ثبتنام جدید سهام عدالت انجام شود
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۳۲۹۵
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حجتالاسلام حسن شجاعی با اشاره به نوشتن نامه به رئیسجمهور در زمینه سهام عدالت، اظهار کرد: بیشتر مشمولان سهام عدالت افراد تحت پوشش کمیته امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و نیز بخش قابل توجهی از عشایر، روستائیان، کارمندان، بازنشستگان، کارگران فصلی و ساختمانی و ..
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مسئول تاکید کرد: متاسفانه در زمان توزیع سهام عدالت میان مشمولان، برخی از افراد کمدرآمد و مستحق دریافت این سهام به دلایل مختلف از جمله عدم اطلاعرسانی مناسب، بیتوجهی به فواید سهام عدالت توسط مشمولان، نقص در قوانین و مقررات و ... از قلم افتادهاند که به این دسته از افراد باید کسانی که با پایان یافتن ثبتنام سهام عدالت بعدها دچار مشکلات مختلف شده و تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی درآمدهاند و یا فرزندان تازه متولد شده مشمولان سهام عدالت و نیز جاماندگان از سهام عدالت را نیز اضافه کرد.
شجاعی با اشاره به اینکه در این میان بخشی از مشکلات را باید ناشی از نحوه تصویب قوانین و مقررات مرتبط با ثبتنام و مشمولیت افراد در طرح توزیع سهام عدالت در ابتدای شروع و راهاندازی این طرح دانست، گفت: چرا که به جای توزیع سود سهام عدالت میان دهکهای درآمدی، توزیع این سهام میان مشمولان بر اساس دهکهای جمعیتی مصوب و اجرایی شد. به همین دلیل مشاهده میشود برخی از افراد مستحق و کمدرآمد، در زمان توزیع سهام عدالت مشمول این طرح نشدهاند و در مقابل سهام عدالت به برخی از افراد از جمله بخشی از کارمندان رده بالای دولت که از حقوق و مزایای مناسبی نیز برخوردار بودهاند، اختصاص داده شده است.
این نماینده منتخب مجلس تاکید کرد: با توجه به مواردی همچون افزایش تورم و مشکلات اقتصادی، رکود شدید اقتصادی در پی گسترش بیماری کرونا و تعطیلی کسب و کارها، مشکلات مربوط به توزیع سهام عدالت میان مشمولان در دوره زمانی ثبتنام و اختصاص این سهام و از همه مهمتر شعار عدالتمحوری سهام عدالت و نیز مواردی چون برخورداری دولت از ظرفیتهای لازم در توزیع سهام عدالت و اهدافی چون خصوصیسازی و واگذاری سهام شرکتهای دولتی، بهبود معیشت مردم و ...، پیشنهاد میشود با تصویب قوانین و مقررات لازم افراد متعلق به گروههای ضعیف جامعه نیز بهعنوان مشمولان جدید سهام عدالت شناخته شده و طی ساز و کارهای قانونی توزیع اصل و سود سهام عدالت میان آنها صورت پذیرد.
وی با اشاره به افرادی که باید در لیست جدید سهام عدالت قرار گیرند، تصریح کرد: این افراد شامل بازماندگان سهام عدالت یعنی افرادی که پس از پایان یافتن ثبتنام از مشمولان سهام عدالت به دلیل مختلف شرایط دریافت سهام عدالت را دارند، اضافهشدگان سهام عدالت یا همان فرزندان تازهمتولد شده مشمولان سهام عدالت، جاماندگان سهام عدالت یعنی افرادی که با وجود انجام مراحل مختلف ثبتنام سهام عدالت و حتی دریافت برگههای این سهام، متاسفانه در سامانه سهام عدالت به عنوان مشمول نهایی شناخته نشده و تاکنون از اصل و سود این سهام محروم بودهاند که حدود ۲ میلیون نفر را شامل میشوند.
شجاعی بیان کرد: بر این اساس با توجه به حجم بالای سهام در اختیار دولت و نیز منافعی که هم دولت و هم گروههای سهگانه اشاره شده از توزیع مجدد سهام عدالت خواهند برد، لازم است دولت با همکاری سایر متولیان امر از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان خصوصیسازی و سازمان بورس و اوراق بهادار علاوه بر فراهم آوردن ساز و کار دقیق، سریع و بدون ابهام و نیز اطلاعرسانی و فرهنگسازی گسترده میان مشمولان در خصوص آزادسازی سهام عدالت، برای ثبتنام مجدد از سایر مشمولان نیز قوانین و مقررات لازم را تصویب و اجرا کنند.
منتخب مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: بنده به همراه سایر نمایندگان مردم در مجلس یازدهم، هم باید این خواسته و حق این بخش از جمعیت کشور و سایر افراد کمدرآمد و مستحق دریافت سهام عدالت را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیر باشیم که با آغاز بهکار مجلس جدید این اقدام انجام خواهد شد.
کد خبر 511953 برچسبها سهام عدالتمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سهام عدالت مشمولان سهام عدالت توزیع سهام عدالت سهام عدالت میان قوانین و مقررات میان مشمولان سهام عدالت ثبت نام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۳۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، عدالت اجتماعی یکی از مهمترین واژگان علوم انسانی و اجتماعی است و معمولا در بسیاری از محافل و کرسیهای دانشگاهی و پژوهشی کشور در دیدگاهها و رویکردهای جامعوی در سطوح کلان، میانه و خُرد از جایگاه مقولۀ هسته مرکزی برخوردار است.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده میشود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند.
* عدالت اجتماعی
این پژوهشگر در این مقاله مینویسد عدالت اجتماعی امکان بهرهمندی همه از شرایط یکسان برای دسترسی به فرصتهای اجتماعی است. حفظ حقوق همۀ مردم در جامعه، احترام به حقوق یکدیگر است. در سنجش عدالت در محافل دانشگاهی و پژوهشی تاکنون بیشتر درک از عدالت و احساس عدالت مدنظر بوده که اغلب با روش پیمایش مورد تعریف عملیاتی و سنجش قرار گرفته است.
عدالت اجتماعی امکان بهرهمندی همه از شرایط یکسان برای دسترسی به فرصتهای اجتماعی استاو خاطرنشان میکند که این مقاله با رویکرد جامع جهت رسیدن به تعریف نظری و چارچوب روشی دقیق درخصوص عدالت اجتماعی، ابتدا به بررسی رویکردها و دیدگاههای عدالت اجتماعی میپردازد تا به درک نشانههای اصلی و مفصلبندیهای خاص آن بپردازد.
به زعم شالی تحقیقات عدالت از نظر تاریخی در چارچوبی چندرشتهای توسعه یافته است. رشتههای مختلف درگیر درمباحث عدالت شامل فلسفه، جامعهشناسی، روانشناسی و اقتصاد است.
میتوان گفت بهطور گسترده اکثر رویکردهای فلسفی عدالت بر جنبههای هنجاری، عینی و ساختارهای تقویت عدالت در جامعه استوار است.
* عدالت از منظر روانشناسی
این پژوهش بیان میکند که از منظر روانشناسی، عدالت بیشتر به جنبههای ذهنی آن چه مردم آن را عادلانه یا ناعادلانه تصور میکنند مربوط است. روانشناسی کمتر به ساختار توجه کرده و بیشتر بر درک و توضیح نحوه تفکر و احساس مردم در مورد عدالت تمرکز دارد و عدالت را در سطح افراد بیان میکند.
او مینویسد روانشناسی در سطح فردی بیشترین همپوشانی را با مطالعات اخلاقی (Moral) دارد و فرایندهای شناختی و عاطفی به هنگام مواجه با بیعدالتی در افراد بسته به تفاوت آنها در درک، تفکر و اخلاقمداری متفاوت است. بررسی جامع فرایندهای روانشناسی مرتبط با عدالت مستلزم گنجاندن پویاییهای، بینفردی (Interpersonal) درونفردی (Individual) و درونگروهی (Intergroup) در مطالعات است.
* دیدگاه اقتصادی و جامعهشناسی عدالت
به زعم این پژوهشگر برخلاف دیدگاه اقتصادی عدالت که در سطح کلان به عنوان یک سیستم توزیع و در سطح خُرد به عنوان یک سیستم انتخاب عقلانی بررسی میشود، در جامعهشناسی عدالت به عنوان یک ارزش اجتماعی در داخل جامعه و گروههای مختلف موجود در جامعه تعیین میشود.
او معتقد است موضوع اصلی در مطالعات عدالت اجتماعی، بررسی ساختارهای موجود در جامعه است. به عبارت دقیقتر، جامعهشناسی پدیدههای عدالت جمعی را به تصویر میکشد، مسیری که در آن نهادهای اصلی جامعه، حقوق اساسی و وظایف را تعیین کرده و منافع حاصل از مشارکت اجتماعی را توزیع مینمایند در سطح بینفردی و بینگروهی مطالعات روانشناسی همپوشانی با مطالعات جامعهشناسی عدالت و عدالت توزیعی خواهد داشت.
* عدالت توزیعی (Distributive Justice)
به زعم شالی در خصوص اَشکال یا وجههای مختلف عدالت باید خاطرنشان ساخت که شکل اول عدالت توزیعی است که به عدالت درکشده از اصول و قواعد تنظیمکننده توزیع منابع و به ارزیابی نتایج واقعی توزیع در رابطه با نتایج مورد انتظار اشاره دارد.
عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند «مقایسۀ اجتماعی» و «احساس محرومیت اجتماعی» نمود پیدا میکنداو در ادامه مینویسد در مطالعات عدالت توزیعی توجه به چند مورد از اهمیت بالایی برخوردار است اولین مورد شناسایی اصول و قواعدی که باید برای نحوه توزیع عادلانە منابع اجتماعی یا بار فشارها مانند جرائم مورد استفاده قرار گیرد. مورد دوم بیعدالتی ناشی از قواعد توزیع چه پیامدهایی خواهد داشت.
* عدالت رویهای (Procedural Justice)
این پژوهشگر مینویسد عدالت رویهای است که دیرتر از عدالت توزیعی مطرح شده و بر عادلانه بودن رویهها و فرایندهای توزیع منابع تمرکز دارد. در این شکل عدالت تمرکز اصلی نه بر روی نتایج، بلکه درخصوص فرایندهای آن است. عقیده اصلی این دیدگاه این است که جریان منصفانه/عادلانه بیطرفانه با چه تصمیمهایی عملی خواهد شد. اگر نحوه تصمیمگیری عادلانه یا منصفانه تشخیص داده شود، احتمالا خروجی یا توزیع نهایی منابع به عنوان فرایندی عادلانه یا منصفانه پذیرفته خواهد شد.
* عدالت کیفری (Retributive)
این نویسنده بیان میکند که عدالت کیفری به نتایج منفی ناشی توزیع منابع اشاره دارد. از نظر تاریخی، تحقیقات عدالت توجه خود را معطوف به توزیع منابع مثبت کرده است. فرض حاکم این بوده است که رویکردهای مربوط به توزیع منافع مثبت در مورد توزیع منابع منفی نیز صدق میکند. اگرچه تحقیقات نشان داده است که عدالت مربوط به منابع مثبت و منفی ممکن است شامل فرایندهای متمایزی باشند این شکل از عدالت نیز در بین رشتههای مختلف قابل بررسی است.
او مینویسد عدالت کیفری در پی یافتن مجازات توزیع منفی مناسب برای افراد خاطی است. عدالت کیفری به جزا و تنبیه عادلانه برای عمل خطا و قانونشکنی مربوط است. مطالعات آلودگی آب و هوا و جرائم تخطی از استانداردهای تخلیه آن بیشتر در این بخش قرار میگیرد.
* عدالت ترمیمی (Restorative) و عدالت جبرانی (Reparative)
در چند دهە اخیر و با نقد رویکرد سنتی عدالت کیفری، گونە جدیدی از عدالت به عنوان عدالت جبرانی یا عدالت ترمیمی مطرح شده است. وجه چهارم عدالت نیز مشابه عدالت کیفری با نتایج منفی سروکار دارد. تأکید بر رویههای رسمی برای جبران عدالت، روی فرایندهای غیررسمی متمرکز است که به موجب آن قربانیان، بزهکاران و جوامع ترغیب میشوند تا گامی برای جبران آسیب بردارند.
به طور خلاصه تتبع نظری موضوع نشان میدهد که در ترسیم عدالت اجتماعی، نَه نسخۀ دستچپیها (یعنی برابری در فرصتها و برابرسازی نتایج) و نَه نسخۀ دستراستیها (یعنی فقط برابرسازی فرصتها و توجه به شایستگیها) نسخۀ کاملی برای کشور ماست؛ بلکه نیاز به یک دیدگاه ترکیبی و با توجه به ارزشهای بومی و به عبارتی مقتضیات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی(ایرانی – اسلامی) است.
در نهایت اینکه توصیۀ نوشتار حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند «مقایسۀ اجتماعی» و «احساس محرومیت اجتماعی»نمود پیدا میکند، ازاینرو نیاز به روشهای ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد، در این راستا روشهای کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا میکنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر میگیرند و میتوانند شاخصهای قابل توجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهندامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی میتوان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.
انتهای پیام/