Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@19:37:59 GMT

موانع و راهکار تحقق جهش تولید

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۵۲۷۱

موانع و راهکار تحقق جهش تولید

بای موانع و راهکارهای تحقق جهش تولید را تشریح کرد و گفت:اندکی اراده و کمی عزم و ذره ای پشتکار می تواند ما را به معنای واقعی به کلمه جهش تولید برساند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری سال 1399را «جهش تولید» نامگذاری کردند.

کشور از لحاظ وضعیت اقتصادی در شرایط نامناسبی قرار دارد و تورم و بیماری کرونا مشکلات را دو چندان کرده است اما از راه های نجات کشور توجه به تولید داخل و  جهش تولید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را مسئولان و مردم در عرصه عمل به نمایش بگذارند، به راحتی می توان از این بحران ها عبور کرد.

 

«جعفربای» پژوهشگر معتقد است که کشور از لحاظ منابع طبیعی و نیروی انسانی ظرفیت بالایی دارد و اندکی اراده و کمی عزم و ذره ای پشتکار می تواند ما را به معنای واقعی به کلمه جهش تولید برساند. در همین ارتباط گفتگو با این جامعه شناس صورت گرفته است که در زیر می خوانید:

 

تحقق جهش تولید در کشور ما را چگونه ارزیابی می کنید؟

مواهب الهی در کشورمان فوق العاده است و خدای منان برای بندگان اش چیزی را کم نگذاشته است. سرمایه عظیم مواد کانی که در دل همه کوه های کشورمان چون گنجینه ارزشمندی موجبات نشاط و خوشی را در دل همه ایرانیان فراهم کرده است و ثروت بیکران ملی در قامت استعدادهای درخشان در نیروی انسانی ما همه پازل های جهش تولیدی را مهیا ساخته است.

 

اندکی اراده و کمی عزم و ذره ای پشتکار می تواند ما را به معنای واقعی به کلمه جهش تولید برساند. اینکه همه ملزومات برای دست یابی به  تولید حداکثری مهیا است و ضرورت کار هم امری اجتناب ناپذیر است، هرگونه سستی و رخوت توجیهی ندارد، هرگونه غفلت از یک سو ناسپاسی و ناشکری به نعمات است که بی کم و کاست اعطا کرده است. از سوی دیگر عدم جبران عقب ماندگی های گذشته را در پی دارد.

 

بی شک اقدامات امروز ما چگونگی فردایمان را رقم می زند. فراموش نکنیم که در گذشته به دلایل فراوانی دچار مشکلاتی بودیم که نتوانستیم جایگاه شایسته ای که حق مان است، کسب کنیم و امروز برای جبران همه قصور و کوتاهی های گذشته باید تلاش مضاعف داشته باشیم تا بتوانیم با تحقق جهش تولید جبران مافات کنیم تا ثابت شود که حق مان بالاتر از موقعیتی است که در حال حاضر قرار گرفته است.

 

ظرفیت های کشور ما برای جهش تولید چیست؟

 

همت و مجاهدت کارگران که موتور محرکه جهش تولید محسوب می شوند، ظرفیت های آماده برای انجام این مهم اقتصادی است. فراهم سازی زیرساخت های این امر خطیر که چندین گام بالاتر از رونق تولید است از واجبات می باشد. باید همه ساز و کارهای جهش تولید نه در حرف بلکه در عمل آماده شود و همه نقدینگی ها به سوی تولید هدایت شود چون کثرت نقدینگی بلای جان اقتصاد ما شده است و به هر سو که می رود، موجب بروز مشکلات فراوان می شود.هدایت آن در مسیر تولید می تواند گامی در جهش تولید محسوب شود.

 

موانع سر راه جهش تولید چیست؟

 

 از آفات جدی و اساسی تولید قاچاق بی رویه کالا است و باید تدابیر فراگیر نسبت به مبارزه با بنیان و مغز متفکر برنامه ریز آن انجام شود تا تولید بتواند نفسی بکشد چون تا تولید شروع به رشد کرده، قاچاق کالا ریشه آن را خشکانده است.

 

حمایت از تولیدکنندگان داخلی از دیگر مواردی است که می تواند بستر جهش تولید را معرفی کند. امروزه عدم حمایت از مولدان و به حاشیه راندن آنان باعث کند شدن چرخ تولید می شود.

 

برای جلوگیری از این موانع چه باید کرد؟

 

 حمایت همه جانبه به خصوص از بنگاه های تولید دانش بنیان می تواند جهش تولید را محقق سازد. حمایت های بانکی، پولی و مالی، حمایت های حقوقی و قضایی، حمایت های بازاریابی و مصرف کالای داخلی از جمله مواردی است که حوزه تولید به شدت به آنها نیاز دارد.

سهولت صدور انواع مجوزهای مورد نیاز تولیدکنندگان نیز می تواند به فرآیند تولید سرعت بخشیده و انگیزه کار را افزایش دهد.

توانمندسازی تولیدکننده موجبات روان سازی چرخه تولید شده و بر قدرت کار چند برابری در تولید می شود. باید با فراهم سازی پیش نیازهای تولید تحقق جهش تولید را به درستی ریل گذاری کرده و پایه های اساسی شتاب دهنده و رفع همه موانع می تواند فرآیند تولید را به گونه ای نهادینه کند که افزون بر نیاز داخل تولید برای صادرات رشد و پویایی اقتصادمان انجام گیرد و ضمن درمان بیماری های مزمن اقتصادی آن را از نظام تک محصولی نجات دهد.

 

جهش تولید چه نقشی برای  جامعه می تواند داشته باشد؟

آری با تولید مازاد بر نیاز بستر صادرات را رونق بخشیده و اقتصاد را متکی بر برآورده های متنوع کرده تا هیچ گونه تهدیدی از سوی دشمنان متوجه اقتصاد نشود.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: جهش تولید اقتصاد اقتصاد مقاومتی تحقق جهش تولید جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۵۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید برای جهش تولید به رفع موانع پرداخت/ لزوم توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جمع مدیران قضایی استان اظهار داشت: بی‌تردید کار در دستگاه قضایی بسیار دشوار و پرمخاطره بوده و دستگاه قضایی تابلو و نماد اعتماد و اطمینان مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود چون زمینه خدمت و عمل صالح در آن بسیار فراهم است.

وی افزود: علاوه بر آن کارکنان دستگاه قضائی با احقاق حق و تکریم مراجعان، نقش مهمی در جذب سرمایه‌های اجتماعی برای این نظام مقدس بر عهده دارند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه با اشاره به شعار سال تصریح کرد: باید برای جهش تولید، به رفع موانع تولید پرداخت که خوشبختانه دستگاه قضائی در رفع بسیاری از این موانع نقش تأثیرگذاری داشته است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع عفاف و حجاب در جامعه اظهار داشت: قضات نباید این موضوع مهم را در محاکم، سهل و آسان بگیرند بلکه بر اساس قوانین و مقررات باید به این موضوع ورود و برخورد قاطعانه داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم همکاری فرمانداران برای رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان با همکاری فرمانداران
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • ‌مهم‌ترین ‌در تحقق شعارهای سال، توجه به حمایت از تولید ملی است
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • باید برای جهش تولید به رفع موانع پرداخت/ لزوم توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه