Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-07@11:46:50 GMT

جزئیات تولید ۲ واکسن کرونا در کشور

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۷۸۷۴

جزئیات تولید ۲ واکسن کرونا در کشور

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری از انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان برای تولید واکسن‌های مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: این قراردادها یک ساله هستند و در این مدت زمانی به تولید می‌رسند.

دکتر مصطفی قانعی در گفتگو با مهر اظهار کرد: در ابتدای امسال ۱۰ قرارداد توسعه دانش فنی و تولید واکسن در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده که انجام این قراردادها تا یکسال آتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این واکسن‌ها در حوزه دام، طیور، آبزیان هستند، بیان کرد: در حوزه بیماری‌های دام تولید ۲ واکسن، در حوزه بیماری‌های طیور ۴ واکسن و در حوزه آبزیان ۴ واکسن به عهده شرکت‌های دانش بنیان است که در این راستا قراردادهایی یک ساله منعقد شده است.

تولید ۲ واکسن در حوزه دام

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به واکسن‌های بخش دام گفت: واکسن‌های «اکتیمای مسری» و «بروسلوز» جزء واکسن‌هایی هستند که قرار است توسط شرکت‌های دانش‌بنیان طی یک سال آتی به تولید برسد. با توجه به وارداتی بودن صد در صدی واکسن «اکتیما» در حوزه دام، می‌توان انتظار داشت که کشور در این زمینه برای بار نخست به تولید داخل دست یابد. از سوی دیگر واکسن «بروسلوز» نیز در کنار واکسن تولیدی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی می‌تواند کشور را از واردات آن بی نیاز کند.

تولید ۴ واکسن در بخش طیور

قانعی با اشاره به واکسن‌های طیور گفت: همچنین قراردادهایی در فروردین و اردیبهشت ماه با شرکت‌های دانش بنیان برای تولید ۴ واکسن در حوزه طیور منعقد شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری عنوان کرد: واکسن «مارک»، واکسن سه‌گانه (نیوکاسل، برونشیت و سندرم افت تخم مرغ)، واکسن سه‌گانه (آنفولانزا، گامبورو، نیوکاسل) و واکسن «کوریزا» از جمله واکسن‌هایی هستند که قرار است طی یک سال آینده به تولید رسیده و در مواردی ظرفیت تولید موجود ارتقا یابد.

وی افزود: واکسن مارک و کوریزا کاملاً وارداتی هستند اما واکسن‌های سه‌گانه تولید داخل دارند و علاوه بر آن واردات نیز صورت می‌گیرد که هدف ارتقای میزان تولید داخل در این موارد و محدود کردن واردات است.

انعقاد قرارداد تولید ۴ واکسن در حوزه آبزیان

وی در خصوص واکسن‌های آبزیان گفت: «استرپتو کوکوزیس / لاکتو کوکوزیس»، «یرسینیوز»، «آئروموناس» و «واکسن خونریزی دهنده ویروسی» از جمله واکسن‌هایی هستند که قرار است در بخش آبزیان به تولید برسد.

وی با بیان اینکه استفاده از واکسن‌های آبزیان تاکنون در کشور به صورت محدود بوده و بیشتر از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می شده تاکید کرد: واکسن‌های آبزیان با تایید سازمان شیلات و دامپزشکی به تولید خواهند رسید. تولید واکسن در بخش آبزیان می‌تواند جایگزینی بسیار مناسب برای آنتی‌بیوتیک‌ها باشد.

انعقاد قرارداد در حوزه تحقیق، توسعه دانش فنی و تولید واکسن در حوزه کرونا

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا خاطر نشان کرد: در ارتباط با واکسن کرونا نیز دو قرارداد منعقد شده است؛ این واکسن‌ها برپایهmRNA و بیان پروتئین‌های سطحی ویروس هستند که با رویکرد محققان در سطح جهان نیز مطابقت دارند.

وی با بیان اینکه پروپوزال‌های پژوهشی متعددی به ستاد توسعه زیست فناوری ارسال شده، بیان کرد: این پروژه‌ها در حوزه تحقیق و توسعه دانش فنی واکسن کرونا هستند و در صورت نتیجه مثبت مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

تولید واکسن‌ها بر اساس نیازسنجی

قانعی با تاکید بر اینکه تولید واکسن‌هایی که قرارداد آنها با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است بر اساس نیازسنجی از سازمان دامپزشکی کشور بوده و جزء اولویت‌های واکسن به شمار می‌رود، بیان کرد: این موضوع با توانایی شرکتهای دانش‌بنیان مطابقت داده شده است.

لینک کوتاه: asriran.com/0033fX

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: واکسن کرونا ستاد توسعه زیست فناوری شرکت های دانش بنیان واکسن در حوزه منعقد شده تولید واکسن واکسن هایی واکسن ها ۴ واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۷۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان اوقاف: فناوری منزلت می‌آورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئيس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از نمایشگاه اینوتکس بازدید کرد.

وی در حاشیه بازدید خود از این نمایشگاه گفت: اصولا علم و دانش در هر کشوری مولفه قدرت آن کشور است و عزت ملی و اقتدارملی را بالا می‌برد همانطور که در گام دوم به آن توصیه شده است.

وی به تاثیر برپایی هر ساله نمایشگاه اینوتکس بر تقویت علمی جوانان و نقش آن در گسترش تولیدات داخلی اشاره داشت و افزود: ما نمونه این توجه بر علم و نوآوری در کشور را در وعده صادق که ترکیب چندعلم و تخصص کشور بود دیدیم و این بر اقتدار کشور ما در جهان افزود.

خاموشی تصریح کرد: فناوری منزلت می‌آورد و موجب عدم ارزبری از کشور و ارزآوری به داخل می‌شود. تکیه کشور نباید بر نفت خام باشد و تولید محصولات توسط پژوهشگران چندین برابر می‌تواند ارزآوری داشته باشد.

وی با اشاره به نمایشگاه امسال و آخرین دستاورد‌های به‌نمایش گذاشته شده گفت: من به پژوهشگران کشورمان تبریک می‌گویم و خوشحالم دانشگاه‌هایمان توانسته‌اند در سطحی گسترده به تولید بپردازند و دولت وظیفه حمایت از آنها را دارد و این مهم به تثبیت اقتدار کشور و فخر ملی ما کمک می‌کند.

وی ادامه داد:  برپایی نمایشگاه اینوتکس به افزایش فخر ملی کمک می‌کند و جایگاه ایران در جهان خیلی بهتر خواهد شد.شرکت‌ها در تمام ملیت‌ها می‌آیند تا در این نمایشگاه غرفه بگیرند و به تبادل دانش بپردازند و صد‌ها جلسه و کنفرانس علمی برپا می‌شود و این به رشد بازار ما کمک می‌کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور چند سال پیش مطرح کرد ما با دیپلماسی دانش‌بنیان بحث می‌کنیم و این بدان معناست که قدرت سیاسی و اقتدار در دانش نوین است و قدرت نمایی ما در عرصه دانش بنیان مسلط‌ترین نوع دیپلماسی است.

وی به نقش پارک فناوری پردیس در این انسجام و وحدت نخبگان و دانش پژوهان اشاره کرد و اظهارداشت: تاریخچه پارک پردیس نشان می‌دهد که این رویداد سال به سال رو به رشد است.

وی در خصوص استفاده این نهاد از فناوری‌های تولید کشور گفت: سازمان اوقاف خودش را موظف می‌کند در مولدسازی‌ها دنبال دانش‌بنیان‌ها برود و ما می‌توانیم در سهام دانش‌بنیان‌ها مشارکت کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان اوقاف: فناوری منزلت می‌آورد
  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • سیستان و بلوچستان توانمند در استقرار صنایع نیروگاهی
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید