Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:14:25 GMT

تاخت و تاز کرونا در جهان

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۷۴۳۱

تاخت و تاز کرونا در جهان

اگرچه در برخی کشورها، تعداد قربانیان ویروس کرونا سیر نزولی پیدا کرده اما همچنان قربانی می‌گیرد. کشورهای جهان برای ساخت واکسنی برای این بیماری وارد رقابت دشواری شده اند. رقابتی که حالا با جهش ویروس کرونا دشوارتر نیز شده است. تاثیرات این بیماری در حوزه های مختلف زندگی مردم قابل کتمان نبوده و نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به تاثیرگذاری این ویروس در ابعاد مختلف زندگی مردم و چگونگی مواجهه جهان با آن پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

کرونا و دولت روحانی روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم علی اکبری آورد: روزنامه اعتماد: رییس‌جمهوری روز گذشته در جریان برگزاری جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، با اشاره به بحث و بررسی کارشناسی در ارتباط با نحوه بازگشایی‌بخش‌های مختلف کشور اعم از اماکن آموزشی، فرهنگی، ورزشی و مذهبی، به بیان توضیحاتی در ارتباط با قرار گرفتن شهرها و شهرستان‌های مختلف در منطقه سفید کرونایی پرداخت. در بخشی از این نشست، با استناد به پیشنهادهای متعددی که طی روزها و هفته‌های گذشته درخصوص نحوه برگزاری مراسم راهپیمایی جمعه آخر ماه رمضان یا همان راهپیمایی «روز قدس» و همچنین چگونگی برگزاری نماز «عید فطر» پرداخت که بار دیگر نشان از اولویت جدی دولت درخصوص وضعیت سلامت جامعه نسبت به دیگر شؤون زندگی شهروندان داشت. بر این اساس، حالا قرار است در اقدامی ابتکاری، به‌جای برگزاری راهپیمایی «روز قدس» به شیوه هرسال، شهروندان درون خودروهای‌شان مسیرهایی را طی کنند و به نحوی در اقدامی نمادین، «راهپیمایی خودرویی» جایگزین راهپیمایی معمول سال‌های گذشته خواهد شد. همچنین گفته شد که مراسم «نماز عید فطر» در مناطق و شهرهایی که در وضعیت سفید قرار گرفته‌اند، صرفا با رعایت سفت و سخت پروتکل‌های اجرایی قابل انجام است. آن‌چه مسلم است اهمیت نمادین این راهپیمایی و همچنین برگزاری نماز عید به‌قدری است که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن عبور کرد اما در عین حال سلامت شهروندان نیز اولویت اساسی و اصلی دولت به‌حساب می‌آید؛ به همین دلیل باید با اتخاذ راهکاری منطقی به عنوان شیوه و راه‌حل جایگزین، به‌نحوی عمل کنیم که هم این مراسم و مناسک فرهنگی و مذهبی تعطیل نشوند، هم خدایی‌ناکرده سلامت شهروندان در معرض خطر قرار نگرفته و احیانا به‌جا آوردن این مراسم و مناسک، به تهدیدی برای سلامت شهروندان بدل نشود.

روزنامه اعتماد در گفت و گو با تقی آزاد ارمکی استاد جامعه‌شناسی می نویسد: من همان روزهای قبل از شیوع کرونا می‌گفتم آقای روحانی باید استعفا دهد. آقای عبدی هم نظرش همین بود. اما به نظرم کرونا روحانی را نجات داد، روحانی هم ایران را از کرونا نجات داد. ما دو روحانی موثر داریم: روحانی برجام و روحانی کرونا. انعقاد برجام و مقابله با کرونا، دو امتیاز برای روحانی است در تاریخ سیاسی ایران. دولتی که افزایش رفاه و کاهش نابرابری در دستور کارش باشد. دولت روحانی کاتالیزوری برای عبور از بحران کرونا است.

کرونا و روابط بین الملل

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم کوروش احمدی می آورد: شیوع ویروس کرونا موجب طرح سلسله بحث‌هایی درمورد تاثیر احتمالی این بیماری بر روندها و نظام بین‌المللی شده تا آنجا که برخی دنیای پساکرونایی را کاملا بی‌شباهت به دنیای پیشاکرونایی دانسته‌اند. نگارنده در زمره کسانی است که اعتقادی به تاثیر عمده و تعیین‌کننده کرونا بر روندها و نظام بین‌المللی ندارد. تاثیر کرونا تاکنون تنها در حد تقویت و تضعیف یا تاخیر و تسریع در برخی روندها بوده و در آینده نیز بعید است که بتواند تاثیری جز این داشته باشد. اگرچه لطمه ناشی از کرونا به اقتصاد چین کمتر از لطمه آن به اقتصاد امریکا بوده و ممکن است چین از این جهت در موقعیت بهتری قرار گرفته باشد، اما مولفه‌های اصلی این رقابت از قبل وجود داشته و در دوره پساکرونایی نیز تداوم خواهند داشت. البته برخی عوامل مانند احتمال توسل امریکا به تحریم‌هایی علیه چین به بهانه شفاف نبودن چین در قضیه کرونا و ادامه کندی روند جهانی شدن می‌توانند به ضرر چین عمل کنند.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم ولی گل محمدی نوشت: ترکیه بالاترین آمار ابتلا به کرونا را در غرب آسیا دارد. بنابر آمار وزارت بهداشت ترکیه این روند در هفته گذشته وضعیت رو به بهبودی را تجربه می‌کند. در حال حاضر ترکیه به لحاظ آمار کل افرادی که از آغاز تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند در ردیف نهم آمار جهانی ایستاده است؛ یعنی یک پله بالاتر از ایران و چین؛ و از حیث تعداد کل افراد فوت شده، ترکیه حائز سیزدهمین رتبه در میان کشورهای جهان است. براساس آمار جهانی همه‌گیری کرونا، ایران و ترکیه تقریبا در شرایط و موقعیت مشابهی قرار دارند. در مبارزه علیه کرونا، ترکیه چندین محموله کمک‌ دوستانه به ایران ارسال کرده و ایران اخیرا چند محموله کیت تشخیص کرونا به ترکیه ارسال کرده است.   پیامدهای پاندمی کرونا بر روابط ایران و ترکیه را می‌توان در ۳ سطح روابط دوجانبه و معادلات در حال تغییر منطقه‌ای و جهانی مورد بررسی قرار داد که رصد تحولات نشان می‌دهد، پیامدها بیش از آنکه دارای فرصت باشد، اتصالات راهبردی دو کشور را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

کرونا، سلامت و آمار فوتی ها

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می نویسد: روز گذشته آمار فوتی‌های روزانه بر اثر کرونا به رقم ۳۵ نفر رسید؛ رقمی که در ۷۰ روز اخیر کمترین میزان بوده است. رشد فوتی‌ها نسبت به هفته قبل ۲۷ درصد کاهش یافته است. به‌نظر می‌رسد که در روزهای اخیر با کاهش میزان مبتلایانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، روند فوتی‌ها در روزهای آینده نیز تداوم داشته باشد. با آمار روز گذشته میزان کل فوتی‌ها در ایران به کمتر از ۷ هزار نفر رسید. ایران در مقایسه با دیگر کشورها از نظر فوتی‌ها نهمین کشور و از نظر میزان کل مبتلایان دهمین کشور دنیا محسوب می‌شود. خبر مهم روز گذشته از آمارهای کرونایی کاهش میزان فوتی‌های روزانه به رقم ۳۵ نفر بود که نشان می‌دهد در هر ساعت حدود یک و نیم نفر فوت کرده‌اند. میزان فوتی‌ها در روز ۲۶ اردیبهشت ماه ۴۸ نفر بود که نشان می‌دهد در هر ساعت دو نفر جان خود را به‌دلیل کرونا از دست می‌دادند. نزول فوتی‌ها به رقم ۳۵ نفر در روز، تضمین نمی‌کند که در روزهای آینده نیز میزان فوتی‌ها در این سطح کم تداوم یابد. براساس آمارها درحال‌حاضر، ۲۷۱۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند که رقم نسبتا قابل‌توجهی محسوب می‌شود. اما کاهش فوتی‌ها به زیر ۴۰ نفر می‌تواند یک خبر امیدوارکننده باشد که روند نزولی فوتی‌ها در روزها و هفته‌های آینده ادامه یابد.

روزنامه جهان صنعت در گفت و گو با مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری آورد: یکسری از علائم کرونا با علائم گوارشی خودشان را نشان می‌دهد. ۳۰ درصد بیماران ممکن است بی‌اشتهایی، اسهال و تهوع داشته باشند. این موارد نشانه‌های بیماری کروناست. متاسفانه این علائم بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده شده است. طی بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم این ویروس در دستگاه گوارش ایجاد عارضه می‌کند. البته از همان ابتدا چنین علائمی هم وجود داشت اما در حال حاضر بیشتر شده است. عدم تشخیص زودهنگام این بیماران، به طور غالب ممکن است منجر به گسترش ناخواسته این بیماری در بیماران سرپایی مبتلا به بیماری خفیف شود که بیماری‌شان تشخیص داده نشده و از پتانسیل خود برای آلوده کردن دیگران آگاه نیستند. تمام بیماران مبتلا به علائم گوارشی، اسهال داشته و از این تعداد، در یک نفر از هر پنج نفر، اسهال، اولین نشانه ابتلای آنها بوده است که اسهال حدود یک تا ۱۴ روز به طول انجامیده و به طور میانگین مدت زمان بیش از پنج روز و حدود چهار بار دفع در روز گزارش شده است. اسهال آبکی روزی پنج مرتبه، دل‌پیچه، کاهش اشتها، تب خفیف و کاهش حس بویایی و چشایی از جمله علائم گوارشی بیماران کرونایی است. بیماران مبتلا به علائم گوارشی نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی دیرتر به دنبال مراقبت‌های پزشکی می‌روند که این مدت به طور حدودی ۱۶ روز در مقایسه با ۱۱ روز بوده است.

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با هدایت الله خادمی نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی می نویسد: هنگامی که بیماری تازه در قم شروع شده بود و ما در خوزستان قرار داشتیم باید راهی برای مقابله پیدا می‌کردیم چرا که ما ۱۲۰۰ کیلومتر با آن‌جا فاصله داشتیم. بنابراین باتوجه به شرایط ابتدایی بیماری ما در جنوب می‌توانستیم اقدام کنیم. سوالی که مطرح می‌شود این است که بیماری چگونه از قم به باغ ملک خوزستان، دزفول و مسجد سلیمان رسید؟ مشخص است برخی مسئولین سیستماتیک عمل نکردند و مسائل را محلی و قبیله‌ای حل کردند. حتما به خاطر دارید یک روز قوانین را سفت و سخت می‌گرفتند روز دیگر آزاد می‌کردند مشخص است که این‌گونه نمی‌توان با چنین بیماری مقابله کرد.  امروز جنوب نتیجه تصمیمات نادرست ما است. در برخی از مناطق باید به مردم برای تست دادن التماس کنیم، زیرا سعی می‌کنند این بیماری را پنهان کنند.

پایگاه خبری فرارو در گزارشی نوشت: تحقیقات جدید علمی نشان می‌دهد که ویروس جدید کرونا، بعد از تجربه جهش ژنتیکی، با انسان‌ها سازگار شده است. امری که ممکن است شیوع آن را سریع‌تر و ساخت واکسنی برای آن را دشوارتر کند.  در سراسر جهان، تحقیقات علمی برای کشف زوایای مبهم ویروس جدید کرونا (کووید-۱۹) ادامه دارد. به تازگی در یکی از این تحقیقات، دانشمندان جهش جدیدی در ویروس کرونا کشف کردند که ممکن است ساخت واکسنی برای این بیماری را دشوار کند. محققانی که پژوهش جدید را انجام داده اند، از این نکته نگران هستند که جهش‌ها به ویروس کرونا توانایی بیشتری در انتقال از انسان‌ها به یکدیگر داده و در نتیجه، این امر ممکن است کارآمدی واکسن‌ها یا داروهایی را که به منظور مقابله با این ویروس در حال ساخت هستند، تحت الشعاع قرار دهد. با این حال، محققان تاکید می‌کنند که جهش‌ها در این مرحله، هنوز نادر هستند و هنوز معلوم نیست که چه تاثیری بر ویروس کرونا خواهند گذاشت.

کرونا، معیشت و اقتصاد

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم علی دهقان‌کیا رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی می آورد: با شیوع ویروس کرونا در ایران بسیاری از کارفرمایان در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه شده‌اند. اکنون شاهد آن هستیم که پرداخت حقوق بسیاری از کارگران و حتی کارمندان سه ماه به تعویق افتاده و گروهی حتی عیدی و سنوات پایان سال خود را هم دریافت نکرده‌اند. کارفرمایانی هم که طبق روال گذشته حقوق کارکنان را پرداخت کرده‌اند، به‌نوعی از آورده‌های ماه‌های گذشته خود بهره برده‌اند. به هر حال کارفرمایان شاید حق خود می‌دانند که در صورت بروز بحران در ابتدای امر با تعویق پرداخت حقوق کارکنان از هزینه‌های ماهانه خود بکاهند، اما باید توجه داشت که معیشت کارگران حتی با دریافت حقوق با مشکل مواجه است، حال چه برسد در این شرایط که قیمت‌ها هر روز رو به افزایش هستند بدون‌دستمزد بمانند. جدا از رابطه کارفرما و کارگر، در اینجا نباید از نقش دولت هم غافل شد. دولت مهم‌ترین نقش را در تامین معیشت شهروندان در مواقع بحران دارد. نمی‌توان بنگاه‌های اقتصادی را مکلف به تعطیلی کرد، اما هیچ یارانه و تسهیلاتی برای آنها در نظر نگرفت. نمی‌توان فقط به امهال اقساط بانکی و تمدید پرداخت مالیات بسنده کرد؛ چراکه دیر یا زود فعالان کسب‌وکار موظف به پرداخت این اقساط و مالیات می‌شوند. این افراد معمولا چک‌هایی در گردش دارند که یارانه یک میلیون تومانی کفاف یک درصد آن را هم نمی‌دهد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می نویسد: این روزها اجاره بهای منزل تبدیل به یک تراژدی واقعی برای اغلب مردم جامعه شده است، حالا که در آستانه فصل جا به جایی منازل هستیم، سناریوی افزایش اجاره بها، جا به جایی اثاثیه، حق الزحمه بنگاه‌های املاک و شارژ ساختمان، قصه خالی شدن جیب افرادی است که توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و این قصه همچنان در حال تکرار شدن است. در چنین شرایطی امسال هم مثل سال های گذشته با نزدیک شدن به تابستان، با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها رو به رو شدیم و این طور که پیداست شرایط کرونا زده نیز تاثیر مثبتی بر این روند نداشته است. این در حالی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا که به گفته استاندار، حکم شورای عالی امنیت ملی را دارد و ابلاغیات آن باید تمام و کمال اجرا شود، پیش از این اعلام کرده بود «قراردادهای اجاره‌ای که مهلت آنها به پایان رسیده باید تا خردادماه تمدید شوند» اما هنوز به خرداد نرسیده خیلی ها آواره بنگاه ها شده اند و خیلی از مستاجران نیز با وجود اینکه هنوز مسکن مناسبی پیدا نکرده اند، مجبورند که خانه شان را تخلیه کنند!

رسانه‌های اصولگرایان

کرونا و بازگشایی ها

روزنامه جوان در گزارشی می نویسد: روزنامه جوان: جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا، اما تکلیف بسیاری از برنامه‌های پیش رو را تعیین کرد. طبق مصوبات این جلسه بنا شد تا صحن حرم‌های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و شاهچراغ (ع) بعد از ماه مبارک رمضان با رعایت موارد بهداشتی بازگشایی شود. برپایی مراسم نماز روز عید فطر در مساجد و همچنین برگزاری مراسم روز قدس در ۲۱۸ شهر سفید با مراعات همه پروتکل‌های بهداشتی و به صورت حضور در نماز جمعه و نه راهپیمایی، از دیگر مصوبات این ستاد بود. بر این اساس بنا شد در تهران نیز به دلیل وضعیت قرمز پایتخت، راهپیمایی روز قدس از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت نمادین و با خودرو انجام شود. بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خردادماه و بازگشایی مشاغل پر ریسک‌تری همچون رستوران‌ها با پایان ماه رمضان از دیگر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

کرونا و جهان

روزنامه وطن امروز در یادداشتی به قلم میکائیل دیانی می آورد: کرونا جهان را متحول کرده است اما نه صرفا به صورت فیزیکی! همه را به تکاپو واداشته اما فرصتی برای نگاهی دوباره به مسائل و تفکر درباره آنها را نیز به ما داده است. پساکرونا قطعا متفاوت از پیشاکروناست اما این تفاوت صرفا در گسترش نظارت و کنترل دولت‌ها نیست، بلکه در وسعت دید ملت‌های جهان به پدیده‌های موجود در جهان هم هست. برای مردمی که با کرونا مواجه شده‌اند، فهم ویروس و شناسایی ویروس‌ها راحت‌تر شده است. برای مردمی که با عکس‌های انتشار کرونا در ریه انسان مواجه شده‌اند، غصب غیرقانونی و وحشیانه خاک‌های فلسطین توسط اسرائیل پدیده قابل فهم‌تری است! کشتار صهیونیست‌ها عینی‌تر است و مظلومیت فلسطینی‌ها عیان‌تر!

خبرگزاری دانشجو در گزارشی می نویسد: بحث بر سر تاثیرات بحران کرونا بر آینده‌ی جهان بحث پردامنه‌ای است که ذهن بسیاری را به خود مشغول نموده؛ یکی از بحث‌های داغ این روزها تاثیر همه گیری کرونا بر جمعیت کشورهاست. روز ملی جمعیت امسال با بررسی این مسئله جدید در کشور همراه خواهد بود. شاید اولین اتفاقی که بنظر می‌رسد به تغییر وضعیت جمعیتی منجر شود فوت انسان‌ها بر اثر ابتلا به این بیماری است. متاسفانه از دست دادن هم وطنانمان اثر خود را به جای می‌گذارد، اما این هست و این همه نیست؛ اگر جمعیت از دست رفته در هر سال جایگزینی نداشته باشند روز به روز از جمیعت کشور کاسته می‌شود و اینجاست که مسئله‌ای نو پا به میدان می‌گذارد.

کرونا و کسب و کارها

روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت: فشارهای اقتصادی در دوسال گذشته موجب شده است تا بسیاری از مردم به‌طور جدی در تامین هزینه‌های خود دچار مشکل شوند. این مساله در سه ماه گذشته و با شیوع کرونا شدت بیشتری گرفته است. بسیاری از کسبه و مشاغلی که چشم به بازار شب عید دوخته بودند بدترین شرایط اقتصادی شب عید را در اسفندماه سال‌۹۸ تجربه کردند. حالا گفته می‌شود که دولت تسهیلاتی را برای کارگاه‌هایی در نظرگرفته است که از کرونا آسیب دیده‌اند. هفته گذشته بود که خبر آغاز به کار سامانه «کارا» منتشر شد. بر این اساس پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به مشاغل و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا از چهارشنبه گذشته آغاز شد و یک میلیون واحد کسب‌وکار که توسط وزارت کار مشمول دریافت تسهیلات شناخته و به آن‌ها پیامک ارسال شده بود با مراجعه به سامانه کارا اطلاعات خود را برای دریافت تسهیلات ثبت کردند. پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا یکی از سیاست‌های وزارت کار در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار بوده است. همچنین ۱۳رسته شغلی شناسایی شدند که بیشترین آسیب را از بابت شیوع کرونا دیده بودند. معمولاً هم این مشاغل دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی هستند و می‌توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند.

کرونا و آموزش عالی

روزنامه فرهیختگان در گزارشی می نویسد: از زمانی که ویروس جدید کرونا در دنیا شیوع پیدا کرد، گمانه‌زنی‌ها درباره همه چیز آغاز شد. یکی از حوزه‌هایی که به‌شدت تحت تأثیر این ویروس قرار گرفت، آموزش عالی کشورهای دنیا بود و این مساله، بسیاری از دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشاند. در این میان، آموزش آنلاین و از راه دور جایگزین کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها شد و این‌گونه بود که حتی دانشجویان بین‌المللی هم توانستند از کشورهای خود این ترم دانشگاهی را پشت سر بگذارند. مساله‌ای که بیش از هر چیز ذهن‌ها را به خود جلب می‌کند، تغییراتی است که به‌دنبال شیوع کرونا در دنیا رخ داده و برخی دانشمندان بر این باورند که این تغییرات حتی با پایان یافتن همه‌گیری کرونا به دوام خود باقی است و تمام شدنی نیستند. این اعتقاد درباره دانشگاه‌ها هم صدق می‌کند و بسیاری از مفسران پیش‌بینی کرده‌اند که بعد از پایان یافتن شیوع کرونا در دنیا، وضعیت آموزش عالی دیگر مانند قبل نمی‌شود. اما واقعیت اینجاست که کارشناسان، این تغییرات و تأثیرات را فراتر از آن چیزی می‌دانند که ما از تأثیر آنی کووید- ۱۹ در جذب دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی آینده دانشگاه‌ها داریم.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی برجام مسعود مردانی ویروس کرونا امام رضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شورای عالی امنیت ملی چین ایالات متحده آمریکا شاه‌چراغ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی برجام مسعود مردانی ویروس کرونا امام رضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شورای عالی امنیت ملی چین ایالات متحده آمریکا شاه چراغ مجلس شورای اسلامی برجام مسعود مردانی ویروس کرونا امام رضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شورای عالی امنیت ملی چین ایالات متحده آمریکا شاه چراغ یادداشتی به قلم روزنامه اعتماد علائم گوارشی نشان می دهد دانشگاه ها شیوع کرونا بین المللی فوتی ها روز گذشته ستاد ملی بنگاه ها روز قدس شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۷۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد