Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه نگار همکار با نشریه هاآرتص در مطلبی استدلال کرد که دیوید بن گوریون، اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مه ۱۹۴۸ با وجود علم به اینکه اعلام تاسیس دولت یهودی اسرائیل منجر به جنگ مستقیم با کشورهای عربی می‌شود، تصمیم به چنین کاری گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز پنجشنبه گذشته مصادف با سالروز نکبت که تاریخ آن به ۱۴ مه ۱۹۴۸ باز میگردد، بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رخداد کمی قبل از منقضی شدن حکم بریتانیا در مه ۱۹۴۸ و ۳۰ سال بعد از ورود سربازان انگلیسی به اراضی اشغالی فلسطین رخ داد.

معیر زامیر، روزنامه نگار همکار با نشریه هاآرتص در مقاله‌ای به انگیزه‌های دیوید بن گورین، اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اعلام تاسیس دولت یهود پرداخت.

این نویسنده که استاد دانشگاه بن گوریون اسرائیل نیز هست، انگیزه‌های بن گوریون در اصرار بر اعلام تاسیس اسرائیل را "در هاله‌ای از ابهام" دانست.

زامیر توضیح داد، این نخست وزیر اسبق می‌تواند تصادفی عمل کرده باشد، یا این که "دست به ارزیابی معقول وضعیت بر مبنای اطلاعات دقیق و بررسی جامع قابلیتهای نیروهای ییشوو، جامعه یهود قبل از تشکیل اسرائیل در فلسطین، به منظور دفع حمله اعراب زده باشد."

این نویسنده به برخی اسنادی که اخیرا از بایگانی‌های فرانسه و اسرائیل به دست آمده اشاره کرد که بر مبنای آنها بن گوریون با وجود آنکه از به راه افتادن جنگی مستقیم با کشورهای عربی در صورت اعلام تاسیس دولت یهود اطلاع داشته اما گزینه دوم را انتخاب کرده است.

به گفته زامیر، این اسناد مشخصا نشان می‌دهند در جریان یک نشست دولت موقت اسرائیل در تاریخ ۱۲ مه ۱۹۴۸ بن گوریون که در آن زمان رهبر ییشوو بوده، از جانب فرانسوی‌ها اطلاعاتی محرمانه را دریافت می‌کند مبنی بر این که کشورهای عرب تحت حمایت ارتش انگلیس تصمیم به دست زدن به حمله‌ای برق آسا و در ادامه حمله به اسرائیل گرفته‌اند.

در سندی که در آن نشست به دست بن گوریون رسید، نوشته شده است: از یک منبع معتبر اطلاع حاصل شده که کشورهای عرب تصمیمی نهایی را برای حمله دسته جمعی و همزمان در تاریخ ۱۵ مه گرفته‌اند. آنها تصمیم به انجام این حمله حتی به رغم وجود ریسک شکست در آن گرفته‌اند.

زامیر این مورد را "اطلاعاتی دارای ارزش راهبردی بسیار زیاد" دانست که به گفته او "محور" ملاحظات بن گوریون در خصوص تصمیمگیری برای به تعویق انداختن اعلام تاسیس دولت یهود به منظور خرید زمان یا عمل به عکس آن واقع شد.

زامیر خاطرنشان کرد: رهبری که می‌داند او و دولتش هدف فعالیتهای پنهانی براندازانه هستند دارای برتری است. او می‌تواند مقاصد دشمن را دفع کند. این مورد مطمئنا در مورد بن گوریون که از نیات افسران انگلیسی برای خنثی کردن تاسیس دولت یهود اطلاع داشت، درست بوده است.

به گفته زامیر، این اقدام مبتنی بر "ارزیابی واقع بینانه وضعیت، اطلاعات به روز درباره دشمن و نیاتش، و ارزیابی قابلیت نیروهای ییشوو به منظور مهار حمله برق آسای اعراب و دست زدن به یک ضد حمله" بوده است.

اقدام بن گوریون در اعلام تاسیس دولت یهود با مخالفت انگلیس و با استقبال هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا و همچنین جوزف استالین، رهبر وقت شوروی سابق مواجه شد و آنها در ۱۴ مه ۱۹۴۹ "استقلال اسرائیل" را به رسمیت شناختند. بعد از این اقدام، اولین جنگ این رژیم با اعراب رخ داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رژيم صهيونيستي بن گوریون فلسطين روز نکبت بن گوریون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۹۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کارتر با تشکیل کشور فلسطین مخالف بود؟!

روز شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۵۷ جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با «نیویورک‌تایمز» گفت: «من هرگز با یک کشور مستقل فلسطینی موافق نبوده‌ام...» فردای آن روز روزنامه‌ی کیهان به نقل از رویتر درباره‌ی جزئیات این مصاحبه و نیز دو مصاحبه‌ی دیگر کارتر درباره‌ی مسئله‌ی فلسطین نوشت:

جیمی کارتر رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی که دیروز در لندن منتشر شد گفته است که مصالحه‌ای دائمی در خاورمیانه شامل تشکیل کشور فلسطینی در ساحل غرب رود اردن نخواهد بود.

ساندی‌تایمز مصاحبه‌ی یک دبیر روزنامه‌ی «نیویورک تایمز» با کارتر را نقل کرد که کارتر در آن گفته است: «من هرگز با یک کشور مستقل فلسطینی موافق نبوده‌ام و قصد ندارم این موضع را تغییر بدهم.»

ساندی تایمز از کارتر نقل‌قول کرد که به عقیده‌ی او مصالحه‌ای دائمی در خاورمیانه در مورد مسئله‌ی فلسطین می‌تواند بر اساس دادن خودمختاری محدود به اعراب ساکن سرزمین‌های اشغال‌شده غرب رود اردن، آن‌طور که مناخیم بگین [نخست‌وزیر وقت اسرائیل]پیشنهاد کرده، حاصل شود.

کارتر در جواب این‌که آیا تحریم نفت در آینده ممکن است سیاست آمریکا را در خاورمیانه تغییر دهد، گفته است: «وقتی اعراب در سال ۱۹۷۳ نفت خود را تحریم کردند ما اسرائیل را رها نکردیم و اکنون نیز چنین کاری را نخواهیم کرد، منابع غیر عرب نفت ما بسیار مطمئن است.»

کارتر در مصاحبه‌ی دیگری گفت که مناخیم بگین به هنگام ملاقات با او در ماه گذشته به هیچ وجه از قصد آمریکا به فروش جنگنده به عربستان سعودی و مصر اظهار نگرانی نکرد.

کارتر گفت که چندین ساعت را با بگین گذرانده و در جریان آن نخست‌وزیر اسرائیل کوچک‌ترین اشاره‌ای به این‌که ممکن است از فروش جنگنده‌ی آمریکایی به دو کشور نام‌برده نگران باشد نکرده است.

کارتر در مصاحبه‌ای با گروهی از ناشران مطبوعاتی آمریکا گفت که پیشنهاد ۴.۸ میلیارد دلاری فروش جنگنده‌های آمریکایی به اسرائیل، عربستان سعودی و مصر یک معامله‌ی متوازن است.

در این مصاحبه کارتر هم‌چنین آن‌چه را که سایروس ونس وزیر امور خارجه‌ی آمریکا قبلا در مورد این معامله گفته بود تایید کرد. ونس در نامه‌ای خطاب به کنگره‌ی آمریکا گفته بود که دولت کارتر اصراری نخواهد داشت که پیشنهاد فروش جنگنده‌های فوق به هر سه کشور نام‌برده به هم مرتبط باشد. ونس گفته بود که پیشنهاد‌های مربوط به فروش این جنگنده‌ها ممکن است به طور جداگانه تقدیم کنگره شود و هر کدام به طور جداگانه مورد بررسی کنگره قرار گیرد.

دولت کارتر قبلا پافشاری می‌کرد که فروش جنگنده به هر سه کشور به طور یک‌جا انجام شود، اما بر اثر مخالفت نمایندگان طرفدار اسرائیل و رهبران اسرائیلی این موضع خود را تغییر داد.

دیگر خبرها

  • چرا بی‌بی‌سی آبرو و اعتبارش را به حراج گذاشت؟
  • علل، انگیزه‌ها و نتایج خیزش دانشگاهیان آمریکا ضد اسرائیل
  • پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها
  • هدف دنیای صهیونیست تک قطبی شدن جهان است
  • چگونگی درگذشت نیکاشاکرمی و گاف های گزارش شبکه بی‌بی‌سی | از«مهر بسیار محرمانه» که نیست تا ناجا به جای فراجا و ...
  • حمله کارشناس صهیونیستی به دولت قطر/ قطر دشمن اسرائیل است
  • ۲۲ سال حبس برای عامل اطلاعاتی آمریکا به جرم فروش اسناد محرمانه
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • چرا کارتر با تشکیل کشور فلسطین مخالف بود؟!
  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی تولید می‌شود