Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@09:26:30 GMT

 آتش زدن مزارع برنامه جدید تروریست ها در عراق و سوریه

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۳۰۰۷

 آتش زدن مزارع برنامه جدید تروریست ها در عراق و سوریه

با توجه به نزدیکی به فصل گرما و رسیدن محصول گندم و جو کشاورزان سوری و عراقی، هسته های خفته داعش و دیگر گروه های تروریستی، چندین مزرعه کشاورزان را در چند هفته اخیر در این دو کشور به آتش کشیده اند، مزارعی که کشاورزان ماهها برای به ثمر نشستن آن زحمت های فراوانی کشیده اند، اقدامی که نشان می دهد تروریست ها و حامیان آنها مردم محروم را هدف قرار داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کشور عراق بیشترین این آتش‌سوزی‌ها در استان «دیاله» در شمال شرق این کشور روی داده یعنی دقیقا در منطقه ای که در هفته‌های اخیر شاهد فعالیت کم‌سابقه هسته‌های خفته گروه تروریستی «داعش» بوده است. همچنین استان‌های «صلاح‌ الدین» و «نینوا» نیز شاهد چند مورد از آتش‌سوزی مزارع بوده‌اند که عمدتا دو محصول گندم و جو در آنها کشت شده‌اند.
البته این اقدام برای دومین سال متوالی است که در آستانه فصل برداشت محصول، مزارع زیر کشت گندم و جو در برخی استان‌های عراق طعمه آتش‌سوزی‌های مشکوک شده است.
دقیقا همین اقدام نیز از سوی گروه‌های تروریستی وفادار به ترکیه در روزهای اخیر در استان الحسکه در شمال شرق سوریه اتفاق افتاده و ده‌ها هکتار از مزارع گندم و جو در این استان به آتش کشیده شده است.
منابع سوری در این باره اعلام کرده اند که گروه‌های تروریستی " فلیق الرحمن"، سلطان مراد "، احرار الشرقیه " و " فرقه المعتصم" که همگی مورد حمایت ترکیه می باشند، بر سر نفوذ در مناطق و سیطره بر مزارع کشاورزی مردم با یکدیگر درگیر شدند که بر اثر آن تعدادی از مزارع جو گندم در حومه شهر " تل تمر " در غرب الحسکه به آتش کشیده شد.
این منابع سوری اعلام کرده اند که مزدوران وابسته به ترکیه گاهی گلوله‌های انفجاری را به سمت مزارع گندم و جو مردم در روستاهای نزدیک به مناطق تحت سیطره خود شلیک می‌کنند تا آن‌ها را آتش بزنند و بسوزانند.
در عراق عموما تاکید بر آن است که آتش‌سوزی مزارع گندم و جو کار تروریست های داعش می باشد چرا که اغلب استان‌هایی که آتش‌سوزی در آنها اتفاق افتاده، اخیرا شاهد فعالیت چشمگیر این گروه تروریستی بوده است.
در عین حال دیدگاهی نیز عامل خارجی به ویژه آمریکایی ها را در پس آتش‌سوزی‌ های مزارع عراق دخیل دانسته اند تا یانکی ها به واسطه آن اقتصاد بیش از پیش بیمار عراق را دچار مشکل کنند.
اعلام اخیر وزیر کشاورزی عراق (قبل از پایان کار دولت «عادل عبدالمهدی») در چهارم اردیبهشت ماه ۹۹ مبنی بر خودکفایی این کشور در زمینه تولید گندم، باعث شده که عده‌ای عامل خارجی را در آتش‌سوزی‌های اخیر مزارع کشاورزی عراق دخیل بدانند.
سال گذشته نیز برخی شخصیت‌های عراقی و کاربران شبکه‌های اجتماعی، گروه تروریستی داعش و عربستان و عوامل این رژیم در داخل عراق را به دست داشتن در این حوادث برای ضربه زدن به اقتصاد عراق متهم کردند.
سخنگوی وزارت کشاورزی عراق گفته است که کل زمین‌های کشاورزی این کشور که تاکنون طعمه حریق شده‌اند، از حیث مساحت، ۴ درصد کل سطح زیر کشت در عراق را تشکیل می‌دهند.
«نصر الشِمَّری» معاون دبیرکل جنبش نجبا نیز درباره اقدامات اخیر گروه تروریستی داعش در عراق معتقد است که قبل از تنش‌آفرینی جدید هسته‌های خفته داعش، آمریکا تلویحا تهدید می‌کرد که این گروهک تروریستی قدرت نظامی خود را بازسازی کرده است؛ بنابراین بسیار روشن است که حمله‌های اخیر این گروهک با پشتیبانی و مقدمه‌سازی آمریکا صورت گرفته تا با ارعاب و فشار بر بازیگران سیاسی عراق، موضع آنان را تغییر و اوضاع امنیتی کشور را شکننده نشان دهند و اعلام کنند که بازگشت امنیت عراق نیازمند حضور نیروهای آمریکایی در این کشور است، در حالی که واقعیت غیر از این است و روزهای آینده ثابت خواهد کرد.
براساس تحقیقات صورت گرفته در عراق در سال گذشته، مشخص شد عناصر گروه تروریستی داعش با نصب عدسی در داخل مزارع که بر اثر شدت تابش خورشید منجر به ایجاد آتش می‌شدند، در آتش‌سوزی‌های سال گذشته مزارع عراق نقش داشته اند.
با وجود آتش‌سوزی‌های سال گذشته، عراق توانست چهار میلیون و ۳۴۳ هزار تن گندم (رشد ۹۹.۴ درصد) و یک میلیون و ۵۱۹ تن جو (رشد ۶۰۰ درصدی) از مزارع کشاورزی این کشور برداشت کرده است.
عراق امسال براساس اعلام وزارت کشاورزی این کشور، دو میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم و یک میلیون هکتار نیز سطح زیر کشت جو داشته است.
به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، یکی از دلایل اصلی به آتش کشیدن مزارع کشاورزان عراقی به غیر از اقدامات داعش، تحرکات آمریکایی ها برای خارج نشدن از این کشور است، اقدامی که پارلمان عراق چند ماه پیش این موضوع را تایید کرد و یانکی ها سعی دارند تا به هر طریق ممکن عراق را ناامن کنند تا دلیلی برای ماندن در این کشور داشته باشند.   
فارق از هر دلیلی که برای آتش گرفتن مزارع کشاورزان سوری و عراقی وجود دارد، این نکته حائز اهمیت است که کشاورزان این دو کشور با مشکلات و ناامنی های موجود در سوریه و عراق چندین ماه زحمت طاقت فرسا می کشند تا محصول خود را به عمل آورند ولی در چشم برهم زدنی تمام زحمات آنها دود شده و به حدر می رود.
هم اکنون عراق با صادرات هر چند زیاد نفت، اما به دلیل پایین بودن قیمت آن، شرایط اقتصادی خوبی ندارد و وابستگی ۹۰ درصدی اقتصاد این کشور به نفت موجب شده دولت بغداد نتواند برخی از هزینه های خود را پرداخت کند و در پرداخت حقوق کارمندانش نیز با مشکل روبه رو شده است که به آتش کشیده شدن مزارع گندم و جو در کنار اعتراض های اجتماعی موجب آشفتگی در این کشور شده، دقیقا همان چیزی که آمریکایی ها، تروریست های داعش و آل سعود می خواهند.
 سوریه نیز هرچند با مشکلات شدید اقتصادی و امنیتی روبه روست، اما مشکلات آن به دلیل عدم اتکا به نفت و در مقابل توجه به تولیدات داخلی از عراق کمتر است و باید در نظر داشت یکی از علت های پیروزی سوریه بر تروریست ها تامین مواد غذایی مورد نیاز این کشور در زمان محاصره شهرهای مهم مانند دمشق پایتخت بود و تروریست ها نیز به این موضوع پی برده اند و اکنون به دنبال ضربه زدن به محصولات کشاورزی هستند.

برچسب‌ها گندم گروه تروریستی داعش سوریه ایالات متحده آمریکا عراق ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم گروه تروریستی داعش سوریه ایالات متحده آمریکا عراق ترکیه گندم گروه تروریستی داعش سوریه ایالات متحده آمریکا عراق ترکیه گروه تروریستی داعش مزارع گندم و جو آتش کشیده آتش سوزی گندم و جو آتش سوزی ها تروریست ها سال گذشته زیر کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۳۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق

اداره خودمختار کُردها در شمال و شرق سوریه با هماهنگی پارلمان عراق، ۱۹۱ خانواده آواره عراقی ساکن اردوگاه الهول سوریه را از این اردوگاه به عراق بازگرداند.

به گزارش ایسنا، اداره خودمختار کُردها در شمال و شرق سوریه با هماهنگی پارلمان عراق ۱۹۱خانواده آواره عراقی ساکن اردوگاه الهول روز یکشنبه این اردوگاه را ترک کرده و به عراق برگشتند.

به گزارش کردپرس، از ابتدای سال  میلادی جاری، این دومین دسته از آوارگان عراقی ساکن اردوگاه الهول واقع در شمال سوریه هستند که به عراق باز می‌گردند.

اردوگاه الهول در مسافت حدود ۱۰ کیلومتری مرزهای عراق واقع شده است. این اردوگاه که در استان الحسکه در شمال شرقی سوریه قرار دارد بیش از ۵۷ هزار تن را در خود جای داده که بیشتر آنها از اعضای خانواده گروه تروریستی داعش هستند.

اردوگاه الهول سوریه به ویژه با حضور تعداد زیادی از خانواده‌های داعشی با تابعیت‌های مختلف، عامل نگرانی کشورهای منطقه عربی است.

طی ماه‌های گذشته، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق، سلسله نشست‌هایی با سفرای کشورهای خارجی و عربی در بغداد برگزار کرد و در آن از آنها خواست تا اتباع خود را از داخل این اردوگاه بازگردانند.

وی این اردوگاه را یک بمب ساعتی توصیف کرده و گفته است: بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنان اردوگاه الهول زیر ۱۸ سال دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • کمیته فنی هوای پاک برای ممنوعیت سوزاندن بقایای کشت گندم برگزار شد 
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • بازداشت ۴۱ تروریست داعشی در ترکیه
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند