Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-27@21:21:12 GMT

رونمایی از سکه‌های ضرب توس و خراسان برای اولین بار

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۰۰۸۱

به گزارش ایلنا، ابوالفضل مکرمی‌فر  (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی) با اعلام خبر رونمایی از سکه‌های ضرب توس و خراسان، گفت: همزمان با فرارسیدن ۱۸ می مصادف با ۲۹ اردیبهشت (روز جهانی موزه‌ها) این اداره کل با شعار «موزه‌ها زنده‌اند» و با رویکرد اطلاع رسانی و اجرای فعالیت‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره برنامه‌های روزجهانی موزه‌ها اظهار کرد: رونمایی و نمایش سکه‌های ضرب توس و خراسان برای نخستین بار،  رونمایی و نمایش تمبرهای اختصاصی حکیم ابوالقاسم فردوسی که به مناسبت هزاره بزرگداشت فردوسی و سرایش شاهنامه منتشر شده و نمایش نقاشی رنگ و روغن زنده یاد استاد رخسار و اهدایی در موزه فردوسی از جمله برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها در استان است.

او ادامه داد: هم‌چنین اعطای پروانه بهره‌برداری موزه‌ای به نخستین موزه ریلی کشور که به همت اداره کل راه آهن خراسان رضوی ایجاد شده از دیگر برنامه‌های این روز است.

مکرمی‌فر تصریح کرد: نمایش تعدادی از تابلوهای نقاشی اثراستاد سروری هنرمند افغانستانی متعلق به مجموعه مجوز دار آقای ادیب آیین در موزه بزرگ خراسان و اعطای پروانه بهره برداری به مجموعه آثار تاریخیِ خصوصی آقای صلاحی در شهرستان بجستان از برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها در خراسان رضوی است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی یادآور شد: ساخت و انتشار فیلم و کلیپ در شبکه‌های اجتماعی و بازدیدهای مجازی از موزه‌های خراسان رضوی تدارک دیده شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: هم اکنون این استان دارای ۹۴ موزه فعال است که زیر نظر این اداره کل، آستانقدس رضوی، اداره کل محیط زیست، اداره کل اوقاف، سازمان زمین شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد و سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی اداره می‌شوند.

او افزود: موزه بزرگ خراسان به آدرس   https://www.aparat.com/v/IKFvi، موزه توس به آدرسhttps://www.aparat.com/v/Id۷kX و آرامگاه و موزه نادری به آدرس https://www.aparat.com/v/E۳ipf  در آپارات معرفی شده‌اند.

مکرمی‌فر یادآور شد: «تور مجازی موزه و آرامگاه نادری به آدرس

http://www.razavichto.ir/virtual%۲۰tuors.aspx

، تور مجازی موزه توس و آرامگاه فردوسی به آدرس

http://www.razavichto.ir/virtual%۲۰tuors.aspx

، تور مجازی سایت موزه باستان شناسی بندیان درگزبه آدرس

http://www.razavichto.ir/virtual%۲۰tuors.aspx

، تور مجازی موزه نجوم و آرامگاه خیام نیشابوری به آدرس،

http://www.razavichto.ir/virtual%۲۰tuors.aspx

 تور مجازی آرامگاه عطارنیشابوری به آدرس،

http://www.razavichto.ir/virtual%۲۰tuors.aspx

و تور مجازی سایت موزه قنات قصبه گناباد  

http://www.razavichto.ir/virtual%۲۰tuors.aspx

در پرتال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی فراهم شده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی www razavichto ir virtual ۲۰tuors aspx کل میراث فرهنگی آدرس http تور مجازی اداره کل موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۰۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره گنجینه‌های موزه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی با به نمایش گذاشتن ۷ تابلوی نقاشی به زیور آثار جدیدی از هنرمندان ارادتمند به ساحت مقدس رضوی آراسته شد.

عبدالحسین ملک جعفریان، تابلوی «خوشنویسی و تذهیبِ سوره مبارکه قدر» اثر رضا بیداریان و طیبه رامشینی خلق شده به سال ۱۳۸۸، تابلوی رنگ و روغن روی بوم «یتیم نوازی حضرت علی علیه السلام» اثر مهناز روزبهانی خلق شده در سال ۱۳۸۶، تابلوی اکریلیک روی مقوای بدون اسید با موضوع «سرور نقاره ها» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۴، تابلوی «عزت خون» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۰ را ۸ اثری معرفی کرد که به تازگی در گنجینه هنر‌های تجسمی به نمایش درآمده است.

وی با معرفی دیگر آثار افزوده شده به این گنجینه افزود: دو تابلوی رنگ روغن روی بوم با موضوع «طبیعت بی جان» اثر عبدالحسین محسنی کرمانشاهی و استاد حسین شیخ که در سال ۱۳۶۹ و ۱۳۶۲ به تصویر درآمده و تابلوی اکریلیک روی مخمل «نقاشی گل و مرغ» اثر مجید الهی خلق شده در سال ۱۳۹۲ نیز به تازگی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

تجمیعی از آثار هنرمندان
در گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی، آثاری، چون «آب گیر سَن مارکو، ونیز – ایتالیااثر ویلیام جیمز  که در فاصله سال‌های ۱۷۶۱ تا ۱۷۷۱ در انگلستان فعالیت هنری داشته، شش تابلو  «منظره» اثر فرانچِسکو دِ نیکولا هنرمند ایتالیایی که از ۱۸۸۲ تا ۱۹۵۸ می‌زیسته است، در معرض بازدید قرار دارد.

همچنین در این گنجینه از هنرمندان به نام اروپایی متعلق به نیمه قرن ۱۸ تا نیمه قرن ۲۰ میلادی آثاری موجود است که در فاصله سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ از گالری هُنر «ایسِدرا» در رُم-ایتالیا، گالری «ویلیامز» و گالری «الکساندر» در  لندن- انگلستان خریداری شده است.

از میان آثار هنرمندان ایرانی موجود در این گنجینه نیز می‌توان به آثار محمّد غفاری یا «کمال الملک» (۱۲۲۶ تا ۱۳۱۹) با نام‌های «پول، روستایی از توابع بخش کُجور، استان مازندران»، «رودخانه شیلات فرحآباد مازندران»، «جلگه صفیآباد اشرف مازندران»، «پل رودخانه تجن- ساری، مازندران»، نقاشی قهوه خانه‌ای با موضوع «وقایع کربلا در دهم محرّم سال ۶۱ ق.» و آثاری از محسن سهیلی، میر عبدالرضا دریابیگی، رضا بدرالسماء، زهره مهانی منش، رسول شفقتی، عبدالحسین محسنی کرمانشاهی، یگانه قدیریان و مهدی فرخی اشاره کرد.

علاوه بر تابلو‌های نقاشی، آثار منبت کاری چوب استاد حیدر نیکنام (۱۲۹۵ تا ۱۳۷۴) و محمدرضا توسلی گلپایگانی (متولد ۱۳۱۰) و مجموعه آثار قلمزنی و برجسته کاری روی مس اثر استاد محمّد اعتزازی نیز زینت بخش گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی است.

گنجینه هنر‌های تجسمی موزه رضوی  که در هشتم تیر سال ۱۳۷۸ خورشیدی تأسیس شد،  اکنون یکی از موزه‌های هنر در شمال شرق ایران به شمار می رود که مجموعه‌ای از آثار هنرمندان نامدار ایران و جهان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

دیگر خبرها

  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • آغاز لایروبی ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس
  • تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور