Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@23:51:13 GMT

باید و نبایدهای خوراکی برای کنترل فشار خون بالا 

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۲۲۲۵

باید و نبایدهای خوراکی برای کنترل فشار خون بالا 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فشار خون بالا از مهم‌ترین عوامل خطر مرگ‌ومیر و بیماری‌زایی ایرانیان در ۱۰ سال اخیر بوده است. میزان مرگ‌ومیرهای منتسب به این بیماری ۵۵ درصد افزایش یافته و شیوع آن افزایش سه برابری داشته است.

گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد در ایران حداقل ۴۰ درصد و در برخی مناطق تا ۶۰ درصد از مردم از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند و اکنون ۲۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال فشار خون ۱۴ بالای ۹ دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک‌سوم کسانی که ۴۵ تا ۵۰ سال دارند و نیمی از افرادی که ۵۰ تا ۶۴ سال دارند و در سنین ۶۵ تا ۶۹ سال ۶۰ درصد و بالای ۷۰ سال نیز ۶۴ درصد یعنی دوسوم‌ آن‌ها فشار خون بالا دارند.

بهترین و آسان‌ترین راه مقابله با فشار خون بالا استفاده از رژیم غذایی مناسب بدون استفاده از داروی مکمل و غیره است که می‌تواند به ‌صورت موفقیت‌آمیز فشار خون بالا را کاهش دهد.

به‌طور خلاصه در رژیم کاهش فشار خون فرد به استفاده کمتر از نمک و سدیم تشویق می‌شود. البته این برنامه همراه با دریافت مواد مغذی و مفید دیگر برای متعادل کردن فشار خون مثل پتاسیم، کلسیم و منیزیم خواهد بود.

عباس مدنی، متخصص قلب و عروق، در این زمینه گفت: فشار خون بالا از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که اگر کنترل نشود به سایر اعضای بدن آسیب جدی وارد می‌کند. از آنجایی که این بیماری بدون علامت است می‌تواند بسیار تخریب‌کننده باشد.

وی با بیان این‌که تغذیه مناسب از این بیماری پیشگیری و آن را کنترل می‌کند، ادامه داد: مصرف سبزی، میوه‌، غذاهای لبنی با چربی پایین و مقادیر متوسط غلات کامل، ماهی، دانه‌های روغنی و مغزها می‌تواند فشار خون بالا را تحت کنترل درآورد.

این پزشک تصریح کرد: رژیم غذایی کاهش فشار خون انواع مختلفی دارد. در حالت معمول فرد اجازه دارد در طول روز ۲۳۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف کند. در نسخه کم‌نمک این رژیم، فرد می‌تواند نیمی از این مقدار یعنی ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک در روز مصرف کند.

برای فشار خون بالا چه چیزهایی باید خورد یا نخورد؟

مدنی گفت: غلات شامل نان، برنج، پاستا و غیره است. اگر این محصولات با استفاده از غلات کامل تولید شده باشند، در این رژیم می‌توانند حضور پیدا کنند. در طول روز ۶ تا ۸ واحد غلات کامل باید مصرف شود. مثلا نیم‌فنجان غلات صبحانه پخته‌شده، برنج یا پاستا به‌ اندازه یک واحد خواهد شد.

وی توضیح داد: استفاده از غلات کامل از آن جهت اهمیت دارد که این محصولات فیبر و مواد مغذی بیشتری در خود دارند مثلا به‌جای استفاده از برنج سفید، برنج قهوه‌ای استفاده کنید و یا به ‌جای ماکارونی معمولی، ماکارونی غلات کامل بپزید.

این متخصص قلب و عروق افزود: میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم درمانی فشار خون بالا جایگاه ویژه‌ای دارند. چهار تا پنج واحد در روز کافی است، گوجه، هویج، سیب‌زمینی، سبزی، خیار، کاهو غنی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم و منیزیم هستند و یک واحد از سبزی مثلا می‌تواند نیم‌فنجان سبزی خردشده باشد.

وی یادآور شد: بسیاری از ما به‌ اشتباه تصور می‌کنیم که سبزی فقط برای کنار غذا یا پیش از غذاست در صورتی که اگر کمی در انتخاب سبزی دقت شود، به‌ راحتی می‌توان از آن‌ها در تهیه غذاهای روزمره استفاده کرد. خوردن میوه نیز ساده‌ترین بخش این رژیم است، بیشتر میوه‌ها حتی به آماده کردن هم نیاز ندارند فقط کافی است آن را با کمی آب بشویید تا آماده خوردن شود. چهار تا پنج واحد میوه در روز برای کاهش فشار خون عالی است.

این پزشک گفت: شیر، ماست، پنیر و غیره سرشار از کلسیم، ویتامین دی و پروتئین هستند و ترکیب فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی برای درمان فشار خون بیشترین کارایی را دارد.

فریدون نوحی، رئیس انجمن قلب و عروق ایران، نیز در این زمینه اظهار کرد: داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از غلات، میوه، سبزی و لبنیات کم‌چرب می‌تواند مانع فشار خون بالا شود.

وی با بیان این‌که فشار خون اغلب با اضافه‌وزن بالا می‌رود، ادامه داد: اضافه‌وزن همچنین در هنگام خواب باعث اختلال در تنفس شده و این مسئله باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. کم کردن وزن یکی از تاثیرگذارترین تغییرات سبک زندگی برای کنترل این بیماری است.

نوحی خاطرنشان کرد: روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی از جمله پیاده‌روی از عوارض فشار خون بالا که به سکته‌های قلبی، مغزی و بیماری‌های کلیوی منجر می‌شود، می‌کاهد.

کد خبر 512023 برچسب‌ها پیشگیری غذا - رژیم بیماری - فشار خون

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پیشگیری غذا رژیم بیماری فشار خون فشار خون بالا رژیم غذایی غلات کامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۲۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون مبارزه با عوامل خسارتزا در سطح ۲۴۶ هزار هکتار از مزارع غلات استان انجام شده است که ۲۶۱ هکتار آن مربوط به بیماری برگی زنگ زردگندم است.

فرشته صادقی نسب افزود: باتوجه به شرایط جوی مناسب برای ایجاد وگسترش بیماری برگی بویژه زنگ زرد گندم در مزارع غلات استان، لازم است کارشناسان شبکه مراقبت ضمن پایش دقیق مزارع، درصورت مشاهده بیماری هرچه سریع‌تر اطلاع رسانی لازم را در خصوص  کانون کوبی و سمپاشی  مزارع با سموم توصیه شده به کشاورزان انجام دهند.

صادقی نسب اظهارکرد:  با توجه به نقش بیماریها در کاهش عملکرد محصول، عملیات مبارزه  بایستی با نظر کارشناسان شبکه مراقبت و در اسرع وقت انجام گیرد تا علاوه بر اثربخشی مناسب از وارد آمدن خسارت به مزارع جلوگیری شود.

صادقی نسب اضافه کرد: عملیات ردیابی و پایش در مزارع همچنان ادامه دارد و توصیه های مدیریتی لازم توسط کارشناسان به کشاورزان انجام  می گیرد.

دیگر خبرها

  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس