Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@17:55:58 GMT

قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه آوریل کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۴۹۹۵

قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه آوریل کاهش یافت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  گزارش منتشره در هفتم ماه می نشان می‌دهد که متوسط شاخص قیمت بین‌المللی مواد غذایی فائو (FFPI) در ماه پیشین (آوریل) به عدد 165.5 رسید که نسبت به ماه مارس با 5.7 امتیاز یا 3.4 درصد کاهش بیانگر پایین‌ترین میزان از ژانویه ۲۰۱۹ است. این میزان سه درصد کمتر از میزان مشابه در سال گذشته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود کاهش شدید مذکور در ماه آوریل، افت ماه‌به‌ماه متوالی در ارزش شاخص قیمت بین‌المللی مواد غذایی فائو را نشان می‌دهد که به طور عمده از آثار منفی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بر بازار بین‌المللی غذا ناشی می‌شود.

بر اساس این گزارش، سقوط اخیر قیمت‌ها برای زیرشاخص غلات چندان نیست و فقط اندکی کاهش یافته است؛ درحالی‌که گفته می‌شود سایر زیرشاخص‌های شاخص کل، در ماه آوریل، به‌ویژه در زیرشاخص قند و شکر دستخوش کاهش چشمگیر ماه‌به‌ماه بوده‌اند.

«کاهش ماه آوریل سومین سقوط ماهانه متوالی در ارزش شاخص بود. این وضعیت تا حد زیادی به چندین اثر منفی در بازارهای بین‌المللی مواد غذایی ناشی از همه‌گیری کووید- ۱۹ نسبت داده شده است. به‌جز زیرشاخص غلات که فقط اندکی کاهش یافته است؛ سایر زیرمجموعه‌های شاخص کل، به‌ویژه در مورد زیرشاخص قند و شکر در پایان ماه آوریل کاهش چشمگیر ماه‌به‌ماه را ثبت کردند».

گزارش آشکار می‌کند که شاخص قیمت قند و شکر در ماه مارس از یک کاهش قیمتی 13 ساله کند به یک کاهش 14.6 درصدی رسید و حتی افت ماهانه شدیدتری را تجربه کرد. با فروپاشی قیمت نفت خام در سطح بین‌المللی، تقاضای نیشکر برای تولید اتانول کاهش یافته و تولید را به سمت تولید قند سوق داده است که از این جهت البته قابلیت دسترسی به صادرات را گسترش می‌دهد. در همان حال اقدامات قرنطینه در شماری از کشورها فشار اضافی کاهش تقاضا را موجب شده است.

شاخص قیمت روغن نباتی نیز در ماه آوریل 5.2 درصد کاهش یافت که این امر با افت ارزش روغن نخل، سویا و کلزا همراه بود. این امر عمدتا ناشی از کمبود تقاضا برای سوخت‌های زیستی، کاهش تقاضای بخش مواد غذایی همراه با میزان تولید روغن پالم بالاتر از حد انتظار در مالزی و سویای خردشده در آمریکاست.

گزارش بیانگر آن است که شاخص بین‌المللی قیمت مواد غذایی فائو در مورد لبنیات تا 3.6 درصد سقوط کرده است؛ در شرایط سقوط دورقمی در قیمت‌های پودر کره و شیرخشک، اضافه موجودی صادراتی و این موضوع که موجودی بازار تشدید شده و تقاضای واردات ضعیف شده است. فروش رستوران‌ها در نیمکره شمالی نیز کاستی گرفته است. شبیه به چنین وضعیتی بر اساس گزارش بین‌المللی فائو در  مورد شاخص قیمت گوشت با سقوط 2.7 درصدی دیده می‌شود.

گفته می‌شود بهبود نسبی تقاضای واردات از چین برای متعادل‌کردن رکود در واردات در جاهای دیگر کافی نبود. بااین‌حال، کشورهای عمده تولیدکننده به دلیل اسکان افراد در منازل خود دچار تنگناهای لجستیکی و حمل‌ونقل و افت شدید تقاضا از بخش خدمات غذایی شدند.

«اوپالی گالکتی»، اقتصاددان ارشد فائو، معتقد است همه‌گیری کووید- ۱۹ به هر دو سوی عرضه و تقاضای تجارت گوشت ضربه می‌زند؛ زیرا تعطیلی رستوران‌ها و کاهش درآمد خانوارها به مصرف پایین‌تر می‌انجامد و کمبودهای صنعت فراوری بر سیستم‌های به‌روز تولید در ممالک عمده تولیدکننده دام تأثیر می‌گذارد. شاخص قیمت حاشیه‌ای (بدون احتساب هزینه‌های سربار) نیز در مورد غلات کاهش یافته؛ در همان حال که قیمت‌های جهانی گندم و برنج افزایش قابل‌توجهی یافته و هم‌زمان از قیمت‌های ذرت به‌سرعت کاسته می‌شود.

قیمت‌های بین‌المللی برنج از ماه مارس 7.2 درصد افزایش یافت و این موضوع به طور عمده به دلیل محدودیت‌های موقت صادرات توسط ویتنام بود که بعدا لغو شد. درحالی‌که قیمت گندم با توجه به گزارش‌ها درخصوص سهمیه‌‌بندی صادرات از فدراسیون روسیه، 2.5 درصد افزایش یافت. درمقابل، قیمت گیاهان دانه‌درشت از جمله ذرت ۱۰ درصد کاهش یافت و این امر به دلیل کاهش تقاضای مصرف آن برای خوراک دام و تولید سوخت‌های زیستی است.

در جلسه گروه ۲۰ (G20) که ماه گذشته برگزار شد، مدیرکل فائو از رهبران کشورها خواست که اطمینان حاصل کنند تجارت کشاورزی نقش مهم خود را در همکاری برای امنیت جهانی غذا ایفا می‌کند و از سیاست‌هایی که جریان تجاری حامی عرضه مواد غذایی را متوقف می‌کنند پرهیز کنند. وی خاطرنشان کرد فائو در حال نظارت دقیق بر قیمت‌ها و مسائل لجستیکی و حمل‌ونقل کالاهای خوراکی است تا به کشورها درخصوص مشکلات در حال ظهوری که می‌توانند احتمال اختلال در طول همه‌گیری جهانی فعلی را تشدید کنند، هشدار دهد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: رشد اقتصادی مواد غذایی نقدینگی ویروس کرونا ماه آوریل بین المللی کاهش یافته مواد غذایی کاهش یافت شاخص قیمت همه گیری قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۴۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی دانشگاه بیرجند

مطابق شاخص‌های نظام رتبه‌بندی وبومتریکس، دانشگاه بیرجند از میان ۳۲ هزار مؤسسه جهانی در رتبه ۲ هزار و ۷۳۸ قرار گرفته است و بدین ترتیب یک هزار و ۱۳۱ پله در سطح جهان ارتقا داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند به نقل از روابط عمومی دانشگاه بیرجند، رتبه‌بندی وبومتریکس شاخصی برای رتبه‌بندی وب سایت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا است، که توسط مؤسسه تحقیقاتی (CSIC) Consejo Superior de Investigaciones Cientificasدر کشور اسپانیا از سال 2004 مشغول به فعالیت است. این مؤسسه، هر شش ماه یکبار وب سایت‌های بیش از 32 هزار دانشگاه و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی را از بین 200 کشور جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

سه شاخص مهم و تأثیرگذار در این رتبه‌بندی وجود دارد، شاخص اول قابلیت مشاهده دیگران (Visibility) با وزن 50 درصد که شامل مجموع تعداد لینک‌ها و دامنه‌های ارجاع شده مربوط به این لینک‌ها از یک وب سایت خارجی به وب سایت دانشگاه، مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی است، و اطلاعات مربوط به این شاخص از دو پایگاه اطلاعاتی Majestic و Ahrefs استخراج می‌شود. شاخص دوم برتری (Excellence) با وزن 40 درصد نیز به معنای تعداد مقالات برتری است که جزء 10 درصد مقالات با بیشترین میزان ارجاعات در رشته‌های متفاوت است و این اطلاعات نیز از پایگاه سایماگو جمع‎ آوری می‌شود. شاخص سوم فایل‌های قابل دسترسی (Openness) با وزن 10 درصد است، که شامل تعداد استناد‌ها به نویسندگان برتر است و مرجع دریافت اطلاعات مورد نظر، موتور جستجوی Google Scholar Citations است.

بر اساس اعلام معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند، در جدیدترین نتایج رتبه‌بندی وبومتریکس (نسخه ژانویه 2024)، دانشگاه بیرجند رتبه 2 هزار و 738 را در بین 31 هزار و 702 دانشگاه و موسسه جهانی و رتبه 50 ملی را در میان 457 موسسه و دانشگاه ایرانی کسب کرد.

دانشگاه بیرجند نسبت به رتبه گذشته یک هزار و 131 پله در رتبه جهانی و 60 پله در رتبه ملی ارتقا یافته است. این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌هایی همچون تعداد مقالات پراستناد، تعداد ارجاعات به مقالات پژوهشگران در پایگاه Google Schoolar و تعداد لینک‌های دریافتی منتشر می‌شود.

از جمله اهداف این رتبه‌بندی، تشویق و ترغیب دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی به تولید و انتشار فعالیت‌های خود به صورت الکترونیکی در راستای ارتقای دسترس پذیری عمومی جامعه و ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی دانشگاه بیرجند
  • نرخ بیکاری بزرگترین اقتصاد اروپا چه میزان است؟
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱