Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس از مدار میلیونی دورتر شد، فضای مجازی بورس را منفی کرد؟، قیمت سکه طرح جدید ۲۸ اردیبهشت ۹۹، پارکینگ‌ها از پذیرش خودرو بدون پلاک محروم شدند، نفت اوپک به مرز ۲۵ دلار رسید، خوش‌بینی اوپک در مورد پشت سر گذاشتن بدترین بحران نفت و آغاز دور جدیدی از احتکار مواد غذایی در چین را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص کل بورس از مدار میلیونی دورتر شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 19014 واحدی معادل 1.93 درصد به رقم 968 هزار و 460 واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت 106 واحدی به رقم 10 هزار و 955 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 5055 واحدی معادل 1.93 درصد به رقم 257 هزار و 488 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت 3481 واحدی معادل 1.12 درصد، عدد 306 هزار و 682 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 2307 واحدی معادل 1.12 درصد به رقم 203 هزار و 281 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 31609 واحد کاهش معادل 2.51 درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و 228 هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 20620 واحد کاهش معادل 2.76 درصد به رقم 726 هزار و 154 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 10589 واحد کاهش معادل 0.56 درصد همراه بود و عدد 1 میلیون و 885 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

فضای مجازی بورس را منفی کرد؟

علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگویی با بیان اینکه شاخص کل بورس در روزهایی ۴۰ هزار واحد رشد کرده است، اظهار کرد: هفته‌هایی بوده که شاخص کل در تمام روزهای آن صعود کرده است. در این شرایط طبیعی است که برخی شناسایی سود ‌کنند و اقدام به فروش سهام خود در شرایطی که سود کرده‌اند، بکنند. وی با اشاره به نقش فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در کاهش شاخص، گفت: در این میان فضای مجازی و برخی رسانه‌ها هم با اینکه بورس کشور مورد توجه قرار بگیرد موافق نیستند و بر حبابی بودن بورس تاکید می‌کنند. این موضوع در ذهن مخاطبان بی اثر نیست. وی با تاکید بر اینکه منابعی از بازار سرمایه خارج نشده است، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا سهم‌ها را در قیمت بهتر خریداری کنند. باید توجه داشت بازار سرمایه یک بازار میان مدت است و سرمایه‌گذار نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشد.

دلار رسما وارد کانال ۱۷ هزار تومانی شد

بازار ارز امروز نیز با افزای قیمت ها همراه شد. در این میان صرافی های بانکی ابتدا با افزایش 120 تومانی، تابلوی نرخ دلار و یورو را به روز رسانی کردند و در نهایت بازهم افزایش نرخ را در دستور کار خود قرار دادند و پس از مدت ها، قیمت دلار این صرافی ها به کانال هفده هزار تومانی وارد شد. بر این اساس، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی سطح کشور، به نرخ 16920 تومان از مردم خریداری می‌شود و به قیمت 17020 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، 220 تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ 18320 تومان از مردم خریداری می‌شود و با رشد 220 تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت 18420 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

قیمت سکه طرح جدید ۲۸ اردیبهشت ۹۹

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۹ در بازار آزاد به ۷ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۴۳ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۷۱۵ هزار و ۶۳۵ تومان است.

کرونا کسری بودجه ایران را افزایش می‌دهد

موسسه فیچ سلوشنز (بیزنس مانیتور سابق) در جریان پایش بازارهای نوظهور به پیش‌بینی برخی متغیرهای اقتصادی در ایران به‌عنوان یکی از کشورهای منتخب پرداخته و پیش‌بینی کرده است با کاهش قیمت نفت و همچنین به‌واسطه اعطای بسته محرک در دوره شیوه کرونا، کسری بودجه دولت افزایش پیدا کند و از 4.8 درصد تولید ناخالص داخلی در سال مالی گذشته به 5.6 درصد برسد.

بازار خودرو در انتظار اعلام قیمت از سوی شورای رقابت

مشاهدات میدانی از بازار خودرو پایتخت حاکی از بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان است. هر چند قیمت‌ها نسبت به روزهای گذشته روند نزولی داشته اما در عمل خرید و فروشی انجام نمی شود. بررسی بازار نشان دهنده افت قیمت خودروها نسبت به هفته گذشته است. به طور مثال هر دستگاه پراید امروز بین ۶۵ تا ۶۷ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۱۶ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۱۶ تا ۱۱۷ میلیون تومان، پژو پارس ۱۳۰ میلیون تومان، دنا پلاس ۱۷۰ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۷۳ تا ۷۴ میلیون تومان و ساینا فول ۸۱ تا ۸۳ میلیون تومان قیمت گذاری شدند. کارشناسان خودرو می گویند: در حالی که قیمت‌گذاری خودروها کار سختی نیست، اما نمی‌دانیم چرا تاکنون شورای رقابت نسبت به اعلام قیمت خودرو های دو خودروساز بزرگ اقدام نکرده است؟ آنان معتقدند: در این شرایط خریدار منتظر اعلام قیمتهاست و فروشنده هم دو دل است، بنابراین نه کسی می خرد و نه کسی می فروشد. 

به گفته کارشناسان، اکنون با گذشت چند روز از جلسه ستاد تنظیم بازار و اعلام نشدن قیمت ها، خریداران و فروشندگان مشکوک شده اند که نکند قیمت ها دوباره افزایش یابد. سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت در این زمینه به ایرنا گفت: اگر قیمت ها مطابق فرمول و دستورالعمل سازمان حمایت تعیین شود، ریزش سنگینی را در قیمت ها شاهد خواهیم بود. وی معتقد است قیمت های کنونی که در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی شاهد هستیم، واقعی نیست. در ماه‌های گذشته خودروسازان در نبود شورای رقابت، عرضه را کاهش دادند که یک عامل افزایش قیمت‌ها بود. اکنون معاملات خودرو در بازار به حدود صفر رسیده و اگر قیمت‌ها اعلام شود معاملات مجدد آغاز خواهد شد و بازار راه خود را پیدا خواهد کرد. اگر دستورالعمل شورای رقابت ابلاغ شود، خودروها ۱۰ درصد بیش از قیمت فاکتور شده خودروسازان به فروش خواهند رسید و تثبیت خواهند شد و کسی نمی‌تواند به صورت سلیقه‌ای قیمت‌گذاری کند. هرچند قیمت ارز این روزها بر مدار صعود است، اما ظاهراً کاهش قیمت خودروهای داخلی به بازار خودروهای مونتاژی و خارجی نیز سرایت کرده و کاهش قیمت ها را در این بازار شاهدیم.

پارکینگ‌ها از پذیرش خودرو بدون پلاک محروم شدند

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت از اتخاذ تصمیماتی در خصوص عدم خروج خودرو بدون پلاک از خودروسازی و تعیین تکلیف وضعیت خودروهای احتکار شده در پارکینگ‌ها خبر داد و گفت: محدودیت‌هایی برای خودروهای فاقد پلاک که در پارکینگ‌ها قرار دارند در نظر گرفته شد. معاون امور صنایع وزارت صمت همچنین تاکید کرد: پارکینگ‌ها حق پذیرش خودرو بدون پلاک را ندارند.

نفت اوپک به مرز 25 دلار رسید

با اعلام کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت در معاملات در روز پنج شنبه به بشکه ای ۳۰ دلار رسید و همین سبب افزایش قیمت سبد نفتی اوپک شد. اوپک در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (25 اردیبهشت) با یک دلار و ۶۸ سنت افزایش ۲۴.۹۳ دلار فروخته شده است. این نوع نفت چهار شنبه (۲۴ اردیبهشت) ۲۳.۲۵ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

خوش‌بینی اوپک در مورد پشت سر گذاشتن بدترین بحران نفت

یک مقام ارشد اوپک گفت: اوپک محتاطانه خوش بین است که بدترین بحران نفتی که توسط شیوع کرونا ایجاد شد، رو به پایان است. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفت: با توجه به بهبود اقتصاد جهان، چشم انداز بازار برای نیمه دوم سال، به نظر دلگرم کننده می‌آید. وی افزود: این کارتل نفتی و هم پیمانانش به سرعت در حال اجرای تعهدات کاهش تولید خود هستند. بارکیندو در مصاحبه تلویزیونی بلومبرگ گفت: «ما در اوپک محتاطانه خوش بین هستیم که شرایط ناگوار را پشت سرگذاشتیم... آنچه ما در آوریل شاهد بودیم، غیرعادی بود اما اعضای گروه برای حل آن تلاش کردند.» بارکیندو گفت: اوپک پلاس زمانی که در ماه ژوئن که گرد هم بیایند، تمامی گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد. کاهش تولید روزانه 9.7 میلیون بشکه‌ای که از ابتدای ماه می آغاز شد، پس از دو ماه به تدریج کاسته خواهد شد. هنوز زود است که بگوییم که آیا این گروه برای تغییر در این طرح تصمیم می‌گیرد یا نه. وی توضیح داد: این کارتل، شرایط اقتصاد جهانی، روند بهبود تقاضا برای نفت و شرایط شیوع کرونا را در مذاکراتش بررسی خواهد کرد.

آغاز دور جدیدی از احتکار مواد غذایی در چین

چین به دلیل احتمال وقوع موج دوم شیوع ویروس کرونا در جهان و نرخ آلودگی نقاط دیگر که نگرانیهایی را نسبت به زنجیره تامین جهانی برانگیخته است، از شرکتهای بازرگانی و تولیدکنندگان مواد غذایی خواست حجم ذخایر غلات و دانه های روغنی را افزایش دهند. به گزارش ایسنا، سه منبع بازرگانی چینی به رویترز گفتند: در تماس روزهای اخیر وزارت بازرگانی چین از بازرگانان و تولیدکنندگان مواد غذایی خواسته شده است حجم خرید سویا، روغن سویا و ذرت را افزایش دهند. به گفته یکی از این منابع آگاه، وزارت بازرگانی چین در نشست سه شنبه گذشته با برخی از شرکتهای دولتی به بررسی چگونگی تضمین تامین مواد غذایی در طول بحران پاندمی ویروس کرونا پرداخت. صادرات سویا از برزیل به چین در مارس و آوریل به دلیل بارندگیهای سنگین و کمبود نیروی کار به دلیل تدابیر قرنطینه ای به تاخیر افتاد و باعث کاهش موجودی سویا در چین شد. اگرچه تحویل محموله ها از آن زمان بهبود پیدا کرده اما مقامات چینی نگران اختلالات جدید در روند تامین هستند. شرکت کشاورزی دولتی COFCO و شرکت سینوگرین در هفته های اخیر خرید سویا و ذرت آمریکایی را افزایش داده اند. به گفته دو بازرگان مطلع، واردکنندگان چینی حداقل چهار محموله به میزان حدود ۲۴۰ هزار تن سویای آمریکایی را دوشنبه گذشته برای آغاز تحویل در ژوییه خریداری کردند. پکن همچنین سهمیه واردات ذرت برای خریداران بزرگ را افزایش داشته و زمینه را برای خریدهای بیشتر هموار کرده است.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا روز خیام روز قدس رزمایش مساوات حسین کاظم پور اردبیلی دعای روز بیست و سوم رمضان قیمت دلار بورس ویروس کرونا روز خیام روز قدس رزمایش مساوات حسین کاظم پور اردبیلی دعای روز بیست و سوم رمضان خودرو بدون پلاک میلیون تومان شورای رقابت بازار خودرو درصد به رقم هزار تومان اعلام قیمت مواد غذایی پارکینگ ها فضای مجازی واحد رسید شاخص کل قیمت ها معادل 1

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۳۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلای جهانی سقوط کرد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت طلا در بازار جهانی ۱.۷ درصد کاهش یافت و در کانال ۲ هزار و ۳۰۰ دلار فرود آمد. بر همین اساس، اونس طلا در بازار جهانی ۲ هزار و ۲۹۴ دلار قیمت دارد که کاهش ۴۲ دلاری را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نزول سنگین قیمت طلا و ارز

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت طلا در طول یک هفته گذشته افت ۲۶ دلاری و به عبارتی ۱.۱ درصدی را تجربه کرده است. اما همچنان عملکرد بازار جهانی طلا در طول یک ماه گذشته، افزایش ۶۲ دلاری قیمت اونس طلا را نشان می‌دهد.

بنا به این گزارش، تحلیلگران پیش‌بینی‌های خود را در مورد قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ افزایش دادند و انتظار داشتند که مشکلات ژئوپلیتیکی تدریجی برای سرمایه‌گذاران به پناه بردن به دارایی‌های امن و افزایش قیمت‌های رکورددار بیشتر با تقویت ذخایر بانک‌های مرکزی افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229097 برچسب‌ها طلا

دیگر خبرها

  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • جهش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژ، دنا، سمند، شاهین، تارا و کوییک + جدول
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟