Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@21:01:20 GMT

اراضی ملی گیلان برای زراعت چوب واگذار می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۳۴۲۲

اراضی ملی گیلان برای زراعت چوب واگذار می‌شود

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، محسن یوسف‌پور مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، واگذاری اراضی ملی مستعد برای زراعت چوب را از جمله برنامه‌های راهبردی اداره کل منابع‌طبیعی گیلان در سال جهش تولید خواند و اظهار داشت: کاهش قاچاق چوب و عدم بهره‌برداری غیرمجاز از جنگل‌های طبیعی استان گیلان از جمله آثار مثبت این طرح محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گیلان توسعه زراعت چوب را با هدف تولید چوب و تأمین مواد سلولوزی مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: تولید چوب در اقتصاد و اشتغال گیلان بسیار مؤثر واقع می‌شود و این اداره کل نیز قصد دارد عرصه‌هایی از خودش را در قالب طرح‌های زراعت چوب و صنوبرکاری در اختیار متقاضیان قرار دهد.

یوسف‌پور حفظ و عدم بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی استان گیلان را از جمله آثار بسیار مثبت اجرای طرح‌های زراعت چوب خواند و تصریح کرد: از عمون صنوبرکاران و صاحبان صنایع می‌خواهیم تا با مراجعه به سامانه ستاد الکترونیکی دولت در این مزایده شرکت کنند تا با این‌کار از قاچاق چوب در استان نیز به نحو مطلوبی جلوگیری شود.

او رفع نیاز چوبی صنایع وابسته گیلان را به موارات کاهش بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید از جمله اولویت‌های منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان ذکر کرد و ابراز داشت: در کنار این برنامه‌ها بحث نجات گونه درخت شمشاد نیز از دیگر پروژه‌های حساس گیلان در سال ۹۸ بود که برای طبیعت دوستان بسیار حائز اهمیت است.

معاون امور جنگل اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز  با بیان اینکه زراعت چوب ضامن حفاظت جنگل‌های طبیعی است اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های دولت جهت تحقق شعار سال و تدوین سیاست توسعه زراعت چوب و تأمین ۲ میلیون متر مکعب چوب برای صنایع، گیلان در این زمینه نقش پررنگی دارد.

محمدرضا عبدالهی با تأکید بر اینکه امسال ۴ هزار هکتار از اراضی تحت مدیریت طرح‌های زراعت چوب فعال می‌شود افزود: دولت از سال ۹۶ و همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل، سازمان جنگل‌ها را مکلف به اجرای زراعت چوب کرد از طرفی طبق برنامه ششم توسعه، ۷۵ هزار هکتار در سطح کشور جهت زراعت چوب پیش‌بینی شد.

او سهم استان گیلان را از طرح سراسری زراعت چوب طبق برنامه ششم توسعه حدود ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و بیان داشت: قبل از اجرای طرح تنفس جنگل، اداره کل منابع‌طبیعی استان گیلان به کشت ۱۲ هزار هکتار زراعت چوب توسط شرکت شفارود اقدام کرده بود که سهم استان در مجموع به ۱۸ هزار هکتار رسید.

معاون امور جنگل اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اینکه در سال اول برنامه، عرصه،‌ها و درختانی که قابل برداشت بودند شناسایی و بعد از برگزاری مزایده با مجری طرح جهت برداشت، قرارداد منعقد شد گفت: بعد از برداشت چوب، اراضی و عرصه‌های فوق بار دیگر احیاء شده و به حال خود رها نمی‌شوند.

عبداللهی زراعت چوب در سطح ۴۰ هزار هکتار توسط اشخاص حقیقی در اراضی کشاورزی و حاشیه رودخانه‌ها در گیلان را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: علاوه بر این‌ها معادل ۱۴ هزار هکتار زراعت چوب نیز در بخش دولتی در گیلان وجود دارد که در راستای تأمین مواد اولیه ۴ شرکت سلولزی استان پیش‌بینی شده‌اند.

او با تأکید بر اینکه در سال گذشته معادل ۸۰۰ هزار اصله نهال با هدف زراعت چوب در استان گیلان تولید شد تصریح کرد: در گیلان سه مجری زراعت چوب صنوبر در بخش خصوصی و دولتی فعال هستند و از این مقدار نهال تولید شده ۳۰۰ هزار اصله نهال در اختیار اشخاص برای کشت در مزارع کشاورزی استان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

دستگیری سارقان با ۱۵ فقره سرقت در فومن کشف بیش از ۶ هزار اصله چوب قاچاق در گیلان

منبع تسنیم

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قاچاق چوب زراعت چوب کل منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان گیلان هزار هکتار زراعت چوب جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۳۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سید جلال‌الدین جوانمردی اظهار کرد: مبارزه با پدیده شوم زمین‌خواری و تخریب منابع طبیعی از اولویت‌های مجموعه انتظامی است و برخورد با مجرمان این حوزه همواره در دستور کار پلیس قرار دارد.

وی با بیان اینکه پس از دریافت خبر تصرف اراضی ملی توسط فردی در یکی از روستاهای بخش رحیم‌آباد، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت، افزود: مأموران آگاهی به همراه کارشناس اداره منابع طبیعی به محل مورد نظر اعزام و مشخص شد، متهم ۸ هزار متر مربع از اراضی ملی را به تصرف خود درآورده و به صورت غیرقانونی آن را به وسیله بلوک و پرچین محصور کرده است.

فرمانده انتظامی رودسر از معرفی متهم ۴۴ ساله این پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی خبر داد و با اشاره جمع‌آوری کلیه آثار تجاوز و رفع تصرف اراضی مورد نظر با حکم قضائی، بیان کرد: کارشناسان ارزش تقریبی این زمین‌ها را بیش از ۵۰ میلیارد ریال برآورد کردند.

کد خبر 6091218

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد