Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@07:03:30 GMT

حبس و شلاق در انتظار منتشرکنندگان اکاذیب

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۴۱۱۹

حبس و شلاق در انتظار منتشرکنندگان اکاذیب

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اغلب ما خبرهایی کذب درباره برخی از اشخاص یا اتفاقات را شنیده‌ایم؛ خبرهایی که ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را به وجود آورند.

برخی از این خبرها منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود که از لحاظ قانونی این کار جرم به حساب می‌آید و  مجازات قانونی برای آن در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق با قانون اگر هر فردی به قصد ضرر رساندن به دیگری، تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکوائیه یا هر گزارش دیگری اقدام به انتشار اخبار کذب کند متخلف است و باید با او برخورد قانونی شود.

البته انتشار مطالب کذب یا در فضای مجازی یا با توزیع هر گونه اوراق چاپی و خطی با امضاء یا بدون امضاء صورت می‌گیرد و در این کار مطالبی برخلاف حقیقت به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت داده می‌شود.

مطابق با ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی هر شخص به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار کند و یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به‌غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از ۲ ماه تا ۲ سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.

بیشتر بخوانید:

زن باید بخشش مهریه خود را به صورت قانونی ثبت کند

اجاره حساب‌های بانکی چه مجازاتی دارد؟

نحوه آزاد کردن متهم با وثیقه چگونه است؟

۲ تا ۳ سال حبس مجازات افرادی که تهدید می‌کنند

شرایط ارث بردن زن پس از طلاق

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نشر اکاذیب مقامات رسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۴۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار نهاد‌های امنیتی صهیونیست برای توافق آتش بس با حماس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند، این توافق می‌تواند از صدور حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات این رژیم از جانب دیوان بین المللیِ کیفری لاهه، جلوگیری کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فیلم/ نتانیاهو بازداشت می‌شود؟
  • فشار نهاد‌های امنیتی صهیونیست برای توافق آتش بس با حماس
  • گفت و شنود/ نیگه دار!
  • اعزام زائران خانه خدا پس از «۹ سال انتظار»
  • ۶ قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد
  • افشای راز ازدواج دوم مرد میانسال بعد از مرگ
  • حضور سرمایه‌گذاران در غرفه استان فارس قابل توجه بود
  • تاتنهام - آرسنال؛ ترکیب رسمی
  • زلزله در میان مقامات اسراییلی
  • فیلم/ انتظار رهبر چین برای استقبال از بلینکن