Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@07:55:51 GMT

قیمت فرآورده‌های نفتی ایران افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۷۳۵۱

قیمت فرآورده‌های نفتی ایران افزایش یافت


به گزارش تابناک حمید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی با دو مساله روبه‌رو است، اظهار کرد: ارزش صادرات این محصولات به دلیل تغییر تحولات ایجاد شده در بازار نفت کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر قرنطینه و تعطیلی بازارها در روند فروش فرآورده‌های نفتی اثر گذاشته است.

وی با اشاره به آمار منتشرشده از سوی گمرگ، تاکید کرد: جدیدترین آمار گمرک نشان می‌دهد آمار صادرات در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل هم به لحاظ وزنی افت نزدیک به ۳۹ درصدی داشته و هم به لحاظ ارزشی بیش از ۳۶ درصد کاهش را ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین حجم تجارت ایران در فروردین امسال معادل ۳میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار ثبت شده است.

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در یک ماه نخست سال ۱۳۹۹ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد چین، با رقمی بیش از ۵۲۳ میلیون دلار و سهم نزدیک به ۳۲ درصد از کل ارزش صادرات صورت گرفته است. دومین مقصد کالاهای ایرانی نیز امارات بوده که صادرکنندگان توانستند ارزش صادرات خود به این کشور را به ۳۵۵ میلیون دلار برسانند.

حسینی با بیان اینکه سهم امارات از کل ارزش صادرات، نزدیک به ۲۱.۵ درصد است، اظهار کرد: عراق که در ماه‌های اخیر دومین مقصد صادرات ایران بود، در ماه نخست سال ۱۳۹۹ به پله سوم تنزل کرده است. ارزش صادرات به عراق در ماه فروردین ۲۵۹ میلیون دلار و سهم آن از صادرات به نزدیک ۱۶ درصد می‌رسد.

وی تاکید کرد: افغانستان با ۱۲۵ میلیون دلار صادرات و سهم ارزشی بیش از ۵. ۷ درصدی در پله چهارم و ترکیه با ۷۲ میلیون دلار ارزش صادراتی و سهم بیش از ۴ درصدی از کل ارزش، در پله پنجم ایستاده است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه میزان صادرات در کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: در سبد صادراتی کشور فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی یک‌سوم را به خود اختصاص می دهند و آمار موجود حاکی از کاهش صادرات است.

حسینی افزود: آماری که از مبادلات ایران با چین وجود دارد نیز حاکی از کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایران به این کشور است. در واقع باید گفت که ویروس کرونا بیشترین ضربه را به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی زده است.

وی با تاکید بر اینکه این مساله در ایران به عنوان کشوری که بخش عمده صادرات آن شامل فراورده های نفتی و پتروشیمی می شود آسیب زیادی وارد کرده است، تصریح کرد: خوشبختانه اکنون وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی بهبود یافته تا جایی که بنزین از بشکه ای ۱۵ دلار به ۲۵ دلار افزایش یافته است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه این روند افزایشی تولید کنندگان را ترغیب کرده تا قبل از اینکه قیمت‌ها بیش از این افزایش یابد اقدام به خرید و انبار محموله کنند که همین مساله موجب شده تا حدودی فشار از نیروگاه‌ها کاسته شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بازار فرآورده‌ها بهبود یافته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا شب قدر متین قوسی رزمایش مساوات حسین کاظم پور اردبیلی دعای روز بیست و سوم رمضان حمید حسینی پتروشیمی فراورده های نفتی نفت ایران ویروس کرونا شب قدر متین قوسی رزمایش مساوات حسین کاظم پور اردبیلی دعای روز بیست و سوم رمضان فرآورده های نفتی فرآورده های نفت گاز و پتروشیمی ارزش صادرات میلیون دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۷۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟

گروه اقتصاد و درآمد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش جماران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

روابط عمومی گمرک ایران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق این ۵ کشور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است.

تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟