Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@03:02:51 GMT

چرا توس نباید ثبت جهانی شده باشد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۶۲۷۱

چرا توس نباید ثبت جهانی شده باشد؟

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: توس با آن همه بزرگی و عظمت، چرا نباید ثبت جهانی شده باشد و در پسِ نوبت ۵۲ اثر دیگر قرار داشته باشد.

مسعود ریاضی امروز، ۲۹ اردیبهشت ماه، در نطق پیش از دستور نود و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: امسال در ۲۵ اردیبهشت روز سخن و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به علت تقارن با شب‌های احیاء، همچنین ملاحظات خاص مربوط به بیماری کرونا همایش و رویداد خاصی برگزار نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: از آنجایی که محدوده منفصل توس از سال ۹۳ به شهر پیوسته و از سال ۷۵ رهبر انقلاب در خصوص کارهای ناچیز انجام شده در آن خصوص اظهار گلایه‌مندی نموده‌اند و با توجه به ظرفیت‌های بالای فرهنگی آن ناحیه در جذب گردشگران و علاقه‌مندان ادب فارسی، شورای پنجم به محض استقرار در اولین روز کاری خود برای اولین بار در شهریور ۹۶ کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس را راه‌اندازی کرد. از سال ۴۷ کارهای انجام شده در توسعه آن منطقه اگرچه ارزشمند، اما ناچیز بود و حق مطلب را ادا نمی‌کرد. در خصوص خلق بسیاری از پروژه‌ها باید از ابتدایی‌ترین نقطه شروع می‌شد.

ریاضی بیان کرد: به صورت کلی برای تحقق هر پروژه در منطقه توس در این دوره مدیریت شهری باید از چند الک ایده‌پردازی، طراحی، انجام توافق‌های لازم و طی بروکراسی‌های موجود و نهایتاً اجرا گذر کرد. شاید این چهار غربال در مورد سایر پروژه‌های شهری نیز وجود داشته باشد، اما بسیاری از این مراحل در مورد آن پروژه‌ها در دوره و دوره‌های پیش و در گذر سال‌ها انجام شده و اکثراً مسبوق به سابقه است.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص اهم کارهای انجام شده در حوزه عمرانی، گفت: ایجاد فضای جلوخان آرامگاه فردوسی با ۷ هکتار مساحت و ۴ هکتار فضای پارکینگ و خدماتی که در ۳ فاز با همکاری و تفاهم میراث محترم فرهنگی در آخرین روز کاری آقای مهندس تقی‌زاده کلنگ‌زنی شد و باهمت دکتر کلائی تا ۲۵ اسفند ۹۸ به بهره‌برداری کامل رسید و به مردم مشهد، توس و زائران و مجاوران حضرت رضا تقدیم شد. نقشه‌های پروژه مسیر دسترسی از جلوخان آرامگاه فردوسی به کهن‌دژ  توسط مشاورین میراث فرهنگی تهیه شده و آقای شهردار دستور آغاز عملیات اجرایی آن را داده‌اند. کهن‌دژ یک اثر تاریخی هزار ساله است که در ۸۰۰ متری غرب آرامگاه حکیم قرار دارد. شاید بسیاری از مشهدی‌ها نیز از وجود چنین ارگی بی‌اطلاع باشند.‌

وی افزود: مجموعه ورزشی چهاربرج زمینی به مساحت یک هکتار است که توسط اهالی به شهرداری هدیه داده شده و در حال حاضر مشاور آن انتخاب شده و مراحل محصورسازی آن طی می‌شود. یکی از نیازهای مردم منطقه ایجاد فضای مناسب برای ورزش پرطرفدار کشتی چوخه در آن سامان است. دروازه ورودی شهر مشهد در سه‌راه شاهنامه که مطالعات مرحله اول آن انجام شده است، ساماندهی پل کشف‌رود و دروازه رودباره که ترمیم و بازسازی دروازه هزارساله باره توسط میراث فرهنگی آغاز و با کمک مالی و همکاری شهرداری ادامه خواهد یافت، پارک مفاخر توس در آرامستان سفالقان که در حال طی کردن مراحل تملک است، ایجاد تابلوهای راهنمای زائر و گردشگر از حرم مطهر تا آرامگاه و همچنین در مسیر چناران به مشهد، ایجاد مطالعات فاز یک فضای۳۰ هکتاری پردیس توس از پل کشف‌رود تا آرامگاه و بازسازی عمارت اربابی چهار برج که یک بنای ارزشمند متعلق به اواخر قاجاریه در آن منطقه است و به زودی در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت، از دیگر اقدامات است.

ریاضی در خصوص اقدامات حوزه هنری و فرهنگی، تصریح کرد: ساخت و نصب دو مجسمه فاخر رستم و رخش و رستم و اژدها در سه‌راه شاهنامه و میدان هفت‌خان که بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان به توس، شاهنامه و فردوسی قرار گرفته، سفارش ساخت پنج عدد مجسمه فاخر که قرار شده امسال با وعده حوزه هنری چهار عدد آن تا تیرماه آینده در جلوخان آرامگاه نصب شود که شامل رستم و اسفندیار، رستم و سهراب، دقیقی توسی، آرش کمانگیر، رستم و اکوان دیو است، علاوه بر این فراخوانی برای طراحی سه اثر تهمینه، سیاوش و سام و اژدها نیز داده شده است، برگزاری همایش بین‌المللی شاهنامه در گذر جاده ابریشم که با حضور پژوهندگان برجسته دنیا سال گذشته با همکاری آستان قدس رضوی، میراث فرهنگی، ارشاد اسلامی، خردسرای فردوسی، بنیاد فردوسی و دانشگاه فردوسی انجام شده از این اقدامات است.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: از دیگر اقدامات می‌توان به آموزش مفاهیم شاهنامه در مراکز پیش‌دبستانی و دبستان در برنامه درس ملی و در ساعات درس رسمی هفتگی مدارس همچون سایر دروس با همکاری اداره کل محترم آموزش و پرورش که بی‌سابقه بوده و انشاءالله ادامه یابد، انجام فعالیت‌های خرد و کلان دیگری مانند جشنواره‌های نقالی، مسابقه‌های پیامکی آخر هفته‌ها با شاهنامه و غیره، برگزاری رویدادهای ورزشی با شعار تا ثبت جهانی توس اعم از جام خراسان بزرگ، لیگ دسته یک لیگ برتر کشتی، مسابقات پهلوانی توس که برخی از آنها برای نخستین بار در فضای آزاد جلوخان آرامگاه فردوسی برگزار شد و همکاری و پیگیری پویش تا ثبت جهانی توس اشاره کرد. لازم به ذکر است که توس تاکنون علی‌رغم وعده‌های فراوان ثبت جهانی نشده واین جای شگفتی بسیار است.

بلاتکلیفی ۶ ساله طرح راهبردی توس

وی خاطرنشان کرد: قطعاً مواردی که بر شمردم بخشی از کار بود و با همکاری طیف وسیعی از فرزندان فرهنگ‌دوست این مرزوبوم و ادارات و نهادهای مختلف در این بازه کوتاه سه ساله میسر شده است، اما با همه این موارد، مسائل و معضلاتی وجود دارد. توس بیش از ۶ سال است که به شهر پیوسته و سه سال است که همزمان با آغاز کار شورای پنجم برای تهیه طرح راهبردی آن مشاور گرفته شده است. بیش از یک‌سال است که این مطالعات با عنایت سازمان مسکن و شهرسازی استان به شورای عالی شهرسازی و معماری فرستاده شده و بلا تکلیف مانده است.

ریاضی افزود: من کاری به موانع و تعداد جلسات و مذاکرات و اما و اگرها و شرح مذاکرات ندارم، ۶ سال است مردم بی‌نوا و زجرکشیده توس اجازه هیچ دخل و تصرفی در خانه‌های خود ندارند و همین نشانه‌ای نابخشودنی است و  زیبنده نیست که یک طرح شهری ۶ سال بلاتکلیف و بدون پیگیری بماند. البته از مدیرکل مسکن و شهرسازی استان سپاسگزاریم که قول پیگیری و تصویب یک ماهه طرح را پس از ۶ سال داده‌اند.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به استاندار و نمایندگان، گفت: توس با آن همه بزرگی و عظمت، چرا نباید ثبت جهانی شده باشد و در پسِ نوبت ۵۲ اثر دیگر قرار داشته باشد. آقای استاندار قول داده بودید که ثبت جهانی را پیگیری کنید. نمایندگان محترم مجلس، امیدوارم همانطور که دوره جدید نمایندگی خود را آغاز می‌کنید، باقوت و انرژی، توس و فردوسی را در اولویت‌های جدی خود بگذارید تا برای همیشه دعای خیر ما مردم مشهد بدرقه راهتان باشد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جلوخان آرامگاه انجام شده ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۶۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| دشمن فردوسی‌پور تماشاچی ویژه الکلاسیکوی ایران!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رئیس شبکه سه سیما که در سال‌های گذشته یکی از چهره‌های خبرساز تلویزیون ایران نیز بوده، در اقدامی جالب برای تماشای بازی پرسپولیس و سپاهان به استادیوم آزادی رفت.

به نقل از ورزش سه او که مدیر فوتبالی‌ترین و احتمالا پرمخاطب‌ترین شبکه صداوسیما بوده، از چشم عکاسان سه نیز دور نماند و تصویرش در حالی که ماسکی هم بر صورت داشت و عینک خود را جابجا می‌کرد، به شکلی جالب شکار شد.

علی فروغی البته تمایلی به انجام مصاحبه از خود نشان نداد و بعد از تماشای بازی پرسپولیس و سپاهان، استادیوم را ترک کرد.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902036

دیگر خبرها

  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی ماما
  • تمدید مسابقه کتاب شیرین تا روز بزرگداشت فردوسی
  • بانوی خیراندیش مشهدی منزل خود را به بنیاد دانشگاهی فردوسی اهدا کرد
  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • (عکس) دشمن شماره یک فردوسی‌پور در ورزشگاه آزادی!
  • (ویدئو) سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه برنامه
  • عکس| دشمن فردوسی‌پور تماشاچی ویژه الکلاسیکوی ایران!
  • سورپرایز عوامل فوتبال ۳۶۰ برای عادل فردوسی پور (فیلم)
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»