Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@21:31:36 GMT

انتشار کتاب آیین و آداب سوگواری گیلان

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۷۶۲۲

انتشار کتاب آیین و آداب سوگواری گیلان

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمد پرحلم، معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان گفت: کتاب آیین و آداب سوگواری گیلان تلاشی از محمد بشرا از پژوهشگران مردم شناسی استان در راستای ثبت و معرفی این آئین‌ها و با هدف پیشگیری از فراموشی آن‌ها است.

او افزود: سوگواری‌ها در تمامی جوامع بشری دو وجه اصلی سوگواری خصوصی و سوگواری عمومی دارد که هر دو بر مبنای خرده‌فرهنگ‌ها، ارزش‌ها، آداب اجتماعی، شرایط جغرافیایی و باور‌های مذهبی برگزار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان گفت: در ایران به‌طور عام و استان گیلان به‌طور خاص، با توجه به تنوع بالای قومی و فرهنگی، بخش عمده‌ای از مراسم تحت عنوان سوگواری، در کلیات و جزیٔیات باهم متفاوت‌اند و این تفاوت در جنبۀ خصوصی سوگواری‌ها به مراتب بیشتر به چشم می‌خورد.

محمد پرحلم افزود: بااین‌حال در جنبه عمومی سوگواری‌ها، به‌خصوص پس از ورود اسلام و ترویج فرهنگ تشیّع در سراسر ایران، آئین سوگواری بر مبنای باور‌های شیعی دین اسلام فراگیر و یکی از وجه اشتراکات اقوام ایرانیِ گرویده به اسلام شد.

او تصریح کرد: بسیاری از آیین‌های سوگواری در گیلان برگرفته از باورداشت‌های دینی و آیین‌های ایرانی است که در حال تغییر یا فراموشی هستند، آیین‌هایی که بیانگر سبک زندگی مردم یک ناحیه بودند و حفظ و آگاهی از آن‌ها می‌تواند به حفظ هویت جمعی مردم یک قوم کمک کند.

 

انتهای پیام/م.ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حوزه هنری انتشار کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۷۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان یزد

علی محمد پارساییان مسئول فرهنگی سپاه الغدیر استان یزد گفت: دومین آیین تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان در سال ۱۴۰۲ با حضور فعالان فرهنگی سراسر استان برگزار شد. 

او افزود: در این آیین از ۷۰ نفر از فعالان فرهنگی سراسر استان در سطوح ویژه، یک، دو و سه تقدیر شد.

مسئول فرهنگی سپاه الغدیر استان یزد ملاک انتخاب فعالان فرهنگی را رصد تمامی فعالیت‌های انجام شده در طول سال ۱۴۰۲ بیان کرد. 

پارسائیان بر اهمیت ترویج کار فرهنگی در جامعه تاکید کرد و بیان داشت: اگر فرهنگ یک جامعه درست باشد، تمامی کار‌ها تحت تاثیر این فرهنگ به خوبی پیش می‌رود و در مباحث روشنگری، امربه معروف و نهی از منکر می‌تواند موثر واقع شود.

او افزود: وقتی فرهنگ جامعه قوی و برخواسته از معنویت باشد، تمامی زوایای جامعه را در بر می‌گیرد و جامعه با شتاب بیشتری به سمت پیشرفت حرکت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آیین سوگواری شهادت ششمین ستاره تابناک آسمان امامت و ولایت امام جعفر صادق (ع) در خراسان رضوی
  • آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است
  • برپایی آیین‌ سوگواری شهادت امام جعفرصادق (ع) در یاسوج
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • آیین سوگواری شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ (َُع)
  • توصیه مهم امام جمعه زاهدان برای اجرای قانوان عفاف و حجاب
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین و غزه بازتاب نامه‌های مقام معظم رهبری است
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان یزد
  • بدرود آقای پل استر