Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اینکه طلاق آخرین راه حل برای یک زندگی مشترک است اما در صورت نبود بسیاری از نیازها و پیش بینی نکردن آنها، روزهای پس از طلاق می‌تواند سرآغاز مشکلات جدیدی در زندگی به ویژه برای زنان باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آمار زنان مطلقه در جامعه کنونی ما بسیار بالا و هر روزه به تعداد آن افزوده می شود درحالی که زیر ساخت های لازم برای بهبود شرایط این افراد و  همچنین بستر امن برای ازدواج مجدد چه از نظر فرهنگی و چه از نگاه قانونی و مدنی در نظر گرفته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از زنان پس از طلاق از سمت جامعه و حتی خانواده خود طرد می شوند و این سرآغاز ایجاد مشکلات است.

امیرهوشنگ مهریار، روانشناس خانواده، با اشاره به نقش مشاوره قبل و بعد از طلاق گفت: زمانی که یک زوج برای طلاق به مراجع قانونی مراجعه می‌کند، قوه قضائیه آنها را نزد مشاور می فرستد به همین دلیل عمده مشاوره ها به اجبار، هنگام طلاق گرفتن انجام می شود درحالی که لزوم جلسات مشاوره پس از طلاق بیشتر حس می شود.

او افزود: هدف اصلی مشاوران جلوگیری از طلاق است و تاجایی که امکان داشته باشد زوجین را به صلح و سازش با یکدیگر تشویق می کنند.

این روانشناس تصریح کرد: در برخی از موارد جز طلاق گرفتن راهی وجود ندارد بنابراین باید اقداماتی انجام داد تا پیامدهای منفی طلاق در جامعه به حداقل برسد.

مهریار با اشاره به آسیب‌های طلاق برای زنان گفت: زنان پس از طلاق در ایران نسبت به مردان با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند چون معمولا دید منفی بر مردان حاکم نمی‌شود و اصولا بعد از یک مدتی به راحتی دوباره ازدواج می‌کنند.

او افزود: در مقابل خانم‌ها پس از طلاق نه تنها مورد حمایت خانواده خود قرار نمی‌گیرند بلکه از سوی جامعه هم طرد می‌شوند و مردان به عنوان قربانی در دسترس به آنها نگاه می‌کنند و به شکل‌های مختلف از آنها سوءاستفاده می‌کنند.

این روانشناس عنوان کرد: از آنجایی که در ایران مشارکت زنان در نیروی کار نسبت به جهان، بسیار پایین است و تنها 16 درصد از خانم ها شاغل هستند و منبع درآمد دارند، بعد از طلاق به دلیل وابستگی مالی دچار مشکلات بسیاری می شوند و این موضوع هزینه طلاق را افزایش می دهد.

مهریار بیان کرد: عمده ترین عامل مشکلات زنان پس از طلاق به وابستگی های مالی برمی گردد اگر آنها منبع درآمد داشته و از لحاظ اقتصادی به کسی نیاز نداشته باشند بسیاری از مشکلات‌شان برطرف می شود چرا که بسیاری از زنان به دلیل فقر و مشکلات مالی یا به راه های خلاف کشیده شده یا اینکه مجبور به ازدواج مجدد به هر طریقی می شوند.

او گفت: آسیب‌های ناشی از طلاق بیش از اینکه به طلاق برگردد به نحوه برخورد جامعه بستگی دارد از آنجایی که قانون و شرع آزادی بیشتری به مردان داده آسیب کمتری متوجه آنها می شود درصورتی که زنان پس از طلاق به مشکلات روحی، روانی، خانوادگی و.... دچار می شوند.

مهریار طی پیشنهادی عنوان کرد: بدون تعارف می‌گویم هزینه طلاق در ایران برای خانم‌ها بسیار بالاتر از مردان است به همین دلیل به خانم‌ها پیشنهاد می‌دهم تاجایی که امکان دارد سازش کنند تا در آینده با مشکلات عدیده و ناگوار روبه رو نشوند.

او افزود: در دو صورت هزینه طلاق کاهش پیدا می‌کند یکی اینکه خانواده فرزند خود را مورد حمایت عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و...  قرار دهد و دوم اینکه فرد مطلقه از لحاظ مالی روی پای خود بایستد.

این روانشناس خانواده اظهار کرد: عمده طلاق ها در ایران 3 یا 4 سال اول زندگی رخ می دهد و متاسفانه این آمار در کشور ما روز به روز روبه افزایش پیدا میکند که باید به آن به صورت جدی رسیدگی کرد.

//انتهای پیام: 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه زنان زنان مطلقه طلاق آسیب اجتماعی بیمه بیکاری مراجع قانونی مددکار اجتماعی ازدواج مجدد مشاوره دادن طلاق گرفتن روانشناس خانواده زنان پس از طلاق خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۸۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حوزه علمیه قم باید به سرعت هرچه بیشتر به سمت بحث‌های علمی و تخصصی نسبت به درخت و درختکاری و حفظ منابع طبیعی برود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام احمد مبلغی در نشست علمی درخت‌کاری از منظر فقه محیط‌ زیست که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی قم برگزار شد، گفت: شاید نزد خیلی از ما و حوزه علمیه این ذهنیت باشد که بحث از درخت و درختکاری از یک اولویت بالایی برخوردار نیست، یا اگر هم هست یک کار اجرایی است که ارتباطی با فقه ندارد و اگر هم به آن ارتباط داشته باشد یک امر مستحبی است، و درخت‌کاری عملی مستحب و قطع آن امری مکروه است و این ذهنیت در ذهن‌ها بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این ذهنیت، ذهنیت درستی نیست. اگر بپذیریم که این ذهنیت نادرست است، حوزه علمیه قم باید به سرعت هرچه بیشتر به سمت بحث‌های علمی و تخصصی نسبت به درخت و درختکاری و حفظ منابع طبیعی برود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: آیا اگر در گذشته از استحباب درختکاری می‌گفتند اشتباه می‌کردند و الان ما می‌خواهیم تصحیح اشتباه گذشتگان را بکنیم یا آنان درست می‌اندیشیدند و ما امروز باید ذهنیت دیگری در خصوص این کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: در گذشته درخت و درختکاری موضوعی نبود که مانند امروز پدید آمده است، زمانه هرچه به جلو می‌رود به هرچه تحول و روابط اجتماعی و تکنولوژی بیشتر می‌شود رابطه انسان با طبیعت و رابطه انسان با همه عناصر برپا دارنده طبیعت از جمله درخت یک رابطه ویژه می‌شود.

حجت الاسلام مبلغی اضافه کرد: در ارتباط با محیط‌زیست نظریه تبدل موضوع را داریم، یک حکمی در گذشته به گونه‌ای بوده و امروز به گونه‌ای دیگر تغییر پیدا کرده است و چون به گونه‌ای دیگر شده باید مطابق با موضوع تبدل یافته، استنباط حکم از نو صورت بگیرد و حکم قبلی تکرار نشود.

وی افزود: بسیاری از موضوعات این چنینی عوض می‌شود، در گذشته نه مشکل آب، خاک و هوا و نه مشکل منابع غذایی و محدودیت‌های آن را داشتیم، مشکل بیابان‌ها اگر در گذشته بود مشکلاتی مقطعی و برای محدوده معین بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز مشکل بیابان‌ها و ریزگردها مشکلی برای تمام مردم است؛ در گذشته این همه آلودگی هوا و آلایندگی وجود نداشت و با مشکل کمبود آب مواجه نبودیم و طبیعت در یک مخاطره جدی قرار نداشت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امروز ما نمی‌توانیم مانند گذشته مسئله درخت و درختکاری را مطرح کنیم و فقط از بحث استحباب کاشت و نگهداری آن سخن بگوییم، امروز بحث درختکاری امری لازم و واجب است. کاشت درخت و نگهداری از طبیعت در شرایط امروز بسیار حائز اهمیت است.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • بخش عمده پرونده‌های قضایی خانواده‌ها مربوط به طلاق است
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده در مازندران
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 
  • ۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می کند