Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی مظفری مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بیست و نهم اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی را به تمامی مدیران، کارکنان و فعالان این حوزه تبریک می گویم.

وی بیان کرد: ما امیدواریم موزه هنر‌های معاصر تهران را تا پایان تابستان بازگشایی کنیم ولی همانطور که می‌دانید مرمت و بهسازی یک بنای تاریخی با آن معماری منحصر به فردی که موزه هنر‌های معاصر دارد، بسیار سخت است و باید با وسواس و دقت زیادی صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گنجینه این موزه شاهکار‌های هنری از تمام دنیا نگهداری می‌شود که باید در این مرمت، اصل آثار بدون آسیب بمانند و کار مرمت نیز باید طبق یک قاعده درست و صحیح انجام شود. تقریباً طی بیش از ۴۰ سال که از عمر موزه می‌گذرد همه قسمت‌ها از جمله تهویه این مکان دچار فرسایش شده بود و باید مرمت انجام می شد از این رو دولت تصمیم گرفت که این کار را انجام بدهد و سختی کار را به جان خرید. امروز بیش از ۸۶ درصد کاربازسازی و بهسازی موزه هنر‌های معاصر تهران، پیش رفته و امیدواریم که تا پایان نیمه‌نخست امسال یعنی پایان تابستان، موزه هنر‌های معاصر تهران بازگشایی شود.

وی افزود: در ایام قرنطینه هم موزه هنر‌های معاصر یکی از پیشگامان بود و در روز‌های پایان سال یعنی از ۲۵ اسفند ۹۸ تا پایان فروردین، چهل شماره رویدادی را به‌نام «نو به نو» تعریف و اجرا کردیم. «نو به نو» هر روز به معرفی یک یا چند اثر از آثار موزه پرداخت و استقبال خوبی هم از آن شد.

مظفری با بیان اینکه از فرصت تعطیلی و عملیات عمرانی و بازسازی موزه سعی کردیم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، گفت: همکاران ما در موزه هنر‌های معاصر در دوران قرنطینه، کار پژوهشی بسیار گسترده‌ای را آغاز و درباره تک‌تک آثار و مجموعه‌ها تحقیق کردند. این کار ارزشمند به مرور منتشر خواهد شد و مردم از آن در قالب کتاب و مقاله و نمایشگاه استفاده خواهند کرد. طی ۴۰ سال اخیر، بانک اطلاعاتی صحیح و کاملی از مجموعه آثار موزه در اختیار نداشتیم و همه چیز به‌صورت دست‌نویس و سنتی اداره می‌شد اما مرمت و بازسازی، این فرصت را داد تا با برنامه‌نویسی و ایجاد بانک اطلاعاتی به‌روز و نرم‌افزار قابل دسترسی، تمام آثار موزه از قبیل شناسنامه، زمان خرید، نوع مالکیت و ابعاد آن‌ها و... جمع‌آوری و راستی آزمایی شود و اکنون آماده است تا با بازگشایی، این اطلاعات در اختیار عموم قرار بگیرد.

مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش درباره گردشگری هنری آنلاین موزه‌های دنیا گفت: آنچه می‌بینیم بیشتر حرکت در موزه و تماشای آثاری است که دائم در محل موزه قرار دارد. تفاوتی که در موزه هنر‌های معاصر ما وجود دارد این است که از نظر کمیت و ارزش آثار موجود، ۹ گالری ما هیچ‌زمانی گنجایش کافی برای نمایش همه آثار را در اختیار نداشته و رویه بر آن بوده که هر سال چهار نمایشگاه برگزار شود. چیزی حدود ۳۲۶۰ اثر در گنجینه است و امکان نمایش تمام آنها را در یک زمان واحد نداشته‌ایم، چون کل فضای ما دوهزار متر مربع است و چنین امکانی را به ما نمی‌دهد. امروز این امکان وجود دارد که نمایشگاهی از آثار هنرمندان یک سبک هنری به نمایش گذاشته شود و امکان تور‌های آنلاین هم برای آن مهیا خواهد بود. از این نکته نباید غافل شویم که رونق حضور و رفت وآمد مردم هم مسأله‌ای بسیار حیاتی و ضروری است و همین است که مردم از قاره‌ای به قاره‌ای دیگر سفر می‌کنند و گردشگری هنری و فرهنگی شکل می‌گیرد. موزه‌های مختلف دنیا نیز که گردش مجازی را در دوران قرنطینه فراهم کرده‌اند، به صورت محدود بود. ما هم سعی کردیم تعدادی از آثار موزه را در ۴۰ شب در رأس ساعت مقرر به نمایش بگذاریم و امیدواریم اینگونه برنامه‌ها در آینده هم ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای تجسمی موزه هنرهای معاصر موزه هنر های معاصر آثار موزه تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۳۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد

پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار در آستانه این رویداد هنری در گرگان رونمایی شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مسؤولان در گرگان رونمایی شد.

این رویداد ملی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور و به همت اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان، با هدف تبیین ارزش‌های والای انسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی تئاتر ایثار

«جلوه‌های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس»، «جلوه‌های ایثار و شهادت در زندگینامه شهدا، ایثارگران، شهدای محور مقاومت (شهدای مدافع حرم)، شهدای امنیت، سبک زندگی ایثارگرانه و ایثار اجتماعی در دوران معاصر»، «جلوه‌های ایثار و از خودگذشتگی همسران معظم جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا در دوره معاصر» و «جلوه‌های ایثار و شهادت در مقاطع مختلف تاریخی به خصوص تاریخ معاصر انقلاب» از مهمترین موضوعات این دوره از جشنواره است.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی در 2 بخش صحنه‌ای و خیابانی از روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 به مدت 4 روز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش برای بازگشایی محور منطقه عشایری ماهور برنجی دزفول
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • طرح ارتقاء فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا پایان تابستان به پیشرفت 30 درصد مي رسد
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • از معلم جان روشن یافتیم‌
  • رایزنی‌های مصر برای حل اختلافات ۲ طرف درباره آتش‌بس در غزه
  • آماده‌باش اردستان در پایان هفته/ مرخصی‌ها لغو شد
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد
  • با عشق به ایران در ارمنستان