Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@14:39:02 GMT

بازگشایی مدارس برای رفع اشکال

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۱۹۰۶

بازگشایی مدارس برای رفع اشکال

براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی مدارس در همه مقاطع تحصیلی در سراسر کشور از امروز به مدت یک ماه به صورت داوطلبانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شدند. رئیس ‌جمهوری به وزارت آموزش ‌و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور مأموریت داد تا در مناطقی که مناطق کم‌خطر یا سفید نامیده شده موضوع بازگشایی مدارس را در دستور کار خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   البته حسن روحانی  درباره این بازگشایی تأکید کرد که این بازگشایی صرفاً برای رفع اشکالات دانش‌آموزان انجام می‌‌گیرد و حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست. موضوعی که البته از سوی وزیر آموزش و پرورش هم در هفته گذشته بارها تکرار شده است: «مدیران، معلمان و کادر مدارس در ساعات مورد نیاز در مدرسه حضور دارند و دانش‌آموزان در دروسی که ابهام دارند، برای رفع اشکال مراجعه می‌کنند تا قبل از امتحانات اشکالات برطرف شود.» این صحبت‌ها و تأکیدات مسئولان کشور در پاسخ به خانواده‌هایی است که نگران سلامتی دانش‌آموزان‌شان هستند. بسیاری از خانواده‌ها عنوان کردند که اگر دانش‌آموزان قرار است از امروز  در مدارس حاضر باشند مدیران مدارس چگونه می‌‌توانند فاصله‌گذاری اجتماعی را در کلاس درس انجام دهند و آیا آنها می‌توانند هر روز کلاس‌های درس را ضدعفونی کنند. موضوع مهم‌تر برای خانواده‌ها نحوه رفت و آمد دانش‌آموزان‌شان به مدرسه است. برخی از دانش‌آموزان از سرویس مدرسه  استفاده می‌کنند. در پاسخ به این نگرانی خانواده‌ها، خبرنگار «ایران» به چند مدرسه در شهر تهران رفته است. بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما، مدارس تقریباً آماده حضور دانش‌آموزان هستند، برخی از مدارس در هفته گذشته ضدعفونی کردن کلاس‌های درس را انجام داده‌اند بیشتر مدارس مشکلی برای ضدعفونی کردن کلاس‌ها نداشتند اما این روند را کمی سخت توصیف کرده‌اند، با این حال  مشکل اصلی مدیران مدارس فاصله‌گذاری اجتماعی دانش‌آموزان است. یکی از مدیران مدارس در منطقه فرحزاد می‌‌گوید: ما چند دوره کلاس‌های درس را ضدعفونی کردیم هم اکنون آمادگی کامل برای حضور دانش‌آموزان را داریم و فکر می‌کنم که تعداد دانش‌آموزانی که به مدرسه می‌‌آیند بسیار کم است. اعلام هم کردیم  دانش‌آموزانی که مشکل و ابهام درسی دارند، با خانواده‌هایشان در مدرسه حاضر شوند و بعد از اینکه مشکلات درسی‌شان حل شد، مدرسه را ترک کنند. ما کلاس‌ها را آماده کردیم و به معلم‌ها هم پروتکل‌های بهداشتی را ابلاغ کردیم تا سر کلاس درس و رفع اشکال به دانش‌آموزان یاد دهند که چگونه از خودشان مراقبت کنند، با این حال مسأله اصلی فاصله گذاری اجتماعی سر کلاس است. دانش‌آموزان با یکدیگر ارتباط می‌‌گیرند و البته کلاس‌های درس تراکم دانش‌آموزی بالای ٣٠ نفر را دارد ما هنوز نمی‌دانیم چه تعدادی مراجعه می‌کنند برای همین تصمیمی درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های رفع اشکال نگرفته‌ایم. البته قرار بود که ماسک و دستکش هم در اختیار مدارس قرار گیرد.
از او درباره ضدعفونی کردن می‌‌پرسم اینکه آیا توان ضدعفونی کردن هر روز مدرسه را دارند؟ در پاسخ می‌‌گوید: کلاس‌ها چندین بار از سوی سرایدار مدرسه ضدعفونی شد ما به مدیران منطقه هم اعلام کردیم که باید هر روز مدرسه ضدعفونی شود و نیروی لازم برای این کار را نداریم البته آموزش و پرورش قول همکاری داده است اما باید کلاس‌ها تشکیل شود تا ببینم نحوه استقبال دانش‌آموزان چگونه است.
برخی از مدیران مدارس هم بر این باورند که کتاب درسی دانش‌آموز تمام شده و در پایه ابتدایی امتحان هم گرفته شده است، این یعنی خانواده‌ها دانش‌آموزان‌شان را حتی برای رفع اشکال هم به مدرسه نمی‌فرستند. مدیر یکی از مدارس در منطقه مرکز شمال شهر در این باره می‌‌گوید: این تصمیم فقط برای رفع اشکال در مناطقی است که دانش‌آموزان دسترسی به شبکه شاد یا اینترنت را نداشتند. در کلانشهرها همه از طریق آموزش مجازی درس را فرا گرفته‌اند. با این حال درهای مدارس برای دانش‌آموزان باز است، معلمان سر کلاس درس هستند و برنامه هم مثل سال تحصیلی در کلاس‌ها ارائه می‌‌شود. فقط ما مشکل ضد عفونی کردن هر روز را داریم مدرسه دستگاه استریل ندارد. این دستگاه حدود 350 هزار تومان است. فکر نمی‌کنم بتوانیم هر روز کلاس درس را ضدعفونی کنیم چرا که بودجه این کار را نداریم. هزینه یکبار ضد عفونی کردن مدرسه 300 هزار تومان است حالا شما دقت کنید ما هر روز باید مدرسه را ضدعفونی کنیم.
    مواد ضدعفونی کننده در اختیار مدارس
«نیرویی برای ضدعفونی‌کردن مدارس نداریم. سرایدار مدرسه وایتکس و آب را به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می‌کند. آموزش وپروش منطقه هم باید نیرو اختصاص دهد و هم تجهیزاتی برای ضدعفونی کردن مدارس.» اینها بخشی از حرف‌های مدیران مدارس برای اجرای  پروتکل بهداشتی است. معاون تربیت‌ بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره پروتکل‌های بهداشتی به خبرنگار «ایران» می‌گوید: تمام پروتکل‌های بهداشتی را تهیه کردیم و به مناطق آموزش و پرورش هم ابلاغ شده است. مسائلی که دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی باید رعایت کنند و همچنین تمهیداتی که باید مدیران مدارس نسبت به کنترل بهداشت محیطی و فضای فیزیکی مدرسه فراهم کنند را در پروتکل‌های بهداشتی آوردیم. سلامت دانش‌آموزان برای ما اهمیت دارد. ما مواد ضدعفونی کننده را در اختیار مدارس قرار می‌دهیم.
او با اشاره به اینکه حضور دانش‌آموزان اجباری نیست تأکید می‌کند: دانش‌آموزانی که مشکل آموزشی دارند یا می‌‌خواهند رفع اشکال کنند می‌‌توانند به مدرسه بیایند. ما طبق مصوبه ستاد موظف هستیم شرایط حضور دانش‌آموزان را فراهم کنیم. بر اساس تصمیم ستاد تمامی مدارس در همه مقاطع باید دایر باشند و ما هم در تلاش هستم تا سلامت دانش‌آموزان را در اولویت قرار دهیم.
او با اشاره به اینکه حضور و غیاب در مدرسه انجام نمی‌شود، اظهار می‌‌کند: مدارس داوطلبانه می‌‌توانند دانش‌آموزان را پذیرش کنند. معلم‌ها باید در مدرسه باشند تا اگر دانش‌آموزی مراجعه کرد، مشکل دانش‌آموزان را حل کنند. حضور و غیاب برای دانش‌آموزان انجام نمی‌شود و این زمان بازگشایی برای رفع اشکال دانش‌آموزانی است که به اینترنت دسترسی نداشتند یا به هر طریقی امکان استفاده از آموزش‌های مجازی را ندارند.
حمیدی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه مشخصی برای فاصله گذاری اجتماعی در مدارس در نظر گرفته شده است؛ می‌‌گوید: ما پروتکل‌های بهداشتی را ابلاغ کردیم اما باید صبر کرد تا مشخص شود چه تعداد از دانش‌آموزان در مدرسه حضور پیدا می‌کنند ما هنوز نمی‌دانیم که خانواده‌ها با این تصمیم چگونه برخورد می‌‌کنند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فاصله گذاری اجتماعی پروتکل های بهداشتی حضور دانش آموزان برای رفع اشکال دانش آموزان آموزش و پرورش دانش آموزانی ضدعفونی کردن مدیران مدارس ضدعفونی کنند کلاس های درس خانواده ها کلاس درس کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۱۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی

در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی با بیان اینکه یکهزار و 700 کلاس درس در استان نیمه تمام است، گفت: برای رسیدن به میانگین کشوری در سرانه فضای آموزشی، احداث پنج هزار کلاس درس در استان نیاز است.

علی مطهری، با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم، یکهزار و ۳۴ کلاس درس به فضای آموزشی استان اضافه شده است، افزود: آذربایجان‌غربی جزو چهار استان اول نیازمند گسترش فضای فیزیکی است، لذا شتاب گرفتن مدرسه سازی امری ضروری است.

مطهری،با بیان اینکه مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی در مقایسه با سالهای گذشته حدود چهار برابر افزایش داشته است، اضافه کرد: شعار محوری آموزش و پرورش، تحول است و لازمه تحول، تأمین نیروی انسانی، فضا و تجهیزات آموزشی و محتواست اما از ارکان اساسی توسعه، پیشرفت و تحول در آموزش و پرورش، توسعه فضا و تجهیزات آموزشی است.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان هم در این مراسم از تعهد خیرین برای ساخت ۷۷ مدرسه با ۴۱۶ کلاس درس در جشنواره خیرین مدرسه ساز امسال خبرداد و گفت: برای ساخت این تعداد کلاس درس به یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

آخوندیان افزود: در جشنواره خیرین سال ۱۴۰۱، ۸۹ مدرسه با ۴۴۵ کلاس درس و با اعتبار ۴۳۸ میلیارد تومان تحویل آموزش و پرورش شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی هم در این مراسم گفت: سرانه فضای آموزشی در استان وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند تخصیص اعتبار برای احداث و تکمیل مدارس استان هستیم.

یاسر رهبردین افزود: تکمیل مدارس نیمه تمام اولویت استان است و تاکنون اعتبارات خوبی برای تکمیل مدارس و احداث مدارس جدید تخصیص یافته است.

وی، در ادامه خواستار توجه ویژه به استان با تخصیص اعتبارات ملی، برای احداث و تکمیل مدارس نیمه تمام شد.

در این مراسم از زحمات قهرمان رحمانی،مدیرکل سابق قدردانی و پیام صدقی به عنوان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی معرفی شد.

 

 

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • سال گذشته ۱۹۷ کلاس درس تحویل دانش آموزان گلستانی شد
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • تحویل ۷۰ کلاس درس به دانش آموزان دشت آزادگان و هویزه
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • همزمانی کنکور فرهنگیان با کنکور نوبت اول نقطه قوت است
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد