Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@18:34:17 GMT

افزایش حدود ۳۰ درصدی هزینه تولید مسکن

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۳۱۱۹

افزایش حدود ۳۰ درصدی هزینه تولید مسکن

 هزینه‌های ساخت و ساز اعم از قیمت زمین، مصالح، عوارض ساختمانی، مالیات و دستمزد نسبت به سال گذشته به طور میانگین حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. مدیریت شهری در تهران تعرفه‌های هزینه صدور پروانه ساختمانی را مشمول ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش کرده است. با اینکه هزینه مربوط به عوارض ساختمانی در سال ۱۳۹۹ به طور میانگین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان از هزینه ساخت مسکن در تهران را به خود اختصاص می‌دهد و در مناطق شمالی شهر این عدد به حدود ۲ میلیون تومان می‌رسد، برآورد‌ها نشان می‌دهد که رشد عوارض، صرفاً یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی ملک است و ساخت و ساز از ناحیه دیگر مولفه‌ها نیز دچار رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سال گذشته، نحوه افزایش عوارض ساختمانی بر اساس ارزش معاملاتی املاک مطابق تورم بخش مسکن بود که توسط کمیسیونی در سازمان امور مالیاتی تعیین و در قالب دفترچه تقویم املاک منتشر می‌شد. این نوع نحوه محاسبه منجر به این شد که فرمول محاسبه چند بار در سال گذشته تغییر کند.

به همین دلیل مدیریت شهری در سال جاری پایه محاسباتی جدیدی برای عوارض ساخت و ساز تعریف کرده است. مطابق این فرمول، عوارض ساختمانی بر حسب مرغوبیت مکانی محاسبه و به سازنده اعلام می‌شود. در سال جاری به جای محاسبه عوارض ساخت و ساز بر مبنای قیمت منطقه ای، درجه مرغوبیت هر پارسل (تک تک املاک) برای هر ملک متناسب با کاربری آن را مبنای محاسبه عوارض ساختمانی قرار خواهد گرفت.

مولفه‌های دخیل در بخش ساخت و ساز همواره بر قیمت مسکن تاثیر گذار است و بنا به گفته سازندگان در سال‌های اخیر این هزینه‌ها افزایش پیدا کرده تا جایی که رغبت سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز را به حدود یک سوم دهه‌های قبل کاهش داده است. البته آنچه بازار مسکن را بیش از رشد هزینه‌های ساخت دچار تلاطم قیمتی می‌کند هجوم نقدینگی از سوی سرمایه گذاران و سفته بازان است که تاثیرگذاری آن به مراتب بیش از تورم طبیعی بخش تولید املاک است.

با این حال تاثیر فشار بر سازندگان که به شکل کاهش تولید مسکن خود را نشان می‌دهد، با فشار تقاضای مصرفی و سرمایه گذاری و افزایش فعالیت‌های سوداگرانه در بازار ملک همراه می‌شود که به رشد مضاعف قیمت‌ها می‌انجامد.

افزایش ۷۰۰ هزار تومانی ساخت هر متر خانه از سوی سه دستگاه مرتبط

سازندگان می‌گویند در سال جاری هزینه‌ای که فقط دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل شهرداری، نظام مهندسی و نهاد‌های مالیاتی از سازندگان دریافت می‌کنند هزینه تولید مسکن را متری ۷۰۰ هزار تومان افزایش می‌دهد. به این مبالغ هزینه زمین، مصالح ساختمانی و دستمزد را اضافه کنید.

در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ قیمت آهن آلات و مصالح ساختمانی رشد قابل توجهی داشت. تنها در ماه پایانی سال گذشته فولاد با رشد قیمت مواجه بود و به حدود ۶۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم رسید. این هزینه‌ها در قیمت تمام شده واحد‌های مسکونی در سال آینده خود را نشان می‌دهد.


منبع: پارسینه

کلیدواژه: مسکن قیمت مسکن افزایش قیمت پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۳۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب

آمار نشر در فروردین ماه حاکی از افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب در فروردین ماه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته دارد، در حال شمارگان کتاب نیز ۵۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تسنیم، براساس آمار‌های موجود در خانه کتاب و ادبیات ایران، در نخستین ماه از سال جدید، نشر ایران شاهد انتشار ۵ هزار و ۲۱ عنوان کتاب تازه بوده است، که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته شاهد افزایش ۲۴ درصدی بوده‌ایم.

از این میان ۳ هزار و ۶۶۲ عنوان تالیفی و هزار و ۳۵۹ عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی ۳ هزار و ۶۳۳ عنوان کتاب منتشر کرده و ناشران شهرستانی هزار و ۳۳۸ عنوان.

در میان کتاب‌های منتشر شده فروردین ماه، ۳ هزار و ۱۰ عنوان چاپ اول و ۲ هزار و ۱۱ عنوان تجدید چاپ بوده است، شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده شش میلیون و سیصد و سی هزار و دویست و شصت و چهار نسخه بوده است، اگرچه تعداد عناوین نسبت به بازه زمانی مشابه ۲۴ درصد افزایش داشته است،، اما شمارگان کل کتاب‌ها با ۵۰ درصد افزایش روبرو بوده است.

میانگین شمارگان هر عنوان نیز هزار و ۲۶۰ نسخه بوده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش داشته است که نسبت به بازه زمانی مشابه ۵۷ درصد افزایش داشته است.

ارزش ریالی کتاب‌های منتشر شده در فروردین ماه، ۱۱ میلیارد و شصت و دو میلیون و پانصد و هفتاد و یک هزار و نود ریال بوده و میانگین قیمت کتاب نیز به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در فروردین ماه سال گذشته میانگین قیمت کتاب ۸۱ هزار تومان بوده است، یعنی افزایش ۱۱۰ درصدی را در قیمت‌ها در آستانه نمایشگاه کتاب تجربه می‌کنیم. میانگین قیمت کتاب نیز از صفحه‌ای ۵۰۰ تومان به صفحه‌ای هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب در آستانه نمایشگاه کتاب در حالی اتفاق افتاده است که قیمت کاغذ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایشی نداشته و تعرفه‌های چاپ نیز اخیراً و برای ماه‌های پیش رو با افزایش همراه بوده است.

در میان رده‌های دیویی نشر کودک و نوجوان با ۹۲۱ عنوان کتاب در صدر قرار دارد و پس از آن ادبیات با ۹۰۹ عنوان و کمک درسی با ۷۳۱ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند، کمترین عناوین منتشره نیز با ۶۰ عنوان به حوزه کلیات اختصاص دارد.

در حوزه کودک و نوجوان از ۹۲۱ عنوان کتاب منتشره ۵۶۸ عنوان تالیفی و ۳۵۳ عنوان ترجمه بوده است، اگر چه فاصله ترجمه و تالیف در این حوزه چندان نگران کننده نیست،، اما وقتی آمار کتاب‌های چاپ اول این حوزه را در قیاس با تجدید چاپی‌ها بررسی کنیم، خواهیم دید که روند حرکت ناشران به سمت کتاب‌های تجدید چاپ و کاهش تالیفات تازه در این حوزه ادامه دار بوده و وضعیت نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده است.

شمار کتاب‌های چاپ اول این حوزه ۴۳۵ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۴۸۶ عنوان بوده است. میانگین شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیز هزار و ۴۵۸ نسخه بوده است. اما قیمت کتاب‌های کودک و نوجوان نیز با افزایش روبرو بوده است، از ۵۲ هزار تومان در فروردین سال گذشته به ۷۶ هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر ۴۴ درصد گران‌تر شده است.

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است
  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟