Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-09@00:53:24 GMT

کنترل استرس با تنفس صحیح

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۶۲۷۴

کنترل استرس با تنفس صحیح

خبرگزاری میزان- یک روانپزشک در رابطه با تاثیر تنفس بر سیستم عصبی گفت: افرادی که مبتلا به اختلال اضطرابی هستند با رعایت اصول تنفس صحیح می توانند تا حد زیادی نسبت به بروز نگرانی و استرس از خود محافظت کنند. تاریخ انتشار: 11:18 - 26 ارديبهشت 1399 - کد خبر: ۶۲۰۹۴۴

خبرگزاری میزان - ایرنا نوشت: نینا سلامت بخشی متخصص رواندرمانگر با بیان اینکه در این ایام که مردم به علت شیوع بیماری کویید ۱۹ ملزم به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک هستند،‌ نقش تنفس صحیح در محیط های اجتماعی با توجه به رعایت اصول و دستوالعمل های بهداشتی را بسیار مهم برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی‌ اظهار داشت: تنفس ناصحیح سطح توانایی جسم را برای تحویل اکسیژن به سلول کاهش داده و در نتیجه سلول تحت فشار قرار می گیرد و نمی تواند مانند همیشه انرژی کافی را تامین کند. بنابراین هر عملکردی که در بدن روی دهد، به اکسیژن وابسته است.

این متخصص رواندرمانگر گفت: در هنگامی که فرد در حالت اضطراب و استرس و یا حتی مقابله با بیماری تنفسی بویژه کرونا قرار می گیرد، تنفس به شکل سطحی و سریع و از قسمت بالای قفسه سینه صورت می گیرد، این شکل از تنفس نهایتا می تواند پیامدهایی نظیر افزایش ضربان قلب، تعریق، انقباض عضلانی، احساس تنگی نفس و خفگی و ضعف برای فرد به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه تنفس تاثیر مستقیم روی سیستم عصبی دارد و نقش مهمی را در متعادل نگه داشتن بدن ایفا می کند،‌ افزود: الگوی تنفسی نامناسب مانند تنفس کوتاه یا تنفس با نیروی بالا عاملی برای افزایش سطح استرس است و بنابراین مهم است فرد مبتلا به اختلالات اضطرابی از الگوی تنفسی خود آگاه باشد.

سلامت بخشی تصریح کرد: فرد یا افرادی که مشکل تنفسی داشته و یا مبتلا به اختلال اضطرابی هستند با رعایت اصول تنفس صحیح و دستورالعملی که برای این کار ارایه شده، می توانند تا حد زیادی نسبت به بروز نگرانی و استرس و مشکلات جسمی بعدی از خود محافظت کنند.

وی گفت: طبق این دستورالعمل فردی که مشکل تنفسی دارد برای نمونه چنانچه مشغول کاری است آن را متوقف ساخته و سعی کند محل ساکتی را برای نشستن انتخاب و بر روی کلمه «آرامش» تمرکز کند. قوز نکند، عضلات قفسه سینه و شانه ها را باز و سعی کند قسمت بالا تنه را رها سازد. به آهستگی از سر شکم و نه از قفسه سینه تنفس کنید.یک دم عمیق از راه بینی، مکث، و از راه دهان یک بازدم عمیق و آرام با تمرکز روی تنفس انجام دهد. در این شکل تنفس ارادی که منجر به استفاده از ذخایر یک سوم انتهایی ریه ها می شود، در حین دم شکم شما بالا می آید و حین بازدم خالی می شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر عصبانیت بر سلامت بدن

این روان درمانگر افزود: با رعایت این اصول علائم اضطرابی بعد چند دقیقه برطرف می شود، چنانچه این اتفاق حاصل نشد احتمال دارد که فرد مبتلا به اختلال اضطرابی به موقع و بطور موثر عمل نکرده و باید از سایر روش ها استفاده کند.
سلامت بخشی تصریح کرد: برای افزایش توجه و تمرکز می توان سه مرتبه در روز و هر نوبت حدود ۵۰ مرتبه این روش را روزانه با چشم بسته همراه با تصور تابلوی سفید و دقت به شماره تنفس، انجام داد، تا قدرت تمرکز بر تنفس صحیح را در وجود خود افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در ایام مبارزه با کرونا،‌ تنفس صحیح بسیار حیاتی است زیرا شیوه ناصحیح تنفس می تواند ضمن آلوده شدن به ویروس، آسیب دیدگی های جسمی را افرایش و حتی منجر به مرگ شود، ‌افزود: کمبود اکسیژن باعث سفت شدن نامناسب عضلات، سوزش و خستگی سریع آنها می شود و نه تنها برای افراد مبتلا به اختلالات تنفسی بلکه برای همه افراد حتی ورزشکاران مضر است.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا تنفس عمیق استرس اضطراب اکسیژن تنفس صحیح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۶۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدیثی جعلی از امام زمان(عج) درباره یک کتاب مهم

به گزارش مبلغ، دکتر سعید طاووسی مسرور، مدرس شیعه‌شناسی دانشکدهٔ الهیات علامه طباطبایی، در یادداشتی به بررسی کتاب کافی پرداخته و نوشته است: «این‌گونه نیست که تمام روایات این کتاب صحیح باشد، بلکه احادیث این کتاب از نظر مؤلف آن صحیح است. شیخ، خود ابزار بررسی صحت احادیث این کتاب را در اختیار آیندگان قرار داده است. این ابزار مفید، ذکر سند هر حدیث است. بنابراین امروزه با نقد سندی و متنی می‌توان به نقد روایات «کافی» پرداخت و ممکن است در بین انبوهی از روایات صحیح و معتبر، با برخی روایات ضعیف و غیرقابل پذیرش نیز مواجه شویم.»

این یادداشت به دو سوال مهم پاسخ می‌دهد:

۱- آیا تمام روایت‌های کافی صحیح است؟

۲- آیا این روایت که از امام زمان مشهور شده که: «کتاب کافی برای شیعیان ما کافی است»، حدیث صحیحی است؟

یادداشت دکتر سعید طاووسی مسرور به مناسبت ۱۹ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ کلینی، به پرسش های بالا پاسخ می دهد. متن کامل یادداشت را این‌جا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904497

دیگر خبرها

  • شور و هیجان بی نظیر تماشاگران حاضر در ورزشگاه هنگام صحیح اعلام شدن گل دوم خوسلو
  • حدیثی جعلی از امام زمان(عج) درباره یک کتاب مهم
  • تدوین دستورالعمل اجرای صحیح طرح نور در دادستانی کل کشور
  • سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه
  • چگونه آلزایمر را درمان کنیم؟
  • تاثیر تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی / افزایش انگل‌های روده‌ای با مصرف آب غیربهداشتی
  • دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس 
  • روز جهانی آسم ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Asthma Day
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • راهکارهای کاهش استرس