Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت در اقدامی عجیب اقدام به تغییر کاربری اراضی باغ رضوان رشت برای واگذاری به بخش خصوصی و احداث پارک آبی در آن مکان کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، احداث آرامستان و غسالخانه ازجمله ملزومات مدیریت شهری به شمار می‌رود که در اسناد طرح‌های جامع شهری نیز ایجاد و توسعه گورستان‌ها به‌عنوان تجهیزات شهری پیش‌بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آرامستان‌ها بخشی از تجهیزات شهری محسوب می‌شوند که افزایش بهینه آن به‌عنوان بخشی از مکمل زیرساخت‌های شهری، منجر به ارتقای رفاه اجتماعی می‌شود.

 مکان‌سنجی آرامستان‌ها از بعد شرعی باید مکانی باشد که باعث شکسته شدن نماز و ابطال روزه مسلمانان نشود و همچنین از بعد موقعیت مکانی، فاصله آرامستان تا محدوده شهر کم‌تر از ۱۰ کیلومتر نباشد و طراحی و جانمایی صحیح آرامستان‌ها می‌تواند منجر به ایجاد فضایی برای پاسخ‌گویی به نیازهای روحی و روانی منطبق بر اعتقادات مردم شود.

شهر رشت دارای دو آرامستان تازه‌آباد و باغ رضوان که یک از آن‌ها در داخل و دیگری در بیرون از شهر قرار گرفته است.

باغ رضوان تنها آرامستان قابل استفاده در سال‌های آتی

آرامستان تازه‌آباد درگذشته این قبرستان بخشی از یک باغ وسیع چای بود که در کنار محله کیژده (کیش ده) قرار داشت. با احداث جاده آسفالته رشت به لاهیجان، از وسعت این قبرستان کاسته و در حال حاضر به علت تکمیل ظرفیت عملاً از چرخه دفن اموات خارج‌شده و به همین دلیل آرامستان باغ رضوان تبدیل به مکانی تبدیل شده است که امروز می‌توان به‌راحتی اموات را در آن دفن کرد.

در یک‌صد و هفدهمین جلسه شورای چهارم شهر رشت با دو فوریت پروژه اجرای پارک آبی در زمینی نزدیک به بیمارستان آریا تصویب شد اما ظاهراً مکان این طرح مورد تأیید سرمایه‌گذار قرار نگرفت و با تصویب شورای پنجم قرار شد در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در جوار باغ رضوان احداث شود.

 

۴۶ هکتار اراضی باغ رضوان برای تدفین اموات

عضو هیئت‌امنای باغ رضوان رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به آغاز به کار سازمان باغ رضوان یا دولت‌آباد در سال ۱۳۷۲ اظهار کرد: در سال ۶۰ هیأت امنای تازه‌آباد به سرپرستی مرحوم آیت‌الله لاکانی این اراضی را با کاربری قبرستان تحویل شهرداری رشت داده است.

وی با اشاره به مساحت ۴۶ هکتاری زمین باغ رضوان رشت گفت: ۱۱ هکتار از اراضی باغ رضوان رشت در زمان آیت‌الله لاکانی از اشخاص حقیقی خریداری و ۳۵ هکتار از منابع طبیعی دریافت شد که تاکنون چهارده قطعه آن تکمیل و تعدادی هم به خانواده‌ها پیش‌فروش شده است.

به دلیل بی‌توجهی مدیریتی صورت گرفته قریب پنج هکتار از این اراضی تغییر کاربری داده شد و در حال حاضر با تصویب شورای شهر رشت نیز قرار است ۱۵ هکتار آن با تغییر کاربری به شرکت گیل‌لند برای احداث پارک آبی و سالن‌های چندمنظوره ازجمله سالن‌های ورزشی و کنسرت  احداث شود.

احداث پارک آبی در کنار اموات

گفتنی است پرونده این زمین برای تغییر کاربری در کمسیون ماده پنج در مسکن شهرسازی در حال رسیدگی بوده و پروژه پارک آبی دقیقاً در وسط آرامستان باغ رضوان در جوار قطعه بهشت که فوت‌شدگان کرونایی در آن مدفونند در نظر گرفته شده است.

با توجه به تکمیل احتمالی ظرفیت آرامستان تازه‌آباد و نیز رویه در پیش‌گرفته شده بدون آینده‌نگری حتی در محدوده کمتر از ۱۰ سال معلوم نیست بر سر اموات سال‌های آتی به خواهد آمد و اصلاً شهرستان رشت ظرفیت احداث آرامستان در مکان دیگر دارد و یا اگر حوادثی همچون شیوع کرونا در گیلان رخ دهد، شهرستان رشت با کمبود فضای آرامستان چه خواهد کرد.

 

خلأ آینده‌نگری در مدیریت شهری بدون درنظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی

جدای تمامی موارد گفته شده احداث پارک آبی در جوار اموات و سرریزی در آب‌های زیرزمین چه میزان با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته و چه کسانی پاسخگوی مشکلات احتمالی آن خواهند بود.

عدم آینده‌نگری شورای شهر و شهرداری و اصرار آنان برای اقدام به واگذاری اراضی باغ رضوان شائبه‌های بسیاری را در اذهان مردم شهر رشت متبادر کرده تا جایی که در سایه سکوت نهادهای مسؤول اقدام به امضای طومار و دادخواهی از رئیس قوه قضائیه کرده‌اند.

بدیهی است توسعه شهری قطعاً بدون جذب سرمایه‌گذار محقق نمی‌شود، اما مشخص نیست دلیل این‌همه سهل‌انگاری سریالی در اقدامات مدیریتی ازاین‌دست برای چیست.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: باغ رضوان آرامستان رشت زمین خواری شهرداری رشت احداث پارک آبی اراضی باغ رضوان باغ رضوان رشت تغییر کاربری تازه آباد شهر رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۹۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر گرگان از تکمیل ظرفیت آرامستان گرگان خبرداد و گفت: از سال آینده آرامستان جدید برای شهروندان قابل استفاده خواهد بود.

حجت مقسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آرامستان جدید در زمینی به مساحت ۹ هکتار در شمال محدوده شهری گرگان واقع در ابتدای جاده آق قلا در حال احداث است.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان افزود: در زمان بیماری کرونا و با اتمام ظرفیت قبرستان فعلی، احداث آرامستان جدید در سال ۹۹ به شکل فوریتی در دستور کار قرار گرفت و در حدود ۷۰۰ قبر را به‌صورت چند طبقه آماده کردند که اگر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شدت گرفت از آن استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در طرح تهیه شده ۹ هکتار شامل ۴۷ درصد مساحت مختص عموم، ۲۰ درصد فضای خدماتی و ۳۳ درصد شامل معابر می‌شوند که فاز اول در بخش دوهکتاری معابر مشخص شده است.

مقسم ادامه داد: حدود شش هزار قبر در حال احداث است که ۲۰۰ قبر دو طبقه اجرا و برای یک هزار و ۴۰۰ قبر سه‌طبقه، قرارداد منعقد شده و در دست اقدام است.

به گفته وی، اقدامات زیربنایی برق، آب، گاز، تلفن و تأسیسات در حال انجام است و در فاز بعدی سردخانه و غسالخانه نیز احداث خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان بیان کرد: در فاز اول طرح احداث قبور، سردرب، معابر مختلف سواره‌رو و پیاده‌رو، قطعه‌بندی، شماره‌گذاری، فضای سبز، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آبخوری، پارکینگ و دیواره‌های پیرامونی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: غیر از خرید زمین تاکنون برای آرامستان جدید افزون بر ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده که بیشتر بحث تسطیح و حفر قبرها انجام شده است.

مقسم با بیان اینکه شورای ششم کار خود را ابتدا با بحث آرامستان شروع کرد، گفت: در ابتدا زمین آرامستان با مشکل حقوقی و املاکی بین ورثه و واسطه‌ای که زمین خریداری شده بود، اختلاف مالی وجود داشت که انتقال کامل سند را با مشکل مواجه کرد و موضوع از طریق شکایت در دادگستری مطرح و طرفین وکلا فراخوانده شدند و در نهایت حکم به نفع شهرداری صادر شد.

وی از انعقاد قرارداد آرامستان با پیمانکار خبر داد و افزود: در ماه آینده آرامستان جدید به مرحله اجرا خواهد رفت.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر گرگان افزود: از سال آینده آرامستان جدید برای شهروندان قابل استفاده خواهد بود.

مقسم در توضیح اراضی آرامستان امامزاده عبدالله گرگان، گفت: زمین آرامستان فعلی در مالکیت سه طیف اوقاف و وامورخیریه، شهرداری وبنیادشهید است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت خود آرامستان و پارکینگ اطراف آن پرشده است و اوقاف هزینه‌های فرهنگی و خدماتی خود را برای آرامستان از فروش قبر با قیمت بالا و پایین تأمین می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: آن بخش از زمین‌هایی که مربوط به شهرداری است هزینه‌ای از شهروندان دریافت نمی‌شود و شهرداری تنها برای هزینه کفن، دفن، قبرکردن و شستشو مبلغی را دریافت می‌کند.

وی افزود: نظافت، رفت و روب و بخشی از زیباسازی کل فضای آرامستان فعلی به عهده شهرداری گرگان است.

مقسم با اشاره به مشکل شهرداری با اوقاف وامورخیریه استان بیان کرد: در جنب امامزاده عبدالله از سمت خیابان راه‌آهن (میدان ترمینال) زمین دو هزار متری که مالکیت آن با اداره اوقاف وامورخیریه است و اوقاف بدون هماهنگی باتوجه به اینکه کاربری زمین پارکینگ بوده است، قصد در تغییر آن به قبر داشت که فعلاً در حال مذاکره با اداره اوقاف هستیم.

گفتنی است؛ با توجه به اینکه شهروندان عادت دارند در جوار یک‌امامزاده‌ای دفن شوند، بهتر آن است که شهرداری گرگان قطعه‌ای را برای دفن شهدای گمنام در نظر بگیرد تا به معنویت فضا اضافه کنند.‌

کد خبر 748443

دیگر خبرها

  • احداث مخزن ۱۶۰ هزار مترمکعبی سیل‌بند پارک کوهستان در یزد + فیلم
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ‌زورخانه بزرگ مرکزی شیراز احداث می‌شود
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز