Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@04:57:05 GMT

از علل ایجاد مناطق حاشیه‌نشین تا توانمندسازی ساکنانش

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۴۰۵۲

از علل ایجاد مناطق حاشیه‌نشین تا توانمندسازی ساکنانش

رئیس گروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نو پدید سازمان بهزیستی کشور با اشاره به علل ایجاد مناطق حاشیه نشین، روش‌های توانمندسازی ساکنان این مناطق را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا اسدی با اشاره به فعالیت گروه پیشگیری ازآسیب های اجتماعی نو پدید سازمان بهزیستی گفت: ما در دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی، درباره کاهش انواع آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه نشین فعالیت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به علل ایجاد مناطق حاشیه شین اشاره و عنوان کرد: سکونتگاه‌های غیر رسمی سه مشخصه اصلی دارند، اول اینکه خود رو هستند و خارج از نظام برنامه‌ریزی و برنامه شهری شکل می گیرند. دومین پیامد که متعاقب همین ویژگی است گرفتاری آنها در تله فقر است. فقر به معنای فقر مالی، فقر فرهنگی و اجتماعی محسوب ‌می‌شود. مشخصه سوم که پیامد و مکمل مشخصه دوم است نیز  آسیب پذیری اجتماعی این سکونتگاه‌ها است.

رئیس گروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نو پدید سازمان بهزیستی افزود: وقتی سکونتگاهی خارج از نظام برنامه ریزی شهری باشد و در تله فقر هم گرفتار شده باشد، آمادگی هرگونه آسیب پذیری اجتماعی را دارد. فقر مالی، فقر جسمانی، انزوا، فقر روحی و بی‌قدرتی در نتیجه همین آسیب پذیری است که این مناطق با آن ها دست و پنجه نرم می کنند.

وی با بیان اینکه فقرا در این مناطق فقر مالی دارند که باعث عدم برخورداری آن‌ها از مسکن مناسب و سایر دارایی‌هایی که باید داشته باشند، می شود، ادامه داد: از طرف دیگر آنها به واسطه همین فقر مالی و دارایی‌ها از ضعف جسمانی هم رنج می برند که این هم ناشی از تغذیه نامناسب آنها است.

اسدی که در یک‌برنانه رادیوی صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه بی قدرتی مشخصه اصلی فقر در این مناطق است که شعاع تاثیر آن‌ها و چانه زنی و مذاکره را محدود می کند، تصریح کرد: این افراد یاد نمی گیرند تلاش کنند برای اینکه منابع بگیرند و توانمند شوند و متاسفانه مدام احساس می‌کنند این دولت است که باید به آن ها کمک کند.

وی ضمن بیان اینکه سازمان‌های نگه داشت امنیت می‌توانند نقش ایفا کنند، گفت: این نقش نباید به طور مستقیم باشد که این مناطق و افرادی که واقعا در آنجا گرفتار آمدند مدام محتاج دریافت این خدمات باشند بلکه اینها باید روزی روی پای خودشان بایستند. این فرایند با توانمندسازی از طریق خود آن افراد و گروه ها و اجتماعات فقیری که در آن مناطق دارند زندگی می‌کنند باید باشد که این رویکرد یکی از راهبردهای موفق و موثر چند سال اخیر سازمان بهزیستی نیز بوده است.

رئیس گروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نو پدید سازمان بهزیستی به اقدامات بهزیستی اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی توانسته در این زمینه موقعیت‌هایی را ایجاد کند که از طریق ظرفیت سازی و با اهرم هایی مثل افزایش مهارت و قابلیت‌های انسانی و اجتماعی این افراد، اعتماد به نفس و اعتماد اجتماعی این گروه ها را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه با افزایش اعتماد به نفس، این افراد احساس حضور بیشتر و موثرتری در جامعه می کنند، اظهار کرد: وقتی این ساز و کارها تثبیت می شود، آن وقت ما از طریق ترویج این سازوکارها می توانیم بگوییم توانمندسازی اقتصادی می تواند به عنوان زمینه ساز خروج فقرا از این چرخه معیوب فقر و آسیب پذیری این اجتماعات محلی اتفاق بیفتد.

اسدی با بیان اینکه تجربه‌های خوبی در بهزیستی از طریق ایجاد گروه‌های خودیار، گروه‌های همیار، گروه‌های کارآفرین به منظور توانمند سازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این گروه‌ها وجود دارد، عنوان کرد: در ایران حدود سه هزار گروه خودیار کارآفرین داریم که در حوزه معاونت اجتماعی دارند فعالیت می کنند. این گروه‌ها در مناطق حاشیه نشین هم هستند. به لحاظ گروهی این‌ها توانمند می شوند، ایده می دهند و به آنها وام تعلق می گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان بهزیستی کشور مناطق حاشیه نشین سكونتگاه هاي غيررسمي توانمندسازی پیشگیری از آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه نشین گروه پیشگیری آسیب پذیری فقر مالی گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۴۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اقدام کمیته امداد در توانمندسازی مددجویان، گفت: کمیته امداد نهاد پیشران در حوزه اشتغال در کشور است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمدجواد ایروانی، شب گذشته در مراسم افتتاح زائرسرای شماره 2 کرامت ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد، گفت: کمیته امدادامام خمینی ره بدون شک یکی از بزرگترین نهادهای خیریه‌ مردمی در جهان است و وسعت و گستردگی خدمات، آن را از همه نهادهای دیگر متمایز می‌کند.

وی افزود: کمیته امداد نشان‌دهنده نیات خیر و ظرفیت‌های دولتی است که در جهت توانمندسازی محرومان بسیج شده است.

ایروانی با اشاره به اقدامات کمیته امداد در توانمندسازی مددجویان، تاکید کرد: این روش‌ها و سازو کارها بسیار ارزشمند و باید الگوگیری شود.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه گسترش عدالت، ذات جمهوری اسلامی است، افزود: ایجاد صندوق امداد ولایت با یک طهارت مالی بالا، تاسیس صندوق ضمانت اشتغال، جذب گروه‌های جهادی برای خدمت به محرومان و ایجاد راهبران شغلی از دستاوردهای بزرگ کمیته امداد است.

وی تصریح کرد: کمیته امداد نزد مردم سرمایه اجتماعی بالایی دارد و یکی از نهادهای پیشران در اشتغال کشور، ایجاد کسب و کارهای کوچک و عرضه محصولات تولیدی و زنجیره‌سازی کسب و کارهای آنهاست.

ایروانی خاطر نشان کرد : امیدواریم با فراهم کردن زمینه اشتغال، چرخه فقر را در کشور بشکنیم و با کمک مردم، دولت و سایر نهادها، خدمات بیشتری به این جامعه صورت گیرد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
  • کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی