استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر عنوان کرد: من هیچ زمان مخالف تئاتر تجاری نبودم اما تئاتر تجاری عوامل، سرمایه گذاران و شرایط خاص خود را دارد که متفاوت از تئاتر فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، شرایط کرونایی و تعطیلی سالن های نمایشی این روزها فرصتی را فراهم کرده تا بهتر بتوانیم برخی چالش ها و مشکلات عرصه تئاتر را با هنرمندان در میان بگذاریم.

از جمله مسائلی که این روزها از سوی برخی صاحب نظران و اساتید تئاتر دانشگاه مطرح می شود، وضعیت فارغ التحصیلان تئاتر در دانشگاه ها، دیدگاه آنها به کار حرفه ای و همینطور نوع تئاتر در خور شأن مردم ، تفاوت نگاه به تئاتر تجاری و تئاتر فرهنگی است.

دکتر محمدرضا خاکی، پیشکسوت عرصه تئاتر و کارگردان، مترجم نمایشنامه نویسی و استاد دانشگاه در ارتباط با این موضوعات نظراتش را مطرح می کند که در ادامه می خوانیم: 

*آقای دکتر پروسه اجرای نمایش آتش سوزی های شما داستان مثنوی چند من کاغذ شده است، از لغو اجرا در تالار وحدت تا تعطیلات و بعد هم کرونا آیا هنوز هم تصمیم دارید این کار را به صحنه ببرید یا اینکه مشغول فعالیت نمایشی دیگری شده اید؟

-ببینید خب من این روزها که مشغول چند کار ترجمه و نمایشنامه هستم ، هر چند انتشاراتی ها و ناشران و سالن های تئاتر هم تعطیل اند اما خودم را سرگرم می کنم تا ببینیم شرایط در آینده به چه صورت می شود.
اما درباره آتش سوزی ها که پرسیدید باید بگویم که قبل تر از شرایط کرونا از سال گذشته با تعدادی از دوستان تصمیم داشتیم کار را برای جشنواره تئاتر دانشگاهی به اجرا ببریم، آن زمان هنوز این شیوع ویروس کرونا نشده و سالن ها باز بود.

تصورم این بود که اگر با یک عده نیروی جوان این نمایش را روی صحنه ببریم هم به آنها فرصتی برای عرض اندام داده ایم و هم اینکه خودمان با افراد جدیدی تجربه کسب می کنیم، منتها متأسفانه تجربه خوبی برایم نشد چرا که این روزها شاهد هستیم که بسیاری از نیروهای هنری جوان دانش آموخته دانشگاهیمان یک شبه می خواهند ره صد ساله طی کنند.

*از چه لحاظ؟

-بگذارید اینطور بگویم که متأسفانه این روزها در دانشگاه های ما اخلاق درس نمی دهند، یک زمانی در مدارس انضباط داشتیم مثلا فرد برای غیبت ها یا چیزهای دیگر اخلاقی اش نمره انضباطی داشت اما الان شرایط دیگر در دانشگاه ها و بعد هم در زندگی ها طوری شده که افراد آموزش خیلی چیزها را نمی بینند و به نوعی اخلاق هنری ندارند. خیلی ها هنوز تصور درستی از واقعیت های رشته تئاتر ندارند، یک الگوهایی در ذهن تشکیل داده اند که در بسیاری مواقع با واقعیت جور نیست هنوز هیچ چیز نشده می خواهند کار لاکچری انجام دهند و به همه چیز برسند در واقع سوپراستار بشوند و مشهور و پولدار!

در حالی که کجا دوره ای که ما دانشجو بودیم و کار شروع  کردیم اینطور بودیم از بزرگان عرصه تئاتر استاد مشایخی و انتظامی و نصیریان اصلا به این چیزها فکر هم نمی کردند چه برسد زمانی که دانشجو بودند به هرحال ما هم زمان انتخاب افراد متوجه انضباط کاری و اخلاقی آنها نمی شویم و این یک شانس است که ممکن است افراد از دست بدهند.

*آقای دکتر نقدی به برخی هنرجویان و دانشجویان مطرح کردید اینکه می خواهند یک شبه ره صد ساله بپیمایند، آیا شما مقصر را فقط خود افراد می دانید ؟

-خیر اجازه دهید با یک مثال توضیح دهم، دانشجوی ما امروزه بدون هیچ پیشینه آموزشی به سمت یک رشته تحصیلی می آید حتی می توانم قاطع بگویم که نود و نه درصد دانشجویان تئاتر حاصل یک اتفاق به سمت این رشته آمده اند. اولا کنکورهای دانشگاه ما برای رشته تئاتر جدی نیستند مثلا دانشگاه آزاد تقریبا همه داوطلبان را می پذیرد درحالیکه نباید اینطور باشد من سالهاست که در دانشگاه تدریس میکنم و متاسفم که این را میگویم بیشتر برگه های امتحانی دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تصحیح میکنم پر از اغلاط املایی است و همین ضعف مطالعاتی و پیشینه آموزشی را نشان میدهد.

متاسفانه یک زبان صریح نویسی نشآت گرفته از فضای مجازی در دانشگاه ها هم باب شده است و همانطور که صحبت می کنند، می نویسند، برخی واقعا صحیح نوشتن را فراموش کرده اند حتی مترجمان ما هم دچار این وضعیت شده اند.

با همه این نقدهایی که میکنم باید بگویم که خیلی ها همین الان هم در تئاتر ما درخشیده اند و می درخشند و خوب جلو رفته اند و آموزش دیده اند منتها باید درباره این مسائل هم فکر کنیم تا اکثرا شرایط بهبود پیدا کند.

*تصورتان برای بازگشایی سالن های نمایشی چیست به نظرتان این اتفاق به زودی خواهد افتاد یا خیر؟

-من بعید می دانم به این زودی ها سالن ها باز شوند ، تا جایی که من می بینم فعلا در هیچ کجای جهان و کشورهای مهد تئاتر سالن ها بازگشایی نشده و وضعیت پیچیده است بهرحال یک چیزهایی الگوی جهانی  و استاندارد دارد ما نمی توانیم خارج از آن باشیم مگر اینکه یک مرتبه شب بخوابیم و صبح بیدار شویم ببینیم که ویروس کلا از بین رفته است همانطور که یک پزشکی در جنوب فرانسه گفته بود که تا انتهای خرداد این ویروس از بین خواهد رفت! امیدواریم واقعا اینطور شود.

به نظر من کرونا یک جاهایی برای تئاتر ما سبب خیر هم شد. منظورم این است که شرایط تئاتر ما خیلی هم خوب نبود که البته بدتر شده باشد

به نظر من کرونا یک جاهایی برای تئاتر ما سبب خیر هم شد. منظورم این است که شرایط تئاتر ما خیلی هم خوب نبود که البته بدتر شده باشد. یک زمانی خاطرم می آید به یک سالن خصوصی رفتم مدتی پیش که زمانی روی صندلی نشستم احساس کردم هیچ امنیتی ندارم و حتی یک کپسول ضدحریق هم در این سالن وجود نداشت خب چطور اسم این سالن را ما سالن خصوصی  گذاشتیم درحالیکه هیچ امنیتی این سالن ندارد؟!

کجای دنیا گفته اند که اگر یک آپارتمانی را یک فردی اجاره کند و چند صندلی و یک فضا برای اجرا داشته باشد، تئاتر خصوصی می شود؟ به نظر من ما جسارت زیادی در حق امنیت تماشاگر انجام می دهیم چرا که خیلی استانداردها را دارا نیستیم. بهرحال همان زمان فکر میکردم که امیدوارم شرایط این تئاترهای خصوصی بهتر شود یا اینکه همه با هم یک کمپانی بشوند و پول بگذارند، سالن استاندارد بسازند.

*شرایط تئاترهای دولتی و خصوصی در سالن های بزرگ دنیا به چه صورت است؟

-تئاتر خصوصی در اروپا دویست تا سیصد سال است که وجود دارد و البته بیشتر تئاترها هم خصوصی هستند اما در برابر این تئاتر خصوصی، تئاتر دولتی وجود دارد و همین تئاترهای دولتی هم ده ها بازیگر، طراح صحنه ، کارگردان و سایر عوامل ثابت دارند ، حقوقشان را ماهانه می گیرند و همه چیزشان فراهم است ما تئاتر دولتی مان کجا است مثلا همین تئاتر شهر ما آیا بازیگر ثابت دارد؟ یا گروه کارگردان و طراحانش کجا هستند؟ چنین چیزی وجود ندارد و تنها یک تعداد گروه  می آیند و نوبت می گیرند و اجرا می روند.

 

به نظر من یکی از مسائلی که لازم است این روزهای کرونایی بیشتر مسئولان توجه کنند این است که ازاین فرصت ایجاد شده در تعطیلات سالن ها برای بررسی شرایط موجود استفاده کنند یعنی یک بحث هایی ایجاد کنیم که چالش داشته و بتواند تأثیری در تئاتر ما داشته باشد مثل بررسی مسئله فرهنگ و تأثیر در تئاتر، چطور در عرصه تئاتر برنامه ریزی کنیم، نسبتمان با مخاطب چیست، چطور مخاطب را جذب تئاتر کنیم، وضعیت عمومی تئاتر و آینده تئاتر به چه صورت خواهد بود و تغییر فضاهای تئاتری به چه صورتی می تواند اتفاق بیافتد نه اینکه فقط به اقتصاد تئاتر آن هم از نوع ناجورش توجه کنیم.

*الان در فضاهای مجازی در ارتباط با کلاس های بازیگری و همینطور تئاترهای آن لاین زیاد تبلیغات وجود دارد، نظرتان در این رابطه چیست؟

-بله میبینم که در فضاهای مجازی چه خبر است همین آموزش بازیگری و تئاتر آن لاین،  مگر چنین چیزی ممکن است که در فضای مجازی آموزش بازیگری بدهیم ؟ مثل این است که کلاس آموزش شنا در فضای مجازی برگزار کنیم فرد در تصور خودش شنا کند؟!

*الان صحبت هایی مبنی بر پرداخت خسارت سالن های نمایشی خصوصی است به نظر شما دولت می بایست از سالن ها در این شرایط حمایت کند؟

-من مخالف اینکه دولت از سالن ها حمایت کند، نیستم ولی حرفم این است که اول باید یک تئاترهایی نشان دهند که چه نقشی در تولید اقتصادی و فرهنگی جامعه دارند، بهرحال همه این سالن ها شرایط یکسانی ندارند برخی واقعا تولیدکننده هستند و گردش اقتصادی خوبی دارند ، اسم سالن خاصی را نمی آورم که بگویم کدام منظم تر، جدی تر و با برنامه تر هستند، اما تئاتری که می رویم و می بینیم مثل یک مسافرخانه فقط اجاره مکانش را می دهد و مخاطبان احساس عدم امنیت در آنها می کند، واقعا تعریف تئاتر خصوصی دارد؟

در برخی از این سالن ها اگر یک آتش سوزی صورت بگیرد یا یک پروژکتور از بالای سر هنرمند به زمین بخورد و آسیبی به کسی بزند، تعریفی وجود ندارد که آیا بیمه ای برای هنرمند یا مخاطب هست یا خیر؟ ما امروزه به گفتمان هایی در زمینه استانداردسازی وضعیت عمومی و ارتقای تئاتر نیاز داریم تا ببینیم چطور از این فرصت استفاده کنیم.

در هیچ جای دنیا تئاتر فقط به معنای اجرای صِرف نیست

در هیچ کجای دنیا تئاتر فقط به معنای اجرای صِرف نیست. امروزه وضعیت نمایشنامه نویسی ما اصلا خوب نیست و موضوع و مضامینی که مسئله اصلی تئاتر ما است، مشخص نیست همه اینها راجع به کارگردان، طراح و سایر عوامل دیگر تئاتر نیز مطرح است نباید فقط فکر کنیم که همه چیز فقط بازیگر است هر چند شاید ما جزو معدود کشورهایی باشیم که یک نفر در عرصه هنری آن هم کارگردان، هم بازیگر و طراح و نویسنده و دراماتورژ است اینطور نمی شود خود این یک نابسامانی را نشان میدهد و همه ناگزیر می شوند که هر طور شده یک کاری انجام دهند درحالیکه تشخص کاری در این حرفه از بین رفته است.

*این تشخص کاری به چه معناست آیا یک هنرمند فقط باید در یک جایگاه فعالیت کند؟
-ببینید به هرحال هر کسی باید درجایگاه خود شناخته شده باشد و کار کند اما اگر قرار باشد من همه کار انجام دهم، این نشان می دهد که ما چقدر از واقعیت های علمی  و فرهنگی تئاتر دور افتادیم و فقط آن را در عرصه فروش و گیشه نگاه می کنیم. اگر امروزه بخواهیم بگوییم یک تئاتری خوب بوده، می گوییم چقدر فروش کرده است!

*یعنی شما مسئله گیشه را نادیده می گیرید؟
-خیر، گیشه و تئاتر تجاری مطرح است و بهرحال همه جای دنیا وجود دارد. من هم مخالف تئاتر تجاری نیستم منتها تئاتر تجارتی، تجارتی است  و کنندگان واقعی، سرمایه ها، نوع تولید و فضای خاص خود را دارد اما ما الان میدانیم تئاتر فرهنگی و تجاری ما کجا ایستاده وآموزش دانشگاه ما در چه سطح و لولی قرار دارد و اصلا چه کسی مدرس و کارگردان است الان که دیگر طوری شده که همه مدرس تئاتر شده اند. امروزه یک عنوان هایی در تئاتر می بینیم که اصلا وجود خارجی در هیچ دانشگاهی در دنیا ندارد دیگر اصلا حوصله اش را هم نداریم که درباره اش صحبت یا بحث کنیم.

*آقای دکتر شما از جمله افرادی هستید که از سال های دور در خانه تئاتر عضو بوده و فعالیت کردید اما هنوز شاهد هستید که حرفه تئاتر به عنوان شغل در وزارت کار تعریف نشده است، علتش چیست و چه کم کاری در این رابطه صورت گرفته است؟

-بله ما الان نزدیک بیست سال است که خانه تئاتر داریم من هم جزو اولین کسانی هستم که موقع نوشتن اساسنامه و شکل گیری خانه تئاتر فعالیت گرفتم حتی گفتم باید در نهاد کاری کشور به عنوان شغل ثبت شویم این را هم گفتم که هر عضوی باید به تناسب شغل و درآمدش، به صندوق بیکار یو بازنشستگی پول پرداخت کند تا در شرایطی مثل الان استفاده کند.

در هر حال همان زمان خودم هم پیگیری کردم یادم هست آقای غریب پور هم عضو بوده و درجلسات ما که در خانه هنرمندان برگزار می شد، حضور داشتند من به وزارت کار مراجعه کردند آنها هم مخالفت نکردند و گفتند که خودتان شرایط شغلی خود را تعریف کنید، اما خیلی ها آن زمان با ما همراهی نکردند، حتی یادم می آید بخشی از اساسنامه شغلی تئاتر فرانسه را هم من ترجمه کردم و برای دوستان خواندم یک عده حتی ناراحت شدند که چرا ما باید کارگر تعریف شویم! خب همه کسانی که کار میکنند کارگر هستند حال باید نوع کار مشخص شود.

متآسفانه هنوز تئاتر به عنوان شغل تعریف نشده است اما امروزه شاهدیم که یک عده دوستان در خانه تئاتر در حال تلاش هستند تا تئاتر را به عنوان شغل ثبت کنند ما نیاز به این چیزهای پایه ای داریم تا بتوانیم تئاتر را جلو ببریم، وگرنه اینکه مدام غر بزنیم نمایش اجرا نمی شود و سالن ها تعطیل است چه اتفاقی می افتد؟ مثلا خیلی از این نمایش هایی که تا به حال صحنه رفته کجا را گرفته، از متن تا چیزهای دیگر چه تأثیری گذاشته است؟

*نکته پایانی؟

-هنرمندان تئاتر نیازمند این هستند که با دوستی و تفاهم با هم گفت وگو کنند، بهرحال خیلی از دوستان تجربیات زیادی دارند که می بایست منتقل شود، نقاط قوت و ضعف هم شناخته شود تا شرایط تئاتر در وضعیت کنونی بسامان شود، مخصوصا اینکه این روزها پی بردیم که نقش نهادهای صنفی مثل خانه تئاتر چقدر مهم است  و این صنف هم می بایست و می تواند با بدنه تئاتر کشور ارتباط بیشتری برقرار کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محمدرضا خاکی تئاتر آموزش حرفه ای کرونا و تئاتر دانشگاه ها عنوان شغل شرایط تئاتر تئاتر تجاری تئاتر خصوصی خانه تئاتر عرصه تئاتر چه صورت نظر من تئاتر ما سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت www.farsnews.ir بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۷۹۹۹۵۰۶ را به همراه موضوع به آدرس info@khabarban.com ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

کبری خزعلی: خون رومینا بر گردن مسئولانی است که باعث بلوغ جنسی زودرس نوجوانان شده‌اند!

پیشنهاد جنجالی نماینده مجلس برای ختم روزانه قرآن از سوی نمایندگان/سلیمی‌نمین: این تظاهر کردن‌ها برای ملت راهگشا نیست

از مدرک جعلی تا رشوه میلیاردی؛ افکار عمومی چشم‌انتظار شفاف‌سازی اتهامات برخی منتخبان مجلس یازدهم

فیلم| جنجال قتل یک سیاهپوست توسط پلیس آمریکا/ ۴ افسر پلیس اخراج شدند

رزمنده‌ای که چمدان پر از دلار و زندگی در خارج را قبول نکرد

خبر بعدی:

آغاز جَنگ اعتبارنامه‌ها در پارلمان/کدام مجلس رکوددار رد اعتبارنامه است؟

به گزارش خبرآنلاین، جدال بی‌انتهای مجلس یازدهمی‌ها حالا به ایستگاه اعتبارنامه رسیده و از ظواهر امر و جنجنال‌های اخیر پیدا است که جلسات بررسی اعتبارنامه نمی‌تواند خالی از حواشی باشد.

ماجرای کشمکش‌ بر سر اعتبارنامه‌ها از چندروز پیش آن هم با توئیتی که روح‌الله نجابت نماینده شیراز منتشر کرد آغاز شد؛ او از نامه اعتراضش به اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» به علت رانت‌خواری خبرداد و علیرضا زاکانی و هفت نماینده دیگر هم آن را امضا کردند. در این نامه نوشته شده بود: « احتراماً با استناد به ماده ۲۸ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را نسبت به اعتبارنامه آقای غلامرضا تاجگردون منتخب مردم شریف گچساران و باشت به دلیل رانت‌خواری و کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌ای از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی و شرکتهای تابعه و بخش عمومی اعلام می‌داریم.»

ماجرا به همین‌جا ختم نشد و اعتراض‌ها به اعتبارنامه نمایندگان، دامن کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا را هم گرفت و نجابت، زاکانی و کریمی در نامه‌ای به اعتبارنامه محمد کاظم دلخوش آن هم به دلیل سوء‌استفاده مالی و زمین‌خواری اعتراض کردند.

اما این جدال، تنها یک طرف نداشت و غلامرضا تاجگردون که خود را در میان رینگ دید، دست به مقابله به مثل زد و آنطور که از زمزمه‌ها پیدا است نماینده گچساران هم به اعتبارنامه «محمدباقر قالیباف» که هنوز مهر ریاست مجلسش خشک نشده است اعتراض کرد البته در لیست اعترض تاجگردون، قالیباف تنها نبود و اعتراض به اعتبارنامه علیرضا زاکانی و مرتضی آقاتهرانی هم به چشم می‌خورد.

ابهام در اعتبارنامه ۸ نماینده

سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش یکی از افرادی بود که هنوز پایش به صحن سبز بهارستان نرسیده جنجال آفرین شد آن هم به دلیل مدرک تحصیلی‌اش که گفته می‌شد معتبر نیست و مخدوش است موضوعی که شورای نگهبان در بررسی‌های بعد از برگزاری انتخابات به آن پی برد و صلاحیت او را رد کرد. اما آنطور که گفته می‌شود گویا کمالخانی تنها تائید صلاحیت شده‌ای نبود که غبار ابهام بر روی مدرک تحصیلی‌اش سنگینی می‌کرد؛ به طوری که اسدالله عباسی سخنگوی مجلس دهم و منتخب مجلس یازدهم گفته بود: «حدود ۸ مورد از منتخبین به طور قطع مدرک حوزی و دانشگاهی آنها دچار مشکل است و تخلف آنها محرز است. به‌جای فرافکنی شفاف‌سازی شود.» آنطور که عباسی گفته منتخبین استان اصفهان و استان‌های جنوبی جزو نمایندگانی هستند که مدارک‌شان دچار ایراد است.

اما سوال اینجاست آیا اعتبارنامه این هشت نماینده تائید خواهد شد؟ سوالی که محمدحسین فرهنگی سخنگوی مجلس یازدهم در پاسخ به آن می‌گوید: «ملاک در بررسی مجدد اعتبارنامه‌ها در مجلس اعتراضی است که در آنجا مطرح می‌شود نه مطالبی که بیرون از مجلس گفته شده است. اگر روی مواردی مانند عدم تائید مدارک تحصیلی هنگام بررسی اعتبارنامه‌ها مطلبی واصل شود، شعبه موظف به بررسی است.»

اعتبارنامه‌های جنجالی

هرچند این روزها سر و صدای زیادی درباره این اعتراضات به گوش می‌رسد اما این جدال‌ها تنها حکایت مجلس یازدهم نبود و از همان سال ۵۹ و آغاز اولین دوره مجلس شورای اسلامی اعتبارنامه‌هایی بوده‌ که خبرساز شده‌اند و حتی مهر «رد» پای برخی از آنها نقش بسته شد.

مجلس اول رکورددار رد اعتبارنامه

اولین دوره مجلس شورای اسلامی، رکورددار رد اعتبارنامه‌ها است، در این مجلس اعتبارنامه ۹ نماینده رد شده است. دو اعتبارنامه به دلیل فقدان امضای وزارت کشور، یکی به دلیل وضعیت همسر فرد منتخب، یکی به دلیل روال خان خانی حاکم بر برگزاری انتخابات در برخی حوزه‌ها و ...رد شده‌اند. اما تعداد کسانی که اعتبارنامه‌شان رد شد بعد از مجلس اول به مرور کمتر شد به طوری که در مجلس ششم 3 اعتبارنامه رد شد و از مجلس هفتم به بعد هیچ اعتبارنامه‌ای رد نشد.

حواشی بررسی اعتبارنامه هایی که در نهایت تصویب شدند

آنچنان که در یک نمونه در خرداد سال ۸۷ که نمایندگان مجلس هشتم بررسی اعتبارنامه‌ها را در دستور کار خود قرار داده بودند، فاطمه آلیا نماینده تهران به اعتبارنامه رضا عبدالهی نماینده ماه‌نشان اعتراض کرد؛ اعتراضی که نماینده ماه‌نشان منشا آن را انتقادات کمیسیون برنامه و بودجه نسبت به گزارش‌هایی عنوان کرد که توسط دیوان محاسبات درباره وام‌های دریافتی ازسوی برخی شرکت‌ها ارائه شده بود می‌دانست و برای همین دراقدامی به اعتبارنامه ۱۸ نفر از نمایندگان از جمله غلامعلی حداد عادل، احمد توکلی، حسن غفوری‌فرد، محمدرضا باهنر، شهاب‌الدین صدر، حمیدرضا کاتوزیان، سید رضا اکرمی، فاطمه آلیا، فاطمه رهبر، غلامرضا مصباحی مقدم، حسین نجابت، الیاس نادران، لاله افتخاری، مهدی کوچک‌زاده، علیرضا زاکانی، علی‌اصغر زارعی، طیبه صفایی، پرویز سروری و حسین فدایی آشتیانی اعتراض کرد. در نهایت طرفین از اعتراض به اعتبارنامه‎ها انصراف دادند و ماجرا خاتمه یافت.  

در همان سال، اعتبارنامه نماینده دیگری خبرساز شد و آن «سلمان خدادادی» نماینده ملکان بود؛ نماینده‌ای که اتفاقا در سال‌های پایانی مجلس دهم نام او را زیاد شنیدیم و حواشی پیرامونش کم نبود. درواقع اواخر دوره هفتم مجلس بود که اتهامی با عنوان مسائل اخلاقی متوجه او شد موضوعی که از سوی مرحوم «فاطمه رهبر» که در آن زمان نماینده تهران و رئیس فراکسیون زنان بود پیگیری شد اما این پیگیری‌ها راه به جایی نبرد و بعد از چند روز بازداشت با تودیع وثیقه ۱۵۰ میلیونی آزاد شد و دوباره به عنوان نماینده  سر از مجلس هشتم درآورد. با شروع مجلس هشتم فاطمه آلیا به اعتبارنامه خدادادی اعتراض کرد که این اعتراض در شعبه ۱۳ بررسی اعتبارنامه نمایندگان به ریاست روح‎الله حسینیان اعتبارنامه او را رد کرد و دلیل آن را «مسائل اخلاقی» عنوان کرد. در نهایت اعتبارنامه او در جلسه غیرعلنی مورخ ۲۳ مردادماه سال ۸۷ مورد بررسی قرار گرفت و با عقب‎نشینی آلیا، اعتبارنامه خدادادی با ۱۴۹ رأی مثبت، ۷۷ رای منفی و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر تأیید شد. البته خدادای با وجود آنکه در مجلس نهم صلاحیتش تائید نشد اما توانست بار دیگر در مجلس دهم در قامت نمایندگی ظاهر شود و باز هم حاشیه‌سازی کند البته اتهامات اخلاقی او در دوران نمایندگی‌اش در مجلس دهم به خودکشی یک زن و صدور حکم قضایی علیه او ختم شد.

هشت سال پیش نیز وقتی مجلس نهم می‌خواست اعتبارنامه نمایندگان را به بحث بگذارد اعتبارنامه ۱۱ نفر از منتخبان مجلس شورای اسلامی به مشکل برخورد. ابتدا احمد توکلی، نماینده وقت به اعتبارنامه علی‎ ایرانپور، منتخب مردم مبارکه، سید مهدی موسوی‎نژاد، منتخب دشتستان، حبیب برومند، منتخب پارس‌آباد و بیله سوار و فتح‌الله حسینی، منتخب قصرشیرین و سرپل ذهاب اعتراض کرد. الیاس نادران نیز او را در اعتراض به اعتبارنامه ایرانپور و موسوی‎نژاد همراهی کرد. علی ایرانپور هم در یک اقدام متقابل به اعتبارنامه توکلی، نادران و ۲۳ نماینده دیگر اعتراض کرد.علیپور متهم به محکومیت جزایی ۹ ماهه برای سرقت چک و جعل چهار عنوان تحصیلی در دادگاه بود که اتهامات او از سوی دادگاه تجدیدنظر هم تأیید شده بود. شعبه ۱۳ نیز به این استناد اعتبارنامه او را رد کرد، اما کمیسیون تحقیق آن را تأیید کرد و علیپور بعد از آن‎که اعتراض خود به اعتبارنامه ۲۳ نماینده را پس گرفت، در دفاع از خود گفت که جزای او به جریمه نقدی تبدیل شده‎ است. در نهایت اعتبارنامه او با ۱۵۰ رأی موافق تصویب شد.

حبیب برومند هم که پیش از این در مجلس چهارم اعتبارنامه‌اش به دلیل اعمال منافی با شئون روحانیت و داشتن عکس‌هایی از اماکن عمومی بلاد کفر (برلین،آلمان) رد شده بود در مجلس نهم نیز نتوانست یک نفس راحت بکشد و اینبار احمد توکلی به اعتبارنامه او اعتراض می‌کند اما با همه حرف و حدیث‌ها جلسات غیرعلنی درباره اعتبارنامه‌ها به کمک نمایندگان آمد و در نهایت اعتبارنامه حبیب برومند، موسوی‎نژاد و فتح‎الله حسینی هم که از سوی احمد توکلی مورد اعتراض قرار گرفته بود در جلسه غیرعلنی تصویب شد. 

از سوی دیگر  زهره طبیب‎زاده نوری و حسین نجابت، نمایندگان تهران هم به اعتبارنامه حامد قادر مرزی، منتخب قروه و دهگلان اعتراض کردند که او نیز متقابلاً به اعتبارنامه آن‌ها اعتراض کرد. علاءالدین بروجردی، منتخب مردم بروجرد و جواد کریمی قدوسی، منتخب مردم مشهد هم متقابلاً اعتبارنامه یکدیگر را مورد اعتراض قرار دادند که همگی در نهایت به تأیید بهارستانی‎های دوره نهم رسیدند.

نادر قاضی‌پور یکی از نمایندگانی بود که حرف و حدیث درباره اعتبارنامه‌اش در مجلس دهم زیاد بود. او که در جریان انتخابات اسفند ۹۴ و میتینگ‌های انتخاباتی‌اش به زنان نماینده توهین کرده بود و گفته بود:«مجلس جای ... و زنان نیست، جای مردان است. بفرستید سرشان بلا بیاورند آبرویتان برود» او گفته بود« مجلس جای سوسول‎بازی نیست. مرد به مجلس بفرستید، حداقل کاری نتواند بکند، آن یکی کار را می‎تواند بکند.» موجب شد تا موجی از اعترضات متوجه این نماینده شود و حتی فاطمه رهبر رئیس وقت فراکسیون زنان در مجلس نهم نیز شکایتی علیه او به دادسرا و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تقدیم کرد. با وجود این حواشی نمایندگان مجلس دهم قرار بود به اعتبار نامه او اعتراض کنند اما گویا پیش از بررسی اعتبارنامه‌ها قاضی‌پور خط و نشان کشیده بود که اگر به اعتبارنامه من اعتراض کنید به اعتبارنامه هر ۳۰ نماینده تهران اعترض خواهم کرد؛ تهدیدی که جواب داد و موجب شد تا اعتبارنامه او نه با اکثریت آرا که با اتفاق آرا به تصویب برسد.

بعد از انتخابات میان‌دوره مجلس دهم، چهار نفر از نمایندگان نسبت به اعتبارنامه حسن کامران منتخب مردم اصفهان اعتراضاتی داشتند و در نهایت موافقت خود را با تأیید اعتبارنامه او اعلام کردند. اما عبدالرضا هاشم‌زایی در صحن علنی مجلس در مخالفت با اعتبارنامه حسن کامران گفت که من به صلاحیت ایشان اعتراضی ندارم، بلکه به نحوه انتخابات در اصفهان معترض هستم و امیدوارم کمیسیون تحقیق آن را بررسی کند. مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، گفت: این اعتراض به صلاحیت شخصی حسن کامران نیست و لذا اعتبارنامه ایشان تأیید می‌شود.

در این جدول، با اسامی نمایندگان منتخبی که اعتبارنامه‌شان در مجلس رد شده است، آشنا شوید:

اسامی مجالس

نمایندگان رد اعتبار شده

اسامی

حوزه انتخابیه

آرا

مجلس اول

ابوالقاسم حسین جانی

بندرانزلی

۷۴ رای موافق، ۷۸ رای مخالف و۴۶ رای ممتنع

صدر نبوی

کاشمر

۲۹ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و۴۵ رای ممتنع

اسدالله جوانمردی

میانه

۷ رای موافق، ۱۴۷ رای مخالف و ۴۱ رای ممتنع

خسرو ریگی

خاش

۳۷رای موافق، ۹۸ رای مخالف و ۶۰ رای ممتنع

خسرو قشقائی

اقلید

۳ رای موافق، ۱۸۹رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع

احمد مدنی

بندرعباس

یک رای ،موافق،۱۷۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع

علی مهیمی

کهنوج

اعتبارنامه وی به دلیل عدم امضای هیات اجرایی و هیات نظارت، به وزارت کشور بازگردانده شد

اسحاق فرهمندپور

کلیمیان

۳۶ رای موافق، ۷۰ رای مخالف و ۸۹ رای ممتنع

 

جعفر توکلی

گلپایگان

۵۹ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۳۰ رای ممتنع

مجلس دوم

بیوک آقاشریف

مرند

۳۴ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف و ۶۵ رای ممتنع

جاوید رمضان پور

بندرلنگه

۵۴ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۵۱ رای ممتنع

مجلس سوم

محمدتقی صابری انصاری

بروجرد

۶۹ رأی موافق، ۹۲ رای مخالف و ۵۷ رأی ممتنع

مجلس چهارم

حبیب هاشمی

فسا

۵۵ رای موافق،۱۲۵ رای موافق و ۲۸ رای ممتنع

حبیب برومند

بیله سوار و پارس آباد

۴ رای موافق، ۱۹۴ رأی مخالف و ۱۳ رای ممتنع

مجلس پنجم

حمید بهرامی‌احمدی‌

رفسنجان

۴۹ رای موافق، ۱۴۹ رأی مخالف و ۱۵ رای ممتنع

مجلس ششم

براتعلی محمدی​‌فر

سنقر و کلیایی

۱۰۵ رای موافق، ۸۱ رای مخالف و ۵۲ رای ممتنع

سیدمطهر کاظمی‌

خلخال

۷۵ رای موافق، ۱۳۸ رای مخالف و ۲۲ رای ممتنع

حسن مرادی

اراک

۸۷ رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و ۳۵ رای ممتنع

مجلس هفتم

---

---

---

مجلس هشتم

---

---

---

مجلس نهم

---

---

---

مجلس دهم

---

---

---

مجلس یازدهم

 

 

 

>>>> بیشتر بخوانید

اعتبارنامه​ ۱۸ نماینده از مجلس اول تا نهم رد شده است؟

 ۲۷۲۱۶

کد خبر 1393965

دیگر خبرها

  • چه کسی مخالف نامگذاری خیابان به نام مریم میرزاخانی است؟
  • سعادتمند:مثل بعضی‌ها از فامیل‌های‌مان در باشگاه استفاده نمی‌کنیم/هم مخالف ادامه لیگ هستم، هم موافق
  • نکونام: از ابتدا مخالف برگزاری لیگ بودم / در رعایت پروتکل‌ها یک هزارم اسپانیا هم نیستیم
  • دستورالعمل بازگشايي سالن‌هاي تئاتر به‌زودي صادر مي‌شود
  • آغاز جَنگ اعتبارنامه‌ها در پارلمان
  • با هر اقدام منجر به افزایش بیماری کروناویروس مخالف هستیم
  • ۵ میلیون مترمکعب ظرفیت بند‌های خاکی شهرستان بن
  • درد محرومیت بر زندگی ساکنان محلات کمربندی ۲۵ سنندج؛ کوچه‌های خاکی و در انتظار فاضلاب‌کشی است + تصاویر
  • ۲۵ میلیارد ریال به بند خاکی غرب بهاباد اختصاص یافت
  • نقش‌های ماندگار تئاتر پیش از تعطیلی کرونایی سالن‌های نمایش
  • رهاسازی ۲میلیون قطعه لارو ماهی فیتوفاگ در شهرستان‌های راسک و سرباز
  • حریری: فعالیت در فضای مجازی تئاتر را محدود نمی‌کند/ تغییر تعرفه بلیت تئاتر باید کارشناسی شود
  • گرامی: از پایه و اساس با شروع لیگ مخالف هستم
  • رهاسازی ۲میلیون قطعه لارو ماهی فیتوفاک در شهرستان های راسک و سرباز
  • حواشی رد اعتبارنامه‌ها در پارلمان/ کدام مجلس رکوددار رد اعتبارنامه است؟
  • کرونا علیه تئاتر؛ از تغییر واژگان تخصصی تا تهدید هویت وجودی
  • مخالف واگذاری صنایع چوب و کاغذ در قالب بورس نیستیم
  • مصرف کمرنگ شیر در رژیم روزانه اصفهانی‌ها
  • دستورالعمل بازگشایی سالن‌های تئاتر به‌زودی صادر می‌شود/ رایزنی برای اختصاص کمک‌هزینه به تماشاخانه‌های خصوصی