Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@04:34:15 GMT

پلاسما درمانی تا چه اندازه به مبتلایان کرونا کمک می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۶۶۰۱

پلاسما درمانی تا چه اندازه به مبتلایان کرونا کمک می‌کند؟

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: هنوز مشخص نیست که پلاسما درمانی چقدر در درمان کرونا موثر است، اما مشاهدات حاکی از آن است که پلاسما درمانی حدود ۴۰ درصد می‌تواند به درمان افراد مبتلا به کرونا کمک کند.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پلاسما را به روش فریز کردن در دمای منفی ۳۰ درجه می‌توان به مدت دو سال نگهداری کرد، اظهار کرد: اکنون در حال جمع آوری و ذخیره سازی پلاسمای افراد بهبود یافته از بیماری کووید ۱۹ هستیم که بعداً بتوانیم از آن برای درمان استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ارتباط با اینکه پلاسما درمانی برای درمان ویروس کرونا چقدر مؤثر است، ادامه داد: برای اینکه بگوییم این روش درمانی به طور قطع و صد در صد برای درمان بیماری کوبید ۱۹ مؤثر است، هنوز زود است، اما مشاهدات حاکی از آن است که پلاسما درمانی حدود ۴۰ درصد می‌تواند به درمان افراد مبتلا به کرونا کمک کند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با توضیح اینکه بیماری کووید ۱۹ هر روز واکنش‌های مختلف و متفاوتی را در افراد نشان می‌دهد، افزود: هنوز زود است که بخواهیم درباره درمان قطعی این بیماری اظهار نظر کنیم، اما روش پلاسما درمانی در دنیا روش شناخته شده‌ای برای درمان افراد مبتلا به کرونا ویروس است.

وی با تاکید اینکه نه تنها تزریق پلاسما بلکه تزریق تمام فرآورده‌های خونی می‌تواند برای برخی از افراد عوارضی داشته باشد و پلاسما نیز از این قانون مستثنی نیست، تصریح کرد: البته پلاسما درمانی عوارض چندانی ندارد و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

زینلی درباره عوارض پلاسما درمانی خاطرنشان کرد: پلاسما درمانی ممکن است علائم واکنشی که بر اثر تزریق فراورده‌های خونی در افراد ایجاد می‌شود را به همراه داشته باشد و این عوارض واکنشی نه فقط درباره پلاسمای مربوط به درمان کرونا بلکه برای تزریق تمام فرآورده‌های خونی وجود دارد، از جمله این علائم واکنشی که در برخی افراد ممکن است بروز کند، تب، لرز و خارش است که درمان‌های مربوط به خود را دارد و عوارض تزریق پلاسما به ندرت در افراد دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز محدودیت‌های درمانی از نظر سن، جنس و موارد دیگر از طرف وزارت بهداشت برای پلاسما درمانی کرونا ابلاغ نشده است، اضافه کرد: برای مصرف هر نوع دارو و یا استفاده از هر روشی برای درمان باید توجیه علمی برای مصرف آن وجود داشته باشد و به صِرف اینکه هرکسی که مبتلا به کرونا شد، می‌توان با روش پلاسما درمانی درمانش کرد، علمی نیست و تمام موارد و جزئیات باید در نظر گرفته شود، بنابراین برای انجام هر اقدام درمانی باید توجیه علمی و منطقی وجود داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان توضیح داد: برای شروع پلاسما درمانی نیز باید پروتکل‌های مصرف از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شود تا بتوانیم آن‌ها را اعلام کنیم و درمان را بر اساس آن شروع کنیم.

وی گفت: از تمام افرادی که به کرونا مبتلا شدند و اکنون بهبودی خود را به دست آورده‌اند، تقاضا داریم برای اهدای پلاسما به مرکز انتقال خون خواجو مراجعه کنند و پلاسمای خود را به شکرانه سلامتی که به دست آورده‌اند، اهدا کنند تا سایر افراد نیز بتوانند سلامتی خود را به دست آورند.

کد خبر 424239

منبع: ایمنا

کلیدواژه: انتقال خون پلاسما درمانی اهدای پلاسما کرونا ویروس درمان کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پلاسما درمانی مبتلا به کرونا انتقال خون برای درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۶۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب قاتل خاموش باشید

آفتاب‌‌نیوز :

مریم طاهرخانی، فشارخون بالا را عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر دانست و اظهار کرد: نشانه‌هایی از ابتلاء به فشارخون بالا ممکن است در برخی بیماران دیده شود که از جمله آن می‌توان به سردرد، تپش قلب، احساس فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع، استفراغ، سرگیجه، تاری دید، گُرگرفتگی و قرمزی صورت و خونریزی بینی یا چشم اشاره کرد.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق ادامه داد: هیچکدام از این نشانه‌هایی که به آن اشاره شد، اختصاصی نیستند و صرفاً برای مشکوک شدن به وجود خطر پرفشاری خون نباید منتظر بروز این علامت‌ها بود.

طاهرخانی، تنها راه تشخیص پرفشاری خون را، اندازه گیری آن با دستگاه‌های فشارسنج عنوان کرد و افزود: افراد می‌توانند برای اندازه‌گیری فشارخون به مطب پزشک مراجعه کنند، یا به کمک دستگاه هولتر فشارخون در خارج از مطب و در یک بازه زمانی طولانی مدت فشارخون خود را پایش کنند، همچنین امکان اندازه‌گیری فشار به کمک دستگاه‌های ترجیحاً اتوماتیک در منزل نیز وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: توصیه می‌شود از فشارسنج‌های بازویی استفاده شود و فرد حتماً پنج دقیقه به حالت نشسته و در حالت استراحت قرار گیرد، علاوه بر این، افراد باید توجه داشته باشند تا نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار، ورزش نکنند و چای و قهوه نیز ننوشند.

وی درباره نحوه اندازه‌گیری صحیح فشار خون، عنوان کرد: فشارخون باید دو یا سه بار گرفته شود؛ میانگین دو عدد نزدیک به هم، فشارخون بیمار را نشان می‌دهد ضمناً بهتر است از هر دو دست فشار گرفته شود و اگر فشار دو دست با یکدیگر مغایرت داشت، معیار، دستی است که فشار بالاتری دارد.

طاهرخانی، افزود: اتحادیه جهانی فشارخون بالا (World Hypertension organization)، فشار بزرگ‌تر مساوی ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه را پرفشاری خون تعریف کرده است بنابراین اگر فشار فردی در منزل بزرگ‌تر مساوی ۱۳۵ روی ۸۵ میلی متر جیوه بود، باید به پزشک مراجعه کند، البته تشخیص فشارخون بر اساس یک بار اندازه گیری داده نمی‌شود.

فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق، با اشاره به اینکه درمان فشارخون در افراد به تشخیص پزشک به طور معمول پس از دو تا سه بار ویزیت پزشک به فاصله یک تا چهار هفته و یا اندازه گیری فشارخون با هولتر، آغاز می‌شود، گفت: البته اگر فشارخون در رنج خطر باشد و عوارض ناشی از فشارخون در ارگان‌های حیاتی دیده شود، باید در همان ابتدا درمان شروع شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بنا به توصیه اتحادیه جهانی فشارخون بالا، افراد بالغ بالای ۱۸ سال باید غربالگری فشارخون شوند؛ به این ترتیب که افراد ۱۸ تا ۳۹ سال هر سه تا پنج سال باید فشارشان را اندازه بگیرند و اگر در حد نرمال بود، سه تا پنج سال بعد، مجدد ارزیابی کنند.

وی ادامه داد: این افراد اگر به علت وزن بالا (توده بدنی (BMI) بالاتر از ۲۵)، یا ماکسیمم فشار بین ۱۳۵ تا ۱۳۹ و مینیمم فشار ۸۵ تا ۸۹ میلی متر جیوه در معرض ابتلاء به فشارخون بالا هستند، باید به صورت سالانه پایش شوند، افراد بالای ۴۰ سال نیز باید هرسال فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند.

طاهرخانی با بیان اینکه فشار خون بالا سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد، به راه‌های پیشگیری از فشار خون در افراد اشاره کرد و گفت: حفظ وزن مطلوب، اصلاح سبک زندگی، پرهیز از رژیم غذایی ناسالم مثل مصرف غذا‌های سرخ کردنی، چرب، آماده و کنسروی، حذف اسید‌های چرب ترانس، خودداری از مصرف الکل و دخانیات و پرهیز از مصرف نمک بیش از یک قاشق چایخوری از جمله اقداماتی است که در راستای پیشگیری از ابتلاء به پرفشاری خون بسیار کمک کننده خواهد بود.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق با اشاره به اینکه هدف سازمان بهداشت جهانی، کاهش ۲۵ درصدی ابتلاء به فشارخون بالا تا سال ۲۰۲۵ است، بیان کرد: این مهم با تشخیص زودهنگام و کنترل به موقع بیماری امکان پذیر است، یکی از اقدامات در این راستا، کنترل فشارخون بیمارانی است که به هر بهانه‌ای به مراکز درمانی و کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند، بسیج عمومی و راه‌اندازی کمپین‌های اطلاع رسانی اهمیت فشارخون و تشخیص و درمان به موقع آن، می‌تواند در افزایش سواد سلامت مردم نیز مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • مراقب این قاتل خاموش باشید
  • مراقب فشار خون، این قاتل خاموش باشید
  • مراقب قاتل خاموش باشید
  • ژن درمانی به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • ژن درمان به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است