Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@03:39:33 GMT

پیش‌بینی آینده صندوق‌های ETF

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۴۱۳۵

پیش‌بینی آینده صندوق‌های ETF

یک کارشناس اقتصادی ضمن بررسی وضعیت ETF ها در بازار سرمایه، درمورد آینده این صندوق‌ها گفت: انتظار می‌رود پس از فروکش التهاب بازار سرمایه، مردم استقبال گسترده‌ای از صندوق‌های ETF در چند ماه پیش رو داشته باشند.

سید حسین میری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح واگذاری اموال دولتی از طریق صندوق‌های ETF اظهار کرد: از لحاظ محتوایی، به نظر می‌رسد که این شیوه واگذاری مناسب باشد، زیرا روش‌های دولت برای واگذاری اموال را متنوع می‌کند و برای دولت و سازمان‌های مرتبط این فرصت را فراهم می‌کند که بتوانند بهتر بازار را کنترل و هماهنگ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین، این شیوه واگذاری مشکلاتی را  که روش‌های اجرا شده پیشین خصوصی‌سازی داشته‌اند، ندارد. بنابراین صندوق‌های ETF ذاتأ برای واگذاری اموال دولتی مناسب هستند.

وی به این سوال که صندوق‌های واسطه‌گری مالی در چه صورتی می‌توانند موفق باشند؟ پاسخ داد: در بازار سرمایه‌ای که فراز و فرودهای زیادی دارد و شرایط خاصی بر آن حاکم است، وقتی چنین ابزاری معرفی می‌شود، کسانی که قصد خرید واحدهای صندوق را داشته باشند، قطعا آن را با سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری مقایسه می‌کنند. از آنجاکه طیف هوشمند وسیعی از فعالان بورسی هستند که راهبری بازار دستشان است و سایر فعالان هم از آنها تبعیت می‌کنند، قضاوت آنها از ارزنده بودن یا نبودن صندوق‌های ETF بر میزان موفقیت این صندوق‌ها در جذب سرمایه مردمی موثر است.

این کارشناس اقتصادی افزود: منظور این است که طیف هوشمند و راهبر به همراه طیف معمولی بازار، مرتب بازدهی و ریسک صندوق واسطه‌گری مالی یکم را با سایر ابزارها مقایسه می‌کنند. پس اگر قرار باشد بازدهی ابزاری که دولت به بازار معرفی می‌کند، نسبت به سایر ابزارهای بازار از عدد و و رقم مناسبی برخوردار نباشد، حتی در صورتی که ابزار مالی بسیار خوبی هم باشد، ممکن است در جذب سرمایه مردمی موفق نشود؛ بنابراین باید دولت مراقب باشد که صندوق واسطه‌گری مالی یکم هم از نظر ریسک و هم از نظر بازدهی مالی برای سرمایه‌گذاران جذابیت داشته باشد.

میری با تاکید بر اینکه  اگر دولت صبر و تحمل نشان داده و در اجرای صندوق‌های ETF پافشاری به خرج دهد، احتمالا این صندوق‌ها موفق می‌شوند، گفت: بازار سرمایه ایران در شش ماه گذشته، به ویژه از آغاز سال جاری تجربه‌ای خاص را پشت سر گذاشت و بازده‌های بالا و خارج از انتظاری را تجربه کرد. در این بازار که توقع فعالان برای کسب سود را بالا برده است، عدد و رقم بازدهی صندوق‌های ETF با بازار مقایسه می‌شود و فعالان به این نتیجه می‌رسند که سرمایه خود را مستقیم در بازار صرف کنند. اما تجربه نشان داده که بازار همیشه به شکل امروز نیست و روزهایی هم بوده‌اند که تقاضای اوراق بدون ریسک و با بهره پایین بالا رفته است.

وی تاکید کرد: با وجود آنکه صندوق‌های ETF ابزار خوبی برای واگذاری اموال دولتی هستند، اما زمان ارائه این واگذاری برخلاف تصور دولتی‌ها مناسب نبوده است، زیرا سرمایه‌گذاران اکنون متوقع هستند و طبیعی است که استقبال شدیدی از آن انجام نشده باشد. با این وجود برای ماه‌های آینده که بازار متعادل می‌شود، صندوق‌های ETF در زمینه جذب سرمایه موفق‌تر عمل خواهند کرد.

ETF چیست؟

بر اساس این گزارش، وزارت امور اقتصادی و دارایی چندی پیش طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری (شماره ۱) پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.

به طور کلی قرار است ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک و دو شرکت بیمه ای مذکور در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان «واسطه گری مالی یکم» عرضه شود.

برای پذیره‌نویسی چه باید کرد؟

در این راستا، بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض الحسنه مهر ایران، پارسیان و پاسارگاد به عنوان بانک‌های منتخب از تاریخ ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه، آماده پذیره نویسی متقاضیان خریداری واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) هستند. در واقع متقاضیان می‌توانند به صورت غیر حضوری و با مراجعه به درگاه‌ بانک‌های مذکور نسبت به پذیره‌نویسی اقدام کنند.

همه از تخفیف برخوردارند؟

ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی) ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌ های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب انجام می شود. شروع پذیره‌ نویسی از ۱۴ اردیبهشت و پایان پذیره ‌نویسی ۳۱ اردیبهشت  خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزارت امور اقتصادی و دارایی كد معاملاتي بورس واسطه گری مالی یکم واگذاری اموال سرمایه گذاری بازار سرمایه صندوق ها صندوق های ETF

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۴۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های موجود برای تجارت کالا میان ایران و امارات گفت: تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور لازم و مهم است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارت در سخنرانی خود در اتاق بازرگانی ابوظبی اظهار کرد: ایران و امارات سوابق و پیشینه و روابط اقتصادی و تجاری دیرینه دارند و حجم ۲۷ میلیارد مراودات تجاری نشانه از عمیق بودن این روابط است.

وی افزود: امارات دومین شریک تجاری بعد از چین است؛ اتاق‌های بازرگانی و فعالین اقتصادی نقش ویژه‌ای در این روابط دارند، اما آنها باید شجاعت لازم را داشته باشند و البته باید حمایت هم شوند. 

وزیر راه و شهرسازی کشورمان تصریح کرد: ایران سرزمین و هاب ترانزیت و کریدور بی نظیر شمال - جنوب است و اگر امارات از این فرصت و بنادر لجستیکی ایران استفاده کند و در بنادر جدید سرمایه گذاری کرده و آنها را توسعه دهد قطعا اقتصادش رشد بیشتری کرده و به راحتی به اوراسیا دسترسی پیدا می‌کند.

وی گفت: رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای ایران در سال گذشته نشان می‌دهد عزم جدی برای این حوزه داریم. 

بذرپاش اظهار کرد: استفاده از فرصت‌های موجود برای تجارت کالا و تشکیل کنسرسیوم‌های مشترک و سرمایه گذاری مشترک باید توسط دو کشور تصمیم گیری شود.

وی افزود: تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک لازم و مهم است؛ در هفته ۳۲۰ پرواز بین ایران و امارات انجام می‌شود، ارتقای خدمات فنی و مهندسی در دو کشور و حتی در کشور ثالث می‌تواند فرصت‌های جدیدی به وجود آورد و امتیازات زیادی در مناقصات برای طرفین دارد.

بذرپاش گفت: تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور می‌تواند آثار و برکات زیادی داشته باشد؛ اخیرا در تهران نمایشگاه ایران اکسپو برگزار شد که برخی مسئولان اماراتی از آن بازدید کردند. 

وی اظهار کرد: تمام تلاش دولت‌ها باید برداشتن موانع از جلوی پای فعالان اقتصادی و افزایش مراودات تجاری باشد و رسیدن میزان تبادلات تجاری و اقتصادی به سالی ۳۰ میلیارد دلار حداقل خواسته تجار و فعالان است.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان تصریح کرد: دشمنان مشترک ایران و امارات تلاش می‌کنند بین دو کشور اختلاف افکنی کنند، اما مسئولین دو کشور آن را خنثی کرده اند. 

وی افزود: برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بخشی از افق روشن توسعه روابط ایران و امارات است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود