Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: زمان برداشت محصولات کشاورزی در شهرستان‌های مختلف جنوب کرمان فرا می‌رسد و عده‌ای دیگر از کشاورزان به صف ورشکستگی افزوده می‌شوند.

پیش از این در زمان برداشت گوجه در رودبار و قلعه گنج به دلیل ورود دلالان و عدم بازاریابی و رها کردن قیمت گذاری توسط مسئولان به بهانه قانون عرضه و تقاضا قیمت گوجه به شدت کاهش یافت به طوریکه بسیاری از کشاورزان در این شهرستان‌ها از برداشت محصول صرف نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها در شهرستان کهنوج زمان برداشت محصول فرا رسیده است، طی سال‌های اخیر برای استفاده از ظرفیت صنایع بالا دستی در بخش کشاورزی شش کارخانه رب گوجه فرنگی در جنوب کرمان تأسیس شد و انتظار می‌رفت با راه اندازی این کارخانه‌ها بخش قابل توجهی از محصول فرآوری و روانه بازار شود.

کارخانه با ورود بخش خصوصی راه اندازی و کار خرید محصول از کشاورزان آغاز شد اما محصول تولیدی این کارخانه‌ها نیز بدون مشتری مانده است با این وجود برای حل مشکل افت قیمت محصولات کشاورزی در سال جاری کارخانه‌ها مجدداً فعال شده و کار خرید گوجه را انجام می‌دهند.

بزرگترین کارخانه رب گوجه فرنگی جنوب کرمان در شهرستان کهنوج قرار دارد و به همین دلیل صف طولانی نیز مقابل این کارخانه تشکیل شده است.

صدها کشاورز بار گوجه را از صبح ساعت سه و قبل از افطار می‌آورند و ساعت‌ها منتظر می‌مانند که شاید بتوانند محصول را به کارخانه بفروشند.

صدها کشاورز بار گوجه را از صبح ساعت سه و قبل از افطار می‌آورند و ساعت‌ها منتظر می‌مانند که شاید بتوانند محصول را به کارخانه بفروشند

هر چند مسئولان استان کرمان بارها در خصوص رفع مشکلات کشاورزان پیگیری کرده‌اند اما گویی دولت هنوز هیچ راهکاری برای حل مشکل پیدا نکرده است و توپ افت قیمت محصولات را با عنوان عدم رعایت الگوی کشت به زمین کشاورزان می‌اندازند.

دلالان عرصه را برای جولان مهیا می‌بینند

با این وجود کاملاً مشخص است که ناتوانی در مدیریت بازار و حضور دلالان مهمترین عامل برای افت قیمت محصولات است، در سال جهش تولید که دولت باید از افزایش تولید استقبال و کانال‌های لازم برای بهره برداری اقتصادی از تولیدات کشاورزان را ایجاد کند اما این دلالان و واسطه‌ها هستند که در خلاء نظارتی عرصه را برای جولان مهیا دیده‌اند.

جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز معتقد است که با مدیریت این سازمان در چند سال گذشته که مشکلات به حداقل رسیده بود و در سال جاری که عرضه و تقاضا به سمت سازمان صمت سوق داده شده است شاهد افت قیمت هستیم.

سازمان صمت نیز هر گونه تعیین قیمت را متأثر از عرضه و تقاضا می‌داند و اعتقاد دارد در بازار آزاد قیمت محصولات مشخص می‌شود.

کشاورز چاره‌ای جز فروش محصول به دلال ندارد

این کلاف در سردر گم که هنوز هیچ اقدامی برای باز کردنش اندیشیده نشده است هر روز پیچیده‌تر می‌شود و گویی مسئولان منتظر گذر زمان و پایان فصل برداشت هستند.

یکی از کشاورزان در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص قیمت فعلی گوجه گفت: دلالان هیچ قیمت مشخصی ارائه نمی‌دهند و منتظر می‌مانند که در انتهای روز محصول در مقابل آفتاب رو به خرابی رود و آن زمان است که می‌دانند کشاورز ناچار است محصول را حتی رها کند برود.

محمد بیان کرد: پول کارگر، بذر، کود، پلاستیک و حمل و نقل و جعبه‌های گوجه را اگر حساب کنید قیمت تمام شده برای یک کشاورز کهنوجی ۳,۵۰۰ تومان است اما در بازار کنونی اگر شانس بیاورید هر کیلو گوجه را می‌توانید ۵۰۰ تومان بفروشید.

دلال‌ها این روزها دیگر محصول را وزن نمی‌کنند و می‌گوید هر جعبه ۲۰ کیلویی را ۴ تا ۵ هزار تومان خریداری می‌کنیم

ابراهیم دیگر کشاورزی که خود را از رودبار به کهنوج رسانده است می‌گوید: در رودبار دلالان قیمت را به ۲۰۰ تومان هم رسانده‌اند و به همین دلیل محصول را با هزینه زیاد حمل و نقل به کهنوج آورده‌ام اما اینجا هم کیلویی ۵۰۰ تومان می خرند.

وی می‌گوید: چشم خانواده و زن و بچه‌های ما به درآمد کشاورزی است و اگر نتوانیم محصول را بفروشیم باید چند ماه گرسنگی بکشیم، مردم جنوب چاره‌ای جز کشاورزی ندارند و اگر محصول تولید نکنیم باید در خانه‌ها خود بنشینیم و منتظر یارانه ۴۵ هزار تومانی باشیم!

حسن دیگر کشاورز کهنوجی است که می‌گوید: هر سبد برای حمل گوجه را ۴ هزار تومان خریده ام؛ داخل هر سبد ۲۰ کیلو محصول جا می‌گیرد و دلال‌ها این روزها دیگر محصول را وزن نمی‌کنند و می‌گوید هر جعبه ۲۰ کیلویی را ۴ تا ۵ هزار تومان خریداری می‌کنیم.

الگوی کشت دقیقاً رعایت شده است

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: الگوی کشت کاملاً رعایت شده است و زیر سطح ابلاغی محصول گوجه کشت شده است.

سعید برخوری می‌افزاید: ۱۱ هزار ۸۵۰ هکتار زمین به کشت گوجه اختصاص یافته است.

وی وجود دلالان و عدم بازاریابی و بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا را دلیل افت محصول می‌داند و خواستار حمایت از کشاورزان برای جلوگیری از افت قیمت است.

کثراً انبار کارخانه‌های رب گ. وجه فرنگی مملو از رب گوجه‌ای است که سال گذشته فرآوری شده اما نتوانسته‌اند صادر کنند

برخوری می‌گوید: در چند سال اخیر با مدیریتی که جهاد کشاورزی انجام داد شاهد کمتر شدن این مشکلات بودیم اما در سال جاری ساز و کار از حوزه جهاد خارج شد و مشکلات کنونی به وجود آمد.

وی در خصوص کارخانه‌های رب گوجه نیز می‌گوید: اکثراً انبارهای این کارخانه مملو از رب گوجه‌ای است که سال گذشته فرآوری شده اما نتوانسته‌اند صادر کنند.

بدهی ۲۰ میلیاردی کارخانه‌های رب گوجه به کشاورزان

در این میان شش کارخانه رب گوجه فرنگی نیز به دلیل نوسانات قیمتی در سال گذشته و فروش نرفتن محصول بدهی قابل توجهی به کشاورزان دارد و بنا به اعلام سازمان صمت جنوب کرمان این بدهی ۲۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در حالی که تولید در جنوب کرمان جهشی قابل توجه داشته است اما عدم توانایی بخش دولت در هدایت این تولیدات به سمت صنایع و بازاریابی منجر به افت قیمت و عدم فروش رفتن محصول شده است.

با بررسی ابتدایی بازار در استان کرمان می‌توان مشاهده کرد گوجه‌ای که در مزرعه کیلویی ۴۰۰ تومان قیمت گذاری می‌شود در مغازه‌ها با قیمت ۳,۵۰۰ تومان به دست مردم شهرهای جنوب کرمان می‌رسد و این قیمت در شهرهای بزرگ کشور به مراتب بالاتر است.

کد خبر 4927475

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گوجه فرنگی قیمت کالاها ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین گرگان شب قدر شیوع کرونا ایلام زلزله کمک به نیازمندان ماه مبارك رمضان مواسات بیرجند قیمت محصولات هزار تومان جنوب کرمان کارخانه ها سال گذشته ۵۰۰ تومان افت قیمت رب گوجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۹۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

فرارو- در تپه‌های خارج از شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، چوپان بختیار شریپوف مراقب گله گوسفندان غول پیکر هیسار خود بود. این نژاد که به دلیل سودآوری و توانایی سازگاری با تغییرات آب و هوایی ارزشمند است، در این کشور آسیای مرکزی که با کمبود گوشت و چراگاه مناسب مواجه است، جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فرارو، شاریپوف ۱۸ ساله گفت: آن‌ها حتی زمانی که آب و مرتع کمی در دسترس باشد، به سرعت وزن اضافه می‌کنند.

این گوسفندان مقاوم که به دلیل سال‌ها چرای بیش از حد و گرم شدن زمین با تخریب جدی زمین‌های کشاورزی مواجه هستند، نعمتی بالقوه برای کشاورزان تاجیکستان محسوب می‌شوند و گوشت زیادی دارند.

حدود ۲۵۰ گوسفند غول‌پیکر هیسار - که با دو توده چربی در قسمت عقب آن‌ها قابل تشخیص هستند - زیر آفتاب اوایل بهار زیر نظر شاریپوف در حال چرا بودند.

او گفت: این‌ها به طور متوسط ۱۳۵ کیلوگرم (۳۰۰ پوند) وزن دارند. در اواخر زمستان خیلی سنگین نیستند، اما به سرعت اضافه وزن پیدا می‌کنند.

بزرگترین گوسفند هیسار تاجیک می‌تواند بیش از ۲۱۰ کیلوگرم (۴۶۰ پوند) وزن داشته باشد و قادر به تولید گوشت و چربی حدود دو سوم وزن کل خود است، که می‌توانند برای کشاورزان بسیار سودآور باشند.

شروفجون راخیموف، یکی از اعضای آکادمی علوم کشاورزی تاجیکستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: هیسار‌ها یک نژاد منحصر به فرد هستند، اول به دلیل وزنشان، به علاوه این گوسفند‌ها هرگز در یک نقطه نمی‌مانند، بنابراین به بهبود اکوسیستم زمین کمک می‌کنند. آن‌ها می‌توانند تا ۵۰۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) در جستجوی چراگاه بین فصول سال سرگردان باشند و به مراتع در مناطق مختلف کمک کنند تا احیا شوند.

کاهش کیفیت زمین یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زیست محیطی پیش روی آسیای مرکزی است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۰ درصد از زمین‌های منطقه در حال حاضر تخریب شده است و ۱۸ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است. این مساحت ۸۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع (نزدیک به ۳۱۰۰۰۰ مایل مربع) است که معادل وسعت ترکیه است.

بسیاری از کشاورزان که با کاهش بهره‌وری زمین هایشان به معیشت خود آسیب وارد می‌کنند، مهاجرت را انتخاب می‌کنند. در چنین محیطی، وضعیت گوسفند هیسار - که می‌تواند در شرایط سخت رشد کند - برای تاجیکستان مورد توجه عمومی جدی است.

تاجیکستان اخیراً همسایگان خود را به دستکاری در این نژاد متهم کرده و آن را با دیگر گونه‌های محلی برای ایجاد گوسفندان سنگین‌تر به کار برده اند.

یک هیسار به وزن ۲۳۰ کیلوگرم سال گذشته در یک مسابقه کشاورزی در قزاقستان به ثبت رسید و رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد.

پرورش دهندگان تاجیک می‌گویند که قصد دارند جلوتر بمانند. بوبوکالونوف در حالی که در مقابل گوسفندی که روی ترازو خوابیده و پاهایش را به هم بسته است، گفت: او ۱۵۲ کیلوگرم وزن دارد و ۱۵۰۰۰ دلار ارزش دارد. این مبلغ معادل شش سال حقوق متوسط در تاجیکستان است. بوبوکالونوف قصد دارد او را اواخر امسال بفروشد.

بوبوکالونوف گفت: امیدوارم تا زمان مسابقات تابستان امسال وزن او به ۲۲۰ تا ۲۳۰ کیلوگرم برسد. فقط با تغذیه او با محصولات طبیعی بدون دوپینگ، او می‌تواند روزانه ۸۰۰ گرم وزن داشته باشد.

در قزاقستان، یک گوسفند در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۴۰۰۰۰ دلار فروخته شد.

در حالی که کشاورزان هیسار‌ها را به دلیل سودآوری دوست دارند، این گوسفند به دلیل طعم و مزه خود در میان جمعیت گسترده‌تر مشهور است. گوشت گوسفندی یک عنصر ضروری در غذا‌های آسیای مرکزی است.

دیگر خبرها

  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • یک میلیون روستایی و کشاورز در دولت سیزدهم بیمه شدند
  • بیش از یک میلیون نفر روستایی و کشاورز در این دولت بیمه شدند
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • با احداث سد آبریز، زنان و دختران کهگیلویه برای گوجه چینی به دیگر استانها نخواهند رفت
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد