اتصال به ولایت امام علی(ع) هویت انسان را محمدی میکند
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۵۴۹۴
ایسنا/قم استاد سطح عالی حوزه گفت: کسی که به ولایت امام علی(ع) میپیوندد، جنس و هویت وجودی او هویت محمدی(ص) میشود.
آیتالله محسن اراکی، شامگاه شنبه، ۲۷ اردیبهشتماه، در ادامه مباحث اندیشه امامت به واژه «تولی» پرداخت و گفت: این واژه از اضداد است و گاهی به معنای اقبال و پذیرش ولایت ولی و گاهی به معنای پشت کردن به ولی است؛ مثلاً در آیه ۲۵۷ بقره «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» به این ولایت اشاره شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در اذان که به ولایت امام علی(ع) شهادت داده و میگوییم: «اشهد انّ علیاً ولیالله»؛ یعنی شهادت میدهیم به ولایتی که در قرآن و در آیه ۵۵ مائده: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ» آمده است؛ یعنی اشاره میکنیم که این شهادت مکمل آیه فوق است.
اراکی اضافه کرد: برای شهادت به ولایت امام علی(ع) مبنای قرآنی داریم و اینکه اگر در دوره رسولالله(ص) این فراز در اذان گفته نمیشده، برای لحاظ شرایط خاص بوده است؛ زیرا اعلام امامت امام محفوف به مشکلاتی از جمله تکذیب بود که در آیه اعلام امامت در روز غدیر بیان شده است؛ «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ». البته در اینجا برخی مفسران خوف را به معنای ترس گرفتهاند که درست نیست خوف پیامبر(ص) به خاطر تکذیب بود وگرنه ایشان از احدی جز خدا نمیترسید.
استاد سطح عالی حوزه افزود: عمدتاً باید به کاربریهای قرآنی لغات توجه کنیم، زیرا خیلی از معانی برای لغات بیان میشود، ولی چیزی که مهم است کاربرد قرآنی واژه است؛ در قرآن هر جا «ولی» به خدا اضافه شده است، وصف خداست و هر جا وصف خدا آمده به معنای فرمانروا و صاحبالامر(عج) است که حصر در خداوند دارد که به هیچ کسی جز پیامبر(ص) و امام(ع) داده نمیشود. ولایت با کسر واو، فرمانروایی و با فتح واو، فرمانروایی و نصرت است؛ از مجموع کاربریهای این واژه در لغت، قرآن، روایات و ... به دست میآید که «ولی» جلب منفعت و دفع ضرر میکند؛ این ولایت حقیقی است که منحصراً مخصوص خداست.
وی اضافه کرد: از این ولایت طولی خدا یک ولایت عرضی منشعب میشود، در این صورت یک مؤمن هم مسئول دفع ضرر و جلب منفعت برای مؤمن دیگر میشود؛ امر به معروف، کمک و سرپرستی و همه حقوق اخوان از مصادیق این ولایت عرضی است. اصل این ولایت از اتصال به وجود میآید و نتیجه آن اتحاد هویتی است؛ وقتی کسی به ولایت خدا، پیامبر(ص) و امام(ع) پیوست اتصال حقیقی ایجاد میشود.
اراکی بیان کرد: وحدت در جامعه اسلامی، وحدت اعتباری و حقیقی است، لذا وقتی کسی شهادتین میدهد تأکید بر این میکند که من به ولایت پیامبر(ص) و امام(ع) پیوستهام و اگر اطاعت و نصرت از سوی فرد رخ دهد، اتصال حقیقی به جامعه اسلامی یافته است.
هویت محمدی و علوی در ولایت امام
اراکی اظهار کرد: اتصال مردم با امامت، اتصال حقیقی است و با تجانس ایجاد میشود؛ یعنی کسی که به ولایت امام علی(ع) میپیوندد جنس و هویت وجودی او هویت امیرالمومنین(ع) و هویت محمدی(ص) میشود و شاید تعبیری که در آیه مباهله آمده است ناظر به همین وحدت هویت وجودی باشد و هر کسی هم که ولایت امام علی(ع) را پذیرفت، این اتصال سبب ایجاد این سنخیت خواهد شد.
وی اضافه کرد: ولایت اثر عینی، حقیقی، روانشناسانه و جامعهشناسانه دارد و فرد و جامعه را هم سنخ با ولی میکند؛ در همین بحث کرونا، ماه رمضان و کمکهای مردمی، رهبری تعبیر جالبی را یعنی کمکهای مؤمنانه بیان کردند؛ یعنی این کمکها نتیجه مؤمن بودن مؤمن است که همان اطاعت از ولایت امام است.
اعمال مؤمنانه، نشئت گرفته از ولایت
اراکی اظهار کرد: اینکه مردم در این امور خیر از یکدیگر سبقت میگیرند و کادرهای درمانی و گروههای جهادی از هم سبقت میگیرند، چنین حالتی بیانگر تناسخ با هویت علی(ع) است ولو اینکه در سطح پائینی باشد؛ چنین حالتی ممکن است به صورت فطری در جوامع دیگر هم باشد، ولی تبدیل به جریان اجتماعی گسترده نمیشود.
اراکی بیان کرد: وقتی کسی به ولایت مولی علی(ع) بپردازد، روح آن محبت و عشق و حب است و در نتیجه این حب و پیوستگی، تولید روح به وجود میآید و این روح ایمانی از طریق معصوم به پایین متصل میشود. انسان مؤمن نمیتواند درد مؤمن دیگر را ببیند و بیتفاوت باشد، لذا وحدت ایمانی، وحدت حقیقی است و نه اعتباری؛ در اصول کافی هم بابی به عنوان «فی الروح الذی یؤید به المؤمنون» در این زمینه آمده است. از این رو معتقدم که خیلی از گریههای امیرالمؤمنین(ع) و ائمه(ع) گریه برای شیعیان و غفلت آنان و گناهان آنان است.
وی تصریح کرد: در دعاهای ابوحمزه، کمیل و ... حقیقتاً حضرت از عقاب الهی برای شیعیانش هراسناک است. امام(ع) را باید با وجود جمعی درنظر بگیریم؛ خیلی از آیات قرآن که خطاب به پیامبر(ص) است به لحاظ وجود جمعی با مسلمین است و غیر از این قابل فهم نیست، لذا در قیامت میفرماید که ما کاری به شناسنامه جغرافیایی و نسلی فرد نداریم بلکه با امامشان فرامیخوانیم و هر کسی که پیرو حقیقی امام علی(ع) است، سعادتمند خواهد بود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری آيت الله اراكي ولایت امام علی ع پیامبر ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۵۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده ولیفقیه در چهارمحالوبختیاری با اشاره به تأثیرات گسترده و دامنهدار گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان و از جمله آمریکا، گفت: اتفاقاتی که امروز در دانشگاههای مهم و بهویژه ایالات متحده میافتد، بیسابقه است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام ۱۲ اردیبهشتماه در جلسه هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با تبریک فرارسیدن روز معلم و با اشاره به اینکه دهه کرامت فرصتی مغتنم برای ادای تکلیف در راستای بصیرتافزایی و معرفتزایی در جامعه است، اظهار کرد: فاصله میلاد پر نور و سرور حضرت فاطمه معصومه(س) و ثامنالائمه حضرت امام رضا(ع) فرصتی بسیار مناسب برای تکریم امامزادگان عظیمالشأن است که همه باید از این ظرفیت برای ارتقای معارف ولایی خودمان و دیگران استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه هر چقدر جامعه بر معارف ولایی خود بیفزاید از آسیبها مصون خواهد ماند، ادامه داد: امروز آثار معارف ولایی را مشاهده میکنیم که مهمترین مصداق آن، انقلاب اسلامی است که در سایه معارف الهی شکل گرفت. ولایت فقیه عرصه دیگری است که در سایه معارف الهی توانسته تداومبخش راه انبیای الهی و ائمه هدی(ع) باشد.
نکونام با اشاره به تأثیرات گسترده و دامنهدار گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان و از جمله آمریکا، توضیح داد: اتفاقاتی که امروز در دانشگاههای مهم و بهویژه ایالات متحده میافتد، بیسابقه است و امروز میبینیم که دانشجویان این دانشگاهها خاصه در رشتههای تربیتی و مدیریتی و وابسته به مدیران این کشور چنین حرکتهایی را ظهور و بروز میدهند که این شرایط شاید هیچگاه به ذهن مدیران و مسئولان آمریکا نمیرسید.
امامجمعه شهرکرد با تأکید بر مقابله محکم و خشن پلیس آمریکا با دانشجویان معترض برای حفظ آبرو و فرار از رسوایی، افزود: دیگر آبرویی برای آنها نمانده است و اینها همه ذیل معارف الهی اتفاق میافتد زیرا فقط این معارف با فطرت انسانی و با عقلانیت، اساس و اصالت انسانها سازگار است.
نکونام تصریح کرد: استکبار و غرب میخواهد فطرتها را مخدوش و اصل و اساس انسانیت را نابود کند اما نمیتواند زیرا مخلوقات خداوند باطن خود را حفظ میکنند و باطن عقول و فطرتها پابرجا هستند و در چنین فرصتها و بزنگاهها خود را نشان میدهد.
امامجمعه شهرکرد با اشاره به اینکه انقلاب در دل دشمنترین دشمنان ما نفوذ کرده اما در درون خودمان گاه مشکل داریم، توضیح داد: بسیاری از ما مانند ماهیهایی در دریا هستیم که قدر آب را نمیدانیم و از آن غافل هستیم و باید دقت کنیم که ما بیشتر به معارف الهی و ارزشهای انقلاب نیاز داریم.
نکونام بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) بانویی با چنان قدر و مقام در نزد خداوند است که تمام اهل قیامت به شفاعت ایشان میتوانند بهشتی شوند؛ این مقام کمی نیست و چنین عظمتی را نزد خداوند متعال فقط فاطمه معصومه(س) دارد که در سایه ایمان، عفت و حجاب، اخلاق و تقوا به این مقام والا نائل شده است.
نماینده ولیفقیه در استان ادامه داد: ما چنین بانویی داریم پس چرا بانوان ما نباید در محضر چنین بانویی زانو بزنند و الگو نگیرند بلکه جای دیگر بروند و از بیگانگان الگو بگیرند.
نکونام در پایان گفت: امام رضا(ع) شمس الشموس و آفتاب عالمتاب است که ما در این کشور از وجود ایشان برخوردار هستیم. معارف و مکتب ایشان و تدبیر آن حضرت باعث شد پرچم مکتب تشیع همچنان برافراشته باشد و حفظ شود که این نهضت به حول و قوه الهی تا ظهور حضرت ولیعصر(عج) تداوم خواهد داشت.
انتهای پیام