Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-09@02:08:55 GMT

بورس کالا به پیشرفت اقتصادی کمک می کند

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۶۳۶۳

بورس کالا به پیشرفت اقتصادی کمک می کند

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس با اشاره اینکه بورس کالا ویژگی‌هایی دارد که به رشد و پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند، اظهار کرد: نخستین مزیت عرضه محصولات در بورس کالا ارائه کالاهای استاندارد است زیرا تا محصولی استاندارد نباشد قابل عرضه در بورس نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس به نقش بورس در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اگر بورس در کشور وجود نداشت دولت باید هزینه‌های زیادی متقبل می‌شد و آن فواید و منافعی که باید به مردم منتقل می‌شد، انتقال پیدا نمی‌کرد لذا از این جهت بورس توانسته است یک خلأ اساسی و جدی را در اقتصاد مرتفع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایمنا به نقل از کالاخبر، غلامرضا مصباحی مقدم به مزایای عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و با بیان اینکه بورس کالا ویژگی‌هایی دارد که به رشد و پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند، اظهار کرد: نخستین مزیت عرضه محصولات در بورس کالا ارائه کالاهای استاندارد است زیرا تا محصولی استاندارد نباشد قابل عرضه در بورس نیست بنابراین خریداران مطمئن هستند اگر کالایی در بورس عرضه می‌شود رعایت استانداردهای کیفیت در مورد آن کالا صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: مزیت دیگر شفافیت است زیرا هم عرضه کنندگان و هم تقاضاکنندگان در بورس کالا وارد معامله می‌شوند و معاملات کاملاً به صورت شفاف صورت می‌گیرد و چند قیمتی در این بازار وجود ندارد، لذا علاوه بر شفافیت شاهد رقابت در بورس کالا هستیم به طوری که رقابت تنگاتنگی بین عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان در بورس ایجاد می‌شود که رقابت سالمی است.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس ادامه داد: این رقابت سالم موجب می‌شود که کم‌ترین و واقعی‌ترین قیمت شکل بگیرد؛ از سوی دیگر عرضه محصولات در بورس کالا به تولیدکنندگان قابلیت پیش بینی کردن قیمت‌ها را می‌دهد و باعث می‌شود تا آنها براساس پیش بینی‌ها اقدام به تولید کنند علاوه بر اینکه ظرفیت هم در بورس برای تولید کننده بهتر تشخیص داده می‌شود.

مصباحی مقدم درباره قیمت گذاری دستوری گفت: اصولاً رانت در جایی شکل می‌گیرد که دو قیمت وجود داشته باشد؛ طبعاً یک قیمت، قیمتی است که دولت به صورت دستوری تعیین کرده و به بنگاه‌ها تکلیف می‌کند که آن را رعایت کنند ولی علاوه بر آن قیمت دیگری در بازار آزاد شکل می‌گیرد که قیمت دوم، قیمت اول را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و طبعاً برای کسانی که در بازار دوم کالاهای خود را عرضه می‌کنند یک رانتی شکل می‌گیرد؛ در واقع این افراد تلاش می‌کنند تا بتوانند سهمیه‌هایی که می‌خواهند به بازار کنترل شده عرضه کنند را کاهش دهند و با تعلل آن کالا را به بازار رسمی عرضه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت سود اصلی حاصل از اختلاف دو نرخ فوق به جیب واسطه می‌رود و با این اقدام شاهد پدیده‌هایی چون احتکار و تعلل در عرضه محصولات به بهانه‌های مختلف خواهیم بود لذا در مجموع قیمت‌گذاری دستوری به سود تولید نخواهد بود.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس اظهار کرد: در گذشته که بورس کالا وجود نداشت، بنگاه‌های بزرگ در بازارها جولان می‌دادند و مصرف کنندگان امکانی برای گرفتن حق خود نداشتند اما امروز به دلیل ایجاد شفافیت و امکان نظارت‌ها، مجالی برای سو استفاده این بنگاه‌ها باقی نمانده و مصرف کنندگان نیز بر اساس رقابت به خرید مواد مورد نیازشان می‌پردازند لذا در صورت حمایت‌ها از بورس کالا، این بورس در آینده می‌تواند به یکی از مراجع قیمتی کالاهای مهم ایرانی از قبیل محصولات پتروشیمی، فلزی و کشاورزی در منطقه تبدیل شود تا نقش ایران در روند قیمت کالاها اثرگذارتر شود.

کد خبر 424039

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بازار بورس معاملات بورس بورس بورس کالا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عرضه محصولات در بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۶۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۶۸ درصدی پایانه صادرات و ترانزیت کالا در بندر بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، محمد شکیبی‌نسب در نشست بررسی مشکلات صادرکنندگان مواد معدنی در بندر بوشهر که با حضور رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر و جمعی از صادرکنندگان برگزار شد، بیان کرد: اولویت اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزایش صادرات غیرنفتی و به‌ویژه موادمعدنی به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های شاخص استان است، چراکه این مهم بدون تردید به افزایش ظرفیت سازمانی برای توسعه زیرساخت‌های مجتمع بندری نگین کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: در همین راستا در نشست مستمر با صادرکنندگان کالا از بنادر استان، موانع و مشکلات فراروی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار کرد: با هدف شتاب بخشی به روند صادرات موادمعدنی از مجتمع بندری نگین، قوانین و مقرراتی وضع شده که شرکت‌های فعال در این حوزه ملزم به رعایت آن هستند.

وی گفت: با هدف بهبود روند صادرات، اکنون طرح پایانه اختصاصی صادرات و ترانزیت در مجتمع بندری نگین با بیش‌از ۶۸ درصد پیشرفت در حال ساخت است.

شکیبی‌نسب از پیشرفت ۹۰ درصدی اسکله این طرح خبر داد و بیان کرد: با پیشرفت مناسبی که طرح پایانه اختصاصی مذکور دارد، انتظار است در نیمه دوم سال جاری به بهره‌برداری نهایی برسد.

وی گفت: در شرایط کنونی با ساخت ۲ پست اسکله رمپ موقت، سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن موادمعدنی از مجتمع بندری نگین به مقصد کشور‌های کویت، امارات، قطر، هند و شماری از کشور‌های آفریقایی صادر می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر کلینکر، سیمان و سنگ گچ را عمده موادمعدنی صادر شده از مجتمع بندری نگین عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • عرضه بیش از ۲۴ محصول متنوع پالایشگاه آبادان در بورس
  • پیشرفت ۶۸ درصدی پایانه صادرات و ترانزیت کالا در بندر بوشهر
  • مردم هیچ علاقه‌ای به نگهداری ریال ندارند | فعالان اقتصادی هم پول ملی را خسارت می‌دانند!
  • مردم هیچ علاقه‌ای به نگهداری ریال ندارند | فعالان اقتصادی هم پول ملی را خسارت می‌بینند و می‌دانند!
  • صف خرید فورس ۶ تن در بورس کالا
  • معامله نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا
  • عدم همخوانی میزان کشفیات با ارزش بازار قاچاق پوشاک
  • هشدار ستاد مبارزه با قاچاق کالا به صاحبان مالها
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد