Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:19:14 GMT

درباره موزه واتیکان

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۳۱۵۴

درباره موزه واتیکان

ایسنا/خراسان رضوی موزه‌ها علاوه بر نگهداری کامل از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری، در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او نیز تحقیق می‌کنند و برای بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین آثار نقش مهمی دارند.

موزه واتیکان در ایتالیا از دسته این موزه‌ها است که توسط ژولیوس دوم در سال 1506 میلادی ساخته شد و توسط کشیش‌های مختلف در طول سالیان گسترش پیدا کرد تا جایی که امروزه این موزه به یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین موزه‌های آثار هنری جهان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موزه وسعتی حدود پنج هکتار دارد که از دو بخش کاخ واتیکان و کاخ بلودر که به دو گالری متصل هستند، تشکیل شده است. در داخل این مجموعه سه حیاط با نام‌های کورتیلی دلا پیگنا، کورتیلی دلا و بیبلیوتکا وجود دارد و بازدیدکنندگان این موزه برای بازدید از «واتیکان» باید چیزی نزدیک به 7 کیلومتر پیاده‌روی کنند.

همان‌طور که گفته شد، موزه واتیکان مجموعه‌ای از انواع موزه‌ها است که گستردگی جالب توجهی دارند؛ از جمله این موزه‌ها می‌توان به موزه چیارومونتی، موزه مصر یا موزه گریگوریان اگزیو، موزه پیو، موزه دله کارته، اتاق رافائل یا موزه استانز دی رافائل، موزه استانزا دلا و کلیسای سیستین اشاره نمود.

موزه مصر

در سال 1839 میلادی و به وسیله گرگوری ساخته شده است. بازدیدکنندگان در این بخش می‌توانند از انواع آثار مصر باستان مانند مومیایی و آثار رامسس دوم بازدید کنند. این بخش هم‌چنین شامل آخرین کارهای رافائل از پاپ‌ها، لا تراسفیگورازیون و همچنین نقاشی‌های گوته، بلینی، کاراواجو، فرا آنجلو، فیلیپو لیپی، گودو رنی، ون دیک، پیترو دا کورتونا، سان گرولاما و  لئوناردو داوینچی است.

موزه پیو کلمنتینو

موزه پیو نیز یکی از معروف‌ترین موزه‌های «واتیکان» است که برخی از بهترین مجسمه‌های کلاسیک موزه واتیکان از آثار ارزشمند «آپولو بلو» در آن به نمایش گذاشته شده است و قدمت این آثار به قرن یکم میلادی باز می‌گردد.  

موزه چیارومونتی و نوو

این بخش از موزه واتیکان توسط «پاپ پیوس دوم» راه‌اندازی شده است که بر دیوراه‌های آن هزاران مجسمه به صورت کامل یا نیم تنه از خدایان جاوید تا فرشته‌های بال‌دار و اشراف‌زادگان رومی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

موزه رافائل

موزه رافائل از دیگر بخش‌های موزه واتیکان است که محل زندگی ژولیوس دوم بوده است و در حال حاضر آثار هنری بی‌نظیری مانند تابلو «شکست کنستانتین» در این بخش مستقر شده است.

گالری دله کارته

سه گالری آخر که دو گالری آن شامل «گالری دی کاندلابری» و «گالری دگلی آراز» است، با یک راهرو با طول 120 متر و 40 نقشه توپوگرافی مربوط به قرن 16 ایتالیا به پایان می‌رسد.

کلیسای سیستین

کلیسای سیستین از دیگر بخش‌های موزه واتیکان است که به دلیل وجود آثار «میکل آنژ» شهرت بسیاری بین علاقه‌مندان دارد. از دیگر ویژگی‌های این کلیسا می‌توان به نقاشی‌های دیواری و روی سقف آن اشاره کرد که بسیار جلوه‌گر است. بخشی از دیوار شرقی این کلیسا با نقاشی‌هایی زیبا از جمله آدم و حوا، سقوط و کشتی نوح، تصویر مسیح و ... مزین شده است.

موزه واتیکان میزبان مجموعه‌ مختلفی از پرده‌های منقوش و قالیچه‌نماهایی از قرن پانزدهم و هفدهم و همچنین مجموعه‌ای از نقشه‌ها و نقاشی‌های مختلف ایتالیا است. این موزه هم‌چنین دارای گالری سنگ‌شناسی است که در سال 1910 توسط پاپ سنت پیوسس دهم شکل گرفت که دربرگیرنده 137 سنگ‌نوشته عبری از گورستان‌های باستانی رم است، این سنگ‌نوشته‌های عبری بعدها توسط پاپ ژان بیست‌وسوم از قصر لاتران به ساختمان داخلی واتیکان منتقل و در سال 1970 از آن رونمایی به عمل آمد.  

البته در این موزه آثار باستانی مربوط به سرزمین پارس به چشم می‌خورد؛ سه کره جفرافیا که قدمتی مربوط به قرن 16 و 17 میلادی دارند و در تمام آن‌ها نام سرزمین پارس و خلیج فارس وجود دارد، در این موزه در معرض دید قرار گرفته‌اند. علاوه بر این سه کره جفرافیا، یک نقشه چرمی در این موزه نگهداری می‌شود که از آثار داوینچی است و در آن نام امپراتوری پارس به چشم می‌خورد.

منبع:
www.lonelyplanet.com

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روز جهانی موزه ها واتيكان موزه واتیکان ایتالیا گردشگري گردشگری مجازی موزه واتیکان موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۳۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد

یه گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد انوار، توجه به آموزش و پژوهش را در ارزیابی آثار به خاطر تعیین این موضوع به عنوان شعار سال توسط ایکوم (کمیته بین المللی موزه‌ها) برای روز جهانی موزه‌ها عنوان کرد.

محمد انوار دبیر اجرایی اولین کنفرانس بین المللی موزه‌ها در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا به داوری و پذیرش ۱۲۵ اثر در این کنفرانس خبر داد و گفت: این آثار تقریبا از اکثر استان‌های کشور ارسال شده است و همچنین آثاری را از کشور‌های انگلستان، قبرس، ترکیه، عراق، افغانستان و سخنرانانی را از کشور‌های فرانسه و انگلستان داشتیم.

وی در خصوص محور‌های مقالات رسیده به دبیرخانه گفت: پژوهش‌های رسیده به دبیرخانه سعی کرده بودند که به موضوع‌های کارکرد موزه‌ها، اهمیت آن‌ها، ارتباط موزه‌ها و معماری، طراحی، گالری‌ها و نمایشگاه‌ها، تجهیزات، آزمایشگاه، کارگاه، مرمت و احیاء، مستندنگاری و مستندسازی، استانداردسازی، حفاظت و...یپردازند و تقریبا آثار ارائه شده از کیفیت و درجه خوبی برخوردار بودند.

وی به توجه به موضوع آموزش و پژوهش در ارزیابی آثار ارسال شده اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به تعیین این شعار سال که توسط ایکوم (کمیته بین المللی موزه‌ها) برای روز جهانی موزه‌ها که ۲۸ اردیبهشت ماه است، تعیین شده بود ما هم سعی کردیم تا محوریت ارزیابی آثار را بیشتر به این موضوع اختصاص دهیم.

انوار به حمایت دستگاه‌های دولتی و خصوصی بسیاری از برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: وزارت کشور، وزارت میراث، صنایع دستی و گردشگری، کمیسیون ملی یونسکو، بیش از ۱۲۵ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و ... از این کنفرانس حمایت کردند و سعی کردند تا در روند اجرایی و علمی این کنفرانس نهایت همکاری را با دبیرخانه داشته باشند.

گفتنی است، اهداف اولین دوره کنفرانس بین المللی موزه‍‌ها، تقویت نقش پژوهشی نهاد موزه، انتشار آخرین نتایج و یافته‌های جدید پژوهشی و تجارب فنی و ترویجی در زمینه موزه و موزه داری، ارتقاء سطح دانش و آگاهی پژوهشگران و کارشناسان حوزه موزه، توجه ویژه به موزه‌ها و مسائل و موضوعات مرتبط، بررسی وضعیت موزه‌ها و ارتقاء سطح کیفی موزه‌ها با راهکار‌های اجرایی مبتنی بر روش‌های علمی و به روز، نقش و اثر موزه‌های علمی، فنی و دانشگاهی، تقویت هویت علمی و فنی کشور و معرفی در سطح بین الملل، حفظ میراث فرهنگی، علمی و تاریخی کشور و نمود بین المللی آن، دیپلماسی علمی و فرهنگی و استفاده از نقش موزه‌ها در باروری خلاقیت و نوآوری استعداد علمی، فرهنگی، تاریخی و هویتی کودکان، نوجوانان و جوانان و هم افزایی دانش و تجربه و اطلاعات موزه‌های کشور باهم و با موسسات موزه‌ای جهانی، ایجاد مشارکت و هم افزایی میان جامعه پژوهشگران، متخصصین و نهاد‌های اجرایی مرتبط است.

لازم به ذکر است که کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها ۵ اردیبهشت در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی