Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:15:05 GMT

نهالستان ملایر ظرفیت تولید بیش از یک میلیون نهال را دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۳۷۱۹

نهالستان ملایر ظرفیت تولید بیش از یک میلیون نهال را دارد

 اسفندیار خزائی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: هم اینک در نهالستان قدس ملایر انواع گونه‌های جنگلی نظیر بنه، بادام، زالزالک، گلابی وحشی، بلوط، سنجد، ارژن و انواع گونه‌های مورد نیاز توسعه فضای سبز شامل افرا، اقاقیا، ارغوان، عرعر و صنوبر تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید نهال در نهالستان ملایر امسال به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله‌ افزایش می یابد افزود: هدف گذاری منابع طبیعی اجرای ۵۰۰ هکتار صنوبرکاری در سال جهش تولید و در راستای توسعه زراعت چوب در همدان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: این اداره کل علاوه بر حفظ، توسعه و فرهنگ‌سازی مکلف به تامین نهال مورد نیاز برای زارعان، تولیدکنندگان چوب و کاشت نهال در طرح‌های توسعه ای منابع طبیعی است.

خزائی ادامه داد: زراعت چوب در نهالستان قدس ملایر رو به افزایش بوده و اولویت نخست این اداره‌کل استفاده از ظرفیت این نهالستان‌ برای تامین نهال مورد نیاز در سال جهش تولید است.

وی درباره وضعیت کاشت نهال در همدان خاطرنشان کرد: سال گذشته یک هزار هکتار جنگل‌کاری با نهال، ۷۰۰ هکتار جنکل‌کاری با بذر و ۳۰۰ هکتار زارعت چوب صورت گرفت که اقدامی بی سابقه و بی نظیر در استان بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: بیش از ۳۰۰ هزار اصله نهال نیز همزمان با هفته درختکاری در اسفند سال گذشته در استان غرس و  ۵۰۰ هزار اصله نهال صنوبر در قالب توسعه زراعت چوب در هفته منابع طبیعی بین مردم این استان توزیع ‌شد.

خزائی کشت صنوبر را گام مهمی در اشتغال‌زایی، تأمین چوب موردنیاز برای تولید محصولات و صنایع چوبی از جمله مبل و منبت ملایر و تویسرکان و حفظ منابع طبیعی دانست و بیان کرد: با توجه به اهمیت جایگاه زراعت چوب در رونق اقتصادی، امسال هدف‌گذاری طرح توسعه زراعت چوب یکی از شاخص های مهم اداره کل منابع طبیعی است.

نهالستان ملایر یکی از مهم‌ترین مراکز تولید نهال‌های جنگلی در همدان است که سالانه تعداد زیادی نهال برای کاشت در جنگل‌کاری‌ها، بوستان‌های روستایی، پارک‌های جنگلی و مناطق قرق شده تولید و ارسال می‌کند.

بر اساس آمار منتشره وسعت اراضی ملی همدان بیش از ۹۰۵ هزار هکتار است که نزدیک به نیمی از مساحت این استان را شامل می‌شود.

برچسب‌ها کاشت نهال همدان ملایر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کاشت نهال همدان ملایر کاشت نهال همدان ملایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۳۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: با توجه به صعب العبور بودن مناطق منابع طبیعی استان کرمانشاه و فرسوده بودن امکانات، به روزرسانی تجهیزات ضرورت دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، انشاالله کولانی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که امروز در استانداری برگزار شد اظهار داشت: این اداره  کل براساس وظایفی که دارد اقدام به کنترل سیل در سطح 14 شهرستان استان کرده که مؤثرترین آن مهار سیلاب در ضلع شمالی شهر کرمانشاه بود.

وی با اشاره به ضرورت رفع نیازها و امکانات حریق عنوان کرد: با توجه به صعب‌العبور بودن و فرسوده بودن امکانات و تجهیزات اطفای حریق درخواست به روزرسانی تجهیزات را داریم.

کولانی با تأکید بر مردمی‌سازی و هماهنگی بین دستگاه‌ها در اطفای حریق گفت: در بخش‌هایی از شهرستان دالاهو طی یک ساعت 740 نفر از مردم به صورت خودجوش برای اطفای حریق به کمک آمدند و حریقی که 72 ساعت طول می‌کشید با همراهی مردم به حداقل رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری لورانتوس گریبانگیر جنگل‌های سراسر کشور به ویژه جنگل‌های زاگرس است افزود: این آفت بیشتر در فصل خشکسالی درختان را مبتلا می‌کند و درخواست داریم مبارزه با این آفت به صورت ملی دیده شود در غیر این صورت در سال‌های آینده این جنگل‌ها را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر حدود 620 هزار هکتار طرح آبخیزداری اجرا شده است عنوان کرد: سهمیه و تعهد استان در زمینه کشت یک میلیارد نهال طی چهار سال حدود سه میلیون اصله نهال بوده که انجام شده اما تعهد ملی 36 میلیون نهال بوده که در صورت تأمین اعتبار ملی انجام می‌شود.

کولانی با اشاره به اینکه ظرفیت نهالستان‌های استان دو میلیون و 300 هزار اصله نهال است اما سه میلیون اصله نهال تولید و کشت شده است گفت: 600 هکتار از نهال‌های کشت شده مثمر و مابقی کشت اقتصادی است که برای تولید چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه
  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • آغاز مسابقات بوکس قهرمانی نوجوانان کشور در ملایر
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان