Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@11:08:14 GMT

۳ تا ۵ برابر ظرفیت مراتع خوزستان چرای دام صورت می گیرد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۳۹۱۸

۳ تا ۵ برابر ظرفیت مراتع خوزستان چرای دام صورت می گیرد

حاجی عالی محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به اینکه افرادی که قصد استفاده از مراتع را برای چرای دام دارند باید پروانه داشته باشند، بیان کرد: متأسفانه در استان خوزستان سه تا پنج برابر ظرفیت مراتع، چرای دام انجام می‌شود.

وی افزود: خیلی از مشکلات موجود در این زمینه مربوط به احشام استان‌های دیگر از جمله اصفهان، لرستان و چهارمحال و بختیاری است که وارد خوزستان می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: در نقاط گلوگاه‌های کوچ عشایر خوزستان، کنترل و نظارت لازم را داریم؛ همچنین در مراتع به ازای هر دام غیرمجاز (فاقد پروانه یا مازاد بر پروانه) بر اساس نرخ سال گذشته ۲۲۰ هزار تومان جریمه لحاظ می‌شود.

عالی محمودی با اشاره به اینکه سختگیری‌های منابع طبیعی برای حفاظت از مراتع به دلیل حفظ آب و خاک و همچنین جلوگیری از بروز سیل است، عنوان کرد: یکی از پروژه‌های مهم در حال اجرا، تقسیم‌بندی مراتع استان است؛ وقتی دام یا دامدار در مراتع زیاد باشد آن وقت رقابت برای بهره‌برداری و استفاده از حداکثر ظرفیت مرتع افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در مراتع مشاعی، تخریب مرتع صورت می‌گیرد که بهترین راهکار جلوگیری از این کار تقسیم‌بندی مرتع است تا شُرکا طی یک کار رقابتی برای استفاده بیشتر خود نسبت به اصلاح و احیای مرتع اقدام کنند.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان به لزوم حفظ آب و خاک و جلوگیری از فرسایش خاک اشاره کرد و گفت: رعایت اصول مرتع‌داری و چرای دام بر اساس ظرفیت مراتع باعث ایجاد پوشش گیاهی می‌شود ضمن اینکه در ادامه پوشش گیاهی نیز منجر به ذخیره آب می‌شود.

محمودی بیان کرد: اگر گیاهی در مراتع نداشته باشیم، هنگام بارش باران قطرات باران به ذرات خاک خورده و آن را می‌برد؛ اگر آب باران گل آلود باشد یعنی در بالادست تخریب مرتع صورت گرفته ولی اگر آب آن زلال باشد یعنی اینکه مدیریت مراتع رعایت شده است.

وی به تقسیم گردش آب در طبیعت با حفظ مراتع اشاره کرد و یادآور شد: وقتی پوشش گیاهی باشد، روان آب‌ها کاهش و گیاهان به خوبی از آن استفاده می‌کنند.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه تولید گیاهان دارویی و محصولات فرعی نیز از فواید حفاظت از مراتع هستند، بیان کرد: مراتع فقط برای چرای دام و یا تولید علوفه نیست بلکه سه‌چهارم ارزش‌های آن زیست‌محیطی و اکولوژیکی و تنها یک‌چهارم آن برای تولید علوفه است.

کد خبر 4927816

منبع: مهر

کلیدواژه: منابع طبیعی خوزستان محیط زیست خوزستان چرای دام ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شب قدر گرگان قزوین شیوع کرونا زلزله ایلام کمک به نیازمندان بیرجند مواسات ماه مبارك رمضان منابع طبیعی چرای دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۳۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر شرکت ملی پخش فرورده‌های نفتی منطقه سبزوار در جلسه بررسی مسائل و مشکلات سوخت بخش‌های کشاورزی صنعت و معدن شهرستان بردسکن گفت: بیشترین قاچاق سوخت در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد که باید متولیان امر تدابیر لازم اتخاذ کنند و تمامی ادوات کشاورزی را به دستگاه جی پی اس مجهز کنند.

حمید مظفری‌نژاد با اشاره  به ظرفیت و پتانسیل‌های شهرستان بردسکن در بخش معدن، کشاورزی و صنعت افزود: بر اساس نیاز سوخت را به شهرستان بردسکن اختصاص خواهیم داد و نخواهیم گذاشت رونق تولید و رشد اقتصادی در منطقه متوقف شود.

وی از فرماندار بردسکن خواستار اختصاص هزار متر مربع زمین برای احداث ساختمان اداری ناحیه نفتی بردسکن شد و قول داد در صورت تامین زمین مورد نیاز و سند آن به نام شرکت پخش و فرآورده‌های نفتی ثبت شود این طرح را تا پایان امسال تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد.

علی دهقان‌زاده فرماندار بردسکن هم این نشست با اشاره به فعالیت بیش از ۳۰ واحد معدنی و وجود راه‌های مواصلاتی و بخش کشاورزی این شهرستان گفت: بردسکن دومین شهر معدنی استان خراسان رضوی و پایتخت تولید مس در شرق کشور است و نباید شرکت پخش و فرآورده‌های نفتی در تامین سوخت مورد نیاز شهرستان سخت‌گیری کند.

 

دیگر خبرها

  • پیروزی خانگی صنعت‌نفت آبادان برابر استقلال خوزستان
  • ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد
  • سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها
  • سندروم فتوشاپ سازی از سلبریتی‌ها
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی
  • رفع تصرف ۱۲۶ هزار مترمربعی اراضی ملی در خوزستان
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد
  • تعریض جاده کوشکک در گتوند
  • بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد