشریح کرد: در راستای این هدف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در طرحی ابتکاری اقدام به «راه‌اندازی ایستگاه قانون» در سطح شهر نموده و در فاز بعدی این طرح، مدارس و ادارات استان هم تحت پوشش نیز ایستگاه قانون می‌گیرند که در مدارس بطور خاص قرار است جایگاه و تابلوهایی متناسب با محیط مدارس طراحی و نصب گردند تا به صورت دوره‌ای قوانین و موضوعات احصا شده در آنها نصب و پیاده‌سازی گردند و دانش‌آموزان با مطالعه آن موارد سطح دانش خود را در حوزه سوادرسانه‌ای و فضای مجازی، قوانین، مضرات استفاده از مواد دخانی و … بالا ببرند.

وی همچنین از اجرای طرح قاضی مدرسه از مهرماه سال جاری خبر داد و خاطر نشان کرد: در نظر داریم بصورت فازبندی شده هیئت‌های صلح‌یاری دانش‌آموزی را در تمامی مدارس استان راه اندازی نمائیم تا از ظرفیت جامعه دانش‌آموزی در بحث هیئت‌های صلح و صلح‌یاران استفاده گردد و این صلح‌یاران متولی رفع اختلافات در مدارس خود شده و اقدامات مناسبی در کاهش و پیشگیری از مسائل بردارند.

کد خبر 6099756

دیگر خبرها

  • جمهوری اسلامی دختران و زنان را محور خانواده و دارای نقش موثر اجتماعی می‌داند
  • تحلیلی راهبردی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی
  • تحلیلی راهبردی جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی
  • پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یکی از مسایل مهم و محوری در ایلام است
  • دسترسی آسان دانش آموزان به فضای مجازی عامل آسیب‌های اجتماعی نوظهور
  • رسانه‌ها و معلمان در پیشگیری از خودکشی نقش مهمی دارند
  • ایستگاه قانون، گامی در راستای افزایش دانش حقوقی دانش‌آموزان
  • انعقاد تفاهم‌نامه طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در سیستان و بلوچستان
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی