Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@10:48:49 GMT

افزایش قیمت مرغ در صورت تداوم کمبود خوراک

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۵۴۳۶

افزایش قیمت مرغ در صورت تداوم کمبود خوراک

به گزارش اکوفارس، مهر نوشت: صادرات جوجه‌های یک روزه به افغانستان فرصت خوبی برای صنف مرغداران کشور بود، اما این در حالی است که امروزه بسیاری از مرغداران معتقدند که به دلیل کمبود دان و خوراک طیور با کاهش جوجه ریزی در کشور مواجه هستیم و باید منتظر قیمت‌های نجومی مرغ در آینده نه چندان دور در بازار باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیل پریشان، رئیس هیئت مدیره مرغداران شهرستان زاوه در گفتگو با مهر، با بیان اینکه در شرایط کنونی جوجه ریزی کم شده است، اظهار کرد: در گذشته آمار جوجه ریزی ماهانه حدود ۴۵۰ هزار عدد بود، اما اکنون به حدود ۵۰ هزار عدد رسیده است، لذا بیشتر از آنکه به فکر صادرات جوجه باشیم، باید برنامه ریزی برای صادرات مرغ را در دستور کار قرار دهیم.

صادرات جوجه یعنی دادن امکانات پیشرفت به بقیه کشورها

وی با بیان اینکه تولید گوشت مرغ باعث کارآفرینی و رونق اقتصادی می‌شود، ابراز کرد: هر ده هزار واحد مرغ گوشتی می‌تواند ده شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند، همچنین سیاست کلی دولت نیز از پرورش مرغ ایجاد اشتغال است، لذا صادرات جوجه یعنی تمام امکانات و وسایل پیشرفت را در اختیار بقیه قرار دهیم.

پریشان در ادامه گفت: در چند سال اخیر به دلیل مجوزهای زیادی که به مرغداری‌ها داده شد، تولیدات افزایش چشم گیری داشته است، لذا با توجه به شیوع ویروس کرونا ضرر زیادی متوجه مرغداری‌ها شد. در حال حاضر با وجود اینکه قیمت تمام شده یک کیلو مرغ ده هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود ولی مجبور هستیم مرغ را کیلویی شش هزار و ۳۰۰ تومان بفروشیم.

وی در ادامه افزود: اگر جوجه‌ای وارد بازار نشود و مازاد را صادر کنیم، طبیعتاً ۴۵ روز دیگر مرغی هم در بازار نخواهد بود. البته باید توجه داشت که تنها چیزی که در این صنعت قابل مدیریت است مرغ‌های مادر است. در حال حاضر نیز حدود ۴۵۰ واحد مرغ مادر در کشور وجود دارد و توصیه بنده این است که مرغداران در شرایط کنونی جوجه را به مرغ تبدیل کنند و از آن به عنوان خوراکی استفاده کنند.

شرایط خوراک طیور اسفناک است

رئیس هیئت مدیره مرغداران شهرستان زاوه همچنین افزود: متأسفانه شرایط دان و خوراکی طیور بسیار اسفناک است و با توجه به اینکه حدود ۹۰ درصد خوراک دام از خارج از کشور وارد می‌شود مشکلاتی مانند تحریم روی قیمت و کمبود خوراک تأثیر گذاشته است.

انحصار در واردات خوراک طیور یکی از دلایل کمبود و افزایش قیمت

وی در ادامه افزود: واردات دان و خوراک طیور بعضاً به صورت انحصاری انجام می‌شود و برخی از افراد نیز گاهی عمداً خوراک طیور را با وجودی که با کشتی وارد کشور شده به بازار عرضه نمی‌کنند و باعث افزایش قیمت آن می‌شوند. قیمت سویا که یکی از خوراک های اصلی طیور است در ماه‌های گذشته کیلویی دو هزار و ۶۰۰ تومان بود، ولی در حال حاضر قیمت آن به کیلویی چهار هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

همچنین محمد مهدی محمدی پور، یکی دیگر از مرغداران نیز گفت: برخی از تولید کنندگان مرغ با امید اینکه ایام عید نوروز وضعیت بازار بهتر می‌شود هر جوجه را به قیمت پنج هزار تومان خریداری کردند و با این پیش بینی که مرغ کیلویی ده هزار تومان خواهد شد نسبت به پرورش آن اقدام کردند اما قیمت مرغ در حال حاضر حدود شش هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت جوجه بین ۸۰۰ تا هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است، عنوان کرد: اکنون در بازار قیمت خوراک طیور بسیار گران شده و امکان دارد مرغدار در آینده برای تهیه خوراک مرغ به مشکل بر بخورد.

محمدی پور با اشاره به صادرات جوجه به کشور افغانستان، ادامه داد: صادرات جوجه قبلاً نیز به کشورهای افغانستان و عراق انجام می‌شد، لذا تولید جوجه در کشور بیشتر از مصرف آن است چراکه میزان مصرف مرغ یا توجه به شیوع کرونا در بین مردم کاهش پیدا کرد و عمده بازار هدف که تالارها و رستوران‌ها بودند تعطیل شدند، لذا با صادرات جوجه جلوی ضررهای بعدی گرفته شد.

میزان مصرف مرغ به دلیل شیوع کرونا در بین مردم کاهش پیدا کرده بود و عمده بازار هدف که تالارها و رستوران‌ها بودند تعطیل شدند، لذا با صادرات جوجه جلوی ضررهای بعدی گرفته شد.

در ادامه امیر سیدی، پیشکسوت صنعت مرغداری در خراسان رضوی در رابطه با صادرات جوجه یک روزه به افغانستان در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: صادرات جوجه‌های یک روزه به کشور افغانستان زیر نظر انجمن صنفی جوجه‌های یک روزه در تهران انجام شده است، اما در خراسان رضوی نیز شرکت‌های بسیاری به تولید جوجه یک روزه مشغول هستند.

شیوع کرونا خسارات سنگینی را به مرغداران وارد کرد

وی با بیان اینکه قیمت جوجه یک روزه در ایران بسیار پایین است، افزود: اما همین جوجه یک روزه در افغانستان حدود چهار هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود. در کشور با تولید مازاد جوجه یک روزه مواجه بودیم اما به غیر از این موضوع، شیوع ویروس کرونا نیز باعث تولید بیشتر این جوجه‌های یک روزه شد و خسارات سنگینی را به صنعت مرغداری وارد کرد، لذا بیشتر آنان به صادرات این جوجه‌ها روی آوردند.

سیدی همچنین گفت: در حال حاضر به خاطر کمبود دان، نهاد و خوراک جوجه و مرغ، شرایط سختی برای تولید کنندگان و مرغداران وجود دارد، لذا ممکن است این صنعت برای همیشه تعطیل شود. مرغداران تولیدات خود را با قیمت سه هزار تومان ضرر در بازار عرضه می‌کنند، لذا صادرات جوجه به کشور افغانستان اتفاق خوب و موفقی برای تولید کنندگان جوجه یک روزه است.

کشتی‌های حامل دان منتظر تخصیص ارز برای تخلیه

سیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر با کمبود خوراک طیور و همچنین بالا رفتن قیمت‌ها در این حوزه هستیم، گفت: در حال حاضر ۲۰ کشتی که حامل دان و ذرت برای استفاده در صنعت مرغداری است در روی دریا قرار دارد و در انتظار تخصیص ارز برای تخلیه است، اما با توجه به اینکه مدت زیادی از عدم تخلیه آن می‌گذرد احتمالاً بسیاری از آنها خراب شده اند.

در ادامه شاهرخ صادقی مقدم، مدیر عامل اتحادیه مرغ گوشتی خراسان رضوی در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه صادرات جوجه یک روزه به کشور افغانستان از محل مازاد این جوجه‌ها بوده است، اظهار کرد: با توجه به این صادرات جای نگرانی برای کمبود جوجه در بازار ایران وجود ندارد. در واقع حجم جوجه ریزی در سطح کشور بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون قطعه است که در ماه‌های بهمن و اسفندماه سال گذشته این عدد به حدود ۱۴۰ میلیون قطعه رسیده بود.

وی همچنین افزود: با این تفاسیر حدود ۲۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه، مازاد استفاده در داخل کشور وجود داشت، البته در شهر مشهد در بهمن و اسفند سال ۹۸ حدود ۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که این رقم مازاد بر نیاز بود، لذا تبدیل جوجه‌ها به مرغ دلیلی بر افت قیمت مرغ در بازار شد.

صادقی مقدم در ادامه با اشاره به اینکه مرغدار به ازای هر کیلوگرم مرغ، سه هزار تومان ضرر کرده است، گفت: بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به صنعت مرغداری خسارت وارد شده است. به همین دلیل بهتر است تا سن گله مادر کاهش پیدا کند و فاصله بین دو دوره جوجه ریزی افزایش یابد تا قیمت مرغ به قیمت تولید شده برسد.

وی در ادامه تصریح کرد: قیمت مصوب مرغ در سال ۹۸، هشت هزار و ۵۵۰ تومان بود، اما در سال ۹۹ مرغ به قیمت شش هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که ذرت و سویا کم شده و قیمت جوجه نیز بالا رفته است. البته باید گفت که در سال ۹۹ قیمت نهایی تمام شده برای تولید کننده ۱۰ هزار تومان است.

تنها ۳۰ درصد از خوراک طیور در داخل کشور تولید می‌شود

رئیس اتحادیه مرغ گوشتی خراسان رضوی در رابطه با کمبود و قیمت بالای نهاده در سطح استان، گفت: نهاده‌های داخل کشور از طریق شرکت پشتیبانی امور دام تهیه و توزیع می‌شود و این مقدار تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد خوراک طیور کشور را تأمین می‌کند، لذا مرغدار مجبور است مابقی نیاز خود به خوراک طیور را از طریق بازار آزاد تهیه کند.

تنها ۳۰ درصد خوراک طیور از داخل کشور تأمین می‌شود لذا مرغدار مجبور است مابقی نیاز خود به دان و خوراک را از بازار آزاد تهیه کند.

تحریم و عدم تخصیص ارز نیمایی یکی از دلایل کمبود خوراک طیور در کشور

وی ادامه داد: همچنین عدم وجود ذرت و نهاده کافی در کشور و همچنین توزیع کم نهاده از طریق سایت «بازارگاه» موجب بالا رفتن قیمت نهاده در کشور شده است. همچنین تحریم‌ها و عدم تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات خوراک طیور از جانب دولت از دیگر دلایل کمبود نهاده در بازار است.

صادقی مقدم با هشدار نسبت به کمبود مرغ در آینده، تصریح کرد: مرغداران مرغ خود را به قیمت حدود شش هزار و ۵۰۰ الی شش هزار و ۸۰۰ تومان به دفتردار می‌فروشند، این درحالی است که قیمت پرورش مرغ برای مرغدار ۱۰ هزار تومان تمام شده و اگر در بازار مرغ کیلویی ۱۲ هزار تومان فروخته شود، مابه تفاوت این قیمت سهم دلال می‌شود.

خسارت دو هزار میلیاردی کرونا به مرغداران

وی در ادامه افزود: متأسفانه با وجودی که حدود دو هزار میلیارد تومان خسارت در ایام شیوع ویروس کرونا به مرغداران وارد شده است، اما توانایی حمایت و ارائه تسهیلات به مرغداران را به دلیل نداشتن بودجه و منابع مالی نداریم.

روند افزایشی قیمت مرغ در صورت تداوم کمبود خوراک و دان

وی همچنین گفت: تقاضای اتحادیه از پشتیبانی امور دام و وزارت جهاد کشاورزی این است تا زمینه ورود نهاده‌ها به کشور را بیشتر فراهم کند، زیرا اگر وضعیت به همین شکل پیش رود مرغدار امیدی به جوجه ریزی نخواهد داشت، به همین جهت هشدار می‌دهم که در صورت ادامه این روند قیمت مرغ بسیار افزایش پیدا کند.

کاهش ۵۰ درصدی جوجه ریزی در کشور

رئیس اتحادیه مرغ گوشتی خراسان رضوی همچنین افزود: در نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری مرغداران با کاهش ۴۰ الی ۵۰ درصدی جوجه ریزی مواجه شده اند. دلایل این کاهش را می‌توان در کمبود نهاده و خوراک طیور، همچنین ورشکستگی مرغدار با توجه به زیان ماه‌های گذشته و نبود بازار مطمئن در ۴۵ روز آینده دانست. عدم ثبات در قیمت مرغ زنده و ضرر چند هزار تومانی در هر کیلو مرغ، از دلایل دیگر عدم رغبت مرغدار به جوجه ریزی است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: کشور افغانستان هزار و ۵۰۰ تومان جوجه های یک روزه صنعت مرغداری جوجه یک روزه خراسان رضوی کمبود خوراک صادرات جوجه میلیون قطعه قیمت مرغ دان و خوراک حال حاضر خوراک طیور هزار تومان یک روزه تخصیص ارز مرغ گوشتی جوجه ریزی داخل کشور شش هزار جوجه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۵۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل

علیرضا آقا شاهی رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اینکه  بیش از ۷۰ درصد هزینه های دامداری ها را خوراک مصرفی شامل می شود، گفت: با بهره برداری از خوراک کامل دام، این هزینه ها را به نسبت های مختلف در دامداری های گوناگون، کاهش داد و خلاء عملکردی موجود را تا حدودی پر کرد.

به گفته او، هرچند که نهاده های مورد استفاده به عنوان مثال در مرغداری های کشور از کیفیت مطلوبی نسبت به کشورهای همسایه برخوردار است، اما بهره وری تولیدات، کمتر از حد انتظار است. بنابراین خلاء عملکردی خوراک، در این بخش  نیز کاملا مشهود است. 

او با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد جو و بالای ۸۰درصد ذرت و کنجاله مصرفی در خوراک دام از خارج از کشور وارد می شود، افزود: طبق آمارهای موجود، بیش از ۴۰ درصد تولیدات دامی اعم از گوشت و شیر، در واحدهای متوسط و خرده پا انجام می شود. این در حالی است که چنین واحدهایی یا بهره کمی از دانش تغذیه دارند و یا امکان بکارگیری آن در مزرعه به دلایل مختلف را ندارند.

آقاشاهی یکی از دلایل وجود خلاء عملکردی را عدم پشتیبانی و توجه به این واحدها را در مقایسه با واحدهای بزرگ دانست و گفت: یکی از وظایف موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، انجام پژوهش های کاربردی در این زمینه است. به عبارتی محققان علوم دامی برای حل مشکل تامین خوراک، برای دامداران متوسط و کوچک، به پژوهش های گسترده ای در قالب خوراک کامل دست زده اند تا خلاء بهره وری را کاهش  دهند. در این راستا در قالب تفاهم نامه با شرکت خصوصی و بهره مندی از توان این بخش مهم، اقدام به گسترش این تکنولوژی کرده است.

به گفته رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، این موسسه علاوه بر خوراک خشک، در خصوص سیلاژ خوراک کامل مرطوب نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافته و سعی در توسعه آن با مشارکت بخش خصوصی دارد.

این مقام مسئول گفت: اگر به طور مثال، یک گاو شیری، روزانه ۲۰کیلوگرم خوراک خشک مصرف کند و حدود ۱۰ درصد یعنی ۲ کیلوگرم از آن به دلایل مختلف، به مصرف دام نرسیده و پرت شود، با فرض شرایط عادی و مدیریت متوسط و نیز قیمت حدود ۱۵ هزارتومان برای هر کیلوگرم خوراک، این هدررفت در یک دامداری ۵۰ راسی ماهانه ۴۵ میلیون تومان خواهد شد. اما با بهره برداری از خوراک کامل دام، علاوه بر بهبود بهره وری، جبران خلاء عملکردی و عدم نیاز به انباشت سرمایه برای دامدار، این صرفه جویی برای واحد مورد نظر، حتمی خواهد بود.

آقاشاهی با اشاره به ضرورت توجه به تولید با مشارکت مردم، تاکید کرد: در کنار حل مشکلات دامداران، استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی نیز مد نظر محققان بوده است. در همین راستا، دو تفاهمنامه برای ایجاد زنجیره تولید و گسترش فرهنگ خوراک دام کامل، با دو شرکت خصوصی در آذربایجان غربی و شرقی در دو زمینه متفاوت از خوراک دام کامل منعقد شده که امید می رود گامی بلند در راستای افزایش بهره وری و کاهش فشار واردات نهاده های ضروری باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • نفت در مدار رشد؟
  • هرگونه افزایش قیمت در حوزه کالا‌های اساسی گرانفروشی است
  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • جوجه ریزی در مرغداری سیستان و بلوچستان ۱۷ درصد افزایش یافت
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها/ پنجشنبه کوهنوردی خطرناک است
  • جریمه واحد تولیدی فرآورده خوراک دام و طیور در چهارمحال و بختیاری
  • ماهانه ۴۰ هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود