خدمت رسانی به قرآنیان جهان اسلام / ارایه معارف قرآنی به امت اسلامی در سایت جامع القرآن
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۴۵۹۶
سایت جامع «القرآن الکریم» هم اکنون به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و مالایو فعالیت می کند و بناست این سایت در زبانهای زنده دنیا معارف قرآنی را به امت اسلامی ارائه دهد.
خبرگزاری شبستان؛ گروه قرآن و معارف؛ وحدت و تقريب مذاهب اسلامي از گذشته تا امروز همواره جزء اهداف و آمال آزاد انديشان، متفکران و شخصيتهاي مصلح سياسي و مذهبي بوده و هستند و تلاش براي تحقق آن در اعصار گوناگون، با فراز و نشيب فراوان روبهرو گرديده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طرح مسئلة تقريب مذاهب در جهان اسلام، به معناي «نزديک شدن پيروان مذاهب اسلامي با هدف شناخت يکديگر و دستيابي به اخوت ديني بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامي»، در پي ناهمسازگري ها و تفرقههاي موجود ميان جوامع مختلف اسلامي آغاز گرديد. مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در سال 1369 هجري شمسي به دستور مقام معظم رهبري و انتصاب دبير كل و اعضاي شوراي عالي از سوي معظم له در کشور جمهوری اسلامی ایران آغاز به كار كرد.
پرواضح است که قرآن کریم این معجزه قرون و یگانه سند الهی در دستان ما قدرمشترک باورهای جهان اسلام از همه فرقه های شیعه و اهل سنت است و باید همه فعالیتهای دینی ما در این باره خلاصه شود.
سایت القرآن الکریم یکی از فعالیتهای اداره کل امور قرآنی در معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب است که با هدف اتصال بخشی قرآنیان سراسر جهان راه اندازی شده است که بناست به همه زبان های زنده دنیا معارف قرآنی را به امت اسلامی ارائه دهد.
برای معرفی سایت جامع «القرآن الکریم» گفت و گویی با حجت الاسلام «احمد شاهرختی» مدیر کل امور قرآنی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.
دلیل اصلی طراحی و راه اندازی سایتی جامع در حوزه قرآن با عنوان القرآن الکریم چیست؟
یکی از کارهای نشده در جهان اسلام وجود سایتی جامع در حوزه قرآن بود که تمامی منابع معتبر و الهام بخش در ابعاد گوناگون آموزشی، پژوهشی و تبلیغی و رسانه ای در حوزه قرآن در آن جای بگیرد. به عنوان مثال صنوف مختلف و افراد گوناگون در هر سن و هر شغل باید مواردی که نیاز دارند از قرآن کریم چه در حوزه محتوا و معارف و چه در حوزه شکل و هنر بتوانند از جایی دریافت کنند، درصورتی که تا قبل از این این مطالب در سایت های مختلف پراکننده بودند. در مثالی دیگر باید بگویم ما شاهد سایتی نیستیم که تمام رادیو ها و تلویزیون های قرآنی و تمام تابلوهای هنری و فایل های معتبر قرائت در آن جمع شده باشند و این خلاء ما را ترغیب کرد در ایجاد یک سایت جامع قرآنی با عنوان القرآن الکریم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که این بایسته نظام اسلامی است.
القرآن الکریم از چه زمانی راه اندازی شده است؟
سایت جامع «القرآن الکریم» به نشانی alquranolkarim.com حدود یک سال است کار خود را آغاز کرده است تا از این طریق نظام جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های قرآنی خود را در معرض جهانیان قرار دهد. امیدواریم این سایت قرآنی به جایگاه خوبی برسد و با حضور دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افتتاح رسمی شود.
سایت جامع «القرآن الکریم» هم اکنون به چند زبان فعالیت می کند؟
القرآن الکریم هم اکنون به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و مالایو فعالیت می کند و از برنامه های سال 99 این است که حداقل زبان های روسی، اردو و فرانسه را دایر کنیم. بناست سایت القرآن الکریم به همه زبانهای زنده دنیا معارف قرآنی را به امت اسلامی ارائه شود.
در خصوص تولید محتوا در القرآن الکریم بفرمایید که به چه صورت است؟
محتواهای ارایه شده در سایت جامع القرآن الکریم به دو صورت است اول اینکه با گذاشتن لینک سایت های مختلف ما درگاه سایر سایت های قرآنی می شویم و مخاطبین از طریق سایت القرآن الکریم به سایت مقصد می رسند.
در مرحله دوم که امکانات و پیشتیبانی مالی زیادی می طلبند تولید محتواهایی در حوزه قرآن است که تا کنون تولید نشده و نیاز جهان اسلام است. در این خصوص سفارش های گوناگون از مخاطبان و کاربران ما در سراسر جهان رسیده که بایستی با برنامه ریزی به تولید محتواهای قرآنی مورد نظر بپردازیم . امسال بخشی از این تولید محتوا را خواهیم داشت تقریبا مخاطب های ما در بیست کشور جهان خصوصا در غرب آسیا و حوزه مقاومت اسلامی درخواست های بیشتری داشت اند.
آیا راه اندازی سایت القرآن الکریم ربطی به تشکیل اتحادیه فعالان قرآنی جهان اسلام دارد؟
بله این سایت قرآنی درصدد است اتحاد و وحدت میان جامعه قرآنی را در کل جهان ایجاد کند، سال گذشته در سی و سومین کنفرانس وحدت، اتحادیه فعالان قرآنی جهان اسلام تاسیس شد که سایت القرآن الکریم یکی از ابعاد خدمت رسانی به قرآنیان جهان اسلام است و انشا الله طرح های دیگر که در راستای اتحادیه فعالان قرآنی جهان اسلام هستند به مرور اجرایی می شود.
بفرمایید سایت دارای چه بخش هایی است و در مورد هر بخش به اختصار توضیح بفرمایید؟
سایت القرآن الکریم دارای 22 بخش می باشد که به اختصار به توضیح آنها می پردازم
بخش متن کامل قرآن کریم که شامل قرآن آنلاین، تنزیل، پارس قرآن، قرآن تبیان، قرآن کریم آنلاین-ترجمه دکتر انصاریان و پایگاه جامع قرآن کریم انهار است.
بخش آموزش قرآن کریم که دارای زیر مجموعه هایی چون روش تدریس قرآن مدارس، آموزش درست خوانی نماز، آموزش اختلاف قرائات، آموزش حفظ، آموزش الحان قرآنی، آموزش وقف و ابتداء، آموزش مبانی تفسیر، آموزش صوت ولحن، آموزش روخوانی و روانخوانی؛ آموزش داوری مسابقات، آموزش ترجمه قرآن کریم ،آموزش ترتیل ،آموزش تجوید و آموزش ابتهال و تواشیح است.
بخش پرسش و پاسخ در این بخش سایت به طرح سوالات و پاسگویی به آنها پرداخته شده است که در ادامه برخی از سوالات را ذکر می کنیم
شفاعت در قرآن، ترتیب چینش سوره های قرآن ، به چه صورت بوده است ؟چه تفاوتی میان جمع آوری قرآن با کتابت آن وجود دارد ؟تاثیر آیات حیات سوره ها در چه زمانی شکل گرفته اند ؟
بخش تالیف و پژوهش این بخش از القرآن الکریم شامل تربیت کودکان و نوجوانان در قرآن، سبک زندگی قرآنی، عقائد در قرآن، علوم قرآنی، ادیان،
آشنایی با سوره های قرآن، داستانهای قرآنی، زنان قرآنی، معماها و دانستنیهای قرآنی، احکام قرآنی، لطیفه های قرآنی، شبهات قرآنی، نشریات و سایتهای قرآنی و مقالات قرآنی می شود.
بخش نرم افزار در بخش نرم افزار که شامل سه زیر مجموعه اندروید، آی او اس و کامپیوتراست برنامه های قرآنی لازم برای جامعه قرآنی آمده است که به عنوان نمونه شامل نرم افزار اندروید قرآن من، دانلود اپلیکیشن قرآن هوشمند، دانلود اپلیکیشن قرآن صوتی سلام و .... است.
بخش امامین انقلاب اسلامی در این بخش سایت القرآن الکریم مجموعه منشورات امام خمینی و امام خامنه ای آورده شده است.
بخش ترجمه قرآن کریم
در این بخش القرآن الکریم امکان دانلود ترجمه منظوم قرآن کریم، ترجمه گویای صوتی قرآن کریم، ترجمه فارسی گویای قرآن وجود دارد.
دیگر بخش های سایت قرآن کریم شامل گالری قرآنی ، تفاسیر قرآنی، کودک و نوجوان ، ترتیل، ترتیل و تحقیق، همخوانی و تواشیح، احادیث قرآنی، معرفی موسسات قرآنی، رادیو تلویزیون قرآنی، اذان، ابتهال، ادعیه و مناجات و تقریب مذاهب اسلامی است.
بنابراین گزارش؛ علاقهمندان میتوانند برای استفاده از این سایت قرآنی به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و مالایو به نشانیهای ذیل مراجعه کنند
لینک فارسی:
https://alquranolkarim.com/android/
لینک عربی:
https://ar.alquranolkarim.com/android/
لینک انگلیسی :
https://en.alquranolkarim.com/android/quran-app/
لینک مالایو :
https://id.alquranolkarim.com/software-islami/al-quran/
پایان پیام/49
منبع: شبستان
کلیدواژه: القرآن الکریم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امت اسلامی حوزه قرآن معارف قرآنی جهان اسلام راه اندازی سایت جامع قرآن کریم سایت قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۴۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /