Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن جمعیت­‌شناسی ایران در یادداشتی در آستانه روز ملی جمعیت، راهکار نهادینه شدن سیاست‌ها و اجرای برنامه های جمعیتی در کشور را تشکیل کمیته ملی راهبردی جمعیت زیر نظر رئیس­‌جمهور و احیای دفتر جمعیت در سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، محمد­ جلال عباسی­‌ شوازی استاد جمعیت­ شناسی دانشگاه تهران در این یاداشت با عنوان «سیاستهای کلی جمعیت در ایران؛ چالشها و راهکارها»، نوشت: «جمعیت، تحولات و پیامدهای آن موضوعی استراتژیک و نیازمند سیاستگذاری و برنامه­‌ریزی کوتاه­‌مدت و دراز­مدت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  با توجه به روند کاهشی رشد جمعیت و پیامدهای آن از جمله کاهش جمعیت نیروی کار (سنین 15 تا 64 سال) و سالخوردگی جمعیت در دهه­‌های آینده، سیاستهای کلی جمعیت در 30 اردیبهشت سال 1393 توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد. این سیاست­‌ها به ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف جمعیت از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج  و تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی، توانمند سازی جوانان، تکریم سالمندان، تقویت مولفه­‌های هویت بخش ملی، محیط زیست، آمایش سرزمین و رصد تحولات جمعیتی توجه نموده است که اجرای بهنگام و مستمر آنها می­‌تواند به افزایش کمی و کیفی جمعیت منجر شود. اکنون در آستانه روز ملی جمعیت، سوال این است که روند اجرائی شدن سیاستهای کلی جمعیت در سالهای اخیر چگونه بوده است؟ تحقق اهداف سیاستهای جمعیتی که همان افزایش رشد جمعیت با در نظر داشت ابعاد کیفی چگونه امکانپذیر است؟ و در نهایت، چه راهکارهائی برای نهادینه شدن سیاستها و برنامه­‌های جمعیتی در کشور وجود دارد؟ در این مقاله به اختصار به سوالات فوق پرداخته می­‌شود.

1. در سال های اخیر، پس از ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت، نهادها و سازمانهای سیاستگذاری، اجرایی و مراکز علمی گام‌هایی در جهت تبیین، برنامه­‌ریزی و اجرای این سیاست‌ها برداشته­‌اند. مراکز و مراجع رسمی آمار، تغییرات جمعیتی را برای شناخت درست پویایی جمعیت رصد کرده­‌اند، و مراکز پژوهشی مطالعات و گزارش‌هایی در مورد وضعیت جمعیت و ابعاد آن تدوین کرده و انجمن جمعیت­‌شناسی ایران نیز با همکاری سایر مراکز علمی و اجرایی نشست­‌های تخصصی در راستای شناخت عمیق‌تر تحولات جمعیتی و یافتن راهکارهای علمی و عملی برای تحقق اهداف سیاستهای کلی جمعیت برگزار کرده­‌اند.  بررسی ادبیات عمومی، رسانه­‌ای و ملی بیانگر این است که گفتمان "کنترل جمعیت" به "افزایش جمعیت و فرزندآوری" در سطح خرد و کلان تبدیل شده و موضوع "چرائی" به "چگونگی اجرا شدن" سیاست‌های جدید جمعیتی تغییر یافته است. علیرغم این تغییر گفتمان، به دلیل عدم مدیریت هماهنگ و همچنین کافی نبودن بسترهای اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی لازم، اجرای سیاست‌های جمعیتی به کندی صورت گرفته و فرایند دستیابی به اهداف سیاست‌های جمعیتی به کندی پیش رفته است. از اینرو، آسیب­‌شناسی این کندی روند ، برای تدوین برنامه­‌های جمعیتی ضروری است.

2. افزایش فرزندآوری یکی از مولفه­‌های اصلی سیاست‌های کلی جمعیت است. عوامل مختلفی در تغییر رفتار باروری زوجین موثرند که با سیاستگذاری و برنامه­‌ریزی می توانند هدف افزایش باروری در سیاست‌های جمعیتی را امکانپذیر کنند. در ادامه به چند عامل مهم که به افزایش باروری کمک می کنند، به اختصار پرداخته می­‌شود.

*ترویج و تسهیل ازدواج جوانان: تجربه کشورهایی که باروری زیر سطح جانشینی را تجربه می­‌کنند نشان داده است که تأخیر ازدواج به دو صورت افزایش سن ازدواج و افزایش میزان تجرد در سنین مختلف در پائین بودن سطح باروری آنها نقش مهمی داشته است. به عنوان مثال، حدود 70 درصد از پایین بودن سطح باروری در کشورهای آسیای جنوب­ شرقی از جمله ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و هنگ­‌کنگ ناشی از افزایش سن ازدواج و بالا بودن درصد افراد ازدواج نکرده به ویژه در سنین زیر 30 سال است.

اهمیت و تاثیر ازدواج بر باروری در کشورهای اسلامی که فرزندآوری در کانون ازدواج شکل می­‌گیرد، به مراتب می­‌تواند بیشتر باشد و در صورت تاخیر و افزایش بیشتر سن ازدواج، باروری ممکن است به سطح پایین­‌تر از حد فعلی سوق پیدا کند. از این‌رو، حمایت‌های جامع و مستمر برای تسهیل «ازدواج بهنگام»، تشکیل و تحکیم خانواده را برای دست یافتن به باروری خواسته افراد تضمین می­‌کند. همین جا لازم است تاکید شود که ازدواج های زودرس و پایین تر از سن عقلی­، بر خلاف تصورعامه، به افزایش میزان باروری نمی انجامد بلکه به خاطر ناپایداری­، غالبا به آسیب های اجتماعی منجر می شوند.

*نیاز به حمایت در شرایط شوک‌­های اقتصادی: معمولا زمانی که جامعه با شوک‌های اقتصادی و بحران­‌های روحی-روانی همانند دوران فعلی همه­‌گیری کرونا روبروست، رفتارهای جمعیتی افراد و خانواده­‌ها در زمینه ازدواج و فرزندآوری تحت تاثیر قرار می­ گیرد و هراس از آینده مبهم ممکن است باعث احتیاط یا تاخیر در تصمیم گیری برای تشکیل خانواده و یا فرزندآوری شود. تاثیر این شوک‌های اقتصادی حتی در کشورهایی که از سیستم رفاهی جامع و کارآمد برخوردارند نیز قابل توجه است.

با عنایت به شرایط اقتصادی کشور، ارائه حمایتهای مادی و معنوی که به نحوی در ذهن و رفتار جوانان احساس امنیت اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند بسیار مثمر­ثمر خواهد بود. بدیهی است «اشتغال پایدار» بهترین گزینه تضمینی و چتر اقتصادی برای خانواده­‌ها است و گسترش کمی و کیفی بیمه­‌ها و نظام تامین اجتماعی را محقق می­‌نماید که بزرگترین کمک مالی به خانواده­‌ها در التهابات و شوک­‌های اقتصادی است. به عبارتی، اشتغال پایدار مقدم بر ازدواج و مقدمه فرزندآوری است. نظریات جمعیت­‌شناسی حاصل از مطالعات تجربی استدلال می کنند که فشارهای اقتصادی و یا اجتماعی بر خانواده­‌ها می­ توانند موجب کاهش همزمان میزان باروری در همه گروه های سنی شود، در حالی که کاهش یا افزایش باروری در سنین خاص از تأخیر باروری و یا جبران باروری تأخیری تأثیر می­‌پذیرد. موالید ثبتی و نتایج سرشماری 1395 حاکی از افزایش اندک باروری در برخی از گروه های سنی و باروری کل در نیمه اول دهه 1390 بود، که بخشی از آن جبران باروری تأخیری در دهه قبل، و بخشی نیز حاصل گفتان­سازی در راستای سیاستهای افزایش باروری بوده است.  با این حال، مقایسه میزان­‌های باروری در سال های 1395 تا 1398 نشان می­‌دهد که باروری در همه گروه­های سنی روند کاهشی داشته، که این نیز مؤید تاثیر شرایط مقطعی از جمله شرایط اقتصادی بر باروری است. پیام اصلی تغییرات مقطعی باروری این است که سیاست‌های حمایتی اشتغال و ازدواج بایستی نهادینه شوند تا رفتار باروری زوجین با بهره­‌مندی از این حمایت‌ها، کمتر تحت تاثیر شرایط مقطعی قرار گیرد.

با توجه به افزایش زنان تحصیلکرده دانشگاهی و تغییراتی که در نگرش خانواده­ها نسبت به اشتغال زنان ایجاد شده، انتظار می­‌رود تقاضا برای اشتغال زنان در کشور بیشتر شود و ضرورت دارد قوانین کسب و کار به نحوی تنظیم شود تا امکان ترکیب شغل و فرزندآوری و امور خانه برای زنان فراهم شود. شواهد نشان می­‌دهد آن دسته از کشورهای اروپائی از باروری بالاتری برخوردارند که توانسته­‌اند ضمن فراهم آوردن اشتغال برای زنان در قالب "سیاستهای دوستدار خانواده"، امتیازاتی نظیر افزایش مرخصی زایمان، امنیت شغلی پس از بازگشت به محل کار، انعطاف پذیری ساعات کار، و تسهیلاتی برای امکان ترکیب شغل و امور خانواده برای زنان شاغل فراهم نمایند.

*تبلیغ و ترویج فرزندآوری با حفظ و تقویت الگوی ایرانی-اسلامی: یکی از ویژگیهای جامعه ایرانی-اسلامی، توجه و تاکید بر ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندآوری است، و خوشبختانه تعلقات و تعهدات ملی، مذهبی و فرهنگی مردم پشتوانه محکمی در به ثمر نشستن سیاست­‌های جمعیتی در ایران است. زمانی که خانواده­‌ها و زوجین احساس کنند که دولت و نظام برای ازدواج و تحکیم خانواده آنان هزینه می­‌کند، با احساس امنیت بیشتری ازدواج و فرزندآوری را تحقق می­‌بخشند. علاوه بر آن، تقویت و استفاده بهینه از حمایت غیر­رسمی که در فرهنگ و ارزش‌های سنتی خانواده‌­ها نهفته است می­‌تواند در ارائه خدمات حمایتی برای زوجین جوان که در زمان تحصیل و اشتغال قصد فرزندآوری دارند موثر باشد. در مجموع، موفقیت سیاستهای کلی جمعیت و افزایش باروری در کشور مستلزم برنامه­‌ریزی جامع همراه با تلاش پیگیر و مستمر است، و در هر شرایطی ارائه برنامه­‌های حمایتی برای افزایش فرزندآوری در آینده ضروری است. حتی اگر تاثیر سیاستها بر افزایش باروری ناچیز باشد، باید در نظر داشت که ارائه حمایتهای رسمی و غیر­رسمی حداقل از کاهش بیشتر باروری و رشد کاهنده جمعیت در آینده پیشگیری می­‌کند. 

* توجه همزمان به موهبت پنجره جمعیتی و موضوع سالخوردگی جمعیت:  ایران در حال حاضردر دوران پنجره جمعیتی قرار دارد، یعنی دو سوم جمعیت در سنین فعالیت (64-15 سال) هستند و پتانسیل اشتغال، تولید، ذخیره و سرمایه گذاری را دارند. علاوه بر آن، سرمایه گذاری در حوزه­‌های آموزش و بهداشت در دوران بعد از انقلاب اسلامی باعث افزایش تحصیلات و بالارفتن طول عمر در کشور شده، و به سرمایه انسانی عظیمی منجر شده است که در طول تاریخ تحولات جمعیتی ایران بی نظیر است. توجه و بهره‌­گیری از ظرفیت­‌های این نیروی انسانی از طریق افزایش اشتغال، بهره­‌وری و ایجاد فضای کسب و کار، ضمن رونق تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به طور خاص بر آن تاکید شده است، می­‌تواند به تحقق سایر اهداف زندگی جوانان از جمله تشکیل خانواده و فرزند­آوری نیز کمک کند، و به تبع آن دوران سالمندی سالم­تری را تجربه کنند. به بیان دیگر، برنامه­‌ریزی و توجه همزمان به پنجره جمعیتی و آمادگی برای سالخوردگی جمعیت در آینده لازم و ملزوم همدیگرند.  بهره­‌مندی از فرصت‌هایی که در دوران طلائی جمعیت بدست آمده است می­‌تواند به افزایش سود و سرمایه جمعیتی منجر شود، و در دوران سالمندی نیز سود دوم جمعیتی حاصل گردد. در غیر این صورت با توجه به کمبود نیروی کار در دوران سالخوردگی همراه با شرایط ویژه سالمندان و هزینه­‌هایی که برای مراقبت از آنان مورد نیاز است، کشور در دهه‌­های آینده با چالش‌های اساسی روبرو خواهد بود.

3. با توجه به موارد فوق، سوال این است که چه راهکارهایی برای نهادینه شدن سیاستها و برنامه های جمعیتی در کشور وجود دارد؟ پاسخ این پرسش تشکیل کمیته ملی راهبردی جمعیت است. با توجه به پیچیدگی و چند بعدی بودن موضوع جمعیت، موفقیت و پایدار بودن برنامه­‌های جمعیتی مستلزم نگاه سیستمی، تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، همکاری و هماهنگی بین­ بخشی و ارزیابی و ارزشیابی مستمر برنامه­­‌هاست. در سالهای اخیر جلساتی برای یافتن راهکارهائی در جهت عملی شدن سیاستهای کلی جمعیت در سطوح مختلف تشکیل شده است، ولی چون این جلسات و تلاشها عمدتاً فاقد دید راهبردی و تخصصی و هماهنگی بین بخشی بوده، فعالیت‌های جزیره­ای در سازمانهای مختلف را به دنبال داشته و استمرار آنها نمی­‌تواند ضمانتی برای تحقق اهداف سیاستهای جمعیتی باشند. بنابراین، یک کمیته راهبردی زیر نظر رئیس­‌جمهور متشکل از نمایندگان قوای مقننه و قضائیه و نمایندگانی از کلیه وزارتخانه­‌ها و سازمان­های مرتبط با مسائل و برنامه­‌های جمعیتی، و چند نفر متخصص در حوزه های علوم  دینی، سلامت، جمعیت و اقتصاد تشکیل شود تا با ارائه خط­ مشی کلی اجرای سیاست­های کلی جمعیت را تضمین نمایند.  به منظور نهادینه شدن برنامه­‌های جمعیتی شاید احیاء دفتر جمعیت در سازمان برنامه و بودجه بعنوان دبیر این کمیته بتواند ضمن تامین بودجه مورد نیاز، هماهنگی­‌های بین بخشی را برای برنامه­‌های جمعیتی تسهیل سازد.

حمایت از پژوهش: شرایط دوران کرونا ثابت کرد که مدیریت سلامت جمعیت از طریق تخصص و شواهد علمی امکان پذیر است. بنابر این، علاوه بر اقدامات اجرایی، ایجاد شناخت و آگاهی نسبت به وضعیت جمعیت، آینده پژوهی روند جمعیت، و نیازها و سیاست­های مرتبط با آن می­‌تواند در تدوین برنامه­‌های کارشناسی شده در زمینه جمعیت موثر واقع شود. حمایت از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه جمعیت به منظور رصد تحولات جمعیتی و ارائه تحلیل‌های کارشناسی برای شناخت عمیقتر این تحولات بسیار راهگشا خواهد بود. نقش جمعیت­‌شناسان و متخصصان رشته­‌های مرتبط با موضوع جمعیت را نباید نادیده گرفت.  کلام آخر اینکه، با توجه به اینکه سیاست­ها و برنامه­‌های جمعیتی در کوتاه مدت به هدف نمی­‌رسند، انعطاف­‌پذیری، بازنگری و تداوم اجرای برنامه­‌ها در موفقیت آنها موثر خواهد بود و تنها با همکاری بین بخشی، تعهد حرفه­‌ای و وفاق ملی توأم با شناخت تحولات جمعیتی و ارائه برنامه­‌های حمایتی پایدار می­‌توان به اهداف سیاست‌های کلی جمعیت در کشور دست یافت.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روز ملی جمعیت سیاستهای کلی جمعیت کلی جمعیت افزایش باروری تحولات جمعیتی نهادینه شدن اهداف سیاست شدن سیاست سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۱۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش کارخانه‌های تولید آرد کامل/ برنامه‌ریزی غنی‌سازی آرد با «ویتامین دی»

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اجرای پایلوت غنی‌سازی آرد با ویتامین «دی» را از برنامه‌های وزارت بهداشت در سال جاری خواند.

دکتر احمد اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تولید نان کامل جزو اولویت‌های وزارت بهداشت است، اظهار کرد: براساس تصمیم‌های اتخاذه شده در  نظر داشتیم تا پایان سال ۱۴۰۲ در حیطه فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی، هر مرکز آموزشی حداقل یک کارخانه تولید آرد کامل داشته باشد. در سال جاری هم تاکید بر آن است که تعداد کارخانه‌های تولید آرد کامل برای هر دانشگاه علوم‌پزشکی به سه مورد برسد.  

وی درباره اهداف وزارت بهداشت از تولید نان کامل در کشور گفت: هدف وزارت بهداشت از فرآیند نان کامل،  سبوس‌گیری اندک از آرد است. پیشنهاد دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ارتباط با سبوس‌گیری این است که ۲ تا ۶ درصد سبوس‌گیری از آرد انجام شود. در چنین شرایطی، فلزات سنگین و آلودگی‌ها گرفته می‌شود اما هدف وزارت بهداشت برای تامین نان سالم با آرد کامل را برآورده می‌کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره وضعیت ویتامین گروه B در کشور و وضعیت این ویتامین با تولید آرد کامل، گفت: از منظر کمبود ویتامین گروه B با مشکل مواجه نیستیم و کمبودی در زمینه این ویتامین وجود ندارد.  هدف از اجرای برنامه نان کامل، تامین فیبر و منیزیوم است.

اسیماعیل‌زاده درباره برنامه‌های دفتر بهبود تغذیه برای بازنگری برنامه غنی‌سازی آرد نیز به ایسنا گفت: سال جاری، درنظر داریم برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک را که مدت‌هاست اجرا می‌شود، بازنگری کنیم. همچنین اجرای پایلوت غنی‌سازی آرد با ویتامین دی از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت در سال جاری به حساب می‌آید.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • گزارش برنامه توسعه سازمان ملل و کمیته «اسکوا» از اوضاع غزه
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • افزایش کارخانه‌های تولید آرد کامل/ برنامه‌ریزی غنی‌سازی آرد با «ویتامین دی»
  • نگران بودجه کمیته ملی پارالمپیک در سال پارالمپیک هستیم
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • شوک بزرگ به کمیته المپیک در سال المپیک!
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت