جزئیات کنسرت آنلاین همایون شجریان
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۴۶۴۶
روزنامه ایران نوشت: همایون شجریان در تاریخ چهارم خرداد ماه و همزمان با عید سعید فطر دیداری با مخاطبانش تازه کند. فرزند خلف استاد محمدرضا شجریان و میراثدار اخلاق و هنرخانواده بزرگ شجریان همچون پدرش از «همنوا با بم» تا به امروز همیشه پیشگام و همقدم با مردم سرزمینش بوده و هست؛ از آن روزگار که نوید کنسرت خیابانی را سر داد تا این روزها که تصمیم دارد در روزهای خانهنشینی مردم، همنوا با آنها نغمههای همایونی خود را این بار بر فراز فضای مجازی به گوش عاشقانش برساند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قطعه نخست تمرین «هوای گریه» است با شعری ازسیمین بهبهانی و به آهنگسازی محمد جواد ضرابیان. اثری که بیارتباط با حال و هوای امروز دنیا نیست: «نه چشم دل به سویی نه باده در سبویی، که تر کنم گلویی به یاد آشنا من.. ستارهها نهفته درآسمان ابری... دلم گرفتهای دوست هوای گریه با من ...هوای گریه با من...» همایون نگاهش را بر صندلیهای خالی سالن تالار وحدت دوخته است، قدیمیترین سالن پایتخت، که این روزها را بدون حضور هواداران و مخاطبانش سر میکند....
صدای آرشهها آغازگر اجرای ارکستر است که با نوای نی همراه شده و همایون شجریان به یاد روزهای تلخی که گذشت و به دلگرمی خانوادههای داغدار این قطعه را میخواند وجمله به جمله این اشعار را به زیبایی بیان میکند... نوبت به «غریبانه» رسید: «بگردید، بگردید، در این خانه بگردید در این خانه غریبند، غریبند غریبانه بگردید...» و بعد از آن «ای عاشقان»، «با ستارهها»، «حاصل عمر» و «افسونگر» و پایان تمرین روز دوم ارکستر مجلسی تهران در روز سهشنبه 30 اردیبهشت ماه بود و البته روز نخستی است که همایون شجریان در همراهی با ارکستر حضور دارد. خواننده نام آشنا و برجسته موسیقی ایران. همایون امروز(31 اردیبهشت) 44 ساله میشود و اعضای ارکستر به استقبال زاد روز تولد او رفتهاند و میلادش را تبریک گفتهاند. ارکسترمجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس در تازهترین اجرای خود تجربه دیگری را با همایون شجریان روی صحنه خواهد برد.
این ارکستر سال 92 هم با منتخبی از آلبومهای «نسیم وصل» و با «ستارهها» به آهنگسازی و تنظیم محمدجواد ضرابیان و سینا جهان آبادی این اجرا را در برج میلاد تهران برگزار کرده است اما این بار به دلیل فضای متفاوت کاری و زمان در نظر گرفته شده تغییراتی در کنداکتور این کنسرت رخ داده است. بردیا کیارس رهبر این ارکستر از همان ابتدای تمرین، با رفتاری مؤدبانه و جملاتی صمیمی، فضای پرنشاطی را برای اعضای ارکستر به وجود آورد. او در گفتوگو با «ایران» ایده شکلگیری این کنسرت را پیشنهاد آقای شجریان عنوان کرد و در ادامه افزود: برپایی اجرای آنلاین در کشورمان با یک سری از محدودیتها همراه است، بنابراین تلاش کردیم حتی خودمان هم تا حد ممکن ملزوماتی را که توجه به آنان به مردم گوشزد میشود رعایت کنیم. از جمله اینکه در اجرای آنلاین مردم شاهد حضور اعضای ارکستر به فاصله زیادی از یکدیگر خواهند بود؛ اتفاقی که پیش از این در اجراهای عادی هرگز رخ نداده است.البته رعایت این پروتکلها مشکلات متعددی را برای نوازندگان ایجاد میکند.
از همین رو ناچار به تمرینات بیشتری هستیم تا از این طریق اعضای گروه قادر به تطبیق خود با شرایط جدید باشند؛ آن هم در شرایطی که اغلب هنرمندان حاضر در ارکستر سالهاست به نوازندگی در شرایط عادی عادت کردهاند و بهطور قطع این مسأله مشکلی جدی برای آنان خواهد بود، اما تلاش کردیم برنامهریزیهایمان به گونهای باشد که مردم شاهد اجرایی به بهترین نحو ممکن باشند.
او در پاسخ به این سؤال که رعایت این ملزومات در تعداد اعضای ارکستر چقدر تأثیرگذار بوده بیان کرد: البته که بیتأثیر نبوده و ناچار به کاهش تعداد اعضای ارکستر شدهایم وگرنه تعداد اعضا در ارکستر مجلسی بیشتر از این بود. او در ادامه در مورد محدودیتهای اجرای آنلاین در مقایسه با کار صحنهای و افت کیفی کارها پاسخ داد: سطح کیفی کار برای من اجراکننده که تفاوتی ایجاد نمیکند، منتها کیفیت صدا مسألهای است که تا حد بسیاری به هنر صدابردار بازمیگردد و کار صدابردار اهمیت بسیاری پیدا میکند. کیارس درباره انتخاب قطعات و تفاوت آن نسبت به اجرای سال 92 گفت: بنا بر ضرورت اجرای کنسرت در یک ساعت، ناچار به حذف برخی قطعات شدیم با این حال تقریباً همان قطعات و آلبومی که اشاره کردید اجرا خواهد شد.
همایون شجریان در گفت و گو با ایران: کنسرت آنلاین بخشی از فعالیت این روزهاست
برپایی کنسرتهای آنلاین، ایده تازهای نیست و هنرمندان بسیاری دست به عرضه اجراهای خود به این شیوه زدهاند آنچنان که میبینیم کنسرتهای آنلاین بخشی از فعالیت این روزهای آنان شده است. استفاده از فضای مجازی راهی است که هنرمندان از طریق آن در دوره فعلی قرنطینه با مردم ارتباط برقرار میکنند و این شیوهای است برای آنکه چه به طریق دیداری و چه شنیداری در خدمت مردم عزیزمان باشیم.
البته این شیوه اجرا، نیازمند رعایت یکسری ملزومات خاص و متفاوت از اجراهای صحنهای است؛ جمع کردن اعضای ارکستر و اینکه دوستان با این تعداد زیاد قادر به همراهی و حضور در اجرا باشند از جمله مسائلی است که موفق به انجام آن شدیم.
در همین رابطه اپراتور ایرانسل هم پیشقدم شد و در فراهم آوردن بستر این کار همراهیمان کرد؛ حتی دوستان تالار وحدت هم کمک کردند و سالنی برای تمرین و اجرا در اختیارمان گذاشتند. همه عوامل، از بردیا کیارس، رهبر ارکستر گرفته تا دیگر هنرمندان حاضر برای عملی ساختن هرچه بهتر این تصمیم دست بهکار شدند تا ما در نهایت قادر به اجرای این کنسرت شویم و به شکل آنلاین چهارم خرداد ماه در خدمت مردم باشیم.
منبع: الف
کلیدواژه: همایون شجریان اعضای ارکستر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۴۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قیمت بلیت کنسرتهای تهران به ۹۰۰ هزار تومان رسید!
به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای امسال، سقف قیمت بلیت کنسرتهای پایتخت به مرز ۹۰۰ هزار تومان رسید که این اتفاق، برخلاف آنچه انتظار میرفت، اگرچه در ابتدا، سکتهای موقت را در روند استقبال مخاطب رقم زد اما اکنون نگرانی خاصی از این بابت احساس نمیشود و فرآیند استقبال از اجراهای زنده، بهمانند قبل بازگشته است.
افزایش ۱۰۰ هزار تومانی سقف بلیت کنسرت، تا چه اندازه منطقی و درست است؟طبیعی بود که در ابتدای سال جدید، قیمت سالنها به عنوان بزرگترین هزینه برگزاری یک کنسرت، بهمانند سایر اقلام، با درصدی رشد همراه است. برای سال گذشته، قیمت گرانترین سالن پایتخت، برای ۳ روز پایانی هفته، ۴۲۰ میلیون تومان بوده است. این رقم با هزینههای دیگری چون صدا، الایدی، بیمه مخاطبان، پارکینگ، اتاق تشریفات، سالن پذیرایی و ... هزینهای حدود ۵۰۰ میلیون تومانی را روی دست تهیهکنندگان میگذاشت. حالا به این رقم بیفزائید دستمزد خواننده، گروه نوازنده، صدابردار و ... را که سبب میشد تا حتی اگر ۳۰ صندلی یک کنسرت خالی بماند، آن برنامه، صرفه اقتصادی چندانی برای تهیهکننده موسیقی نداشته باشد.
حالا و با شروع سال جدید، هزینه برخی سالنها، با رشد حدودا ۱۰درصدی مواجه شده است که این مهم سبب میشود تا تنها، هزینه اجاره سالن و متعلقات آن به چیزی درحدود ۵۵۰ میلیون تومان برسد که برای چنین وضعیتی، چارهای جز افزایش قیمت بلیت وجود ندارد. اکنون حتی بیم آن میرود که با شروع دور جدید کنسرتها از پایان ماه صفر (نیمههای شهریورماه) باز هم سالنداران، هزینه اجاره سالن را افزایش دهند.
طی خبری که به گوش خبرنگار ایرنا رسیده، درابتدا، تهیهکنندگان رقم ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را بهعنوان سقف قیمت بلیت کنسرت برای سال جدید پیشنهاد میدهند اما این رقم به ۹۰۰ هزار تومان تعدیل یافت و درمقابل، کف قیمت بلیت که برای سال گذشته، رقم ۳۴۰ هزار تومان بود، به ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. بنابراین هماکنون کنسرتهای پایتخت، بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
چه کنیم که کنسرت از حالت یک کالای لوکس خارج شود؟کنسرت سالهاست که با این اعداد و ارقام، به یک کالای لوکس تبدیل شده که برخی اقشار جامعه، استطاعت بهرهمندی از آن را ندارند. استقبال بسیارخوب مخاطبان از کنسرتهای جشنواره فجر سال گذشته که قیمت بلیتهایش از ۹۵ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر بود، نشان داد که درصورت کاهش مبلغ بلیت، سایر اقشار نیز از این اتفاق، استقبال خواهند کرد بنابراین اگر قرار باشد در شرایط عادی نیز استقبال خوبی از کنسرتها صورت بگیرد، در وهله نخست باید هزینه سالنها پائین بیاید.
تهیهکنندگان رقم ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را بهعنوان سقف قیمت بلیت کنسرت پیشنهاد میدهند اما این رقم به ۹۰۰ هزار تومان تعدیل یافت و کف قیمت بلیت نیز به ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد
در این مقوله، توجه به چند نکته بسیار ضروری است: این سالنها، طی سانسهای صبح خود، میزبان برنامههای مختلفی هستند که درآمدزایی بسیارخوبی از این محل کسب میکنند و بنابراین دلیلی ندارد که برای سانسهای شبانه که طبیعتا باید خالی باشند و برنامهای در شب برگزار نمیشود، چنین ارقامی را از کنسرتگذاران دریافت کنند.
ثانیا اگر هم بخواهیم به استانداردهای جهانی این حوزه توجه کنیم باید بگوئیم که اولا، هیچیک از این سالنها، اختصاصا برای برگزاری کنسرت ساخته نشدهاند و عموما سالنهای همایش هستند که بعضا پخش فیلم نیز میکنند بنابراین نباید هزینه سالنهای تخصصی کنسرت را دریافت کنند. همچنین این سالنها، هزینههایی چون پارکنیگ، بیمه انفرادی و ... را به کنسرتگذار تحمیل میکنند که سبب میشود تا هزینه نهایی کنسرت بالا برود.
حتی برخی از این سالنها، فاکتورهای عجیبی برای کنسرتگذارها میپیچند. مثلا بکاستیج در تمام جهان، به همراه سالن در اختیار گروه قرار میگیرد اما برخی سالنهای پایتخت، بابت این امکان و جدای از هزینه سالن برگزاری، هزینههای سنگینی دریافت میکنند که سبب میشود تا افزایش مبلغ بلیت به تنها راهکار کنسرتگذار برای صرفه اقتصادی تبدیل شود.
باید فرهنگ کنسرتگذاری را تغییر دهیمدر این شرایط، سالندار، تنها به دریافت هزینه سالن خود میاندیشد و برایش مهم نیست که قیمت تمامشده بلیت چقدر میشود. بنابراین نخستین گامی که باید در مسیر اصلاح قیمت بلیت برداشته شود، ترمیم هزینه سالن و واقعی کردن قیمت اجاره سالن است. وگرنه فعالان حوزه موسیقی که شامل گروه صدابرداری، نوازندگان، خواننده و ... میشود، با درک مصائب این حوزه، دستمزدهایی غیرواقعی طلب نمیکنند. سنگ بزرگ پیش پای کنسرتگذاران، هزینه سالن است که امیدواریم تا انتهای امسال، مشمول جراحی اقتصادی شود چرا که قطعا بهای بلیت برای سال آینده، میلیونی خواهد شد که برازنده برآیند فرهنگی کشور و سرانه نشاط اجتماعی آن نخواهد بود.
ضمن اینکه با احداث آسمانه هنر ایران، این مشکل تاحدودی مرتفع خواهد شد اما ضروری است تا زمان بهرهبرداری از این سازه ایرانی - اسلامی، نسبت به این جولان قیمت سالنهای کنسرت، یک واکنش درست صورت بگیرد تا هزینه این نرخگذاریهای سلیقهای، از جیب مردم پرداخت نشود.