Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@08:24:25 GMT

شروع فصل گردشگری و دغدغه‌های کرونایی 

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۸۶۰۶

شروع فصل گردشگری و دغدغه‌های کرونایی 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در روزهای اخیر به تدریج سفر گردشگران به استان اردبیل آغاز شده و در شهرهای مختلف استان می‌توان خودروهایی با پلاک‌های دیگر استان‌ها بویژه تهران را مشاهده کرد، این روند با شروع تعطیلات عید فطر و نیز تعطیلات میانی خرداد ماه افزایش خواهد یافت و بیم آن می‌رود که با بی‌توجهی شهروندان و مسافران به موضوع مراقبت‌های بهداشتی موجب روند افزایشی بیماری کرونا در استان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته کارشناسان، اینکه اردبیل با توجه به قابلیت‌های طبیعی خود یکی از مقاصد اصلی سفر در فصول گرم سال است فرصتی مطلوب برای اقتصاد آسیب دیده استان است، حتی این فرصت در دوران کرونایی در صورتی که شهروندان، مسافران و فعالان بخش گردشگری و صنوف مختلف مراقبت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند می‌تواند موجب رونق کسب و کار و پویایی اقتصاد منطقه شود اما رفتار اجتماعی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که نمی‌توان چندان به این مهم امیدوار بوده و مسئولان بهداشتی و ارکان تصمیم‌گیر باید برای رعایت سلامت عمومی تصمیم‌های مقتضی اتخاذ کنند.  

سرازیر شدن سیل مسافران و میزبانی شهروندان بی‌توجه به خطرات بیماری کرونا می‌تواند شرایطی بحرانی را در این استان فراهم سازد، شرایطی که در چند ماه گذشته استان آن را تجربه نکرده و هم اکنون شاهد بروز آن در برخی از استان‌های دیگر کشور هستیم.  

در نگاهی به رفتار اجتماعی شهروندان در هفته‌های اخیر و به پایان رسیدن سختگیرها، استان اردبیل شاهد نوعی بی‌توجهی و بی‌خیالی شهروندان نسبت به خطرات بیماری کرونا است، تردد انبوه شهروندان بدون استفاده از ماسک، دستکش و موا ضدعفونی، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی تعداد زیادی از کسبه، تردد و اتراق انبوه افراد در پارک‌ها و فضاهای سبز، برگزاری آیین‌های ترحیم در منازل، دادن افطاری و حضور ده‌ها نفری اعضای خانواده‌ها در میهمانی‌ها، برگزاری آیین سوگواری بدون رعایت فاصله اجتماعی و... از جمله مواردی است که در همین روزهای اخیر شاهد آن در مناطق مختلف استان بوده‌ایم.  

بهروز ندایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل روز شنبه در جلسه ستاد کرونای استان با ابراز نگرانی از وضعیت روبه رشد آمار ابتلا به بیماری کرونا، گفت: حساسیت‌ها نسبت به رعایت اصول مراقبتی کاهش یافته، در حالیکه خطر این ویروس همچنان در استان و کشور به قوت خود باقی بوده و سلامت مردم بویژه گروه‌های پرخطر در معرض تهدید است.  

وی اضافه کرد: این بیماری تنها با رعایت اصول مراقبتی، فاصله اجتماعی و اجتناب از مراودات و ترددهای غیر ضروری قابل کنترل و پیشگیری بوده و بی‌توجهی برخی از شهروندان باعث رشد جهشی آمار مبتلایان شده است.  

سید عبدالله طباطبایی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل نیز گفت: سطح حساسیت‌ها نسبت به ویروس کرونا در استان پایین آمده، برخی از مردم به روال عادی زندگی خود برگشته‌اند و گویا چیزی به نام ویروس کرونا در جامعه وجود ندارد.  

اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل نیز چند روز پیش هشدار داد که علت تداوم وضعیت نه چندان مطلوب روند بیماری کرونا در اردبیل برگزاری مجالس پرازدحام از جمله آیین‌های ختم و میهمانی‌ها در برخی از شهرستان‌های استان است.  

بیم آن می‌رود که با فرا رسیدن ایام عید فطر برگزای آیین‌ها و مجالس ازدواج و عروسی نیز در منازل به این معضل اضافه شده و روند صعودی بیماری کرونا سرعت بگیرد ضمن اینکه فرا رسیدن فصل گرما زمانی است که سیل مسافران نیز به خاطر آب و هوای مطبوع استان به سوی آن سرایر می‌شود.  

شروع فعالیت مراکز گردشگری و چند علامت سوال 

در این میان بازگشایی هتل و اقامتگاه‌ها و زمزمه شروع فعالیت آب‌درمانی‌ها و دیگر مراکز گردشگری در استان اردبیل در این وضعیت موضوعی است که هم بر ضرورت آن به خاطر رونق اقتصادی منطقه و جلوگیری از ضرر وزیان فعالان بخش محوری توسعه استان تاکید می‌شود و هم با ایجاد سووال‌های متعدد نوعی نگرانی از احتمال شیوع بیشتر بیماری کرونا در استان ایجاد می‌کند.  

به گفته کارشناسان، در روزگاری که اکثریت قریب به اتفاق مشاغل در استان فعالیت خود را از سر گرفته‌اند می‌بایست بخش گردشگری و توریسم نیز فعال گردد اما فعالیت دوباره این بخش با توجه به ویژگی حساس نیاز به ایجاد مقدمات و تدابیری ویژه و خاص دارد.  

این کارشناسان هشدار می‌دهند که نمی‌توان به فعالیت مراکز سیاحتی و گردشگری به چشم دیگر مشاغل نگریست، فعالیت این مراکز مستلزم تصمیم‌های سخت و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی ویژه و نظارت مداوم بر اجرایی شدن آنها است.  

در بخش گردشگری شاهد ازدحام و تجمع و گردش انسانی با حجم گسترده هستیم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند زنجیره شیوع و گسترش بیماری کرونا را سرعت بخشیده و وضعیت را بحرانی‌تر سازد همان اتفاقی که در ایام تعطیلات نوروز در برخی از استان‌های شمالی کشور رقم خورد و موجب بروز وضعیت بحرانی در آنها شد.  

با همه این تفاصیل فعالیت تعدادی از مشاغل مربوط به گردشگری در استان اردبیل از جمله اقامتگاه‌ها و هتل‌ها از چند روز پیش شروع شده و دست اندرکاران و مسئولان فعال این بخش وعده می‌دهند که با مراقبتها و اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مشکلی پیش نخواهد آمد.  

رئیس هیات مدیره جامعه هتل‌ها و مراکز اقامتی استان اردبیل با بیان ضرر و زیان ۵۵۰ میلیارد ریالی فعالان بخش هتلدای و اقامتگاه‌های گردشگری استان می‌گوید: هرگونه فعالیت در بخش گردشگری استان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت خواهد گرفت.  

 جعفر بذری بیان کرد: دستورالعمل‌های لازم به مسئولان و مدیران هتل‌ها و مراکز اقامتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده و چندین دوره آموزشی نیز برای فعالان این بخش برگزار شده است.  

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل هم گفت: فعالیت این مکان‌ها به شرط رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی ممکن شده است.  

وی تاکید کرد که فعالیت این مراکز تحت نظارت معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، جامعه مراکز اقامتی استان و شبکه بهداشت استان خواهد بود و در صورت مشاهده مواردی مغایر با پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی با مراکز اقامتی و گردشگری متخلف برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.  

وضعیت نامشخص فعالیت آب‌های معدنی 

مهم‌ترین مزیت و ویژگی منحصر به فرد بخش گردشگری استان اردبیل وجود آب‌های گرم معدنی و درمانی متنوع در شهرستان‌های مختلف استان بویژه سرعین، مشگین‌شهر، نیر و کوثر است، این چشمه‌های بهشتی عامل اساسی در جذب گردشگران به استان است هر چند که در کنار این پدیده طبیعی وجود آثار باستانی و نیز پل‌های معلق نیز جاذبه‌هایی هستند که گردشگران و مسافان داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می‌کنند.  

هنوز وضعیت فعالیت آب‌های درمانی استان اردبیل نامشخص بوده و گویا شروع دوباره فعالیت استخرهای معدنی به تصمیم ستاد کشوری کرونا و وزارت بهداشت و در مان و آموزش پزشکی بستگی دارد.  

 محمد مهدی گویا، رئیس بیمارهای واگیردار وزارت بهداشت و درمان واموزش پزشکی در سفر اخیر خود به استان اردبیل در باره بازگشایی و فعالیت آب‌های درمانی استان با تردید سخن گفته و تاکید کرد که از سرگیری فعالیت‌ها در این بخش باید با رعایت جانب احتیاط و گام به گام انجام شود.  

وی اظهار کرد: سرعین و دیگر مناطق گردشگری استان اردبیل نسبت به سایر مناطق گردشگری کشور وضعیت ویژه‌ای دارد چرا که در یک بازه زمانی جمعیت زیادی از مسافران و گردشگران وارد این شهر شده و اقامت می‌کنند و باید با دقت و همه جانبه‌نگری در خصوص باز کردن آب‌های معدنی تصمیم‌گیری کرد.  

او گفت: آب‌های گرم معدنی تا اعلام وضعیت عادی در استان اردبیل همچنان بسته خواهند بود تا سلامت مردم به خطر نیفتد.  

در این حال جعفر بذری، رئیس هیات مدیره جامعه هتل‌ها و مراکز اقامتی استان اردبیل گفت که با توجه به اینکه اصلی‌ترین کالای گردشگری مورد عرضه استان آب‌های گرم و مجتمع‌های آبدرمانی است، باید برای بازگشایی این مراکز نیز باید تمهیداتی اندیشه شود.  

وی اضافه کرد: با اجرای دقیق برخی پروتکل‌های بهداشتی می‌توان نسبت به بازگشایی و استفاده از خدمات مجتمع‌های آبدرمانی اقدام کرد.  

رضا آستانی، مدیرعامل جامعه آبدرمانی‌های استان اردبیل نیز گفت: آب‌های گرم معدنی استان برای بازگشایی آماده هستند، تمامی مجتمع‌های آبگرم در استان ضدعفونی و برای پذیرش مسافران و گردشگران مهیا بوده و بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به مردم خدمات دهند.  

وی افزود: منتظر تصمیم مسئولان در این زمینه هستیم و با چراغ سیز آنها مدیران آب‌های درمانی هر چه سریع‌تر نسبت به رعایت اصول بهداشتی در این مراکز و بازگشایی آب‌های گرم اقدام خواهند کرد.  

 در این حال مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی استان اردبیل هم گفت که با توجه به نزولی شدن روند شیوع بیماری در کشور این امکان فراهم شده تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخی از مشاغل از جمله مراکز فعال در حوزه گردشگری با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت خود را آغاز کنند.  

فلاحی افزود: در صورت بازگشت شرایط عادی و سفید، واحدهای گردشگری استان با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شده و فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.  

به هر حال تصمیم‌گیری در مورد برخی صنوف حساس و مرتبط با سلامت عمومی جامعه امری خطیر بوده و می‌بایست با در نظر گرفتن تمامی جوانب انجام شود.  

در این میان صاحبنظران با توجه به وضعیت حاکم بر جامعه که نوعی بی‌توجهی و بی‌خیالی نسبت به خطر ویروس بر آن حاکم است بر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از جمله ارایه آموزش‌های مداوم برای گوشزد کردن تداوم خطر بیماری کرونا، آموزش مراقبت‌های فردی، تاکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، نظارت دقیق بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقدامات سلبی با متخلفان و در صورت نیاز اجرای تدابیر سختگیرانه از جمله قرنطینه محدود و کوتاه مدت در برخی مناطق تاکید دارند.  

کد خبر 512770 برچسب‌ها سفر - گردشگری استان اردبیل كرونا در ايران فاصله‌گذاری اجتماعی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر گردشگری استان اردبیل كرونا در ايران فاصله گذاری اجتماعی رعایت پروتکل های بهداشتی دقیق پروتکل های بهداشتی گردشگری استان بیماری کرونا استان اردبیل مراکز اقامتی بخش گردشگری آب های گرم فعالیت آب بی توجهی بی توجه هتل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۸۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی آن طی ۲ روز گذشته در منطقه جعفرآباد بیله‌سوار مغان با حضور عشایر غیور استان اردبیل، اقوام عشایر استان‌های مختلف و میهمانان خارجی برگزار شد.
وی افزود: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث فرهنگی ارائه کردیم تا از میراث گرانبهای عشایر استان پاسداری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی اردبیل گفت: لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل با عنوان "تومان کوینک" و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمدی ادیب تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون دشت مغان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان اردبیل به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایر برگزار شد.
وی افزود: گردشگری، صنایع دستی عشایر و حمایت از آنها در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل است و در این راستا اقدامات متنوعی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی در شهرستان اردبیل در دست اقدام است
  • توسعه فضا‌های بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد