Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@00:57:59 GMT

عصاره حکومت امیرالمومنین(ع) در «عدالت» خلاصه می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۴۸۵۷

عصاره حکومت امیرالمومنین(ع) در «عدالت» خلاصه می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد حوزه علمیه گفت: مهم‌ترین شاخصه در حکومت امام علی(ع) «عدالت» است؛ لذا تمام افراد حتی دشمنان نیز ایشان را کشته عدالت می‌دانند.

حمیدرضا ویژه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سیما و سلوک حکومتی حضرت علی(ع) اظهار کرد: در زمینه موضوعات اجتماعی بخشی از آن مرتبط به رفتار با مردم و بخش دیگر آن مربوط به حاکمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عصاره حکومت امیرالمؤمنین(ع) دغدغه ایشان به عنوان حاکم و وظیفه‌ بر عهده حاکمان است؛ این موضوع در کلمه «عدالت» خلاصه می‌شود و با شکل‌ها و به طریقه‌های مختلف بیان و تکرار شده ‌است.

وی ادامه داد: به طوری که حضرت در روایت خود فرموده‌اند «شهرها آباد نمی‌شوند مگر با عدالت». حاکمان با ایجاد فرصت‌های برابر برای تمام افراد جامعه و برخورداری نظام‌مند افراد جامعه متناسب با تلاش آن‌ها باعث شکل‌گیری عدالت می‌شوند. این 2 نکته به طور کامل در سبک حکومت‌داری امام علی (ع) دیده می‌شود.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: یکی از موضوعات در زمینه ایجاد فرصت‌های برابر مربوط به عدالت اقتصادی است. به طوری که حضرت علی (ع) به محض اینکه حکومت را به دست گرفتند، میزان استفاده از بیت‌المال را برای تمام افراد جامعه یکسان درنظر گرفتند اما اگر فردی در شرایط یکسان تلاش بیش‌تری داشته‌باشد، پاداش آن را می‌گیرد.

ویژه خاطرنشان کرد: آن چیزی که برای ما شاخص و قابل الگوبرداری است، عدالت است و باید اتفاق بیافتد؛ همان‌طور که حضرت علی(ع) در تمام قسمت‌های مختلف نهج‌البلاغه و روایات دیگر به آن اشاره کرده‌اند.

آگاه‌سازی افراد جامعه در سیره حکومتی امام علی(ع) نمایان است

وی افزود: نکته دیگری که امیرالمؤمنین(ع) در بحث عدالت بیان کرده‌اند، آگاه‌سازی و باسواد کردن مردم جامعه است. به طوری که برای رسیدن به عدالت باید برای افزایش سطح آگاهی مردم تلاش کنیم. این نکته به طور کامل در سیره حکومتی امام علی (ع) نمایان است.

این استاد حوزه علمیه درخصوص شرایط سیاسی اجتماعی حاکم بر جامعه در دوران امام علی(ع) تشریح کرد: یکی از مهم‌ترین افرادی که در دامان وجود مبارک پیامبر(ص) پرورش یافت، حضرت علی(ع) بود. امیرالمؤمنین علی(ع) از نظر علمی در سطح بسیار بالایی بودند؛ به طوری که پیامبر(ص) صفت اعلم را به ایشان نسبت داده‌اند.

رویکرد حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، جهت تثبیت اسلام بعد از رحلت پیامبر(ص) است

وی تصریح کرد: پس از آن نقش حضرت علی(ع) پررنگ‌تر شد؛ تا ایشان بتوانند با رفتارها و کارهای خود نهال اسلام را بارور کنند و برای اسلام نوپا شرایطی عالی ایجاد کنند. یکی از موضوعاتی که در زندگی امام علی(ع) مورد توجه است، رویکرد ایشان و حضرت فاطمه(س) در کنار یکدیگر برای تثبیت اسلام بعد از رحلت پیامبر(ص) است.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: به این ترتیب رویکرد خاص حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) جهت تثبیت و حفظ حکومت تأسیس‌شده توسط پیامبر اکرم(ص) بوده ‌است. یکی از این رویکردها، سال‌ها خانه‌نشینی امیرالمؤمنین(ع) بود زیرا ایشان معتقد بود با ورود ایشان به عرصه حکومت، قطعا چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند.

ویژه اظهار کرد: البته این خانه‌نشینی به معنی عدم فعالیت در زمینه‌های مختلف نیست بلکه ایشان با رویکردی صبورانه و مدیریت خود در موضوعات مهم ورود کرده و مشکلات را برطرف می‌کردند. به طوری که توانستد در 2 دهه بعد از رحلت حضرت محمد(ص) شرایط تثبیت‌ شده‌ای را ایجاد کنند؛ در این زمان رویکرد حضرت زهرا(س) نیز بسیار مهم و تأثیرگذار بوده ‌است.

وی ادامه داد: پس از آن دوران، رویکرد متفاوت ایشان در حکومت ظاهری قابل توجه است. در آن دوران به دلیل انحرافاتی که در مسائل حکومتی به وجود آمده ‌بود؛ حضرت علی (ع) در سه جبهه خاص ایستادند و برای تثبیت مبانی اسلام پیامبراکرم(ص) تلاش کردند و این اتفاق افتاد؛ به طوری که در دوره کوتاه حکومت امیرالمؤمنین(ع) شرایطی ایجاد شد که برای همیشه درزمینه مسائل حکومتی ماندگار شده ‌است.

این استاد حوزه علمیه گفت: از جمله آن‌ها می‌توان به نامه ایشان به مالک‌اشتر اشاره کرد که در حال حاضر نیز در خیلی از مکان‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. امام علی(ع) فعالیت‌های بسیار دیگری برای برپایی اسلام کامل انجام داده‌اند که انشاءالله در دوران حکومت امام زمان(عج) شکل خواهدگرفت.

ویژه خاطرنشان کرد: به طور کلی، خانه‌نشینی و رویکرد صبورانه ایشان برای جلوگیری از ضربه خوردن اسلام و رویکرد ایشان در دوران حکومت و شرایطی که در جامعه ایجاد کردند، 2 عامل مهم در تثبیت اسلام هستند.

بررسی لایه‌های رفتاری شخصیت حضرت علی(ع)

وی ادامه داد: رفتار همه‌ انسان‌ها در سه لایه قابل بررسی است. لایه اول مربوط به واکنش و رفتار افراد در شرایط فردی، لایه دوم نوع رفتار و واکنشی است که در شرایط خانوادگی بروز پیدا می‌کند و لایه سوم رفتار فرد در اجتماع و جامعه است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در زمینه لایه اول رفتاری حضرت علی(ع)، عبادت و تقوای ایشان در بسیاری از مسائل به وفور دیده می‌شود. در حوزه خانواده نیز همسرداری و فرزندداری ایشان بسیار شنیده و دیده می‌شود؛ به طور مثال در خصوص مسائل تربیت فرزند نیز می‌توان به نامه 31 نهج‌البلاغه اشاره کرد و در زمینه کمک به همسر می‌توان روایت معروفی را بیان کرد که در آن زمانی که پیامبر(ص) وارد خانه شدند، دیدند حضرت علی(ع) در کارهای خانه به حضرت فاطمه(س) کمک می‌کنند.

ویژه تشریح کرد: این 2 لایه رفتاری را می‌توان زیربنای رفتار افراد در نظر گرفت که رفتار فرد در اجتماع را شکل می‌دهند؛ به طوری که رفتار افراد در شرایط فردی شکل می‌گیرد؛ در این خصوص فکر می‌کنم مهم‌ترین بخش آن نیز تقوا باشد. پس از آن این شکل‌گیری در خانواده ادامه پیدا می‌کند تا به شکل‌گیری رفتار اجتماعی منجر شود؛ به گونه‌ای که حساسیت و دغدغه‌مندی افراد نسبت به مسائل اجتماعی مشخص می‌شود.

وی افزود: در این خصوص در زندگی حضرت علی(ع) دغدغه‌مندی نسبت به مردم بسیار دیده می‌شود و در قرآن نیز سوره انسان در همین زمینه و در شأن امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) به دلیل رفتار و دغدغه‌مندی آنان نازل شده‌ است. در این سوره به حساسیت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نسبت به مردم، مساکین، یتیمان و اسیران به طور مستقیم اشاره شده و خداوند از وجود مبارک حضرت زهرا(س) تعریف می‌کند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: جمله «و هم راکعون» نیز که مربوط به بخشیدن انگشتر توسط حضرت علی(ع) است، حساسیت و دغدغه‌ حضرت را نسبت به قشر آسیب‌پذیر جامعه بیان می‌کند. قرآن در بسیاری از آیات دیگر امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان فردی که در مسائل اجتماعی بسیار درست، خوب و با اخلاص عمل کرده‌ معرفی می‌کند.

ویژ بیان کرد: دلیل قرآن برای بیان رفتار و حساسیت اجتماعی امام علی(ع)، به درستی شکل گرفتن لایه‌های رفتاری زیرین فردی و خانوادگی امام علی(ع) است؛ به همین دلیل در بخش‌های مختلفی از قرآن در خصوص آن صحبت شده‌ است. هم‌چنین در سوره انسان در مورد همدلی که در خانواده وجود دارد نیز صحبت شده ‌است. آیاتی مانند مباهله نیز بیانگر ارزش و شخصیت حضرت علی(ع) است و نشان‌دهنده آن است که اگر امام علی(ع) در کنار پیامبر اکرم(ص) نبودند، اسلام به سرمنزل مقصود نمی‌رسید.

آموزش فضایل اخلاقی مبتنی بر وحی در «نهج‌البلاغه امیرالمومنین(ع)»

وی عنوان کرد: دغدغه انسان‌های کامل جدای از تعلیم، تربیت افراد است؛ افراد زمانی که مورد تربیت انسان‌های کامل قرار می‌گیرند؛ فضایل اخلاقی در آن‌ها جلوه خواهد کرد. دغدغه و هدف انسان کامل از تربیت افراد، خوب شدن آن‌هاست و برای این هدف باید فضایل اخلاقی مبتنی بر وحی را به آن‌ها آموزش دهد. این ویژگی در تمام قسمت‌های نهج‌البلاغه دیده می‌شود.

این استاد حوزه علمیه گفت: صحبت در خصوص فضایل اخلاقی مانند صداقت، امانت‌داری و... در کلام امیرالمؤمنین(ع) بسیار دیده می‌شود اما خطبه «همام» مجموعه‌ای کامل از فضایل اخلاقی است و نمونه‌ای مانند این خطبه وجود ندارد. به طوری که می‌توان در خطبه «همام» منشور فضایل اخلاقی را مشاهده کرد. از جمله این فضایل، صداقت و میانه‌روی را می‌توان نام برد.

ویژه اظهار کرد: فضایل اخلاقی در افراد نمود پیدا نمی‌کند مگر آنکه شخص گوینده آن عامل باشد؛ در غیر این ‌صورت فضایل اخلاقی فقط در حد حرف باقی خواهد ماند. به طور مثال تمام فضایل اخلاقی که در خطبه «همام» بیان شده‌ اعم از فضایل اخلاقی در خانواده، اجتماع، در رابطه و برخوردبا مخالفان خود و... است که در وجود مبارک حضرت علی(ع) وجود دارد و عیناٌ دیده می‌شود.

وی افزود: امیدوارم محبت ما، عشق‌ورزی‌های ما و دلدادگی‌های ما به ایشان تنها در حد حرف نباشد و به گونه‌ای باشد که رفتار علوی در ما جلوه پیدا کند و راه و رسم زندگی ما علی‌وار باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ماه رمضان امام علي ع شهادت حضرت علی حضرت علی ع رمضان ماه مبارک رمضان شب بیست و یکم ماه رمضان استاد حوزه علمیه امیرالمؤمنین ع حضرت فاطمه س فضایل اخلاقی نهج البلاغه افراد جامعه دیده می شود امام علی ع حضرت علی ع پیامبر ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است

سفیر حکومت طالبان با اشاره به سهم چین در منطقه و جهان اظهار داشت مناسبات کابل و پکن بسیار مهم است و دیپلمات‌های افغان نیز با مقامات چینی روابط خوبی دارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «بلال کریمی» سفیر افغانستان در چین با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت کنونی این کشور گفت دیپلمات‌ها با مقامات چینی روابط خوبی دارند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ»، کریمی در این دیدار در رابطه با دستاوردهای سفارت افغانستان در چین نیز توضیح داد  و گفت مقامات چین، تلاش‌های امارت اسلامی در راستای سرکوب داعش، از بین بردن فساد، مبارزه با مواد مخدر و فعالیت‌های اقتصادی را مورد تقدیر قرار می‌دهند.

سفیر حکومت افغانستان در چین تصریح کرد: تأمین امنیت، شفافیت و ثبات از جمله عواملی است که سبب علاقمندی سرمایه‌گذاران چینی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان شده است.

وی خاطرنشان کرد شمار‌ زیادی از سرمایه گذاران چینی در این خصوص با سفارت افغانستان در تماس هستند.

دو طرف در ادامه با اشاره به سهم چین در منطقه و جهان، مناسبات افغانستان با این کشور را مهم دانستند و پیرامون بهبود تجارت و افزایش تسهیلات برای تاجران دو کشور گفتگو کردند.

آغاز آزمایشی کریدور ریلی بین چین و افغانستانچین: برای اجرای پروژه‌های بنیادی با افغانستان همکاری می‌کنیمبرگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن

وزارت خارجه حکومت طالبان هفته گذشته اعلام کرده بود در سومین نشست افغانستان و چین، مقامات پکن متعهد شدند تا در زمینه‌های درمانی، استخراج معادن، اسکان مجدد مهاجرین و گسترش روابط تجاری همچنین ارتقای ظرفیت ادارات حکومت کابل همکاری کنند.

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین بهمن ماه سال گذشته در مراسمی رسمی استوارنامه «بلال کریمی» را به‌عنوان سفیر و نماینده ویژه حکومت طالبان در پکن پذیرفت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • کشف تصویر ۱۸۰۰ساله «اسکندر مقدونی»
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • قارچ سمی ، خانواده ای را در شیراز راهی بیمارستان کرد
  • در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به پرونده چای دبش: در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • طعنه سنگین روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی و پرونده چای دبش: در کشوری که یک فسادبزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • روزنامه جمهوری اسلامی : در کشوری که یک فساد بزرگ را "فساد نمایی" می نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟