Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@03:26:23 GMT

ماشته در دسته نساجی سنتی است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۹۱۸۹

ماشته در دسته نساجی سنتی است

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: رشته شاخص صنایع دستی در خرم‌آباد ماشته بافی است،

سید امین قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خرم‌آباد به عنوان مرکز استان دارای کارگاه‌های متعدد کوچک و بزرگ در اکثر رشته‌های صنایع دستی بومی و غیر بومی شناخته شده در سطح کشور است.

وی ادامه داد: از رشته‌های شاخص و مهم آن می‌توان به دوخت البسه محلی(لباس لری)، کمانچه لری، گلیم و ماشته بافی، چرم دست‌دوز، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مشبک و معرق چوب و غیره اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قاسمی با اشاره به اینکه رشته شاخص صنایع دستی در این شهر ماشته بافی است، تصریح کرد: ماشته نوعی پارچه است و در دسته بندی رشته‌های صنایع دستی در دسته نساجی سنتی محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ماده اولیه آن پشم ریسیده است که در حال حاضر از نخ‌های پلی استر و آکریلیکی موجود در بازار استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: کاربرد ماشته در گذشته به‌صورت رختخواب‌پیچ بوده ولی امروزه کاربردهای مختلف دیگری نظیر رومیزی، رویه مبلمان، پشتی و تکه دوزی رویه کیف و کفش زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قاسمی گفت: در حال حاضر یک بازارچه دائمی فروش صنایع دستی در خرم‌آباد فعال است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ماشته صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۹۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

عباس حمزه‌ای در حاشیه برگزاری دوره‌های آموزش صنایع دستی که در سالن جلسات اداره میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: با هدف توسعه و ترویج صنایع دستی دوره‌های آموزشی رایگان از ۱۰ اردیبهشت در خرم‌آباد و بروجرد برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: علاقمندان می‌توانند برای دوره‌های آموزشی زره بافی در خرم‌آباد و ورشوسازی در بروجرد ثبت نام کرده و به آموزش این صنایع دستی ارزشمند استان بپردازند.
معاون صنایع دستی لرستان علاقمندان برای ثبت نام رایگان این دوره‌ها می‌توانند با شماره تماس معاونت صنایع‌دستی استان لرستان مراجعه کنند.
به گفته حمزه‌ای دوره آموزشی زره بافی در محل خرم‌آباد ساختمان سابق صنایع‌دستی و دوره آموزشی ورشو سازی درمحل بروجرد، خانه ورشو سازی برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان