Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@04:15:15 GMT

شیوع ورشکستگی در نقش‌جهان

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۳۹۹۳

شیوع ورشکستگی در نقش‌جهان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، فروشگاه‌های صنایع‌دستی در اصفهان یک به یک تعطیل می‌شوند و تا عصر دیروز براساس آمار اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان 38 فروشگاه صنایع‌دستی واقع در میدان نقش‌جهان در اتفاقی بی‌سابقه تعطیل و تخلیه شدند.

 دلیل تخلیه فروشگاه‌های صنایع‌دستی در میدان نقش جهان اصفهان وضعیت وخیم اقتصادی تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع‌دستی است که به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی اصفهان اگر فکری برای آن نشود، آمار فروشگاه‌ها و کارگاه‌های بسته شده در روزهای آینده بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نخستین‌بار در تاریخ فعالیت میدان نقش‌جهان اصفهان است که فروشگاه‌های صنایع‌دستی در این میدان ثبت جهانی‌شده ناچار به تعطیل و تخلیه فروشگاه‌ها شده‌اند.

آمارهای دوگانه

براساس آمار دولتی 40هزار هنرمند و تولیدکننده صنایع‌دستی در استان اصفهان شناسایی ‌شده‌اند. اما اتحادیه تولیدکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان اعلام کرده است‌ 60هزار هنرمند و تولید‌کننده صنایع‌دستی در این استان فعالیت دارند.

حجم تولیدات صنایع‌دستی ایران در استان اصفهان هم براساس آمار دولتی 60درصد و براساس آمار رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی،  70درصد تولیدات صنایع‌دستی کشور در استان اصفهان است.

حجم صادرات صنایع‌دستی استان اصفهان براساس آماری که سال‌98 توسط فریدون الهیاری، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آن استان اعلام شد، در سال‌94، ۷۱۰‌هزار دلار بود که این رقم در سال‌97 به ۵۰‌میلیون دلار رسید.

این روند اما پایدار نماند و کار به جایی رسید ‌که فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی اصفهان ناچار به تخلیه فروشگاه‌ها در میدان نقش‌جهان و تعطیلی کارگاه‌ها شدند.

فرصت از دست رفت

سید‌عباس شیردل، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان درباره وضعیت وخیم این حوزه می‌گوید: سال‌98 اتفاقات بدی در کشور افتاد. اوایل سال سیل آمد و با توجه به اینکه تقریبا 70درصد صنایع‌دستی کشور از استان اصفهان تامین می‌شود، استان‌ها و شهرهایی که صنایع‌دستی اصفهان را خریداری کردند، نتوانستند محصولات را بفروشند. بعد هم بنزین گران شد و گردشگران داخلی به‌دلیل گرانی بنزین نتوانستند به اصفهان سفر کنند و فروش صنایع‌دستی متوقف شد. بعدتر هم بحران هواپیما اتفاق افتاد و بسیاری از تورهای خارجی کنسل شد و فرصت فروش محصولات بار دیگر از دست رفت. امید بعدی به نوروز‌99 بود که بحران کرونا ایران را فراگرفت و مشکلات بیشتری برای صنایع‌دستی اصفهان ایجاد کرد.

به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان، تمامی این شرایط موجب شد تا امروز، 38فروشگاه صنایع‌دستی در میدان نقش‌جهان اصفهان تعطیل و ناچار به تخلیه شوند که اگر حمایت دولت نباشد، در ماه‌های آینده بیشتر می‌شود.

بیکاری در شهر جهانی

اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی است و هر 6ماه یک‌بار باید آماری از وضعیت خود به شورای جهانی صنایع‌دستی ارائه دهد. با این اوصاف احتمالا آمار این دوره اصفهان به مذاق شورای جهانی صنایع‌دستی چندان خوش نیاید. 196رسته تولید صنایع‌دستی در اصفهان وجود دارد که 40رسته از این تعداد تولید انبوه دارند. قلمزنی، میناکاری، منبت‌کاری، نگارگری، فیروزه‌کوبی و نقاشی مس اصفهان مخاطبان جهانی دارد که حالا براساس اطلاعات دریافتی  از یک کارگاه بزرگ فیروزه‌کوبی درا صفهان با 2هزار نیروی کار، تنها 600نیرو شانس ماندگاری یافتند و مابقی بیکار شدند. معاون صنایع‌دستی استان اصفهان اما در این شرایط هرگونه گفت‌وگو در مورد وضعیت وخیم صنایع‌دستی اصفهان را به اجازه روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان منوط کرد ‌و نیز اندک توضیحات سطحی او را هم منتشر نمی‌کند.

کمیته تخصصی خروج از بحران

اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان اما از علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌خواهد با تشکیل فوری کمیته تخصصی برای بررسی وضعیت صنایع‌دستی اصفهان که با تعطیلی و تخلیه فروشگاه‌های صنایع‌دستی به‌دلیل ناتوانی در ادامه فعالیت مواجه شده است، بحران پیش آمده در قلب صنایع‌دستی ایران را مرتفع کند.

چراغ‌های میدان نقش‌جهان اصفهان حالا یک به یک خاموش می‌شوند و براساس تعبیری که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی این استان به‌کار می برد، «سال جهش تولید در صنایع‌دستی اصفهان تبدیل به جهش بستن کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی شده است که دولت باید به سرعت فکری برای این وضعیت کند.»

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اصفهان صنایع دستی ورشکستگی میدان نقش جهان صنایع دستی استان اصفهان فروشگاه های صنایع دستی میدان نقش جهان اصفهان صنایع دستی اصفهان میدان نقش جهان صنایع دستی صنایع دستی براساس آمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۳۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال یک میلیون خانوار اصفهانی از کالابرگ الکترونیک

کالابرگ الکترونیک از بهمن پارسال تا اردیبهشت امسال یک فصل پرافت و خیز را پشت سرگذاشت و با استقبال دو سوم خانوارهای اصفهانی از این طرح به پایان مرحله نخست رسید و اکنون ادامه یا تغییر شیوه‌های اجرای این طرح به تصمیم و سیاست‌های دولت بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرصت سه ماهه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک رو به پایان است اما با وجود استقبال دهک‌های اول تا هفتم از این طرح هنوز تکلیف ادامه یا تغییر شیوه اجرای فجرانه مشخص نیست، طرحی که از هفدهم بهمن پارسال شروع و قرار شد در یک زمان‌بندی سه ماهه تا اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه یابد.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره احتمال ادامه یا تغییر طرح فجرانه می‌گوید: برای ادامه پرداخت جایزه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی (طرح فجرانه) موضوع در حال پیگیری و بررسی است که به زودی نتیجه اعلام می‌شود.

شباهت کالابرگ و یارانه نقدی در این است که هر دو کمک‌هزینه‌های معیشتی از سوی دولت است؛ اما نخستین تفاوت آن است که یارانه را می‌توان به‌صورت نقدی دریافت کرد اما اعتبار کالابرگ این‌گونه نیست همچنین محدودیتی در استفاده از مبلغ یارانه وجود ندارد؛ اما اعتبار کالابرگ الکترونیکی تنها به برخی ۱۱ کالای اساسی در سبد معیشتی افراد تعلق می‌گیرد.

دومین تفاوت این دو کمک‌هزینه، دهک‌بندی آن‌هاست، کالابرگ تنها متعلق به دهک‌های اول تا هفتم است که شامل قشر ضعیف تا متوسط و کم درآمد جامعه می‌شود، اما یارانه متعلق به ۹ دهک‌بندی است که همه آن‌ها ماهانه مبلغ مشخصی را به‌عنوان کمک هزینه معیشتی دریافت می‌کنند.

مبلغ کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های اول تا سوم ۶۲۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا هفتم ۵۲۰ هزار تومان است به عبارت دیگر مبلغ کالابرگ الکترونیکی برابر با مبلغ یارانه برای هر شخص به‌علاوه‌ی ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان اعتبار تشویقی استفاده از کالابرگ الکترونیکی است که مابه‌التفاوت قیمت اقلام با ارزش روز آن‌ها به شمار می‌آید.

قیمت سال ۱۴۰۳ برای ۱۱ کالای اساسی مدنظر دولت ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان در نظر گرفته شده بود که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید آن‌ها، فقط باید ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان، از محل اعتبار دولت تأمین می‌شود.

اقلام کالابرگ الکترونیکی نیز شامل ۳ کیلوگرم شیر، ۴۰۰ گرم پنیر، ۱ کیلوگرم تخم‌مرغ، ۲ کیلوگرم مرغ، ۸۰۰ گرم روغن مایع، ۷۰۰ گرم ماکارونی، ۲ کیلوگرم برنج، ۲.۵ کیلوگرم ماست، ۵۰۰ گرم قند و شکر، ۱.۲ کیلوگرم حبوبات و ۱ کیلوگرم گوشت بوده که برند آن تعیین نشده است؛ بنابراین، دست خانوارها برای انتخاب برند کالاهای اساسی باز است.

اما با نزدیک شدن به پایان مرحله نخست طرح فجرانه، زمزمه‌هایی درباره بازنگری در روش‌های اجرا و کاهش اشکالات آن شنیده می‌شود، برخی منابع نیز از احتمال تغییر مبالغ و یارانه تشویقی خبر می‌دهند زیرا این طرح متناسب با تورم اجرا می‌شود و لازم است نسبت به تورم یارانه تشویقی نیز افزایش یابد.

روزهای پایان مرحله نخست یارانه تشویقی

مهدی کریمی، مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا درباره این طرح اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیک از اسفند سال ۱۴۰۱ شروع شد و شیوه‌های مختلفی را با توجه به تکالیف مقرر قانونی طراحی کردند ابتدا در خرداد ماه سال گذشته بسته تشویقی ۸۰ هزار تومانی و سپس از تیر تا شهریور پارسال، بسته تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در دستور کار قرار گرفت و سرانجام از ۱۷ بهمن طرح فجرانه که تاکنون ادامه دارد.

وی خانواده‌های دهک یک تا هفت را زیر پوشش کالابرگ الکترونیک دانست و افزود: اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی یارانه تشویقی برای خرید ۱۱ قلم کالابرگ که شامل لبنیات، گوشت، مرغ، حبوبات، روغن، ماکارونی و برنج پیش‌بینی شده که جدا از یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است، مرحله نخست از بهمن آغاز شد از اسفند تا ۱۷ فروردین و سرانجام تا ۱۷ اردیبهشت نیز تمدید شد که آخرین مرحله طرح کالابرگ الکترونیک به نام فجرانه به شمار می‌آید.

مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اعلام دهک‌بندی خانوارها از طریق سامانه حمایت خاطر نشان کرد: از طریق شماره‌گیری کد دستوری یا نصب برنامه کاربردی شما نیز امکان استعلام یارانه و مشاهده اعتبار آن وجود داشته است از سوی دیگر فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح میز از طریق نصب پوستر یا اعلام در اپلیکیشن شما قابل مشاهده هستند.

مشارکت هفت هزار و ۵۰۰ فروشگاه طرف قرارداد در استان اصفهان

کریمی از مشارکت بیش از ۵۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای استان اصفهان و بیش از ۷ هزار فروشگاه خرد در طرح کالابرگ خبر داد و گفت: در مجموع بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ فروشگاه کالاهای مشمول یارانه تشویقی را به مصرف کنندگان عرضه می‌کنند همچنین شماره چهاررقمی ۰۲۱۶۳۶۹ برای پاسخگویی به پرسش‌های افراد درباره این طرح در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به استقبال بیش از یک میلیون خانوار در استان اصفهان از این طرح گفت: آمار نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد خانواده‌های اصفهانی اقلام کالابرگ الکترونیک را خریداری کردند و بیش از ۱.۲ همت نیز از این قالب اعتبار پیش‌بینی شده دولت در استان هزینه شد که سه برابر این رقم نیز مردم هزینه کردند.

به گفته مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان سبد خرید کالابرگ ۷۴۳ هزار تومان در نظر گرفته شده که ۵۲۳ هزار تومان آن نقدی پرداخت می‌شود و ۲۲۰ هزار تومان نیز اعتبار کالابرگ دولت است.

کریمی ستاد کالابرگ الکترونیک استان اصفهان و شهرستان‌های آن‌را متولی رسیدگی به این طرح دانست و تاکید کرد: رؤسای ستاد در شهرستان‌ها، فرمانداران هستند و دبیر ادارات تعاون کار و اعضا نیز از اداره صنعت، جهاد کشاورزی، ارشاد، تعاون روستایی، تعزیرات حکومتی تشکیل می‌شود که در زمینه نظارت بر اجرای طرح نیز فعالیت می‌کنند.

تخلف کمتر از پنج درصد فروشگاه‌ها

وی شماره تلفن ۱۲۳ اداره کل صمت را آماده دریافت و رسیدگی به شکایات اعلام کرد و گفت: اداره کل تعزیرات حکومتی نیز در این موضوع فعال است و با تشکیل گروه‌هایی در شهرستان‌ها بر مراکز توزیع نظارت می‌کند همچنین در صورت دریافت گزارش‌های مردمی موضوع پیگیری خواهد شد.

مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان مرحله نخست برخورد با متخلفان را شامل تذکر شفاهی اعلام کرد و افزود: با توجه به ناآگاهی برخی از فروشندگان، در صورت گزارش تخلف این تذکر در دستور کار قرار می‌گیرد اما تکرار تخلف باعث قطع ارتباط و خروج از سیستم توزیع کالابرگ همراه بوده است.

کریمی آمار تخلفات فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح فجرانه در استان اصفهان را از میانگین کشور پایین‌تر برشمرد و گفت: آمار تخلف به کمتر از پنج درصد فروشگاه‌های مشمول در استان می‌رسد که با توجه به جدید بودن و ناآشنایی توزیع‌کنندگان با این طرح در ابتدا تذکر در دستور کار قرار گرفت اما متناسب با نوع تخلف برخوردهای دیگری مانند تذکر کتبی و پلمب فروشگاه نیز انجام شد.

وی درباره موارد تخلف یادآور شد: این موارد بر اساس ماده ۱۵ قانون تعزیرات حکومتی بررسی می‌شوند که ممکن است فروشگاهی از عرضه کالای مشمول خودداری کرده یا محدودیت برند خاصی از کالاها، دستکاری در وزن و کم‌فروشی یا گران‌فروشی را به مصرف‌کنندگان تحمیل کرده باشد که این موارد متناسب با نوع تخلف از سوی بازرسان اداره صمت، بازرگانی و تعزیرات مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

گزارشی از باب کمبود نداشتیم

مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان درباره گلایه برخی خانواده‌های زیر پوشش طرح از محدودیت توزیع اقلام پرمصرفی مانند گوشت قرمز و سفید ادامه داد: مصرف‌کنندگان در صورت مشاهده هر گونه تخلف موضوع را به سامانه اعلام کنند اما با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار این فروشگاه‌ها را در اولویت تأمین اقلام گذاشته است تا استقبال مردم پوشش داده شود، در صورت تأمین هرگونه اقلام مصرفی، فروشگاه‌های توزیع کالابرگ الکترونیک در اولویت قرار دارند بنابراین گزارشی از باب کمبود نداشتیم زیرا که زمان اجرای این طرح یک ماهه است و در طول این مدت امکان تأمین اقلام مورد نیاز مصرف‌کنندگان وجود دارد.

کریمی اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای نیز طرف قرارداد یارانه تشویقی هستند و مشمولان می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را از این مراکز تهیه کنند با توجه به فراوانی مراکز توزیع، گزارشی از کمبود مواد غذایی نداشتیم و در صورت گزارش موارد احتمالی نیز مشکل کشوری بوده که تنها مربوط به اصفهان نمی‌شود.

وی کالابرگ الکترونیک را یکی از طرح‌های بسیار بزرگ و بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: این طرح برای نخستین بار با این ابعاد و شیوه توزیع در سطح کشور اتفاق افتاده و استان اصفهان با توجه به تعداد فروشگاه‌های تجهیز شده برای اجرای طرح، میزان مشارکت مردم و پایین بودن میزان تخلفات از میانگین کشوری، جز استان‌های پیشروی کشور به شمار می‌آید.

مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان درباره آینده این طرح نیز تصریح کرد: اجرای کالابرگ یک قانون است اما شیوه اجرا ممکن است متفاوت باشد، سال گذشته این طرح به دو شیوه اجرا شد اما با عنوان فجرانه ادامه یافت و از هجدهم اردیبهشت به بعد نیز باید منتظر تصمیمات هیئت دولت و ابلاغ آن به وزارتخانه‌ها باشیم.

به گزارش ایمنا، دولت در این طرح جامع تلاش کرد تا از طریق یارانه‌ها سبد غذایی مورد نیاز مردم را تا اندازه قابل قبولی تأمین کند از این رو با اختصاص این طرح به دهک‌های مختلف جامعه شیوه جدیدی را در تأمین نیازهای غذایی مردم ابداع کرد همچنین آمارها و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد این طرح نمره قابل قبولی را از مردم به دست آورده است روندی که زمزمه‌های ادامه این طرح را قوت می‌بخشد اما هنوز دولتمردان درباره این موضوع شفاف و صریح اظهار نظر نکرده‌اند.

کد خبر 748938

دیگر خبرها

  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • استقبال یک میلیون خانوار اصفهانی از کالابرگ الکترونیک
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند