Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@12:32:22 GMT

عباس جهانگیریان نمایشنامه «دختر ابریشمی» را می‌نویسد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۲۰۲۶

عباس جهانگیریان نمایشنامه «دختر ابریشمی» را می‌نویسد

نمایشنامه «دختر ابریشمی» به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توسط عباس جهانگیریان به نگارش درمی‌آید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «دختر ابریشمی» عنوان نمایش‌نامه‌ای است که امور سینمایی و تئاتر کانون نگارش آن را به عباس جهانگیریان سفارش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته جهانگیریان این نمایش‌نامه داستان دختری است که مادرش را از دست می‌دهد. در زمانه‌ای که دخترها فرزند به‌حساب نمی‌آیند. به‌ویژه دختری مثل شخصیت اصلی این نمایش‌نامه که مسایل خرافاتی مثل نحسی و بد بیاری نیز به دوش می‌کشد. این دختر، از سوی پدر و برادرهای خود از خانه طرد می‌شود، اما به‌جای غصه خوردن و انفعال، با تدبیر اتفاق‌هایی را در زندگی‌اش رقم می‌زند که روزهای غمبارش را فراموش می‌کند.

نویسنده این اثر هنری می‌گوید: داستان این نمایش‌نامه از متون کهن اقتباس شده اما با اصل داستان فاصله دارد و می‌توان گفت تنها نگاهی به این داستان کهن داشته، که تاکنون از ظرفیت نمایشی آن استفاده نشده است.

وی ضرورت پرداختن به این‌گونه داستان‌ها را کم‌توجهی نوجوانان به خواندن متون کهن ادبی از جمله آثار فردوسی، عطار، بیهقی و دیگران دانست و افزود: زمانی که به‌صورت نمایش‌نامه یا نقل و نقالی روایت می‌شود، این پل ارتباطی کم‌کم شکل می‌گیرد و نوجوان‌ها علاقه‌مند می‌شوند.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان هم‌چنین کم‌توجهی متولیان فرهنگی را زمینه‌ساز دور شدن نسل جدید از هویت تاریخی و فرهنگی خود عنوان کرد.

او هم‌چنین خاطرنشان کرد: کانون می‌تواند با مشارکت صداوسیما دست به تولید و ضبط تئاتر برای کودکان و نوجوانان بزند و تئاتر را به خانه‌ها ببرد تا با استفاده از ظرفیت تلویزیون، تئاتر عادلانه در اختیار تمام بچه‌های ایران قرار بگیرد.

جهانگیریان در زمینه کمبود محتوای نمایشی برای کودکان و نوجوانان نیز اظهار داشت: در سه دهه گذشته اتفاق خوبی در عرصه نمایش‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان ایران روی نداد و بیش‌تر آثار به نوعی تکرار بود یکی از دلایل آن شاید این باشد که برای نمایش‌نامه‌نویسان بااستعداد انگیزه و شرایط مناسبی فراهم نشده تا خلاقیت‌شان را بروز دهند.

وی افزود خلاقیت و آفرینش، پدیده‌ای دلی و درونی است و تنها یک مدیر تئاتری می‌تواند توجه نمایش‌نامه‌نویسان را به یک ضرورت تاریخی و اجتماعی جلب و جذب و به تعبیری بسترسازی کند.

نویسنده رمان‌ «سایه هیولا» در پایان یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این ظرفیت را دارد که در تولید نمایش‌نامه و اجرای تئاتر کودک ایران پیش‌گام باشد.

انتهای پیام /4143/

منبع: آنا

کلیدواژه: تئاتر نمایشنامه کانون پرورش فکری عباس جهانگیریان کودکان و نوجوانان نمایش نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۲۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان

 سید احمد موالی زاده فرماندار اهواز به منظور بررسی وضعیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ و پارک علامه در منطقه هفت شهرداری به همراه داریوش آقاسی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و فرامرز نجف پور مدیر منطقه هفت شهرداری اهواز و تعدادی از مسئولین ذیربط از این پارک و کانون بازدید کردند.

فرماندار اهواز در این بازدید با اشاره به مشکلات موجود فضای داخلی و حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ و همچنین وضعیت پارک علامه، از رفع مشکلات و ساماندهی وضعیت موجود با تلاش و همکاری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و شهرداری منطقه هفت و با استفاده از ظرفیت حوزه بسیج منطقه خبر داد.

موالی زاده می گوید: پارک علامه با مساحتی بیش‌از چهار هکتار بین خیابان علامه و شهید طاهری واقع شده ‌است که محلات بیست‌متری شهرداری، چهارصددستگاه و کوی آل صافی از این پارک استفاده می کنند. وضعیت‌موجود شایسته مردم این منطقه نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر