Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@04:58:36 GMT

نگاه درآمدی از روی بازار مسکن باید برداشته شود

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۹۶۰۷

نگاه درآمدی از روی بازار مسکن باید برداشته شود

فرشید پورحاجت دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اجاره مسکن از قیمت خرید و قیمت تمام شده ساخت مسکن تبعیت می‌کند، گفت: در صورتی که قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته افزایش یافته باشد به طور طبیعی نرخ اجاره هم رشد پیدا می‌کند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن را به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های مسکنی کشور در دستور کار خود قرار داده است، گفت: با وجود آن که یک سال از اجرای این طرح گذشته است، اما هنوز هیچ برنامه عملیاتی از این طرح بیرون نیامده و این در حالی است که اعلام می‌کنند این طرح در سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه دولت در طول یک سال گذشته طرح تام فاز، تام کاد، تام اج را معرفی کرده بود، گفت: هم‌اکنون این طرح‌ها به کجا رسیده و آیا دولت باز هم برای اجرای آن‌ها مانور می‌دهد و یا آن که آن‌ها را فراموش کرده است؟

پورحاجت با اشاره به اینکه طبق آمار‌های ارائه شده تولید مسکن در طی چند سال گذشته به شدت کاهش یافته است، افزود: کاهش تولید مسکن ناشی از سیاست‌ورزی‌های نامناسبی است که در دستور کار دولت قرار گرفته است و این سیاست‌ها مشکلات بسیار زیادی را در حوزه مسکن ایجاد کرده است.

لزوم تدوین برنامه‌ مناسب در حوزه تولید مسکن

دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور افزود: باید یک برنامه‌ریزی مناسب در حوزه تولید مسکن از سوی دولت و از سوی مجلس در دستور کار قرار بگیرد تا شاید بتوانیم به آینده بازار مسکن امیدوار باشیم.

او با بیان اینکه از خرداد سال گذشته همواره از سوی مسئولان دولت اعلام شده است که بازار مسکن وارد دوران رکود شده و ما هیچ افزایش قیمتی در این بازار نداریم، افزود: برخلاف این اظهارنظر‌ها بازار مسکن دچار افزایش قیمت شده و همین موضوع مشکلات زیادی را برای خریداران مسکن ایجاد کرده است.

پورحاجت با اشاره به اینکه باید نگاه درآمدی از روی بازار مسکن برداشته شود، افزود: باید با استفاده از برنامه‌ریزی‌های مناسب از سوی مجلس و دولت سعی کنیم سیاست‌های هزینه‌ای تولید مسکن را کاهش دهیم، چراکه هم‌اکنون بیشترین فشار ناشی از افزایش قیمت بر روی تولیدکنندگان و سازندگان مسکن است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور گفت: در طرح اقدام ملی مسکن متأسفانه ثبات قیمتی دیده نمی‌شود و  در این طرح هم همانند طرح مسکن مهر قیمت‌ها به صورت علی‌الحساب است که این موضوع در آینده به ثبت نام کنندگان این طرح  آسیب وارد می‌کند.

او در پایان تأکید کرد: باید سعی کنیم بازار مسکن را به سمت ثبات قیمتی و افزایش تولید هدایت کنیم چراکه این بازار خود می‌تواند اثر بسیار مستقیمی بر آینده اقتصادی کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن بازار مسکن خرید مسکن دبیر انجمن انبوه سازان کشور بازار مسکن تولید مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۹۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف بازار مسکن در فروردین

فروردین امسال قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به ماه قبل رشد اندک ۰.۲ درصد را تجربه کرد و میانگین قیمت هر متر آپارتمان در پایتخت به ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید.

به گزارش ایسنا، اولین ماه از سال ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۱۵۰۸ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷۵.۶ و ۱۴.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.  

طبق اعلام بانک مرکزی همچنین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده که حاکی از افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به ماه قبل ماه و رشد ۲۲.۹ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. اسفند پارسال میانگین قیمت مسکن در تهران ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در هر متر مربع بود.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که از مجموع ۱۵۰۸ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۰.۱ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با فروردین‌ماه سال قبل حدود ۱.۷ واحد درصد افزایش یافته است.

در میان مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۱۵۰۴.۲ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۴۲۳.۶ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

اجاره بها ۲ درصد افزایش یافت

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در فروردین سال ۱۴۰۳ نشان دهنده رشد یکسان و معادل ۲ درصدی شاخص مزبور نسبت به ماه قبل است. رشد نقطه به نقطه شاخص مزبور در فروردین سال ۱۴۰۳ در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۴۵.۲ و ۵۲.۴ درصد است.

پیش از ارایه این گزارش بررسی‌های میدانی از کاهش محسوس رشد قیمت‌ها در بازار مسکن حکایت داشت که گزارش بانک مرکزی نیز این موضوع را تایید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیسی: از قیمت کالا‌ها و وضعیت سفره مردم مطلع هستم / تورم روز به روز کاهشی می‌شود
  • موشک جواب موشک است/ از قیمت کالاها و وضعیت سفره مردم مطلع هستم
  • رئیسی: موشک جواب موشک است/ از قیمت کالاها و وضعیت سفره مردم مطلع هستم
  • رئیسی: با عملیات وعده صادق، سایه جنگ از کشور برداشته شد/ عده‌ای فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد/ همه باید به قانون حجاب پایبند باشند/ دشمن به دنبال حیازدایی از جامعه است
  • توقف بازار مسکن در فروردین
  • رئیسی:تورم روز به روز کاهشی می‌شود/ فرآیند تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن اجرایی شده است/گشت ارشاد مدیران عملیاتی شده است
  • رئیسی: از قیمت کالاها مطلع هستم /موشک جواب موشک است/عضو گروه و حزبی نیستم /ابربدهکاران بانکی که پچ‌پچ جلسات و محافل بود را علنی کردیم
  • توقف ساخت‌وساز از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن در تهران
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • دستور رئیسی به بانک ها درباره وام ازدواج، مسکن و اشتغال