Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تیم تحقیقات سازمان ملل اعلام کرده در جمع‌آوری منابع جدیدی از اسناد و مدارک در عراق علیه افراطگران داعش به "پیشرفتی چشمگیر" دست پیدا کرده و این اسناد و مدارک شامل اطلاعات مربوط به "دو میلیون تماس تلفنی" هستند که می‌توانند در پرونده های عواملی که در سال ۲۰۱۴ علیه اقلیت ایزدی‌ها مرتکب جنایت شدند مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تیم همچنین گفت که در تحقیقاتش درباره کشتار دسته‌جمعی دانش‌جویان افسری غیرمسلح و پرسنل نظامی عضو آکادمی هوایی تکریت عراق در ژوئن ۲۰۱۴ توسط داعشی‌ها و همچنین جنایات افراطگران داعش در موصل از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نیز پیشرفت داشته است.

این تیم تحقیقات در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل که نسخه‌ای از آن به دست آسوشیتدپرس رسید، عنوان کرد، به تعامل با دولت عراق در خصوص برخی قوانین معلق‌مانده‌ای که به این کشور اجازه پیگرد جنایات جنگی، جرم علیه بشریت و نسل‌کشی از جانب داعش را می‌دهند ادامه می‌دهد.

در گزارش این تیم آمده است:در شش ماه آینده تیم تحقیقات به همکاری با دولت عراق به منظور سرمایه‌گذاری روی این فرصت و با چشمداشت به رقم خوردن دادرسی‌های داخلی بر مبنای شواهد و مدارک جمع‌آوری شده از سوی این تیم ادامه خواهد داد.

جنایاتی که گروه تروریستی داعش در زمان اشغال برخی مناطق در عراق و سوریه مرتکب شدند زخمهای عمیقی را برای جسم و روان قربانیان این جنایات برجای گذاشته است. به عنوان مثال هزاران تن از اعضای اقلیت ایزدی های عراق عمدتا شامل زنان و دختران از سوی این تروریست ها مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و به بردگی گرفته شدند در حالی که انبوهی از مردان آنها توسط این شبه‌نظامیان قتل عام شدند.

ماه دسامبر ۲۰۱۶ مجمع عمومی سازمان ملل یک تیم تحقیقات مستقل را به منظور کمک به روند تحقیقات و پیگرد قضایی علیه مسببان جنایات جنگی یا جرم علیه بشریت در سوریه ایجاد کرد.

شورای امنیت در سپتامبر ۲۰۱۷ به اتفاق آرا خواستار تشکیل تیم تحقیقاتی از سوی سازمان ملل برای کمک به حفظ اسناد و مدارک در عراق و پیگیری پاسخگو کردن افراطگران داعش از بابت ارتکاب جنایات جنگی، جرم علیه بشریت و نسل‌کشی هم در عراق و هم در سوریه شد.

گزارش اخیر این تیم تحقیقات عنوان کرده که تحقیقاتش در نتیجه گسترش همکاری‌ها با نهادهای قضایی و امنیتی عراق و اداره اطلاعات نظامی این کشور به "زمانی محوری" رسیده است.

محققان این تیم گفتند، همکاری‌ها با نظام قضایی عراق از جمله در زمین به دست آوردن اطلاعات تماس های تلفنی و همچنین هکاری ها با سرویس های امنیتی عراق در استخراج و تحلیل داده‌های داخل تلفنهای همراه، سیم کارتها و حافظه‌های کامپیوتری مورد استفاده اعضای داعش "پتانسیل ایجاد یک تغییر پارادایم در روند پیگرد اعضای داعش را دارند."

آنها گفتند، مشغول شناسایی مدارکی به منظور پر کردن شکافهای موجود در دادرسی ها با استفاده از داده‌های تلفنهای همراه و کنار هم قرار دادن اسناد و مدارک دیجیتالی در اختیار مقامهای عراقی و همچنین استفاده از سیستمهای پیشرفته کشف و مدیریت مدارک هستند.

این تیم تحقیقات گفت در تحقیق درباره حملات داعش به ایزدی ها در سنجار عراق در اوت ۲۰۱۴ توانسته به اطلاعات بیش از دو میلیون تماس تلفنی مرتبط با دوره‌های زمانی و مکانهای جغرافیایی مربوطه را از جانب سازمانهای خدمات تلفن همراه عراق به دست بیاورد و این مساله یک فرصت چشمگیر را برای تقویت اسناد و مدارک علیه مسببان جنایات فراهم آورده است.

همچنین این تیم گفت، در ارتباط با کشتار گسترده در آکادمی نیروی هوایی عراق در تکریت در ژوئن ۲۰۱۴ کمکهای موثری را طی همکاری با یک کمیسیون ملی تشکیل شده در عراق به منظور تحقیق درباره این جنایات از جمله در زمینه گزارشها در مورد نبش قبر و کالبد شکافی قربانیان کسب کرده است. این تیم در عین حال گفت که روایتهایی از جانب بازمانده‌ها به دست آورده و به دنبال دستیابی به داده‌های بیشتر مربوط به تماس‌های تلفنی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان ملل داعش عراق اسناد و مدارک تیم تحقیقات سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۴۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متفکرآزاد: خیزش دانشجویان آمریکایی منجر به خیزش جهانی علیه رژیم صهیونیستی شود

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: خیزش دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی نشان داد که جنایات این رژیم برای دنیا غیر قابل پذیرش است و امیدواریم در نهایت این اتفاق منجر به خیزش جهانی علیه رژیم صهیونیستی شود.

روح‌الله متفکرآزاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: جنایات رژیم صهیونیستی در غزه یک جنایت عریان و نسل‌کشی کم‌سابقه در تاریخ بشریت است که می‌تواند هر وجدان بیداری را آزرده کند.

وی ادامه داد: در این شرایط دولتمردان کشورهای غربی و آمریکا در قبال این جنایت سکوت کرده و حرفی از نسل‌کشی بشریت نمی‌زنند اما در همین وضعیت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی علیه سیاست دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی خیزش داشتند چون دانشجویان وجدان‌های پاک‌تری دارند و همواره در دنیا پیش‌قراول بودند.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اعتراض دانشجویان آمریکایی نشان داد که دیگر جنایات رژیم صهیونیستی غیرقابل پذیرش است، امیدواریم این اتفاق منجر به خیزش جهانی علیه رژیم صهیونیستی شود. انتظارمان این است که دانشجویان ایرانی نیز به این خیزش جهانی بپیوندند که شاهد حرکت جهانی دانشجویان علیه جنایات رژیم صهیونیستی باشیم. کما این‌که دانشجویان یهودی نیز به این خیزش جهانی پیوسته‌اند.

متفکرآزاد با اشاره به جنایات و نسل‌کشی بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: رژیم صهیونیستی ۳۵ هزار انسان بی‌گناه را کشت و ۸۰ هزار نفر را مجروح کرد و باعث بی‌خانمانی یک ملت شد اقداماتی که غیرقابل پذیرش است و در این شرایط ما شاهد خیزش جهانی هستیم. البته که در مقابل این خیزش هم دولتمردان آمریکا با دانشجویان برخورد کردند و بار دیگر نشان دادند که آزادی بیان برای آنها در حد شعار است و احترامی برای دانشجویان قائل نیستند کما این‌که تاریخ هم این را نشان داده است، نمونه بارز آن شهید شدن سه دانشجوی ایرانی در ۱۶ آذرماه است، لذا آمریکا به صورت عریان نشان داد که شعارهایشان تنها یک نسخه برای جهان سوم است و خودشان عمل نمی‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایتخت مقاومت همگام با آزادی‌خواهان جهان علیه جنایات صهیونیست‌ها
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو
  • اعتراض یهودیان آمریکا علیه جنایات صهیونیست‌ها | ویدئو
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • فیلم| تظاهرات یهودیان آمریکا علیه جنایات صهیونیست‌ها
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • متفکرآزاد: خیزش دانشجویان آمریکایی منجر به خیزش جهانی علیه رژیم صهیونیستی شود
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد