Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه پردیسان قم گفت: بلاها دارای سه نوع مبنا هستند؛ مجازات، آزمایش و عبرت. گاهی بلا به خاطر اوج گیری گناهان است. در اخبار اقوام گذشته هم می خوانیم گاهی قومی گناهی را مرتکب می شدند و بلایایی نازل آن قوم نابود می شد.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه اندیشه؛‌ بلاها دارای سه نوع مبنا هستند: مجازات، آزمایش و عبرت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی بلا به خاطر اوج گیری گناهان است. در اخبار اقوام گذشته هم می خوانیم گاهی قومی گناهی را مرتکب می شدند و بلایایی نازل می شد، صیحه ای می آمد و سیلی روی می داد و آن قوم نابود می شدند حتی می بینیم آن هایی هم که کوچ می کردند هم دچار همان بلا می شدند همچنان که آیه شریفه می فرماید: واتقوا فتنه لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصه / از فتنه ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی رسد – بکه همه را فرا خواهد گرفت – مثل این است که آتشی درمی گیرد و سرانجام خشک و تر را با هم می سوزاند.

آنچه در ادامه می آید بخش اول گفتگوی ما با آیت الله «سید صمصام الدین قوامی» امام جمعه پردیسان قم درباره نگاه دینی به شیوع پدیده کروناست.

 

همچنان که مستحضر هستید ما در شرایط ابتلا به شیوع جهانی ویروس مرگباری قرار داریم که  مرز و جغرافیا، نژاد یا دولت و اقتصاد کارآمد  نمی شناسد. از زاویه دید دینی چه نگاهی می توان به این پدیده جدید داشت؟ آیا می توان آن را در زیر عنوان بلا گنجاند و طبقه بندی کرد؟

مفهوم عام بلا درادبیات دینی ما جایگاه ویژه ای دارد و چه در قرآن و چه در روایات به آن پرداخته شده است. قرآن می فرماید: و لنبلونکم بشی ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشرالصابرین. در آیه دیگری می فرماید: لیبلوکم احسن عملا. ما اگر این مبنا را بپذیریم در آن صورت می توان این سوال را پرسید که آیا کرونا، مصداق بلاست؟ بلا چند مصداق دارد، همچنان که در آیه شریفه ای که ذکر شد آمده است: خوف یا همان ترس، گرسنگی، نقص در اموال، نقص در ثمرات و نقص در انفس یا همان جان ها.  حال وقتی به وضعیت جامعه و افراد مبتلا یا در معرض کرونا نگاه می کنیم می بینیم آن ها یا به این واسطه دچار ترس و استرس شده اند یا به خاطر رکود در کسب و کارها نقص در اموال و ثمرات را تجربه می کنند یا حتی نقص در انفس، خویشاوندان و بستگانی به این بیماری مبتلا شده و جان خود را از دست داده اند. تا این جای کار روشن می شود در حقیقت ما با یک بلا آن هم در سطح جهانی روبرو هستیم و همچنان که اشاره کردید تمام جغرافیای جهانی را متأثر کرده است و از این نظر یک بلای جهان شمول است.

 

ممکن است امروز این سوال در جامعه طرح شود که اساسا چرا بلاها نازل می شوند؟ یا این طور بگوییم حکمت یا فایده بلاها از نگاه معنوی و دینی چیست؟

بلاها دارای سه نوع مبنا هستند: مجازات، آزمایش و عبرت. گاهی بلا به خاطر اوج گیری گناهان است. در اخبار اقوام گذشته هم می خوانیم گاهی قومی گناهی را مرتکب می شدند و بلایایی نازل می شد، صیحه ای می آمد و سیلی روی می داد و آن قوم نابود می شدند حتی می بینیم آن هایی هم که کوچ می کردند هم دچار همان بلا می شدند همچنان که آیه شریفه می فرماید: واتقوا فتنه لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصه / از فتنه ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی رسد – بکه همه را فرا خواهد گرفت – مثل این است که آتشی درمی گیرد و سرانجام خشک و تر را با هم می سوزاند.

اما یکی دیگر از علل نزول بلا، بحث آزمایش است. گاهی مردم در یک روزمرگی و رفاهی به سر می برند در آن دایره بسته عادت هایشان فرو می روند و حالتی از غفلت بر آن ها چیره می شود بنابراین رشد معنوی شان کم یا متوقف می شود. وقتی انسان غافل می شود دیگر معنویات برای او روح و درونمایه زندگی نیست، برای او سوال نمی شود که خالق این نعمت ها کیست و چه بسا اساسا خود را یک قدرت موثر ارزیابی کند بنابراین خداوند در چنین موقعیت هایی بلایی می فرستد و این افراد را آزمایش می کند که ببینند عیار ایمان شان چقدر است، چون ممکن است کسی واقعا در دوران آرامش ظاهری و فراوانی نعمت وقتی دنیا به او رو کرده  تصور کند مومن و متقی است اما آن فرد در حقیقت زمانی می تواند به عیار ایمان خود آگاهی یابد که دچار بلا شده و مورد امتحان و آزمایش قرار گیرد. در آن صورت می توان دید آیا او به آن ایمان و معنویت وفادار است؟ آیا استواری و ثبات قدم معنوی دارد؟ شما در همین تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی می بینید چقدر بلا بر مردم جامعه ما نازل شده است. گرانی می آید، تحریم می آید اما مردم وفاداری شان را به نظام ثابت می کنند. خب اگر این بلاها نباشد سره از ناسره و صدف از خزف، ممتاز و معین نمی شود. در دوران آرامش و رفاه همه می توانند ادعای ایمان کنند اما در بلاهاست که انسان های مومن از انسان های ضعیف الایمان جدا می شوند.

اما شق سوم بلا، بحث عبرت است. گاهی بلا برای عبرت می آید، یعنی بلا می آید که ما درس بگیریم. حادثه ای روی می دهد و چشمان مردم به پوشالی و ناتوان بودن قدرت های ظاهری روشن می شود. در طول تاریخ چقدر رژیم های ظاهرا قدرتمند بر سر کار آمده اند و بعد از چندی هیمنه خود را از دست داده و ساقط شده اند. این دعوتی از جانب خداوند است که بروید و این آثار و این عبرت ها را ببینید تا به سرمایه، سیاست، اقتصاد، مناقب و عناوین خود مغرور نشوید. ببینید که اقوامی قدرتمندتر از شما بر روی این زمین زیسته اند اما اکنون هیچ رد و نشانی از آن قدرت ها وجود ندارد. عبرت در واقع یک درس سلبی است و خالقی که رب و مدبر است انسان ها را به این واسطه تربیت می کند.

اگر کرونا را در پرتو نگاه دینی، بلا بدانیم در آن صورت در تقسیم بندی سه گانه شما از بلا – مجازات، آزمایش و عبرت – کرونا کدام یک از این سه خواهد بود؟

وقتی از این زاویه نگاه می کنیم که بشر مدرن امروز که خود را از حیث غلبه بر بیماری ها و وضع قوانین جهانی بهداشت و سازمان های جهانی سرآمد می داند و هیمنه و ادعاهای زیادی در این باره دارد چطور مغلوب و مقهور مدل جدیدی از یک بیماری می شود می توانیم این بلا را یک عبرت بدانیم. شما نگاه کنید آمریکایی ها در آغاز با چه غروری صحبت می کردند کانّه این ویروس با آن ها کاری نخواهد کرد چون آن ها خود را یک ابرقدرت اقتصادی یا نظامی می دانند اما دیدید این هیمنه چقدر زود در برابر ویروسی بسیار کوچک و نامرئی از دست رفت. کشورهایی که حق وتو داشتند از جمله همین آمریکا، چین، روسیه، انگلستان و فرانسه آیا توانستند از قدرت وتوی خود در برابر این بیماری استفاده کنند یا مثلا سازمان های جهانی مثل سازمان ملل یا شورای امنیت آیا توانست امنیتی در این باره برقرار کنند؟ وقتی از این دیدگاه به موضوع نگاه می کنیم می توانیم بلای کرونا را در رده عبرت ببینیم و درس بگیریم که نباید به این قدرت های ظاهری و پوشالی امید بست. وقتی مردم با چشم خود دیدند که همه قدرت ها و دولت ها حتی آن هایی که ادعای پیشرفته بودن داشتند مقهور و مستاصل در برابر این بلا شدند خواه ناخواه نزول این بلا در وجدان آن ها به عنوان یک عبرت موثر جا خواهد افتاد  اما از زاویه ای دیگر می توان کرونا را یک آزمایش یا حتی مجازات هم دید. به عبارت دیگر عبرت، آزمایش و مجازات هر سه مولفه های مبتنی بر معنویت هستند، می توانند بر معنویت بیفزایند و افراد جامعه را ریکاوری معنوی کنند. 

 

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: نگاه دینی بلا کرونا قدرت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  هیئت مستقل حقوق بشر در غزه، اعلام کرد همچنان سرنوشت تعداد زیادی از اجساد در این شهر، نامشخص است.

 

تظاهرات و تجمع های اعتراضی همچنان در سراسر دانشگاه های آمریکا ادامه دارد . 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی     کد ویدیو دانلود فیلم اصلی     کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

حمایت از جنبش دانشجویان حامی فلسطین در فرانسه توما پورت نماینده حزب فرانسه تسلیم ناپذیر در مجمع ملی فرانسه در پیامی در ایکس با انتشار تصاویر خود در کنار دانشجویان حامی فلسطین نوشت در کنار دانشجویان دانشگاه علوم سیاسی پاریس ( ساینس پو) که برای محکوم کردن نسل کشی غزه و درخواست آتش بس فوری بسیج شده اند. این جوانان افتخار فرانسه آن هم در زمانی هستند که دولت فرانسه همچنان همدست کشتارها در نوار غزه است. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی     تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در برلین توسط پلیس آلمان سرکوب شد منابع آگاه به خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گفتند پلیس آلمان تجمع همبستگی با فلسطین در برلین را سرکوب و شماری از تظاهرکنندگان را بازداشت کرد.     اعتراض دانشجویان دانشگاه سیانس پو در پاریس:
یک دانشجوی فرانسوی که در یان تجمع حضور داشت گفت : ما در اینجا از ما اکتبر در حال اعتراض هستیم. دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه سیانس پو . مدت زیادی است تظاهرات می کنیم. کارهای زیادی کرده ایم. از ماه اکتبر در حال فعالیت هستیم. وقتی می بینیم دانشگاه در خارج در حال انتظار هستند ما هم از آنها پیروی می کنیم. انتظار داریم سایر دانشگاه ها هم از ما تبعیت کنند. دانشجویان در آمریکا و استرالیا در حال اعتراض هستند. ما هم در اینجا ادامه می دهیم. دانشگاه در برابر آنچه در فلسطین می گذرد و نسل کشی، نقشی دارد که باید آنرا ایفا کند. خواسته ما این است که دانشگاه سیانس پو موضعگیری کند و نقض حقوق بین الملل را محکوم نماید. آنچه اسراییل در فلسطین انجام می دهد در جهان بی سابقه است. ما می خواهیم که اسراییل این نقض حقوق بین الملل را محکوم کند. عدم محکومیت به معنای مشارکت غیر مستقیم در نقض حقوق بشر در فلسطین است به خصوص در غزه و در کرانه باختری.    کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   دانشگاه های لندن نیز صحنه تظاهرات ضد صهیونیستی شد دانشجویان دانشگاه لندن نیز در حمایت از فلسطین و غزه تظاهرات کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار توقف جنگ اسرائیل علیه غزه شدند.
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره مستقر در مقابل کالج دانشگاهی لندن در قلب پایتخت انگلیس گزارش داد دانشگاه های مختلف انگلیس در همبستگی با ملت فلسطین و محکومیت جنگ اسرائیل علیه نوار غزه تظاهرات کردند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی        

دیگر خبرها

  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است
  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • قصه عبرت آموز یک دزد!
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • «نیست‌وَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت می‌گیرد
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان
  • پای کار آمدن مردم شرط موفقیت در عرصه‌های مختلف است