Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@16:13:39 GMT

پارسال ۱۱ اثر تاریخی قم مرمت شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۸۳۷۱

پارسال ۱۱ اثر تاریخی قم مرمت شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم ،به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، حمید یزدانی مدیر این اداره کل امروز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت گفت: ۱۱ اثر تاریخی با اعتبار ۸ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال در سال ۹۸ مرمت شد.

او افزود:«۱۱ اثر مرمت‌شده در سال ۹۸ شامل کاروانسرای ملاحسین، کاروانسرای طینوج، خانه زند، خانه مولوی، خانه علامه راد، خانه ملاصدرا، تیمچه، مجموعه بازار قم، کوشک دربر، عمارت قاضی بالا و عمارت حلوایی بخش کهک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او ادامه داد: «کاروانسرای ملاحسین از آثار دوره قاجار است که در تاریخ ۱/‌۹/‌۱۳۸۸ به شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که با توجه به فرسودگی بنا و آتش‌سوزی کاروانسرا، بهسازی و ضرورت مرمت این اثر در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار گرفت.»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم افزود: «خانه ملاحسین مولوی از پیر غلامان امام حسین (ع) و از مداحان مشهور شهر قم متعلق به دوره قاجار در کوچه ۱۸ خیابان عمار یاسر قرار دارد این اثر به شماره ثبت ۳۲۹۰۵ در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۸ توسط معاونت میراث فرهنگی قم مرمت شد.»

او با بیان این‌که تیمچه قم یکی از بزرگ‌ترین سقف‌های ضربی ایران است و شاهکار معماری دوران قاجار در قم محسوب می‌شود، گفت: «این اثر به شماره ۱۹۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و ازآنجاکه یکی از سقف‌های پوششی آن دچار آسیب شده بود، در سال ۹۸ مرمت شد.»

یزدانی گفت: «ملاصدرا فیلسوف مشهور عصر صفوی حدود ۱۵ سال در کهک قم به‌صورت تبعید زندگی کرده است و خانه او معروف به خانه حکیم‌باشی در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که مرمت این اثر نیز در سال ۹۸ انجام شد.»

او ادامه داد: «مجموعه بازار قم شامل بازار کهنه و راسته‌بازار نو است که در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۹۳۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده این اثر تاریخی بااعتباری حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در سال ۹۸ مرمت‌شده است.»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: «۹۷ هزار و ۱۱۵ نفر در سال ۹۸ از موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی استان بازدید کرده‌اند.»

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مرمت آثار تاریخی گردشگری قم اماکن تاریخی فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ثبت رسیده سال ۹۸ مرمت شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۸۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت:گروه بین المللی مرمت ایسکارسا در بازدید از بنا‌های تاریخی شهرستان بازدید اعلام کرد در مرمت تعدای از این بنا‌ها با اداره میراث فرهنگی شهرستان همکاری کنند.

حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال است و مرمت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کند.

او اظهار کرد:شب گذشته ۲ نفر خانم از کشور ترکیه به عنوان نمایندگان و آقای مهرداد حجازی به عنوان نایب رییس گروه بین المللی ایسکارسا از آتشکده ساسانی، مسجد جامع و بقعه شضیخ عبدالصمد بازدید کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز بیان کرد: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.

یزدانمهر گفت:در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قرار است کار پژوهشی از طرف گروه بین المللی ایسکارسا انجام شود و مسجد جامع نطنز دارای کتیبه آجری با خط کوفی است که گروه یادشده باید طرح خود برای حفاظت از آن را ارائه کنند.

شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی