Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@03:28:02 GMT

مشاهیر اردبیل| شاعری که با عشق حسین قد کشید

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۰۹۶۹

مشاهیر اردبیل| شاعری که با عشق حسین قد کشید

نام رحیم منزوی بر همگان آشناست، اشعار سوزناک، نوحه های دلنشین و توأم با حزن و اندوه این شاعر سینه به سینه در بین مردم انتقال می‌یابد و مجالس عزاداری دیار آذربایجان با سروده های منزوی گره خورده است.

خبرگزاری فارس ـ اردبیل؛ سرویس فرهنگی: رحیم منزوی اردبیلی در محله  سید آباد اردبیل به سال ۱۳۱۶ دیده به جهان گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرش در ایام محرم به شبیه خوانی و تعزیه گردانی می‌پرداخت و این موضوع در ایجاد علایق منزوی به مرثیه‌سرایی تاثیر فراوانی گذاشت.

 او اولین شعر خود را در سن ۹ سالگی و در سن کودکی سرود و سال‌ها با عشق به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) بزرگ شد و قد کشید. فضای عاشورایی شهر او را به نوحه سرایی شوق داد. در پایان تحصیل وارد ارتش گردید و در همان دوران که در مراغه خدمت می‌کرد، پای درس آیت‌الله سید جواد مجتهد نشست و دروس اسلامی را فرا گرفت اما پس از هفت سال از ارتش استعفا کرد و برای چند سالی با اشتغال به رانندگی معاش خود و خانواده را تامین می‌نمود.

نام منزوی شهره عام و خاص است، اشعار سوزناک، نوحه‌های دلنشین و توأم با حزن و اندوه این شاعر سینه به سینه در بین مردم انتقال می‌یابد. در آذربایجان نوحه خوان و مرثیه‌سرایی نیست که برای در دست گرفتن نبض مجلس از اشعار سوزناک منزوی استفاده نکند. تأثیر شعر او هم وسیع و هم عمیق است. قصاید طولانی منزوی شنونده را خسته نمی‌کند، حتی هر بیت آن ذهن خواننده و شنونده را به بیت بعدی جذب می‌کند و هر بیتش به‌جای خود شاه بیت است.

وی دارای سبک خاص ادبی بوده و در نوع خودش بهترین و فاخرترین آثار را آفریده است؛ معمولاً در سروده‌هایش کلمات فارسی و عربی نسبت به سایر نوحه‌ها کم‌تر است و شور و جوشش عشق را در سروده‌های وی به وضوح می‌توان دید.

اوج سرودن اشعار عاشورایی مرحوم منزوی اردبیلی با ظهور نوحه خوانان و اساتید مشهور مداحی مانند سلیم موذن زاده اردبیلی، محمد باقر تمدنی و داوود علیزاده مصادف بود.

به‌همین لحاظ خواندن سروده‌های حماسی او که خود از آهنگی سوزناک برخوردار هستند از حنجره‌های خستگی ناپذیر و سحرانگیز این مداحان، به خصوص استاد سلیم موذن زاده اردبیلی حال و هوای دیگری را به مجالس عزاداری می‌داد.

نوحه معروف «اکبره باخ، اکبره باخ» که با صدای استادحاج سلیم موذن زاده که تماماً سروده‌های مرحوم منزوی بود، شاهکاری در ادبیات عاشورایی است، شعری با قالب نو و خلاقیت تمام و اجرایی زیبا، توام با خلاقیت استاد سلیم موذن زاده، و واقعاً می‌توان گفت که این اثر بی‌نظیر بوده و هست و باعث شروع سبک جدیدی در مرثیه‌سرایی و مداحی ترکی گردید.

استاد منزوی دارای شاهکارهای زیادی از اشعار عاشورایی به زبان‌های ترکی و فارسی است که از آن جمله می‌توان به اشعار ترکی مانند اکبره باخ، وداع امام از کعبه و حرکت با اهل بیت(ع) خویش به سوی کربلا، کوچ از قتلگاه به سوی شام، مصایب حضرت زینب کبری (س) و احوالات حضرت رقیه(س) اشاره نمود که با نظمی زیبا سروده شده و به‌عنوان یادگاری ابدی باقی مانده‌اند.

رجزهای عاشورایی شورانگیز استاد منزوی به زبان ترکی هم شنیدنی است و هر ساله در مراسمات دهه محرم مناطق مختلف آذربایجان خوانده می‌شود. از غزلیات فارسی استاد منزوی که شهرت فراوانی یافته‌ و بارها در مجالس مختلف عاشورایی در سطح کشور خوانده شده است غزلی است که بیت تخلص آن نقل محافل است و زمزمه دلسوخته‌های عاشوراست:

آنکه کاخ ظلم و استبداد را با یک خطاب
کند و افکند از پی و بن ریخت بر هم زینب است

دامن شیر خدا بین ، شیر زن می پرورد
در شهامت برتر از سارا و مریم زینب است

آنکه اندر مجلس گردنکشان قد کرد عَلم
چون حسین بر دشمنان یک دم نشد خم زینب است

با برادر درد دل میکرد این سان تا سحر
آن که ریزد از فراقت اشک ماتم زینب است

وصف زینب را ز من مشنو، بیا در کربلا
خود ببین چون حامی ناموس عالم زینب است

ملجأ اهل حرم تا ظهر اگر عباس بود
شب نگهبان در کنار نهر علقم زینب است

پرچمت گر سرنگون شد من نگه میدارمش
غم مخور بعد از تو پشتیبان پرچم زینب است

«منزوی» هرگز مزن بیهوده لافِ عاشقی
این حسین تنها یک عاشق دارد آن هم زینب است

 

در مورد شخصیت مرحوم منزوی نقل است که ایشان درباره مضامین و حتی کلماتی که در سروده‌هایش به کار می‌برد، بسیار حساس بود و اشعارش را در حال و هوای عاشورایی می‌سرود، حتی می‌گویند که برای سرودن شعری در مورد حضرت رقیه(س) مسیری خاردار را که نسبتاً هم طولانی بود، چندین بار با پای برهنه دویده بود تا بتواند شعر سوختن خیام و فرار بچه‌ها به صحرا را بسراید.

 از آثار استاد منزوی می‌توان به این کتب اشاره کرد: نهضت حسینی، آمال منزوی، آثار منزوی، ایثار منزوی، صد سینه‌زن، صد قافیه، صد منظره، صد زمزمه، صد مرثیه، آلام منزوی.

سرانجام آفتاب عمر استاد رحیم منزوی در سحرگاه روز ۹ مرداد ۱۳۷۱ در پی عارضه قلبی در تهران غروب کرد و پیکر پاکش به اردبیل انتقال یافته و در قبرستان بهشت فاطمه به خاک سپرده شد.

نگارنده: نسیم عالی دانشور

انتهای پیام/3463/128

منبع: فارس

کلیدواژه: اردبیل استاد منزوی نهضت حسینی سلیم موذن زاده استاد منزوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۰۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دستاوردها و زندگی مشاهیر هدف مهم احداث باغ مشاهیر است

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با بیان اینکه عملیات اجرایی عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر با احداث مسیرها و خیابان‌های پیرامون پروژه آغاز شده است، گفت: معرفی ارزش‌ها، دستاوردها و زندگی مشاهیر از اهداف ساخت باغ مشاهیر است.

امیرعباس رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر در محدوده منطقه ۵ شهرداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، عملیات اجرایی این پروژه از بیست‌وپنجم فروردین سال جاری آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پروژه احداث باغ مشاهیر با اعتباری بالغ‌بر ۱۸ میلیارد ریال درحال انجام است و ماموریت سازمان اجرای پیاده‌روسازی، فضای سبز و مسیر عبوری رینگ پیرامونی باغ مشاهیر است.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این پروژه بیش از ۱۹۰۰۰ مترمربع زیرسازی می‌شود و پس از آن حدود ۴۷۰۰ تن آسفالت انجام خواهد شد.

کد خبر 749255

دیگر خبرها

  • اجرای عملیات عمرانی پارک ۲۲ هکتاری مشاهیر در اصفهان
  • نقشه راه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری تدوین شده است
  • تجلیل از ۶۵ عضو هیئت علمی برگزیده/ جوان‌ترین استاد ۴۵ساله و تقدیر از ۶ استاد زن
  • از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • معرفی دستاوردها و زندگی مشاهیر هدف مهم احداث باغ مشاهیر است
  • پیشرفت ۸ درصدی عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر
  • تل‌آویو سست تر از خانه عنکبوت/ رژیم صهیونیستی چطور منزوی شد؟
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد