Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@10:53:47 GMT

دپوی زباله‌ها مقابل دیوار منازل

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۵۸۶۳

دپوی زباله‌ها مقابل دیوار منازل

 همشهری آنلاین_ زینب زینال‌زاده:  اما کتف‌کولی‌ها و زباله‌گردها برخلاف ممنوعیت‌های اعلام‌شده، اقدام به تفکیک و جمع‌آوری غیرقانونی زباله‌ها می‌کنند. از سوی دیگر کیسه‌های پر از زباله را مقابل دیوارها و شمشادها دپو می‌کنند تا در ساعات پایانی روز به خودروهای همکارانشان تحویل دهند. این کار باعث گلایه ساکنان محله‌های مختلف منطقه ۶ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز آفتاب طلوع نکرده که کارشان را شروع می‌کنند. برخی با کیسه‌های بزرگی روی دوش و عده‌ای هم با گاری‌های دستی سراغ سطل‌های زباله می‌روند و آشغال‌های ‌تر و خشک را از هم جدا می‌کنند. خیلی از آنها سن و سال کمی‌ دارند و قریب به اتفاقشان اتباع غیرایرانی هستند. نان خشک، کیسه‌های پلاستیکی، قوطی‌های شیشه‌ای و فلزی و حتی ظروف یکبارمصرف را با دقت جدا می‌کنند و هرکدام را داخل کیسه‌ای می‌اندازند. 


 قبل از شیوع بیماری کرونا این کار توسط خود شهروندان از مبدأ یعنی خانه یا محل کار انجام و تحویل مأموران اداره بازیافت می‌شد. تفکیک زباله از مبدأ کم‌کم داشت به یک فرهنگ تبدیل می‌شد و همه مردم انجام این کار را رعایت حقوق شهروندی می‌دانستند. با شیوع کرونا برای گسسته شدن زنجیره انتقال مسئولان ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفتند این کار متوقف شود و این دستورالعمل به شهرداری‌ها و پیمانکاران هم ابلاغ شد، اما این دستورالعمل در نبود نظارت‌های کافی آن‌چنان که باید و شاید عملی نشد. 
کار به اینجا ختم نمی‌شود و کتف‌کولی‌ها کیسه‌های پر از زباله را که این روزها می‌توانند منشأ ویروس کووید ۱۹ باشند، در مکان‌های خلوت و کم‌ تردد مانند پیاده‌روهایی که در پس شمشادها پنهان شده‌اند، جمع‌آوری می‌کنند و در ساعات پایانی روز، همه را بار گاری دستی یا خودرو می‌کنند و به محل تحویل می‌برند. دیدن کسانی که بدون رعایت اصول بهداشتی و با ظاهری نامناسب تا کمر داخل سطل‌های زباله فرو رفته‌اند، رها شدن زباله‌ها در معابر و کنار سطل‌های مکانیزه و کیسه‌های پر از زباله که بوی تعفن می‌دهند، برای هیچ‌کس خوشایند نیست و شهروندان از این بابت گلایه دارند. 

 ناحیه یک 

کوچه «ملک کلامی» در محله ایرانشهر، محدوده ناحیه یک، به محل دپوی زباله‌ها تبدیل شده است. «امیررضا امیدی» ساکن محله نیست، اما برای رسیدن به محل کارش از این کوچه‌ تردد می‌کند. او می‌گوید: «رفت و آمد در این کوچه کم است و هر روز شاهدم زباله‌گردها کیسه‌های پر از زباله را در فضاهای خلوت و دور از دید مأموران شهرداری دپو می‌کنند.» 
امیدی ادامه می‌دهد: «مأموران انضباط شهری به محض دیدن محل دپوی زباله‌ها آن را جمع‌آوری و محل را پاکسازی می‌کنند، اما زباله‌گردها همچنان به کارشان ادامه می‌دهند و پس از گذشت چند روز دوباره کیسه‌های پر از زباله را داخل کوچه‌های خلوت انبار می‌کنند.»

 ناحیه ۲ 

در کوچه‌های فرعی در خیابان‌های جویبار و حجاب، محدوده ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۶ هم وضعیت به همین منوال است. به گفته «مینو اصغرنژاد» از اهالی محله بلوار کشاورز، کوچه‌های فرعی کم تر در معرض دید مأموران شهرداری هستند. او می‌گوید: «زباله‌گردها، سازمانی عمل می‌کنند و قطعاً از حمایت افراد یا نهادهای قدرتمند برخوردار هستند. آنها بی‌پروا و بدون ترس و دلهره برخلاف پروتکل ستاد مقابله با کرونا در کوچه‌ها و خیابان‌های پرسه می‌زنند و زباله جمع‌آوری می‌کنند»
اصغرنژاد می‌گوید: «در کوچه‌های فرعی خیابان حجاب بارها شاهد جمع‌آوری کیسه‌های پر از زباله بودم و چندین بار هم با سامانه ۱۳۷ تماس گرفتم و مأموران زباله‌ها را جمع‌آوری کردند، اما چند روز بعد دوباره شاهد بودم که زباله‌گردها کیسه‌ها را کنار شمشادها و داخل پیاده‌روها دپو کردند.»

 ناحیه ۳

کوچه‌های محله سنایی و بهجت‌آباد هم در قرق زباله‌گردهاست و به گفته «خسرو عباسی» از ساکنان منطقه، همه اهالی از دپوی زباله‌ها گلایه دارند. او می‌گوید: «در گذشته تفکیک توسط خود اهالی انجام می‌شد و مأموران بازیافت هم زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کردند، اما این روزها زباله‌گردها زباله‌ها را تفکیک و قبل از انتقال به مرکز، پشت پنجره خانه ها و کنار دیوارها می‌گذارند. آلودگی زباله‌ها از یک طرف و بوی تعفنشان از سوی دیگر سبب آزار شهروندان می‌شود.»

 ناحیه ۴ 

ناحیه۴ شاید بیشترین تعداد زباله‌گردها را در منطقه ۶ دارد. شهرک گل‌ها و خیابان‌های حقیقت، دبستان و کارگر، مکان‌هایی هستند که بیشترین دپوی غیرمجاز زباله در آنها صورت می‌گیرد. «رضا امیرحسینی» ساکن شهرک گل‌ها می‌گوید: «وجود کیسه‌های پر از زباله‌ علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، چهره معابر را هم زشت می‌کند. برخورد با این افراد قطعاً نیازمند قوانین سختگیرانه است و به همین دلیل تلاش مأموران انضباط شهری چندان کارساز و مؤثر نیست.»

 ناحیه ۵

دپوی غیرمجاز زباله ها در ناحیه ۵ در خیابان‌های خالد اسلامبولی و احمد قصیر در محله ساعی هم انجام می‌شود؛ معابری که به گفته «بنفشه آرایی» از فعالان اجتماعی محله ساعی، مهم هستند. او می‌گوید: «تردد در این خیابان‌ها زیاد است، اما زباله‌گردها فعالیتشان را قانونی می‌دانند و بدون هیچ واهمه‌ای کیسه‌های زباله را که این روزها می‌توانند منشأ انتشار ویروس کرونا باشند، کنار واحدهای مسکونی و تجاری جمع‌آوری می‌کنند.»

 ناحیه ۶ 

ناحیه۶ چهره متفاوتی دارد و به گفته «رضا شیرزادیان» کم ترین‌ تردد زباله‌گردها در محدوده این ناحیه است. او می‌گوید: «گشت‌ها به‌طور مستمر در محله‌های یوسف‌آباد و والفجر حضور دارند و با زباله‌گردها برخورد می‌کنند. به همین دلیل محل دپوی زباله‌ به‌صورت غیرمجاز در این ناحیه وجود ندارد.»

کد خبر 511957 برچسب‌ها محله كروناويروس همشهری محله منطقه ۶

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله كروناويروس همشهری محله منطقه ۶

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۵۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دپوی بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق در انبار لو رفت

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از کشف ۶۲۳ میلیارد ریال انواع لوازم یدکی خودرو قاچاق در بازرسی مأموران این پلیس از یک انبار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، مهدی سبحانی فر اظهار کرد: در راستای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مأموران پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان با اقدامات هوشمندانه پلیسی از نگهداری و دپوی لوازم یدکی خودرو قاچاق در یکی از انبارهای سطح شهر اصفهان مطلع شدند و بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: در این خصوص مأموران ضمن هماهنگی با مرجع قضائی به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی انجام شده از این انبار موفق به کشف ۱۱۰ انواع لوازم یدکی خودروهای سنگین و گاردان قاچاق شدند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ارزش کالاهای مکشوفه را بیش از ۶۲۳ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: در این رابطه یک متهم شناسایی، پرونده تشکیل شد و تحت رسیدگی قرار گرفت.

کد خبر 748552

دیگر خبرها

  • انبار دپوی باتری خودرو در بابل کشف شد
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • دپوی بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق در انبار لو رفت
  • رفع مشکلات معابر خاکی و پرتردد محله شهدای صفری
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر نوجوان در مقابل اراذل و اوباش
  • از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • ببینید | خون‌شوری از کوچه‌ها
  • کشف انبار دپوی ۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندر ماهشهر