Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@14:31:12 GMT

میانجیگری بغداد بین تهران- ریاض

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۱۲۰۰

میانجیگری بغداد بین تهران- ریاض

گروه سیاسی/ ولیعهد سعودی از نخست‌وزیر عراق خواسته است که تلاش خود برای میانجیگری میان تهران و ریاض را آغاز کند. به گزارش ایسنا، این خبری است که پایگاه خبری «میدل ایست آی» به نقل از منابع دیپلماتیک خود منتشر کرده است. بنا به گزارش این رسانه غربی، بن سلمان، ولیعهد سعودی در نخستین تماس خود با مصطفی الکاظمی نخست‎وزیر جدید عراق به موضوع ایران اشاره کرده و برای کاهش تنش با تهران ابراز تمایل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


  درخواستی که به نوشته «میدل ایست آی» در شرایطی مطرح شده که عربستان سعودی به دلیل خروج سامانه‌های دفاع موشکی امریکا از عربستان تحت فشار جدیدی قرار گرفته تا محاصره اقتصادی سه ‌ساله قطر را به پایان برساند. تا آنجا که امیر کویت هیأتی را برای آغاز دوباره میانجیگری به قطر فرستاده است.
مصطفی الکاظمی پس از ماه‌ها ناآرامی در عراق و اداره کشور توسط دولت موقت و ناکامی دو نامزد در تصدی پست نخست وزیری در حال تشکیل کابینه جدید است و در عرصه سیاست خارجی به دنبال اتخاذ سیاستی معتدلانه و کاهش تنش است. چه او هفته گذشته در دیدار سفرای ایران و امریکا در این کشور بر لزوم پرهیز بغداد از ورود به تنش تهران و واشنگتن تأکید کرد.
این در حالی است که عربستان به عنوان یکی از همپیمانان منطقه‌ای امریکا که در نقطه مقابل ایران قرار گرفته است، در پی فرو رفتن در باتلاق بحران‌های خودخواسته‌ای چون یمن و ناکامی در ایجاد کارزار منطقه‌ای علیه ایران و از سوی دیگر فراز و فرود در مورد همپیمانی‌اش با دولت ترامپ برای یافتن  راه حل مناسب جهت برون‌رفت از این وضعیت می‌کوشد.
بن سلمان 6 سال پس از آغاز جنگ در یمن، به این نتیجه رسیده که پیروز این جنگ نخواهد بود و نه تنها برنده نیست بلکه صحنه جنگ تغییر یافته و پهپادها و موشک‌های حوثی‌های یمن به عمق خاک عربستان رسیده و سامانه‌های دفاع هوایی عربستان که با ده‌ها میلیارد دلار خریداری شدند، عملاً نتیجه بخش نبوده‌اند. این در حالی است که ولیعهد سعودی امید خود برای حمله نظامی ایالات متحده امریکا و اسرائیل به ایران را از دست داده و دریافته که برنامه امریکا در بزرگنمایی تهدید ایران برای منطقه دست‌کم در کوتاه مدت به خواسته مطلوب ریاض منتج نخواهد شد.
هرچند ادعای درخواست میانجیگری شاهزاده سعودی از نخست وزیر عراق هنوز به تأیید رسمی مقام های دیپلماتیک  نرسیده است اما پیش‌بینی این وضعیت که عربستان به دنبال کاهش تنش و هزینه‌های سیاست دشمنی خود در منطقه است، چندان دور از انتظار نیست.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۱۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امریکا: آغاز ساخت اسکله در ساحل غزه

به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، این مقام ارشد نظامی آمریکا که خواست نامش فاش نشود با بیان اینکه ایالات متحده قصد دارد ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق دریا را از اوایل ماه مه آغاز کند، گفت: حجم کمک‌های بشردوستانه‌ای که قرار است از مسیر دریایی وارد غزه شود در ابتدا حدود ۹۰ کامیون در روز خواهد بود که این عدد می‌تواند به سرعت به حدود ۱۵۰ کامیون در روز افزایش یابد.

 بایدن که دولت وی از ابتدای حمله وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، اصلی‌ترین پشتیبان این رژیم در ارتکاب به جنایات در این منطقه بوده است، در ماه مارس ادعا کرد که پنتاگون قصد دارد یک اسکله در نوار ساحلی غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه از راه دریا به این منطقه بسازد.

این ادعا‌ها در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر بر اساس گزارش منابع فلسطینی کل جمعیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری غزه با ناامنی غذایی مواجه هستند و وزارت بهداشت غزه با انتشار تازه‌ترین آمار شهدا و مجروحان تجاوز‌های رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش این رژیم به نوار غزه در هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر افزایش یافته است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • امریکا: آغاز ساخت اسکله در ساحل غزه
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض