Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد قیمت سکه در بازار تهران، پیش‌بینی: رشد قیمت جهانی طلا مهارناپذیر خواهد ماند، رکب هوآوی به آمریکا، افزایش ۲۰ درصدی قیمت نفت خام آمریکا در هفته گذشته، کاهش ۱۰ درصدی قیمت مرغ و تخم مرغ، صادرات رب گوجه فرنگی تا اطلاع ثانوی آزاد است و فراخوان سانتافه در آمریکا را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن روی بورس همچنان منفی است

شاخص کل بورس تهران در معاملات نخستین روز هفته با ریزش 35 هزار واحدی رقم 982 هزار و 671 واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با کاهش 9303 واحدی به کانال 261 هزار و 278 واحدی بازگشت، شاخص کل هم وزن با افت 6430 واحدی در ارتفاع 309 هزار و 634 واحدی قرار گرفت و شاخص قیمت هم وزن نیز با کاهش 4263 واحدی رقم 205 هزار و 270 واحدی را نمایش داد. شاخص ازاد شناور با ریزش 46 هزار و 454 واحدی به کانال یک میلیون و 252 هزار و 784 واحدی رسید و شاخص بازار اول با کاهش 25 هزار و 471 واحدی رقم 740 هزار و 920 واحدی را نمایش داد و شاخص بازار دوم با کاهش 71 هزار و 285 واحدی به ارتفاع یک میلیون و 895 هزار و 655 واحدی عقب نشینی کرد.

دلار به نوسان در کانال ۱۷ هزار تومانی ادامه داد

امروز در صرافی‌های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۶۷۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۶۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد که نسبت به روز پنج شنبه، ۵۰ تومان افت قیمت داشته است. (دلار آمریکا در مجموع شش روز فعالیت بازار در هفته گذشته، 1150 تومان در صرافی های بانکی افزایش نرخ داشت). همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۸۱۰۰ تومان از مردم خریداری و با کاهش ۵۰ تومانی نسبت به پایان هفته گذشته، به نرخ ۱۸۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد. کاهش نسبی قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در حالی است که در بازار آزاد، قیمت‌ها بر خلاف ابتدای فعالیت روز، هم اکنون به طور نسبی رشد داشته است. دلار آمریکا پیش از ظهر در بازار آزاد به نرخ ۱۶۹۹۰ تومان معامله می‌شد، ولی هم اکنون به نرخ 17220 تومان رسیده است.

رشد قیمت سکه در بازار تهران

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز با رشد حدود ۳۰۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شد؛ قیمت هر گرم طلا نیز از ۷۰۰ هزار تومان فراتر رفت. عامل اصلی رشد قیمت طلا و سکه در معاملات روزهای اخیر، افزایش قیمت دلار در داخل و همچنین چشم انداز رشد بهای اونس در بازارهای جهانی است. قیمت اونس طلا نیز نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته حدود ۴۰ دلار رشد داشته است. اونس امروز یک هزار و ۷۴۳ دلار داد و ستد شد. قیمت دلار نیز امروز به رقم ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. بر این اساس، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و۳۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۱۱ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

پیش‌بینی: رشد قیمت جهانی طلا مهارناپذیر خواهد ماند

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، اکثریت هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران ادامه روند افزایشی قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند. سرمایه گذاران حرفه ای و معامله گران به ادامه روند تسهیل سیاست پولی به عنوان عامل حمایت کننده از رشد قیمت طلا و همچنین آمار اقتصادی نامطلوب اشاره کردند. آمار اقتصادی نامطلوب هفته گذشته با انتشار آمار هفتگی متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در آمریکا که سه میلیون نفر دیگر افزایش داشت و کاهش ۱۶.۴ درصدی خرده فروشی آمریکا در آوریل مورد توجه قرار گرفت. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت برای هفته جاری، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۷۱ درصد به افزایش قیمت طلا و دو نفر معادل ۱۴ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و به همین تعداد نظر خنثی داشتند. به نقل از ایسنا؛ در این بین، ۱۰۸۸ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۷۵۰ نفر معادل ۶۹ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۷۹ نفر معادل ۱۶ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و ۱۵۹ نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند.

رکب هوآوی به آمریکا

شرکت هوآوی به عنوان بزرگترین تولید کننده تجهیزات مخابراتی در جهان، پس از روبرو شدن با محدودیت از سوی کاخ سفید در استفاده از قطعات آمریکایی، به سمت تولید گوشی‌های هوشمند با استفاده از قطعات تولید داخل چین روی آورده است. یک شرکت چینی تولیدکننده تراشه‌های نیمه رسانا، اخیرا با هدف تامین نیاز هوآوی به این قطعات در ساخت گوشی‌های هوشمند نرخ تولید خود را به میزان قابل توجهی در بحبوحه تنش تجاری بین پکن و واشنگتن، افزایش داده است. بنا به گزارش روزنامه چاینا دیلی، این نخستین بار است که در تاریخ صنعت چین، شاهد تولید تراشه‌های پردازشگر تلفن همراه به صورت تجاری در چین هستیم. هوآوی قرار است به خاطر احتمال اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی آمریکا، استفاده از قطعات تایوانی را کنار گذاشته و از قطعات  ساخت چین استفاده کند.

افزایش 20 درصدی قیمت نفت خام آمریکا در هفته گذشته

به دنبال تقویت تقاضا برای سوخت با کم شدن محدودیت‌های مسافرتی در جهان، قیمت نفت خام آمریکا در روز جمعه 7 درصد افزایش یافت و به بالاترین میزان از ماه مارس رسید. نفت خام آمریکا در هفته گذشته 19.7 درصد رشد قیمتی داشت و نفت برنت 5.2 درصد افزایش قیمت را ثبت کرد و هر دو شاخص نفتی، سومین هفته افزایشی را ثبت کردند. نفت خام آمریکا 1.87 دلار افزایش یافت و بشکه ای 29.43 دلار فروخته شد. این نوع نفت روز پنج شنبه 9 درصد افزایش قیمت را ثبت کرده بود. هر بشکه نفت برنت نیز با 1.37 دلار افزایش 32.50 دلار معامله شد. نفت برنت نیز در روز پنج شنبه افزایش 7 درصدی را تجربه کرده بود. اوپک پلاس برای کم کردن از مازاد عرضه در جهان، از تولید خود کاستند و اکنون نشانه‌هایی از بهبود تقاضا دیده می‌شود. آمارها نشان می‌دهد مصرف روزانه نفت چین نیز در ماه آوریل بهبود یافته، زیرا پالایشگاه ها فعالیت‌های خود را افزایش داده‌اند.

پیش‌بینی ضرر کرونا به اقتصاد جهانی

بانک توسعه آسیایی در آخرین گزارش خود پیش‌بینی خسارت وارده به خاطر شیوع کرونا به اقتصاد جهانی را دو برابر کرد و گفت: این بیماری می‌تواند 8.8 تریلیون دلار معادل 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، بکاهد. در گزارش این بانک آمده است: شیوع کرونا 5.8 تا 8.8 تریلیون دلار معادل 6.4 تا 9.7 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را کاهش خواهد داد. این میزان خیلی بدتر از پیش‌بینی قبلی این بانک در ماه آوریل است که گفته بود انتظار می‌رود تنها 2 تا 4.1 تریلیون دلار از تولید ناخالص جهان، کاسته شود. بانک توسعه آسیایی می‌گوید:‌حجم خسارت وارده به اقتصاد جهانی بستگی به این دارد که تا چه زمان شاهد ادامه شیوع کرونا، باشیم. این بانک می‌گوید در بدترین سناریو شاهد تداوم اجرای طرح اعمال محدودیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی برای 6 ماه خواهیم بود. در صورتی که اعمال این محدودیت‌ها حداکثر تا سه ماه طول بکشد، خسارت وارده به اقتصاد جهانی کمتر خواهد شد. یاسویوکی ساوادا، کارشناس ارشد بانک توسعه آسیایی می‌گوید: تحقیقات اخیر تصویر بسیار گسترده‌تری را درباره عواقب اقتصادی بسیار جدی شیوع کرونا در جهان ارائه می‌دهد. این مسئله همچنین نشاندهنده اهمیت اجرای سیاست‌های مداخله‌ای در کاهش خسارت‌های وارده ناشی از کرونا است. این بانک  می‌گوید: اقدامات انجام شده با هدف کنترل شیوع کرونا می‌تواند 1.7 تا 2.5 تریلیون دلار به اقتصاد آسیا ضرر بزند که 1.6 تریلیون دلار آن مربوط به چین خواهد بود. /فارس

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مرغ و تخم مرغ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ازکاهش ۱۰ درصدی قیمت مرغ و تخم مرغ و ثبات در قیمت لبنیات خبر داد. یدالله صادقی در جلسه تنظیم بازار استان تهران به وضعیت قیمت اقلام اساسی اشاره کرد و گفت: قیمت برنج داخلی نسبت به ۱۰ روز قبل تغییر محسوسی نداشته، اما نسبت به ماه قبل ۶ درصد افزایش قیمت داشته است، همچنین قیمت برنج وارداتی پاکستانی نسبت به ده روز قبل ۱۰ درصد و نسبت به شش ماه گذشته با ۲۶ درصد افزایش قیمت مواجه شده و برنج هندی نیز نسبت به ۶ ماه قبل با افزایش قیمت ۳۶ درصدی همراه بوده است. وی گفت: افزایش قیمت برنج وارداتی ناشی از کاهش عرضه به سبب عدم تخصیص به موقع ارز و عدم فروش و عرضه در مبادی تامین به دلیل بیماری کرونا بوده، همچنین قیمت برنج داخلی نیز به سبب کاهش عرضه برنج وارداتی و افزایش قیمت برنج وارداتی، دوری فصل برداشت و افزایش هزینه‌های تولید ناشی از هزینه‌های تحمیلی بیماری کرونا افزایش یافته است.

صادرات رب گوجه فرنگی تا اطلاع ثانوی آزاد است

سیدمحمد میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: صادرات گوجه فرنگی پیش‌تر برای یک ماه از اول تا ۳۱ فروردین آزاد شده بود، اما با توجه به اینکه این موضوع ۲۰ فروردین به گمرک ابلاغ شد، واحدهای تولیدی طی ۱۰ روز نتوانستند صادرات انجام دهند و درخواست کردند که مجددا صادرات این محصول آزاد شود که در پی آن، بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار صادرات رب گوجه فرنگی تا اطلاع ثانوی آزاد شد. به گفته وی با توجه به اینکه میزان تولید گوجه فرنگی مشخص نبود، صادرات رب گوجه قبلا ممنوع شده بود تا قیمت‌ها در داخل افزایش پیدا نکند، اما در حال حاضر کشت گوجه فرنگی خوب است و با توجه به نزولات آسمانی پیش‌بینی می‌شود که تولید گوجه فرنگی وضعیت خوبی داشته باشد، بنابراین با هدف حمایت از کشاورز و ایجاد انگیزه برای کشت گوجه صادرات رب گوجه فرنگی آزاد شده است. وی همچنین گفت که عموما نصف رب گوجه فرنگی تولیدی در سال، صادر می‌شود.

اختصاص یک هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان به صندوق بیمه‌بیکاری

یک هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ریالی منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی تخصیص یافت. با ابلاغ «محمدباقر نوبخت» این مبلغ بابت تامین هزینه های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافته است.

 

فراخوان سانتافه در آمریکا

هیوندای‌موتور فراخوانی را برای ۹ هزار و ۳۹۹ دستگاه از مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ شاسی‌بلند سانتافه اعلام کرده است که بین ۱۶ مارس ۲۰۰۵ تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۹ به فروش رفته‌اند. دلیل این فراخوان وجود نقصی در مدار الکتریکی است که می‌تواند به ایجاد حریق منتهی شود. این فراخوان که در سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا نیز به ثبت رسیده حاکی از آن است که این نقص مربوط به مدار الکتریکی در سیستم ترمز ای‌بی‌اس خودرو است و امکان دارد در معرض رطوبت، با اتصال مواجه شود. به نقل از دنیای اقتصاد، هیوندای اعلام کرد که اگر این مدار الکتریکی اتصالی کند می‌تواند خطر آتش‌سوزی در بخش موتور را به همراه داشته باشد که در نتیجه، سانحه یا آسیب جدی به سرنشینان خودرو و دیگر کاربران جاده و عابران پیاده را در پی دارد.این خودروساز کره‌ای هشدار داد که احتمال آتش‌سوزی حتی در موتور خاموش خودرو نیز وجود دارد چراکه سیستم ای‌بی‌اس به‌طور مداوم نیروی برق را دریافت می‌کند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا شب قدر متین قوسی رزمایش مساوات دعای روز بیست و دوم رمضان حسین کاظم پور اردبیلی ویروس کرونا قیمت دلار ویروس کرونا شب قدر متین قوسی رزمایش مساوات دعای روز بیست و دوم رمضان حسین کاظم پور اردبیلی صادرات رب گوجه فرنگی نفت خام آمریکا درصد افزایش قیمت اقتصاد جهانی صندوق بیمه هفته گذشته برنج وارداتی تریلیون دلار بیمه بیکاری شیوع کرونا محدودیت ها هزار تومان درصدی قیمت قیمت طلا قیمت برنج نفر معادل یک هزار رشد قیمت پیش بینی صرافی ها ۱۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۱۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاهش قیمت ها در بازار طلا و ارز درحالی ادامه دارد که هم اکنون قیمت دلار در کف بازار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشته است؛ ضمن اینکه دلار فردایی نیز بین دلال‌ها در کانال ۶۱ هزار تومان معامله می شود.

سیرنزولی قیمت ارز در بازار بعد از نمایش اقتدار نظامی کشورمان در مقابل اسرائیل آغاز و با کاهش تنش ها در منطقه ادامه دار شد.فعالان بازار ارز می گویند خیال بازار از تنش‌های سیاسی راحت شده و به همین دلیل درحال تخلیه هیجانات هفته های قبل است.

بازاری‌ها می گویند از دیروز جو بازار کاملا فروشنده است و خریداری حاضر به خرید در این قیمت‌ها نیست؛ خریداران دست نگه داشته‌اند تا در قیمت‌ها پایین تر خرید کنند.

هم اکنون دلار در کف بازار تهران به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشته ولی در کانال‌های تلگرامی طبق روال قبل دلار یکی دو هزار تومان گرانتر قیمت گذاری می شود! دلار تهران الان ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان و هرات ۶۲ هزار و ۲۷۰ تومان قیمت خورده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ریزش قیمت‌ها در بازار طی روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی در هفته‌ آینده بالاست.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899492

دیگر خبرها

  • تعیین‌کنندگان نرخ دلار معرفی شدند/ قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  •  پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار در روند اصلاحی افتاد
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/حباب سکه با کاهش قیمت همراه شد