Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا تولیدات انیمیشن همراستا با این بیماری پیش می‌رود، گفت: انیمیشن در واقع ابزار بسیار خوبی در حوزه تعلیم و تربیت است و برهمین اساس از انیمیشن در حوزه آموزش طی یک دهه گذشته در دنیا به خوبی استفاده شده است و ایران نیز مانند دیگر کشورها از این هنر رسانه در حوزه انیمیشن به خوبی استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریمی صارمی افزود: طی ۱۵ سال گذشته از انیمیشن‌های آموزشی در بحث فرهنگسازی راهنمایی و رانندگی در حوزه آموزش استفاده شد و اهمیت و تاثیرگذاری انیمشن در این حوزه به خوبی نشان داده شد.

وی بیان کرد: جذب مخاطبی که آثار انیمیشن راهنمایی رانندگی در قالب آموزشی داشت، آثار کوتاه رئال نداشت. بنابراین توجه به انیمیشن در حوزه آموزش شروع شد. البته استفاده از انیمیشن و فیلم کوتاه در حوزه آموزش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه ۵۰ شروع شد که شامل تولید فیلم‌های «چرا و چگونه» بود، که می‌توان آنها را هم آثار حرفه ای، آرتیستی و آموزشی دانست.

راه‌اندازی پیک امید همزمان با شیوع کرونا

دبیر جشنواره پویانمایی تهران ادامه داد: کانون پرورش در همین راستا و با شیوع کرونا در سایت خود بخشی به نام پیک امید را راه‌اندازی کرد که تعداد زیادی انیمیشن و فیلم در راستای سرگرم کردن کودکان و نوجوانان در سایت موردنظر بارگذاری شده است که کودکان و نوجوانان به صورت رایگان بتوانند از این آثار دیدن کنند.

وی با اشاره به اینکه مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همین راستا تعداد زیادی فیلم، انیمیشن و موشن گرافی آموزشی آماده کرده و در اختیار این گروه سنی قرار داده‌اند، توضیح داد: در کنار مربیان، اعضای کانون نیز در این زمینه بیکار ننشسته و دست به تولید فیلم‌های آموزشی با موضوع کرونا زده‌اند که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده است.

کریمی صارمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: در کشور نیز برای آموزش‌های مختلف و فرهنگسازی در برابر شیوع بیماری کرونا انیمشن‌های مختلفی ساخته شده است که می‌توان به مجموعه انیمیشن‌های «دیرین دیرین» اشاره کرد. به همین دلیل می‌توان گفت انیمیشن رسالت خاص خود را در حوزه آموزش و فرهنگسازی دنبال کرده است و همه مخاطبان و به این باور رسیده‌اند که این رسانه یک ابزار آموزشی، تعلیم و تربیت و  فرهنگسازی است و البته این را هم نباید فراموش کرد که مخاطب انیمیشن برخلاف گذشته همه گروه‌های سنی را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: تاکید می‌کنم از عناصری که در انیمیشن وجود دارد از جمله تخیل و فانتزی به خوبی می‌توان برای فهم درست موضوع‌های آموزشی مورد نظر استفاده کرد، کاری که شاید در سینمای رئال انجامش بسیار سخت باشد.

پتانسیل جامعه انیمیشن در پاسخ به نیازهای روز

این هنرمند اشاره کرد: جامعه انیمیشن به راحتی می‌تواند آثار مناسبی را متناسب با نیازهای روز تولید کند و ما باید از این پتانسیل نهایت استفاده را ببریم.

دبیر جشنواره پویانمایی تهران گفت: متاسفانه جشنواره‌های هنری در حال حاضر در تمام دنیا به تعویق افتاده یا به صورت آنلاین برگزار می‌شود. به عنوان مسال جشنواره فیلم «انسی» مجبور است که به صورت آنلاین برگزار شود، چرا که این جشنواره اواخر اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، این جشنواره در دوره‌های گذشته در حوزه آموزش پزشکی و بهداشتی بخشی را  در نظر گرفته بود که امیدوارم امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا چنین بخشی را برگزار کنند، تا بتوانیم در این بخش حضور پیدا کرده و آثار تولید شده در حوزه انیمیشن‌های آموزشی در «انسی» نمایش دهیم تا بتواند مخاطبان مناسبی برای این آثار پیدا کنیم.

انیمیشن رسالت خاص خود را در حوزه آموزش و فرهنگسازی دنبال کرده است و همه مخاطبان و به این باور رسیده‌اند که این رسانه یک ابزار آموزشی، تعلیم و تربیت و  فرهنگسازی است و البته این را هم نباید فراموش کرد که مخاطب انیمیشن برخلاف گذشته همه گروه‌های سنی را شامل می‌شودوی تاکید کرد: این را می‌دانیم که در دنیا و به خصوص در فضای مجازی تولیدات انیمشن خارجی بسیاری در زمینه شیوع ویروس کرونا تولید شده است که مانند آثار ایرانی برای همه دنیا قابل فهم است پس می‌توان گفت رقابت زیادی در حوزه انیمیشن‌هایی از این دست در دنیا وجود دارد.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در این میان تلویزیون به عنوان یکی از مهمترین رسانه‌ها در کشور، در شرایط بحرانی فعلی یک سری تولیدات موشن را راه اندازی کرده و در این زمینه نیز موفق بوده است، البته این را باید بگویم که با توجه به اینکه تولید انیمیشن زمان‌بر است، این رسانه ملی با قدرت و سرعت دست به تولید آثار موشن گرافی زد که برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی تاکید کرد: البته سرعت عمل در تولید این نوع از انیمیشن‌های آموزشی تجربه‌ای بود که می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کریمی صارمی بیان کرد: حضور انیمیشن‌های ایرانی در بازارهای مختلف انیمیشن بسیار خوب است و توانسته جایگاه خود را در این زمینه پیدا کند به خصوص در حوزه‌های فیلم‌های بلند داستانی و آثار سینمایی انیمیشن توانسته است موفقیت‌هایی را کسب کند. در حال حاضر نیز بیش از ۱۰ فیلم انیمیشن سینمایی در کشور در حال تولید است که می‌تواند جزو آثار موفق باشد.

وی تاکید کرد: بی شک در بازارهای انیمیشنی که در آینده نزدیک در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود آثار تولید شده ایرانی در بخش انیمیشن جریان تازه‌ای را پدید می‌آورد. باید بگویم که کرونا در همه جوامع یک جریان جدیدی را در نوع رفتار، کردار و نوع نگاه به زندگی ایجاد کرده است و این روند در تولید انیمیشن به خصوص در حوزه آموزشی تغییراتی را ایجاد کرده است، شاید مدتی بود که توجه به فیلم‌های انیمیشن آموزشی در جشنواره‌های خارجی کمتر شده بود اما با شیوع چنین ویروسی در سطح جهان توجه‌ها را دوباره به سمت آن کشانده است.

این هنرمند معتقد است که بی شک علم پزشکی می‌تواند از ابزاری مانند انیمیشن استفاده بیشتری در حوزه آموزش‌های بهداشتی داشته باشد و بخش فیلم‌های آموزشی پزشکی به یک ژانر جدید در حوزه انیمیشن تبدیل خواهد شد.

وی توضیح داد: آثار انیمیشن‌های کوتاه ایران المان‌های مختلفی از جمله کشف، ادبیات غنی، موسیقی و جسارت و نوآوری در موضوع دارد که این ۴ عنصر باعث شده است تا همیشه فیلم‌های کوتاه انیمیشن ما در جشنواره‌های بین المللی موفق شود و توانسته جوایز بسیاری را در سطح جهانی بدست آورد.

کریمی صارمی در پایان گفت: بی شک جامعه انیمیشن به آثار تولید شده آموزشی در حوزه انیمیشن به عنوان یک ژانر جدید و یا یک ژانر فراموش شده توجه بیشتری داشته باشد و با توجه به تولیدات سریالی انیمیشن در ایران، سفارش‌های بسیار خوبی در سطح جهانی خواهیم داشت.

کد خبر 4910580 نیوشا روزبان

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدرضا کریمی صارمی انیمیشن ویروس کرونا برنامه تلویزیونی ویروس کرونا شبکه دو سیما تئاتر ایران فیلم کوتاه فیلم سینمایی موسیقی ایرانی شبکه پنج سیما ویژه برنامه تلویزیونی ماه رمضان شبکه سلامت رادیو نمایش شبکه یک سیما شیوع کرونا خانه سینما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کودکان و نوجوانان حوزه انیمیشن حوزه آموزش کریمی صارمی تولید شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۳۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم

عسکری مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید با بیان اینکه مرمتگران در مجموعه جهانی تخت جمشید با استفاده از روش‌های نوین، چند ته ستون این مجموعه تاریخی را از گلسنگ پاک کردند، اظهار کرد: پروژه گلسنگ‌زدایی از کاخ‌های تچر و کاخ شورا انجام شده و هم اکنون یک کارگاه فعال در کاخ آپادانا مشغول پاکسازی گلسنگ‌ها است و کارگاه پلکان شمالی کاخ آپادانا هم زودی ایجاد خواهد شد و برای پاکسازی پلکان شمالی کاخ آپادانا متخصصان ایرانی و خارجی با مرمتگران تخت جمشید همکاری دارند و یا به آنها مشاوره تخصصی ارائه می‌دهند.

او بیان کرد: ضروری است برای پاکسازی هر بخش، یک کارگاه مرمتی تعریف شود تا پس از پاکسازی گلسنگ‌ها، اقدامات حفاظتی و مرمتی انجام شود، در غیر این صورت پاکسازی‌ها ممکن است نه تنها مثبت نباشد بلکه برای آثار تاریخی زیانبار هم باشد.

بر اساس نظر متخصصان بیولوژیست، گلسنگ‌ها موجوداتی زنده، هوشمند و مخرب از خانواده خزه‌ها هستند و گونه‌های مختلفی دارند گلسنگ‌ها در طول سالیان دراز بر روی سنگ‌های تخت جمشید بوجود آمده اند و در دراز مدت باعث تخریب کامل آثار خواهند شد.

گلسنگ از یک موجود زنده تشکیل شده از اجماع بسیار نزدیک قارچ‌ها و جلبک‌هاست، در این همزیستی جلبک‌ها از طریق عمل فتوسنتز، مواد آلی تولید می‌کنند که به مصرف قارچ‌ها می‌رسد و از سوی دیگر قارچ‌ها با ترشح اسید سبب انحلال مواد معدنی سنگ می‌شوند که به مصرف جلبک‌ها می‌رسد.

در گذشته به صورت سنتی با این آفت سمج مبارزه می‌شد که چندان موثر نبود، اما در سال‌های اخیر مرمتگران تخت جمشید با روش‌های نوین و مواد جدید در چند مرحله موفق به دفع گلسنگ از چند ته ستون تخت جمشید شده اند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید افزود: گلسنگ‌ها از مهم‌ترین عوامل آسیب‌رسان به بنا‌های تاریخی به‌خصوص آثار سنگی هستند.

او ادامه داد: این پایگاه از ۱۷ سال پیش تاکنون مطالعات بسیار گسترده‌ای در خصوص نوع و روش‌های پاکسازی گلسنگ‌ها آغار کرده و این مطالعات با همکاری مراکز بین المللی و مراکر تخصصی ایرانی همچنان در حال انجام است.

عسکری اضافه کرد: بنا بر اظهارات کارشناس، بیش از ۱۰۰ گونه گلسنگ در محوطه شناسایی شده است.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید اظهار کرد: تخت جمشید نخستین سایت ایرانی است که گلسنگ‌ها در آن مورد بررسی‌های تخصصی قرار گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شدند
  • حمایت دستگاه قضائی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • حمایت دستگاه قضایی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم
  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند